برای گیمرها، افرادی که کار روزمره زیادی با کامپیوتر انجام می‌دهند و حتی علاقمندان به فیلم و سریال، مدل و اندازه مانیتور اهمیت زیادی دارد. بسیاری از گیمرها هم دستگاه‌های کوچک‌تر مثل لپ‌تاپ را به تلویزیون متصل کرده و بازی یا فیلم را روی آن پخش (یا به اصطلاح استریم) می‌کنند؛ اما تفاوت مانیتور با تلویزیون چیست و کدام یکی از آن‌ها برای شما بهتر است؟ چه نیازهایی باعث می‌شود سراغ مانیتور بروید و در چه صورتی باید تلویزیون تهیه کنید؟ فرق مانیتور با تلویزیون چطور باعث انتخاب یک گزینه تخصصی می‌شود؟ آیا می‌شود به جای تلویزیون از یک مانیتور برای بازی استفاده کرد؟ در ادامه‌ی این بلاگ به بررسی این پرسش‌ها می‌پردازیم.

آیا می‌توان از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کرد؟

اگر بخواهیم یک جواب ساده به این سوال بدهیم، جواب بله است. می‌شود از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده کرد؛ اما چه استفاده‌ای و با چه کیفیتی؟ ابعاد و کیفیت پخش تلویزیون، معمولا برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی طراحی شده و تفاوت بسیاری با مانیتور کامپیوتر دارد. هم از نظر کیفیت تصویر، هم میزان روشنایی و هم ویژگی‌های دیگر. 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در میزان تأخیر ورودی (Input Lag) است. تأخیر ورودی زمانی است که طول می‌کشد تا فرمان‌های شما از طریق ماوس یا کیبورد به صفحه نمایش منتقل شود. تلویزیون‌ها معمولاً تأخیر بیشتری دارند که ممکن است در کارهایی مانند بازی‌های ویدئویی یا طراحی گرافیکی مشکل‌ساز شود. این یعنی وقتی با موس روی چیزی کلیک می‌کنید، یک تاخیر کوچک (حتی در حد چند میلی‌ثانیه) با نمایش آن عمل روی تلویزیون وجود دارد.

تفاوت مانیتور کامپیوتر با تلویزیون

همچنین، تلویزیون‌ها معمولاً رزولوشن پایین‌تری نسبت به مانیتورهای کامپیوتر دارند. برای مثال، اگر شما یک تلویزیون 4K داشته باشد و آن را به‌عنوان مانیتور استفاده کنید، ممکن است متن‌ها و جزئیات کوچک در صفحه به‌خوبی نمایش داده نشوند.

به صورت کلی اگر قصد دارید به‌طور مرتب از تلویزیون به‌عنوان مانیتور استفاده کنید، باید مطمئن شوید که فاصله‌ی کافی از صفحه دارید و تنظیمات روشنایی و رنگ را به‌درستی تنظیم کرده‌اید تا تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشید.

شباهت تلویزیون و مانیتور در چیست؟

این دو دستگاه شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، تا جایی که گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. تفاوت مانیتور با تلویزیون هم در کاربردهای تخصصی، اهمیت زیادی دارد. اما بیایید ابتدا شباهت‌ها را بشناسیم:

صفحه‌نمایش تخت

هر دو دستگاه از صفحه‌نمایش تخت با تکنولوژی‌های مشابه مانند LCD، LED یا OLED استفاده می‌کنند که تصاویر باکیفیتی ارائه می‌دهند.

ورودی‌های تصویری

هم تلویزیون و هم مانیتور به ورودی‌های مشابهی مانند HDMI، VGA و DisplayPort مجهز هستند که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، کنسول بازی و پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای را به آن‌ها متصل کنید.

رزولوشن بالا

هر دو دستگاه می‌توانند رزولوشن‌های بالا مانند Full HD یا 4K را پشتیبانی کنند که برای تماشای ویدئوها و اجرای بازی‌های ویدئویی مناسب است.

کیفیت رنگ و وضوح تصویر

هر دو دستگاه قادر به نمایش تصاویر با وضوح بالا و کیفیت رنگ مناسب هستند که می‌تواند تجربه بصری خوبی را برای کاربران فراهم کند.

قابلیت‌های هوشمند

بسیاری از تلویزیون‌ها و برخی مانیتورها قابلیت‌های هوشمند مانند اتصال به اینترنت، اجرای اپلیکیشن‌ها و دسترسی به سرویس‌های استریمینگ دارند.

شما می‌توانید به کمک قابلیت خرید اقساطی تلویزیون در مدل‌های مختلف از ازکی‌وام، تنها با یک برگ چک خرید خود را تکمیل کنید.

تفاوت تلویزیون و مانیتور

با وجود شباهت‌هایی که شناختیم، تفاوت‌های مهمی بین این دو دستگاه وجود دارد که در کاربردهای مختلف اهمیت پیدا می‌کنند. در اینجا به چند تفاوت کلیدی اشاره خواهیم کرد:

رزولوشن و دقت تصویر

مانیتورها معمولا رزولوشن بالاتری نسبت به تلویزیون‌ها دارند، به‌ویژه در سایزهای کوچک‌تر. این دقت تصویر بالاتر، برای کارهایی مانند ویرایش عکس، طراحی گرافیکی و مطالعه متون و البته گیم بسیار مهم است.

تأخیر ورودی (Input Lag)

مانیتورها به طور کلی تأخیر ورودی کمتری نسبت به تلویزیون‌ها دارند. این تفاوت در بازی‌های ویدئویی و کارهای حساس به زمان، مثل ویرایش ویدئو، بسیار تأثیرگذار است.

شباهت تلویزیون و مانیتور در چیست

اندازه و فاصله مشاهده

تلویزیون‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شوند و معمولاً برای مشاهده از فاصله دورتر طراحی شده‌اند. در مقابل، مانیتورها معمولا در اندازه‌های کوچکتر تولید می‌شوند و برای استفاده از فاصله نزدیک مانند کار با کامپیوتر، بهینه‌سازی شده‌اند.

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

مانیتورها اغلب رفرش ریت بالاتری دارند که برای تجربه‌ی روان‌تر در بازی‌های سریع و نرم‌تر کردن حرکت‌ها در ویدئوها مفید است.

پشتیبانی از رنگ و کالیبراسیون

مانیتورها معمولا از کالیبراسیون دقیق‌تری برای نمایش رنگ‌ها برخوردارند که برای کارهای گرافیکی حرفه‌ای و ویرایش عکس‌ها ضروری خواهد بود. این در حالی‌ست که تلویزیون‌ها بیشتر برای نمایش تصاویر و ویدئوها با رنگ‌های زنده و جذاب بهینه‌سازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌های گیمینگ 

تفاوت مانیتور و تلویزیون در گیم

حوزه گیم و اجرای گرافیک بازی، جایی است که تفاوت مانیتور با تلویزیون حسابی مشخص می‌شود، و باعث می‌شود که افراد به سراغ گزینه‌ای تخصصی بروند؛ مثلا علاقمندان به بازی‌های کنسولی، تلویزیون را انتخاب می‌کنند تا با دسته (جوی استیک) به راحتی روی یک صفحه بزرگ بازی کنند. گیمرهای کامپیوتر نیز به سراغ مانیتور می‌روند تا جزییات گرافیکی و رفرش ریت بهتری داشته و تاخیر ورودی را به حداقل برسانند.

  • پشتیبانی از G-Sync و FreeSync: فناوری خاص بعضی از مانیتورها، به آن‌ها اجازه می‌دهد که پارگی تصویر (Screen Tearing) را در بازی‌ها کاهش دهند. تلویزیون‌ها کمتر از این فناوری‌ها پشتیبانی می‌کنند.
  • اندازه و وضوح: یکی از مهم‌ترین موارد فرق مانیتور با تلویزیون، وضوح تصویر است. مانیتورها با اندازه کوچک‌تر و وضوح بالاتر، جزئیات بیشتری را «از فاصله نزدیک» نشان می‌دهند. تلویزیون‌ها بزرگتر هستند، اما ممکن است جزئیات در آن‌ها از نزدیک چندان واضح نباشد.
  • زمان پاسخگویی (Response Time)
  • نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)
  • تأخیر ورودی (Input Lag)

مانیتور بخرم یا تلویزیون؟

تصمیم نهایی خرید مانیتور یا تلویزیون، به نیازهای شما و استفاده‌تان از دستگاه بستگی دارد. اگر گیمر هستید یا برای کارهایی مانند طراحی گرافیکی، ویرایش ویدئو یا مطالعه طولانی‌مدت به صفحه‌نمایش نیاز دارید، مانیتور کامپیوتر با رزولوشن بالا، نرخ تازه‌سازی سریع و تأخیر ورودی کم انتخاب بهتری است؛ اما اگر بیشتر به تماشای فیلم، سریال و بازی‌های کنسولی از فاصله دورتر علاقه دارید، تلویزیون با اندازه بزرگتر و کیفیت تصویر مناسب برای شما بهتر است. 

خرید قسطی مانیتور و تلویزیون در ازکی‌وام

شما می‌توانید در ازکی‌وام، به صورت آنلاین و با شرایط بسیار ساده، انواع مانیتور یا تلویزیون را برای استفاده شخصی یا شرکتی تهیه کنید. کافی‌ست در این پلفترم ثبت‌نام کرده، اطلاعات هویتی و شغلی خود و البته یک برگ چک صیادی را آپلود کنید و سپس منتظر تایید اعتبار بمانید. بعد از تایید، اعتباری از ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان (به انتخاب خودتان) به شما تخصیص داده می‌شود تا با آن خرید قسطی مانیتور، تلویزیون یا حتی خرید قسطی پی اس 5 را به سادگی انجام بدهید. بازپرداخت این اعتبار ۱۲ یا ۱۸ ماهه و به انتخاب شما خواهد بود.

سوالات متداول

آیا می‌توانم با چک صیادی فرد دیگری اعتبار خرید بگیرم؟

خیر؛ چک صیادی برای اعتبارسنجی و بررسی رفتارهای بانکی شما است و حتما باید به نام خود خریدار باشد.

آیا می‌توانم در کنار تلویزیون، کنسول نیز تهیه کنم؟

بله؛ شما می‌توانید اعتبار خود را در فروشگاه‌های مختلف ازکی‌وام خرج کرده و انواع کنسول، تلویزیون یا مانیتور و حتی گوشی و لپ تاپ خریداری کنید.

چگونه می‌توانم اقساط خود را تنظیم کنم؟

در هنگام درخواست اعتبار، شما این امکان را دارید که بازپرداخت ۱۲ یا ۱۸ ماهه را با اقساط ماهانه متفاوت انتخاب کنید.