یکی از معیارهای دریافت وام برای هر فرد و سازمانی، توانایی بازپرداخت اقساط است. بانک‌ها و موسسات تامین مالی، در صورت بدحسابی یا پرداخت‌نکردن اقساط، «جریمه دیرکرد وام» در نظر می‌گیرند. این جریمه یک مفهوم پایه و قدیمی در بانک است که امروز در انواع وام آنلاین و نئو بانک‌ها نیز اجرا می‌شود. بانک‌ها برای وام جریمه دیرکرد در نظر می‌گیرند تا افراد را به پرداخت به‌موقع تشویق کرده و هزینه‌های اضافی ناشی از تأخیر در بازپرداخت را جبران کنند. این جریمه‌ها به بانک کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با وام‌دهی را مدیریت و سودآوری خود را حفظ کنند. در این مطلب قصد داریم شیوه محاسبه جریمه دیرکرد وام را بررسی کنید.

عواقب عدم پرداخت اقساط وام

پرداخت‌نکردن اقساط وام، عواقب زیادی برای فرد وام‌گیرنده در پی دارد. اولین مورد از این عواقب، جریمه دیرکرد است که بانک‌ها برای تشویق به پرداخت به‌موقع اعمال می‌کنند. با وجود اینکه جریمه‌ها نسبت به کل مبلغ قسط زیاد نیستند، وجود آن‌ها مبلغ وام شما را افزایش می‌دهد و بازپرداخت آن را سخت‌تر می‌کند.

محاسبه جریمه دیرکرد وام بانکی

علاوه‌بر جریمه دیرکرد وام، مشکلات دیگری نیز با عدم بازپرداخت به موقع اقساط وجود خواهد آمد. بانک‌ها و مؤسسات مالی معمولا اطلاعات پرداختی شما را به مؤسسات اعتبارسنجی گزارش می‌دهند و اگر پرداخت‌ها با تأخیر انجام شود، اعتبار شما پایین آمده و در آینده ممکن است در گرفتن وام‌های جدید یا استفاده از خدمات مالی دیگر دچار مشکل شوید. دو یا چند قسط پرداخت‌ نشده، اعتبار شما را در سیستم بانکی مختل می‌کند و امکان دریافت انواع وام را از شما می‌گیرد.

در نهایت، لازم به ذکر است که اگر اقساط خود را برای مدت طولانی پرداخت نکنید، بانک ممکن است اقدامات قانونی مانند مصادره وثیقه یا اموال و یا ارتباط با ضامن وام انجام دهد.

وجه التزام وام چیست؟

وجه التزام در واقع همان جریمه‌ای است که بانک‌ها و مؤسسات مالی در صورت پرداخت نشد اقساط، از فرد دریافت می‌کنند. وقتی شما وام می‌گیرید، تعهد می‌کنید که اقساط را در زمان مشخصی پرداخت کنید. اگر این تعهد را نقض کنید و اقساط را دیرتر به بانک دهید، بانک برای جبران خسارت‌های احتمالی و تشویق به پرداخت به‌موقع، مبلغی به عنوان «وجه التزام» از شما دریافت می‌کند. این وجه با فرمول محاسبه جریمه دیرکرد وام، معمولا به صورت درصدی از مبلغ قسط یا باقی‌مانده وام محاسبه می‌شود و هر چه تأخیر بیشتر باشد، مبلغ آن نیز بیشتر می‌شود. هدف از دریافت وجه التزام و جریمه دیرکرد وام، جبران خسارات ناشی از تأخیر و حفظ نظم مالی در سیستم بانکی است. 

اگر قسط وام پرداخت نشود چه می‌شود؟

فرقی ندارد که وام شما چقدر است و اقساط آن چه مبلغی دارد، اگر بازپرداخت را منظم و به موقع انجام ندهید، بانک برای دریافت آن اقدام می‌کند و به شما هشدارهای مختلف می‌دهد. در مرحله اول اگر از طریق عابربانک یا اینترنت بانک قسط را پرداخت نکرده باشید، بانک پس از چند روز از پول موجود در حساب شما، آن را برداشت می‌کند. اگر حساب خالی باشد، از طریق پیامک و تماس‌های تلفنی پرداخت اقساط را به شما یادآوری می‌کنند. بعد از گذشت مدتی (که در هر بانک این مدت زمان متفاوت است)، با محاسبه وجه التزام وام، این مبلغ به اقساط شما اضافه می‌شود.

محاسبه دیرکرد وام

اگر در این مرحله نیز پرداخت انجام نشود، بانک با ضامن شما تماس گرفته و وثیقه‌های او را مسدود می‌کند؛ همچنین این نکته را در نظر بگیرید که بانک‌ها به پرداخت اقساط حساس هستند و در صورت تاخیر نام شما به عنوان بدحساب بانکی ثبت شده و در پرداخت تسهیلات بعدی مشکل‌ساز خواهد بود. 

فرمول محاسبه جریمه دیرکرد وام بانکی

برای محاسبه جریمه دیرکرد وام بانکی، معمولا بانک‌ها درصد مشخصی را به عنوان جریمه برای هر روز تأخیر در نظر می‌گیرند. فرمول محاسبه جریمه دیرکرد وام بانکی به شکل زیر است:

جریمه دیرکرد= (مبلغ قسط معوق x نرخ جریمه روزانه x تعداد روزهای تاخیر)

به عنوان مثال، اگر قسط وام مسکن ۱۴۰۳ برای شما ۱۰۰۰۰۰۰ تومان و نرخ جریمه روزانه ۰.۰۵% و تعداد روزهای تأخیر ۱۰ روز باشد، جریمه دیرکرد به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۵۰۰۰=۱۰x۰.۰۰۰۵x۱.۰۰۰.۰۰۰

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد اقساط وام در بانک‌های مختلف

محاسبه جریمه دیرکرد اقساط وام در بانک‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. برخی از بانک‌ها نرخ جریمه ثابت روزانه برای تأخیر در پرداخت در نظر می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر نرخ جریمه متفاوتی بسته به نوع وام و شرایط آن تعیین می‌کنند.

تفاوت اصلی در نحوه محاسبه جریمه دیرکرد، درصد جریمه روزانه و نحوه محاسبه آن است. برای مثال، برخی از بانک‌ها جریمه را به صورت درصدی از کل مبلغ معوق محاسبه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آن را بر اساس مبلغ قسط و تعداد روزهای تأخیر تعیین می‌کنند. برای آگاهی دقیق از نحوه محاسبه جریمه دیرکرد، بهتر است شرایط هر بانک را به صورت جداگانه بررسی کنید.

با اعتبار ازکی‌وام، وسایل مورد نیاز خود را اقساطی خریداری کنید

اگر دریافت وام بانکی برایتان زمان‌بر و دشوار است یا به هر دلیلی نمی‌خواهید یک ضامن ارائه دهید، می‌توانید خریدها و نیازمندی‌های خود را به صورت کاملا قسطی و بازپرداخت یک و نیم ساله، از پلتفرم ازکی‌وام تهیه کنید. در ازکی‌وام می‌توانید با یک ثبت‌نام چند دقیقه‌ای و کاملا آنلاین و ارائه مدارک لازم، از ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان اعتبار دریافت کنید. این اعتبار در تمام فروشگاه‌های این پلتفرم قابل استفاده است و می‌توانید با آن وسایل برقی خانه، یخچال، فریزر و لوازم اشپزخانه، لپ‌تاپ، موبایل و حتی طلا و جواهرات بخرید.

محاسبه جریمه دیرکرد وام

سوالات متداول

آیا امکان محاسبه آنلاین دیرکرد وام نیز وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید در وب سایت بانک‌ها یا ابزارهای مختلف در سطح اینترنت، مبلغ جریمه دیرکرد وام خود را محاسبه کنید.

آیا می‌توانم با چک صیادی فرد دیگری در ازکی‌وام اعتبار بگیرم؟

این چک باید حتما به نام شما باشد تا پلتفرم بتواند سوابق بانکی و رفتار اعتباری شما را در گذشته بسنجد و بر اساس آن درخواست را رد یا قبول کند.