در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار درخواست تسهیلات تقریبا ۳.۸ میلیارد دلار آمریکا همراه با نرخ رشد مرکب، سالانه تقریبا ۱۲.۸۸ درصد بود. ناپایداری مالی بیشتر ایجاد شده توسط رویداد‌های سیاسی جهانی، از جمله تورم و بحران اقتصادی، می‌توانست حاکی از نیاز به افزایش هم در وام‌دهی بلندمدت و هم کوتاه‌مدت برای تاب‌آوری در زمان‌های سخت باشد. در عوض، تقاضای بازار برای سیستم‌های درخواست تسهیلات (یا سیستم وام‌دهی) که بدون افزایش ریسک کسب‌وکار، مدیریت مؤثری بر درخواست تسهیلات دارد، در حال افزایش است؛ با این حال هر کسب‌وکاری نمی‌داند در زمان انتخاب فروشنده‌های مؤثر سیستم درخواست تسهیلات، برای به‌روزرسانی یا ایجاد سیستم‌هایی برای نیاز‌های فعلی نرم‌افزار وام‌دهی‌شان، دنبال چه چیزی باید باشد.

سامانه درخواست تسهیلات و اعتبار چیست؟

بهترین سیستم‌های درخواست تسهیلات آن سیستم‌هایی هستند که نیاز‌های مصرف‌کننده را برآورده می‌کنند، فرایند‌های کسب‌وکار را بهبود می‌بخشند و اثری مثبت بر کسب‌وکار شما دارند؛ اما سیستم درخواست تسهیلات چیست و در زمان انتخاب، باید دنبال چه چیزی باشیم؟ 

یک سیستم درخواست وام‌دهی یا به طور خلاصه (LOAN Origination System) LOS، یک ابزار نرم‌افزاری است که مسئولیت کل فرایند وام از درخواست، پردازش سند تا امتیازدهی اعتبار و اعطای وام به درخواست‌کننده را بر عهده دارد؛ همچنین این سیستم فرایند را اتوماتیک و ساده و مؤثر می‌کند.

اگر نرم‌افزار درخواست تسهیلات به درستی کار کند، می‌تواند:

-ریسک وام‌دهی را کاهش دهد و پیروی از مقررات و خط مشی را تضمین دهد.

-چشم‌انداز‌های پورتفوی اعتباری سازمان را بهبود دهد.

-زمانی‌که برای تایید یک وام صرف می‌شود را کاهش داده و رضایت مشتری را افزایش دهد.

سیستم درخواست تسهیلات چه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، نرم‌افزار درخواست تسهیلات، فرایند را هم برای مشتریان و هم برای کسب‌وکار، راحت‌تر می‌کند؛ اما دقیقا چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

مهم نیست که به دنبال کدام یک از ارائه‌دهندگان ابزار درخواست تسهیلات تجاری باشید، در هر صورت متوجه چند نکته مشترک در پیشنهادات آن‌ها می‌شوید. هر سیستم با کیفیت LOS متشکل از موارد زیر خواهد بود: 

-مدیریت فرایند وام: ابزاری برای مدیریت درخواست تسهیلات و فرایندی برای تکمیل وام‌ها.

-مدیریت ریسک: نرم‌افزاری برای محاسبه و مدیریت صحیح هزینه‌های وام.

– هماهنگی با قوانین و مقررات: نرم‌افزار مدیریت اسناد برای اطمینان از مقررات‌پذیری اسناد.

-یکپارچگی: مؤلفه‌هایی که به آن اجازه می‌دهد با سایر سیستم‌های شخص ثالث و نرم‌افزار دیگری یکپارچه شود و بتواند تبادل سرویس و داده کند.

-سیستم‌های پایگاه داده: اطمینان از دسترسی به داده‌ها و محافظت از آن­‌ها.

-قابل استفاده بودن: هر سیستمی که ایجاد می‌کنید باید قابل دسترسی بوده و به راحتی توسط تیم یا مشتریان‌تان قابل استفاده باشد.و از کانال‌های مختلفی کاربران بتوانند از خدمات سامانه استفاده کنند.

-مؤلفه‌های تجزیه و تحلیل: تحلیل دقیق تمام آمار و اطلاعات مربوط به کسب و کار.

در ادامه نگاهی عمیق‌تر به این سیستم می‌اندازیم.

ابزار مدیریت فرایند وام

کارآمدی اصلی راه‌حل وام‌دهی به مصرف‌کننده‌تان می‌تواند شامل POS (دستگاه کارتخوان)، ابزار مدیریت فرایند، جریان‌های کاری، مدیریت اسناد، به‌روزرسانی‌های وضعیت و موارد بیشتر باشد. این قضیه به شما اجازه می‌دهد تا کل فرایند وام را از ابتدا تا انتها که شامل دریافت درخواست، پردازش، پذیره‌نویسی، جمع‌بندی، پیگیری و… است را تکمیل کنید. داشتن قابلیت‌های قدرتمند که نیاز‌های خاص شما را برآورده می‌کنند برای اطمینان حاصل کردن نسبت به اینکه قادر هستید کسب‌وکار خود را اتوماتیک کنید، ضروری است.

ابزار مدیریت ریسک

از کجا متوجه می‌شوید که مشتری شما واجد شرایط یک پیشنهاد مالی خاص است یا چه میزان بازپرداخت برای او مناسب است؟ پاسخ، نرم‌افزار مدیریت ریسک و قیمت‌گذاری است. با همسوسازی ابزار هوشمند مانند موتور قیمت‌گذاری می‌توانید نسبت وام به ریسک صحیح را ارزیابی کرده و فرصت‌های وارد کردن وام‌های سالم که احتمالاً پس داده می‌شوند را بهبود ببخشید.

قابلیت‌های مقررات‌پذیری

تمام ابزار‌های مالی باید نرم‌افزاری داشته باشند که مستندسازی و مقررات‌پذیری آن‌ها را مدیریت کند؛ درحالی‌که در گذشته بررسی‌های مدیریت اسناد و مقررات‌پذیری، به‌صورت درون شعبه‌ای اتفاق می‌افتاد، امروزه این بررسی‌ها در پشت‌صحنه و در پرتال­‌ها ستادی اتفاق می‌افتند.

اگر می‌خواهید برندی با مشتریان راضی باشید، زمان آن رسیده که برخی نرم‌افزار‌های مدیریت اسناد را همسوسازی کنید که به راحتی به این فرایند رسیدگی کنند. این بخش از نرم‌افزار شما می‌تواند در محدوده‌ی بررسی‌های KYC و AML برای آپلود اسناد امضا شده برای تائید وام باشد. در همین زمان نیاز خواهید داشت از سنجش‌های کافی مبنی‌بر اینکه اطلاعات شخصی مشتری شما ایمن است، اطمینان حاصل کنید.

نرم‌افزار یکپارچه‌سازی

مهم نیست که در حال حاضر در کدام مولفه حوزه مالی عمل می‌کنید، متوجه خواهید شد که توانایی در یکپارچگی با سایر ابزار و نرم‌افزار‌ها، برای اداره‌ی هموار کسب‌وکارتان ضروری است. توانایی یکپارچگی با سیستم‌های شخص ثالث و API‌ها به شما اجازه می‌دهد تا کسب‌وکار خود را گسترش دهید و از یک خدمات بی‌نقص برای مشتریان‌تان اطمینان حاصل کنید. برای مثال، شاید دوست داشته باشید در کنترل سیستم وام منظم‌تان، یک راه حل وام کوتاه‌مدت را ارائه دهید. اینکار را می‌توان با اتصال به یک تأمین‌کننده شخص ثالث انجام داد. اتصال به برنامه‌ها و API‌های شخص ثالث به شما اجازه می‌دهد تا ارائه خود را پیکربندی و سفارشی کرده و بهترین خدمات ممکن را برای مشتریان خود فراهم کنید.

سیستم‌های پایگاه داده

شما که آماده‌ی همه چیز شده‌اید، باید مطمئن شوید که کسب‌وکارتان درست همانطور که باید، عمل می‌کند. سیستم داده شما باید از یک پایگاه متنوع از اطلاعات در مورد مشتریان‌تان، کسب‌وکارتان و بازار وسیع‌تر تشکیل شود. برای مثال، باید شامل اطلاعات مصرف‌کننده (دموگرافیک‌ها، سابقه اعتبار و…)، تضمین‌ها (بیمه و…)، روابط (سوبسید، خانواده و…) و قابلیت‌های مالی (نسبت‌ها و ترازنامه‌ها و…) باشد. داشتن دسترسی به اطلاعات و توانایی استفاده از آن، کسب‌وکار شما را برای عملیات بهتر، قدرتمند می‌کند.

قابل استفاده بودن

در هنگام طراحی تجربه کاربری چه برای مدیران و چه مشتریان، برای اینکه تمام ابزاری که برای رابط کاربری نیاز دارید را داشته باشید، باید به قابل استفاده بودن محصول‌تان برای مخاطب توجه کنید؛ زیرا اگر تیم یا مشتریان شما نتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، عملاً بی‌فایده خواهد بود.

مؤلفه‌های تجزیه و تحلیل

با افزودن مولفه تجزیه و تحلیل در راه حل خود، می‌توانید خیلی سریع و دقیق فرایند‌های کسب‌وکار خود را تحلیل کنید و مدیریت بهتری برای ریسک داشته باشید. چنین ابزاری برای شما پیشخوانی فراهم می‌کند که می‌توانید اطلاعات را پیگیری کرده و از آن برای تصمیم‌گیری در شرکت خود استفاده کنید.

انتخاب فروشنده‌های سیستم درخواست تسهیلات خصوصی یا تجاری‌

حالا که می‌دانیم یک سیستم‌ایده‌آل باید شامل چه چیزی باشد، مسأله مهم دیگری پیش می‌آید: انتخاب فروشنده‌ای که قادر به انجام آن کار باشد.

وقتی قصد انتخاب بهترین فروشنده مناسب را دارید، هیچ نسخه‌ی واحدی وجود ندارد. مانند هر تصمیم کسب‌وکار دیگری، سیستم‌های برتر درخواست تسهیلات، آن سیستم‌هایی هستند که به طور بی‌نقص با اهداف کسب‌وکار شرکت شما یکپارچه می‌شوند و شما با کار کردن با آن ۱۰۰ درصد احساس راحتی دارید.

ضمنا در اینجا چند نکته ارائه شده که باید در زمان انتخاب فهرست کوتاهی از فروشنده‌های بالقوه نرم‌افزار درخواست تسهیلات تجاری، در نظر گرفته شوند.

به استراتژی داخلی خود نگاه کنید

پیچیدگی‌ها را فراموش کنید؛ در عوض روی نیاز‌های واقعی کسب‌وکارتان تمرکز کنید. با تمرکز بر استراتژی و اهدافی که می‌خواهید به آن‌ها دست پیدا کنید، کمتر توسط راه‌حل‌های نرم‌افزاری دیگر که ممکن است هزینه‌بر باشند و ارزش بسیار ناچیزی به کسب‌وکار شما اضافه کنند، گمراه می‌شوید.

نظرات را بخوانید و در مورد فروشنده خود پرس‌وجو کنید

بررسی کنید که مشتریان راجع به فروشنده شما چه می‌گویند و از تجربه آن‌ها بیاموزید. با پرس‌وجو و خواندن نظرات آنلاین، می‌توانید اطلاعات زیادی به دست بیاورید که آیا این فروشنده مناسب شما هست یا خیر.

ارتباط برقرار کنید

تقریباً هر فروشنده‌ی شایسته‌ای خیلی سریع به شما خواهد گفت که آیا مناسب کسب‌وکار شما هست یا خیر. همان اولین تماس، شاخص مناسبی است که تعیین خواهد کرد رابطه کلی چگونه پیشرفت خواهد کرد؛ همچنین می‌توانید از لحاظ انعطاف‌پذیری، در دسترس بودن، و توانایی تکمیل پروژه، آن‌ها را محک بزنید.

پیشنهاد نرم‌افزار و پروسه‌های آن‌ها را ببینید

گرچه محدوده وسیعی از خدمات ممکن است وسوسه‌برانگیز باشند، اما خدماتی که در انتقال یک نوع محصول متخصص هستند، برای مثال نرم‌افزار وام، می‌توانند در درک نیاز‌های شما و ساخت یک راه‌حل متناسب با شما، ماهرانه‌تر عمل کنند. به دنبال فروشنده‌ای با اطلاعات صنعتی قوی باشید. در همین زمان، در مورد فرایند‌های کاری‌، چگونگی برنامه‌ریزی‌شان برای تکمیل کار، سنگ محک‌ها و علائم موفقیت در مسیر، پرس‌وجو کنید تا مطمئن شوید که هم‌راستای مسیر شما هستند.

بررسی گواهینامه‌ها

صنعت مالی، صنعتی بسیار قانون‌مند است. همانطور که شما در فرایند‌های کسب‌وکار خود به همه چیز دقت می‌کنید، مهم است که مطمئن باشید فروشنده‌تان نیز همینطور است؛ بنابراین تمام گواهینامه‌هایی را که ارائه می‌دهند بررسی کنید.

سیستم‌های پیشرو درخواست تسهیلات: قدم‌های بعدی

اکنون شما آماده‌ی رفتن به مرحله بعدی، یعنی یافتن بهترین گزینه برای سیستم LOS خود هستید. به‌روزرسانی یا توسعه یک نرم‌افزار درخواست تسهیلات، یک قدم بزرگ برای هر کسب‌وکاری است و ما‌امیدواریم شما شریک مناسب را پیدا کنید تا به شما در مسیرتان کمک کند. اگر آماده‌ی شروع هستید، می‌توانید با استفاده از تسهیلاتی که وادی برای سازمان‌ها فراهم کرده است، بهترین سرویس شخصی‌سازی شده را برای کسب و کار خود تهیه کنید و در یک فرآیند کوتاه پیاده‌سازی و استفاده کنید. کارشناسان ما در وادی آماده شنیدن سؤالات و مشاوره برای انتخاب بهترین سیستم تسهیلات برای کسب و کار شما هستند.