با نرخ رشد سالانه مرکب ۱۱.۷%، بازار فناوری مالی هنوز در حال رشد است. برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۴ می‌­تواند به ۱۸۸ بیلیون دلار برسد. بااینحال فقط ایفاگران مشخص بازار نیستند که در حال ایجاد موج­ هستند؛ بلکه فناوری­‌های مالی و SMEهای بانک‌­های معروف را به صورتی که تابحال مشاهده نشده، به چالش می­‌کشند.

طبق گزارش Deloitte، مصرف­‌کننده­‌ها بیش از همیشه مشتاق­ هستند تا با کمترین دردسر، بازار را ترک کنند که البته باید در نظر داشت تنها ۳۷% اعتقاد دارند که بانک‌­ها نیازهایشان را برآورده می‌­کنند. این قضیه می­‌تواند نشانه­‌ی یک فرصت مناسب بی‌­سابقه­ برای کسب‌­وکارهای کوچک و متوسط برای گام نهادن در این شکاف باشد. در وادی تمرکز ما روی راه‌حل‌های نرم‌افزار وام‌دهی است؛ بنابراین قصد داریم در این بلاگ تجربه‌­ی مربوط به بهترین و قیمت مناسب‌ترین روش برای ساخت نرم‌­افزار وام‌­دهی برای کسب‌­وکار کوچک را با شما به اشتراک بگذاریم.

چرا نرم‌­افزار وام‌­دهی SME قیمت مناسب اهمیت دارد؟

فکر کنید که برندهای معروف امکان ساخت نرم‌­افزار وام­‌دهی SME کاربردی را داشته باشند که توجه مشتریان را به خود جلب کند. فناوری‎‌­های مالی در حال رشد هستند و بسیاری از آن‌­ها، زمان زیادی نیست که شروع به کار کرده‌­اند. برای مثال غول تامین مالی، Klarna را در نظر بگیرید. در سال ۲۰۰۵، یعنی بیش از ۱۵ سال پیش، سه فرد از استکهلم Klarna را تاسیس کردند. امروزه، این شرکت بیش از ۱.۶ میلیارد دلار در سال درآمد دارد (۲۰۲۱).

Wise نیز یک شرکت انتقال پول بین‌­المللی است که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۲، این شرکت ۵۵۹.۹ میلیون پوند پول داد که آن را تبدیل به یکی از سریع­­ترین فناوری­‌های مالی رشدکننده کرد.

مثال بعدی ما شرکت Scalapay است. یک فناوری مالی که به سرعت رشد کرد و در سال ۲۰۱۹ و فقط دو سال بعد، به ارزش ۱ میلیارد دلار رسید.

این شرکت‌­ها فقط نمونه­‌ی کوچکی هستند. کسب‌­وکارهای کوچک و متوسط بسیاری هستند که پتانسیل تبدیل شدن به یونیکورن فناوری مالی بعدی یا اجرای یک کسب­ و کار بلند مدت پایدار را دارند. تنها چیزی که مانع می­‌شود چیست؟ در دست داشتن بهترین فناوری و متعادل کردن آن با هزینه­‍‌ها.

مطمئن نیستید چه راه­‌حلی را برای وام­‌دهی SME انتخاب کنید؟ یک امتحان 5 دقیقه‌­ای بدهید.

چگونه برای کسب­‌وکار کوچک نرم‌­افزار وام‌­دهی انتخاب کنید؟

برآورد می­‌شود تا سال ۲۰۲۶، ۳.۴ تریلیون دلار صرف تحول دیجیتال در کسب‌­وکار شود که تمرکز اولیه آن بر بهبود کارآمدی عملیاتی است؛ اما این قضیه برای یک فناوری مالی جوان که به دنبال ارتقای نرم‌­افزار وام خود برای کسب­‌وکار کوچک است، چطور به نظر می‌­رسد؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

در زمانی که داریم در مورد توسعه هرگونه سیستم مدیریت وام­دهی برای SME فکر می­‌کنیم، مهم است که برخی عوامل را مدنظر قرار دهیم، برای مثال:

امنیت پرداخت

به خاطر حفاظت داده­ و نگرانی‌­هایی که همچنان زیاد هستند، اطمینان از اینکه که پلتفرم شما بالاترین سطح از امنیت پرداخت را داشته باشد، یک الزام است. این قضیه موجب ایجاد اعتماد در برند شما می‌شود؛ زیرا حوادث ناگوار در این حوزه می­‌تواند هزینه‌­بر باشد.

سرعت آنبوردینگ

راحتی، همه چیز است. طبق گزارش اخیر، ۶۸% مصرف­‌کننده‌­ها در زمان ثبت‌نام در یک برنامه فناوری مالی، فرآیند آنبوردینگ دیجیتالی را رها کردند که برای برند شما فرصتی مناسب برای درست انجام دادن آن فراهم می‌­کند.

مکانیسم‌­های امتیازدهی اعتبار

از رقبای­تان جلوتر باشید. اینجا همان جایی است که یونیکورن‌­ها ساخته می­‌شوند؛ اما حتی اگر هدف‌­تان این نیست که تبدیل به افسانه شوید، باز هم داشتن مکانیسم محکم امتیازدهی اعتبار، فرصت­‌های موفقیت کسب‌­وکار شما را تقویت می‌­کند.

مدیریت اسناد

بوروکراسی در فناوری مالی، متاسفانه اجتناب‌ناپذیر است یا نه؟ اتوماتیک کردن فرآیند مدیریت اسناد در بلندمدت، باعث صرفه‌­جویی در پول و زمان شما می‌­شود.

KYC و مقررات

برای اینکه فناوری مالی شما اعتماد جلب کند، محبوب بماند و از همه مهم‌تر قانونی باشد، می‌­بایست از مطابقت آن با قوانین بین­‌المللی و کشوری برای مثال KYC، AML و مواردی از این دست اطمینان حاصل کنید.

تحلیل‌­ها و گزارشات

هیچ کسب‌­وکاری بدون تحلیل‌­ها، تکمیل نمی‌­شود. وقتی موضوع به راه حل وام‌­دهی SME شما می­‌رسد، تحلیل­‌ها، هم از طرف مراجع برای مدیریت پول شخصی و هم از طرف کسب‌وکار برای ارزیابی کارا بودن همه چیز، مهم­ترین چیز هستند.

البته گرچه داشتن بهترین نرم‌­افزار درخواست تسهیلات برای کسب وکار کوچک، ایده‌­آل است اما همیشه برای شرکت‌­ها یک واقعیت به حساب نمی‌آید؛ پس، بدون اینکه استراتژی کلی خود را به خطر بیندازید، چگونه می‌­توانید متوجه شوید که کجا باید فداکاری کرد؟

توجه داشته باشید که اگر شرکت شما به سرعت رشد می­‌کند، ممکن است برای تعیین مقیاس موثر پلتفرم وام­‌دهی کسب‌وکار کوچک یا متوسط‌تان، نیاز به منابع بیشتری داشته باشید.

برای وام­‌دهی دیجیتالی کنترل­‌شده، به چه نرم­‌افزاری احتیاج دارید؟

چند نوع نرم‌افزار وام‌دهی وجود دارد که NBFC ( Non-bank financial companies)ها و وام­‌دهنده‌­های خصوصی هم برای اتوماتیک‌­سازی فرآیند داخلی و هم اتوماتیک‌سازی فرآیند خارجی از آن­‌ها استفاده می­‌کنند. برای انتخاب راه­‌حل‌­های وام‌­دهی مقرون به صرفه برای کسب­‌وکار کوچک، ابتدا در نظر بگیرید کدام بخش‌­های فرآیند وام‌­دهی برای شما حیاتی‌­تر هستند. بااینحال، برخی مجموعه نرم‌افزارها برای انواع وام­‌دهی، مورد نیاز هستند.

نرم‌­افزار درخواست تسهیلات برای کسب‌وکار کوچک

این کیت نرم‌­افزاری، چهار مسیر اصلی درخواست تسهیلات را پوشش می­‌دهد.

آنبوردینگ دیجیتالی: معمولا به معنای ورود آنلاین مشتری بالقوه شما در یک پلتفرم دیجیتالی است. وظیفه اصلی در این مرحله، جذب هرچه بیشتر مشتریان و هدایت آن­‌ها به سمت درخواست است. به همین دلیل است که داشتن یک وب­سایت بسیار جذاب که تمام اطلاعات مورد نیاز مربوط به محصولات مالی‌­تان را به کاربر می­‌دهد، بسیار حائز اهمیت است. به غیر از UI/UX باید ویژگی‌­های کمک‌­کننده­ای برای کاربر وجود داشته باشد؛ مانند محاسبه­‌گر وام و دسترسی بین دستگاهی.

درخواست آنلاین: این ویژگی موجب می‌­شود مشتریان بالقوه شما هر زمانی بدون الزام آمدن به دفترتان، درخواست وام دهند. رویکرد چند کاناله و ورودی اطلاعات اتوماسیون‌شده مهم­ترین عوامل در این نقطه هستند؛ زیرا به قدر کافی نرخ‌­های ترک کردن را کاهش داده و کیفیت داده ارائه شده را افزایش می­‌دهند.

پردازش درخواست: این بخش پشتیبان تصمیم‌­گیری را تسهیل کرده و کار کارمندان وام­‌دهی را تسریع می‌­کند. یک بخش پردازش درخواست موثر باید شامل داشبورد مدیریت وظیفه، امتیازدهی درخواست اتوماسیون، سیستم‌­های KYC/AML، لیست‌­های PEPها، بلک­‌لیست­‌ها، لیست­‌های شرکت‌­های ممنوع باشد. این ویژگی می‌­تواند به شدت سرعت پردازش درخواست وام را افزایش دهد.

موتور تولید: امکان ایجاد محصولات متنوع اعتباری و تعیین شرایط سفارشی برای نرخ‌­های بهره، شرایط وام­‌دهی، نظم پرداخت و سایر موارد را فراهم می‌کند. مدیریت گروه‌­های محصول برای وام‌دهندگان SME به منظور ارائه‌­ی راه‌­حل‌­های وام‌­دهی منعطف، موردنیاز است.

نرم‌­افزار خدمات­‌رسانی وام برای SME

ابزار خدمات‌­رسانی وام، مدیریت صدور صورتحساب و پرداخت وام‌­ها را پوشش می‌­دهد. اساسا این ابزار از سه بخش تشکیل می­‌شود.

سیستم پرداخت: بخش پیش‌ساخته و یکپارچه که ممکن می‌­سازد وام­‌گیرنده‌­ها تراکنش­‌های آنلاین انجام دهند و نهاد مالی بتواند کامزدها را دریافت و پردازش کند. امنیت پرداخت­‌ها و سازگاری یکپارچه‌­سازی‌های API عواملی هستند که باید بیش از همه به آن­‌ها توجه کرد.

موتور محاسبه: یک ویژگی پشتیبانی است که نرم‌­افزار وام­‌دهی کسب‌وکار کوچک را فراهم می‌­کند تا امکان محاسبات برای انواع مختلف محصول و اتوماسیون کردن پرداخت نقدی اعتباری ایجاد گردد. وام‌دهندگان با موتور محاسبه، برنامه‌­های پرداخت را پیکربندی کرده، پیگیری می­‌کنند و محاسبات روزانه را برای اقلام تعهدی و حذفی‌­ها انجام می­‌دهند.

عملیات وام: این قدرت را به ماموران وام می­‌دهد تا شرایط پایه را تغییر دهند، نرخ‌­های کمیسیون و جریمه‌­ها را مشخص کنند، شرایط پرداخت و پرداخت نقدی را تعریف کنند. در مرحله انتخاب نرم‌­افزار مناسب وام‌­دهی SME، راه‌­حلی را در نظر بگیرید که ویژگی برنامه‌­ریزی مجدد و تاخیر در پرداخت را داشته باشد. این موارد برای تغییر ساختار و شرایط یا برای افزاری موجودی مقدار اعتباری، به کار می‌آیند.

به‌علاوه ممکن است بخواهید نرم‌­افزارتان، برای مدیریت وثیقه‌­گذاری دارایی برای وام­های خاص، بخش وثیقه­‌ای داشته باشد. این عملکرد برای برخی وام‌دهنده‌­ها اختیاری است؛ پس در زمان ایجاد تمایز بین راه­‌حل‌­ها، این نکته را مد نظر قرار دهید.

حسابداری و گزارشگری: ممکن است برای نرم‌­­افزار وام­‌دهی SME، بخش­‌های گزارشگری و حسابداری تعبیه شده تصمیم بزرگی به نظر برسد. ابزار پیاده‌سازی شده برای تمام نیازهای کسب‌­وکار، کافی هستند؛ اما وقتی کسب‌وکار شما از ظرفیت­‌های موجود بیشتر رشد می­‌کند، فقط زمان اهمیت دارد و نیازمند مقیاس­‌بندی جریان کاری حسابداری و سفارشی‌سازی تحلیل­‌ها می‌­شود. ایجاد ابزار پیشرفته همیشه زمان­‌بر و پرهزینه است؛ به همین دلیل امکان دارد به یکپارچه­‌سازی شخص ثالث نیاز داشته باشید.

برای صرفه­‌جویی در منابع باارزش، بهتر است از همان ابتدا فکر شود. APIهای گزارشگری و حسابداری مانند Xero، Zoho، HubSpot و Tableau، ذخیره گسترشی را فراهم می‌­کنند. برخی از راه­‌حل­‌های نرم­‌افزار وام‌­دهی تولید انبوه، امکانات یکپارچه­‌سازی منعطف را شامل می‌­شود؛ پس اطمینان حاصل کنید که آن حاشیه را در تمام مراحل خواهید داشت.

نرم‌­افزار وام SME؛ روش­‌های مقرون‌به‌صرفه برای ارتقای فناوری‌­تان

گفته می‌­­شود در دنیای کسب‌وکار یا کیفیت وجود دارد یا کمیت (می‌­توانید کمیت را با سرعت یا سایر متغیرها جایگزین کنید) اما آیا باید اینطور باشد؟ اغلب اوقات، این موارد حقیقت دارند؛ بااینحال، مالکان کسب‌وکار مالی دانا، چند حقه برای کمک به مدیریت هزینه‌­ها می­‌دانند و به شما اطمینان می­‌دهند که نرم‌افزار وام تجاری سطح بالایی را هم دریافت می‌­کنید. چگونه؟

حقه در اینجاست که شما راه­‌حل نرم‌­افزار وام SME خود را چگونه ایجاد می­‌کنید؛ البته، روش‌­های بی‌شماری برای انجام این کار دارید. بعضی پرهزینه‌­تر از سایر موارد هستند. برای مثال، می­‌توانید استخدام تیمی از توسعه‌­دهندگان داخل سازمانی را در نظر بگیرید تا حداکثر امنیت را تضمین کنید؛ اما این قضیه همیشه جوابگو نیست.

اول، به این خاطر که یافتن یک تیم واجد شرایط کار دشواری است و دوم اینکه مدیریت آن تیم، هزینه‌­بر است و سوم اینکه شما مسئول تمام بخش‌­های پروسه هستید؛ حتی اگر در حوزه‌­ی تخصص شما نباشد؛ بنابراین جایگزین یک تیم داخل سازمانی برای پلتفرم وام­دهی کسب‌وکار کوچک، چه می­تواند باشد؟ سه جایگزین وجود دارد.

توسعه نرم‌­افزار وام برون‌­سپاری‌­شده: به دست آوردن یک تیم نرم‌­افزار وام‌­دهی SME اختصاصی، از یک ارائه‌­دهنده‌­ی قابل اطمینان به این معناست که شما همیشه متخصصانی را در اطراف خود دارید که در مورد هر موضوعی، به شما کمک کنند. عیب آن این است که ممکن است درگیر هزینه‌­های تکراری شوید؛ پس در زمان بودجه‌­بندی این قضیه را در خاطر داشته باشید.

خریداری کیت نرم‌افزاری وام: یک راه حل قابل سفارش و حاضر و آماده برای کمک به کسب‌وکارتان برای ساخت نرم‌­افزاری که کمک اندکی از توسعه‌دهندگان می­‌گیرد. اگر نیازمند چیزی بسیار استاندارد و آماده به کار هستید، خیلی موثر کار می­‌کند.

ترکیب: هیچ قانون قطعی که به شما بگوید باید یکی از گزینه­‌های فوق را انتخاب کنید وجود ندارد. در عوض، می‌­توانید آن­‌ها را ترکیب کنید، تکه تکه کنید و تغییر دهید تا زمانی‌که ترکیبی پیدا کنید تا متناسب با نیازهای کسب‌وکار شما باشد.

سفارشی (custom) یا حاضر و آماده (out of the box)؛ چگونه مسیر مناسب را برای نرم‌­افزار وام SME خود انتخاب کنید؟

حالا می­‌دانیم که سفارشی یعنی پرهزینه اما در مقایسه با نرم‌­افزار مالی آماده برای مشاوره کسب‌وکار کوچک، چه مزایا یا معایب دیگری دارد؟ در جدول زیر به گزینه‌­ها نگاهی خواهیم انداخت و توسعه سفارشی را با یک کیت نرم‌­افزاری وام­‌دهی کسب‌وکار مانند وادی مقایسه می‌­کنیم.

مقایسه نرم‌­افزار وام‌­دهی سفارشی در مقابل آماده برای کسب‌وکار کوچک:

نکاتی که باید در زمان انتخاب راه­‌حل وام­‌دهی SME در نظر بگیرید

شما گزینه­‌ها را می­‌دانید، حالا زمان انتخاب است؛ اما چه نرم­‌افزار مدیریت وامی برای کسب‌وکار شما مناسب است؟ با استراتژی کلی کسب‌وکار خود شروع کنید. در این مرحله، نگاهی به مسئله اصلی بیندازید. قبل از اینکه وارد زیرساخت‌­ها و مسائل مهم مربوط به اینکه کدام فناوری باید به کار گرفته شود، ببینید می­‌خواهید به چه چیزی برسید؟

وقتی اینکار را انجام دادید، زمان آن رسیده تا از خودتان چند سوال بپرسید:

آیا نیاز به اندازه‌­گیری دارم؟

گرچه امیدوارانه پاسخ به این سوال، «بله» خواهد بود؛ اما مهم است که این گزینه را زودهنگام در نظر بگیرید؛ زیرا نوع نرم‌­افزار را تعیین خواهد کرد. اگر به نادرستی انتخاب کنید، دچار وام بدهی فنی فراوانی خواهید شد. اگر به درستی انتخاب کنید، می‌­توانید به بازار برسید. برای مثال، گرچه وادی یک محصول حاضر و آماده است، اما یک ابزار قابل اندازه‌­گیری است که در راستای کسب‌وکار شما رشد می­‌کند.

برای سفارشی‌سازی به چقدر نیاز دارم؟

ابزار حاضر و آماده، برای سازمان‌­هایی که نیازمند ویژگی­‌های نسبتا استاندارد هستند، عالی است. برای موارد دیگر، بهتر است جای دیگر برای مورد مناسب بگردید. گفته می‌­شود میزانی از سفارشی‌­سازی برای نرم‌­افزار وام­دهی SME که از طریق ابزار حاضر و آماده انجام می­‌شود مناسب و کافی است.

برای آن به چه پلتفرم­‌هایی نیاز دارم؟

زمان آن رسیده که مخاطب و پلتفرم‌­هایی که ترجیح می‌­دهند را بشناسید. به خاطر دارید که گفتیم مصرف­‌کننده­‌های امروزی را نمی‌­توان به راحتی فریب داد؟ خب حالا زمان آن رسیده تا ترجیحات آن­ها را در اولویت قرار دهیم.

به چه ویژگی‌­های وام­‌گیرنده نیاز دارم؟

از ابزار وام‌­دهی پشتیبانی تا نرم‌­افزار آنبوردینگ فرونت-اند، دانستن اینکه برای کاربران نهایی خود به چه چیزی نیاز دارید، سفر کاربر، پرداخت‌­ها، وضعیت درخواست، درخواست آنلاین و غیره را تعریف خواهد کرد. تعیین آن به شما کمک می­‌کند تا پلتفرم مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

برچسب سفید یا بدون برچسب سفید؟

وقتی زمان بازاریابی و برندینگ می­‌رسد، برای شما برچسب سفید چقدر اهمیت دارد؟ این امر می­‌تواند به مشخص کردن سطح سفارشی­‌سازی که نیاز دارید، کمک کند. شما با داشتن این اطلاعات می‌­توانید برخی از پیامدهای نرم‌­افزار سفارشی در مقابل حاضر آماده را در نظر بگیرید. بااینحال اگر همچنان مردد هستید، یک حقه دیگر هم در آستین خود داریم.

برای پلتفرم وام­دهی کسب‌وکار کوچک خود، دمو را امتحان کنید

قبول دارید که دیدن یعنی باورکردن؟ به همین دلیل است که در جایی‌که امکان دارد، یکی از بهترین روش‌­های درک اینکه آیا چیزی جواب می­‌دهد یا خیر، این است که خودتان آن را امتحان کنید. گرچه اینکار با نرم‌­افزاری کاملا سفارشی امکان‌­پذیر نیست، اما ابزار خاص و آماده‌ای مانند پلتفرم وام‌­دهی وادی خوشحال می‌­شوند پرده از رازها بردارند.

بهترین نرم‌­افزار درخواست تسهیلات برای کسب‌وکارهای کوچک

همانطور که ممکن است تا کنون حدس زده باشید، بهترین نرم‌­افزار درخواست تسهیلاتی برای جعبه ابزار کسب‌وکارها وجود ندارد. در عوض، موضوعی که باید در نظر گرفت این است که کدامیک برای شما مناسب است.

نرم‌­افزاری سفارشی می­‌تواند پرهزینه باشد؛ اما اگر کسب‌وکار شما این سطح از سفارشی­‌سازی را نیاز دارد و می­‌خواهد تبدیل آن به واقعیت، منابع و انرژی چشم­گیری را صرف کند، پس مولفه شخصی­‌سازی می‌­تواند نتیجه‌­بخش باشد. بااینحال اگر به سفارشی‌سازی کمتر و پلتفرم کاربردی­‌تری نیاز دارید، نرم‌­افزار حاضر و آماده برای شما مناسب است.