تحول دیجیتال در صنعت اعطای تسهیلات همچنان موضوعی داغ است و به حق هم چنین است. صندوق بین‌المللی پول (IMF) تخمین می‌زند که بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری از دنیای دیجیتال سرچشمه خواهد گرفت؛ علاوه بر این، تحقیقات دیلویت نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که از نظر دیجیتال بالغ‌تر هستند، می‌توانند انتظار 45 درصد رشد درآمد خالص و 43 درصد حاشیه سود خالص را نسبت به بلوغ پایین‌تر که 15 درصد است، داشته باشند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها برای محاسبه موثر هزینه تحول دیجیتال و تجزیه و تحلیل صحیح بازده سرمایه‌گذاری مورد انتظار زیرساخت تسهیلات دیجیتال، با مشکل مواجه هستند. این در حالی است که 84 درصد از شرکت‌هایی که در تحول دیجیتال شکست می‌خورند را شامل می‌شود؛ اگر صرفا قدرت خرج کردن، مساوی با موفقیت نیست، پس چیست؟ نقطه شروع این است که از همان ابتدا بدانید چقدر هزینه در بر خواهد داشت.

چگونه برای یک کسب‌وکار، ROI را محاسبه کنیم؟

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما در محاسبه بازده سرمایه‎‌گذاری مورد انتظار زیرساخت تسهیلات دیجیتال و تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر، کمک خواهد کرد.

زیرساخت تسهیلات دیجیتال شامل چه مواردی است؟

همانطور که یک وام‌دهنده بالقوه برای اطلاع از هزینه استقراض پول به سراغ شما می‌آید، کسب و کار شما نیز باید بداند که این تحول دیجیتال و نرم‌افزار چقدر هزینه در بر خواهد داشت. بر خلاف خرید ساده‌ای که در فروشگاه انجام می‌دهید، زیرساخت تسهیلات دیجیتال فقط یک معامله خرید نیست. این احتمالا شامل تعدادی از عوامل مانند هزینه اولیه نرم‌افزار، هزینه‌های نگهداری، هزینه‌های ورود تیم، استخدام کارکنان اضافی و ادغام با نرم‌افزار فعلی شما خواهد بود. همه این موارد در سودآوری نرم افزار وام شما تأثیر خواهد گذاشت.

محاسبات ROI خود را درست انجام دهید

بازگشت سرمایه یا به طور خلاصه ROI یک اندازه‌گیری کلی در مورد سودآوری یا عدم سود سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. در این مورد، ما در مورد بازگشت سرمایه برای زیرساخت تسهیلات دیجیتال صحبت می کنیم. برای محاسبه موثر ROI باید چند فاکتور را در نظر گرفت:

  • ارزش نهایی سرمایه‌گذاری نرم‌افزار وام منهای ارزش اولیه آن. این بازده خالص است.
  • هزینه سرمایه گذاری. در کل چقدر پرداخت می‌کنید.

درک و تفسیر صحیح بازگشت سرمایه (ROI)

همانطور که برای خرید خانه، بدون اطلاع از هزینه استقراض، اقدام به دریافت وام نمی‌کنید، در مورد بازگشت سرمایه (ROI) نیز همینطور است. در این مورد، بسیار مهم است که نتایجی را که از نکته ۲ به دست آورده‌اید، درک کنید و آن‌ها را در بستر مناسب تفسیر نمایید تا معنای واقعی آن‌ها را متوجه شوید.

از آنجا که بازگشت سرمایه (ROI) به‌صورت درصد بیان می‌شود، این عدد به‌طورکلی به شما ایده‌ای از میزان سودآوری (درصد) می‌دهد. با این حال، نکته دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

محاسبات بازگشت سرمایه (ROI) می‌تواند منفی باشد. به عبارت دیگر، «قرمز» شود. این بدین معناست که با توجه به شرایط موجود، بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاری زیرساخت تسهیلات دیجیتال سودآور نیست و ممکن است متحمل ضرر شوید. در چنین شرایطی، زمان آن فرا رسیده است که گزینه‌های دیگر را بررسی کنید یا ببینید که چگونه می‌توانید به‌طور موثر هزینه‌ها را بدون به خطر انداختن کیفیت، بهینه‌سازی کنید.

از طرف دیگر، اگر به‌طور موثر برنامه‌ریزی کرده باشید و راه حل انتخابی، بالقوه برای کسب‌وکار شما مناسب باشد، ممکن است یک عدد مثبت (رقمی بالاتر از ۱٪) مشاهده کنید. این عدد نشان‌دهنده درصدی است که کسب و کار شما می‌تواند تحت این شرایط از این تحول به دستاورد و به‌عنوان «سودآور» در نظر گرفته شود.

معیارهای اضافی برای محاسبه سودآوری را در نظر بگیرید

تا اینجا روی بازگشت سرمایه تخمینی برای نرم‌افزار وام‌دهی تمرکز کرده‌ایم. با این حال، این تنها معیاری نیست که باید در نظر بگیرید. محاسباتی مانند TCO (کل هزینه مالکیت) نیز باید در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که این بهترین معامله برای کسب‌وکار شما و نیازهای آن است. به عنوان مثال، نرم‌افزار کاملا سفارشی به دلیل نیاز به مدیریت نرم‌افزار و نگهداری آن به‌صورت جداگانه، ممکن است ریسک TCO بالایی داشته باشد. در همین حال، گزینه‌های جایگزین مانند «راه حل زیرساخت تسهیلات دیجیتال وادی»، در عین حال که امکان ادغام با راه‌حل‌های فعلی شما را دارند، انعطاف‌پذیری و TCO پایینی را ارائه می‌دهند.

بعد از اولین محاسبه ROI تسلیم نشوید

اغلب اوقات، زمانی‌که کسب‌وکارها شروع به محاسبه بازگشت سرمایه تخمینی برای نرم‌افزار وام‌دهی می‌کنند، این فرآیند می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا آن‌ها باید با هزینه و نتایج مورد انتظار کنار بیایند.

مهم است که در اینجا به خاطر داشته باشید که هر راه حلی برای کسب‌وکار شما مناسب نیست. راه‌حلی که رقیب شما از آن استفاده می‌کند، ممکن است بسیار پرهزینه باشد یا به جای آن، همان سود را ایجاد نکند. به همین دلیل، هنگام محاسبه ROI، باید چندین گزینه را در نظر بگیرید و آن‌ها را با نیازهای شرکت خود بسنجید. در این راستا، شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اهداف استراتژیک بلند مدت شما، از جمله نقاط دردناک سفر مشتریان. اینکه آیا آن‌ها به محاسبه‌گر وام رهنی با بازگشت سرمایه (ROI) بهتر نیاز دارند، یا به فرایند پذیرش آسان‌تر یا چیز دیگری نیاز دارند؟
  • نوع تحول دیجیتالی که می‌خواهید به آن دست یابید. ارتقاءهای رایج شامل مدیریت داده، ارتقاء اکوسیستم داخلی، بهینه‌سازی گردش کار، بهبود تجربه مشتری، مدل کسب‌وکار بهتر و زیرساخت IT گسترده است.
  • در نهایت، تصمیم بگیرید که آیا به دنبال راه حل کاملا سفارشی، آماده به کار، مبتنی بر ماژول (یا ترکیبی از آن‌ها) هستید؟ این کار جستجو و حجم کاری شما را برای یافتن ارائه‌دهندگان خدمات مناسب محدود می‌کند.

با ترس روبه‌رو شوید و به هر حال ارتقا دهید

یک نقل قول انگیزشی محبوب بیان می‌کند که ترس به دو معناست. «همه چیز را فراموش کن و فرار کن» یا «با همه چیز روبه‌رو شو و اوج بگیر». ما شما را تشویق می‌کنیم که دومین مورد را انجام دهید. محاسبه بازگشت سرمایه تخمینی برای زیرساخت تسهیلات دیجیتال برای هر کسب‌وکاری یک چالش است؛ اما نیازی نیست که غیرقابل عبور باشد. در عوض، از این تحلیل برای ایجاد سودآوری در کسب‌وکار خود و پیشی‌گرفتن از رقبا استفاده کنید.