یکی از مراحل دریافت اعتبار در ازکی‌وام ارائه‌ی چک ضمانت است؛ یک برگ چک صیادی که پس از تمام شدن اقساطتان به شما برگردانده خواهد شد. برای نوشتن این چک و ارسال آن ممکن است سوالاتی به ذهنتان برسد که در این مطلب به آن‌ها پاسخ داده‌ایم. اگر هم دسته چک ندارید یا تاکنون برای دریافت آن اقدام نکرده‌اید، نگران نباشید. ما در صفحه‌ی راهنمای گرفتن دسته چک تمام نکات و مدارک لازم را برای شما تشریح کرده‌ایم

درحال‌حاضر اگر طرح‌های مربوط به کالاهای بادوام را در ازکی‌وام انتخاب کنید، نیاز است که چکی را به‌عنوان ضمانت ارائه دهید. درواقع شما پس از ورود اطلاعات خود در سایت و انجام اعتبارسنجی، لازم است که برخی مدارک مانند صفحه‌ی اول و دوم شناسنامه، پشت و روی کارت ملی و تصویر چک را در سایت بارگذاری کنید. می‌توان گفت در این مرحله یکی از مهم‌ترین مدارک، تصویر چک سفید شماست که لازم است پس از استعلام آن را پر کنید تا فرایند دریافت اعتبار شما سریع‌تر انجام شود. در اینجا به سوالاتی که ممکن است در حین نوشتن چک برایتان پیش بیاید، پاسخ داده‌ایم.


۱-بارگذاری چک برای استعلام چه شرایطی دارد؟

در زمان بارگذاری چک لازم نیست مبلغی روی چک نوشته باشید و فقط تصویر یک چک سفید جهت استعلام کافی است.


۲- بعد از اینکه چک را بارگذاری کردیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از استعلام چک، همکاران ما تایید یا عدم تایید چک موردنظر را به شما اطلاع خواهند داد. تایید چک هم براساس نداشتن اقساط معوقه و چک برگشتی انجام می‌شود. قبل از هر چیز باید بدانید که چک ضمانت حتما باید به نام خودتان باشد. درواقع مشخصات هویتی ثبت‌نام‌کننده در سایت باید برای دریافت اعتبار با مشخصات چک یکسان باشد. در مرحله‌ی تایید چک درخصوص نوشتن آن، همکاران ما با تماس یا ارسال پیامک به شما توضیحات لازم را ارائه می‌دهند. این توضیحات شامل این است که چه مبلغی را در چه تاریخی و در وجه چه شرکت یا لیزینگی بنویسید.


۳- چه مبلغی را باید برای چک بنویسیم؟

کارشناسان ما مبلغ چک ضمانت را با توجه به میزان اعتبار درخواستی‌تان، به شما اطلاع می‌دهند.


۴- مبلغ چک را به ریال بنویسیم یا به تومان؟

توجه داشته باشید که مبلغ چک را  لازم است به ریال بنویسید (چه به‌صورت عدد و چه به‌صورت حروف). در بخش عدد هم از گذاشتن خط به جای صفر خودداری کنید. همچنین صفرهای چک باید به صورت دایره‌ی توخالی باشند. علاوه‌بر این چک شما نباید خط‌خوردگی داشته باشد و لازم است از نوشتن عبارت‌هایی مثل «جهت ضمانت» بپرهیزید.


۵- چک‌های صیادی قدیم یا جدید چه مشخصاتی دارند؟

همانطور که می‌دانید چک صیادی شامل دو طرح قدیم و جدید است. چک‌های قدیم کرم‌رنگ هستند که نیازی به ثبت در سامانه‌ی صیاد ندارند. اگر چک شما چک صیادی قدیم است توجه کنید که از درج تاریخ روی چک خودداری کنید.چک‌های صیادی جدید، بنفش‌رنگ هستند که لازم است در سامانه‌ی صیاد ثبت شوند. اگر چک شما بنفش‌رنگ بود، ابتدا آن را پر کرده و در سایت ازکی‌وام بارگذاری کنید. کارشناسان ما چک شما را بررسی می‌کنند. درصورت تایید چک از سمت کارشناسان ما، آن را در سامانه‌ی صیاد ثبت کنید.ثبت چک در سامانه صیاد، ازطریق موبایل‌بانک، همراه‌بانک یا اینترنت‌بانک امکان‌پذیر است. شما در سامانه‌ی صیاد برای ثبت چک خود، تاریخ و مبلغ در وجه شرکت موردنظر را درج خواهید کرد.


۶- بعد از نوشتن چک، چگونه آن را تحویل دهیم؟

پس از اینکه چک خود را نوشتید، برای اینکه کارشناسان ما از صحت متن نوشته‌شده اطمینان حاصل کنند، قبل از ارسال آن، یک بار تصویر چک را برای آنها ارسال می‌کنید. پس از تایید، اگر در شهرهای تهران، مشهد یا استان البرز هستید، نماینده‌ی ما برای دریافت چک و امضای قرارداد، در زمان مشخصی به شما مراجعه خواهد کرد. اگر در سایر استان‌ها و شهرها سکونت دارید هم می‌توانید چک را ازطریق پست برای ما ارسال کنید.


۷- بعد از تحویل چک، چه زمانی اعتبارمان افزایش می‌یابد؟

زمانی که چک شما به دستمان رسید، اعتبار در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب شما اضافه می‌شود و در ادامه هزینه را طبق طرح انتخابی‌تان بازپرداخت خواهید کرد. چک ضمانت شما هم یک هفته پس از پرداخت آخرین قسطتان به شما برگردانده خواهد شد.