این روزها که قیمت ارز بالا رفته و هزینه سفرهای داخلی و خارجی سر به فلک کشیده است، خیلی از افراد و خانواده‌ها قید سفر رفتن را به کل می‌زنند؛ اما یکی دوبار سفر، حتی با هزینه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه، حال همه ما را بهتر می‌کند و برای گذراندن روزهای سال انگیزه می‌بخشد.

به جای این که سفر را از برنامه‌های فصلی خودمان حذف کنیم، با یاد گرفتن روش‌های سفر ارزان می‌توانیم به همان مقاصد، با هزینه‌ای کمتر سفر کرده و از روزهای تعطیلات لذت ببریم؛ حتی سفرهای خارجی نیز می‌توانند اقتصادی باشند، اگر یاد بگیریم که چطور سفر کنیم. در این مطلب چند ترفند و شهرهایی برای سفر ارزان در ایران و خارج را به شما معرفی خواهیم کرد که به کمک خرید اقساطی می‌توانید تور و سفرهای مد نظر خود را خریداری کرده و هزینه آن را بعدا پرداخت کنید.

ترفندهای سفر ارزان

اگر شما هم تا به حال به سفرهایی رفته‌اید که در انتهای آن‌ها، هزینه بیشتر از میزان تصورتان بوده، به این قسمت از مطلب نیاز ویژه‌ای دارید. ارزان سفر کردن مجموعه‌ای از نکات و روش‌هاست که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند هزینه را حتی به کمتر از نصف کاهش بدهد.

این ترفندهای سفر ارزان، می‌توانند به شما کمک کنند که هزینه تمام‌شده را کاهش دهید و از سفر چندروزه خود لذت بیشتری ببرید:

رزرو پرواز در زمان مناسب

گاهی پروازهای لحظه آخری و تورهای فوری، قیمتی به مراتب پایین‌تر از پرواز و تور عادی دارند. اگر سفر شما زمان‌بندی خاصی ندارد، انتخاب لحظه آخری می‌تواند از روش‌‌های سفر ارزان باشد.

اقامت در هاستل و air bnb به جای هتل

اگر می‌خواهید یک سفر با هزینه کم برنامه‌ریزی کنید، به جای هتل، در هاستل‌ها و واحدهای air bnb اقامت کنید که قیمت مناسب‌تری دارند.

استفاده از حمل و نقل عمومی

قبل از سفر کمی وقت بگذارید و حمل و نقل عمومی شهر مقصد را بشناسید. به این ترتیب می‌توانید به جای هزینه اسنپ یا تاکسی، با هزینه‌ای بسیار کمتر از طریق اتوبوس یا مترو در شهر تردد کنید.

ترفندهای سفر ارزان

پخت و پز در محل اقامت

اگر شرایط لازم را دارید، به جای صرف همه وعده‌ها در بیرون، بعضی از آن‌ها را در محل اقامت خود بپزید. گزینه‌های ساده‌ای مثل ساندویچ سرد، املت و کنسرو می‌توانند تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش دهند.

استفاده از تخفیف‌های دانشجویی

این مورد برای سفر ارزان در ایران، بسیار کارآمد است. بیشتر اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و حتی بعضی از رستوران‌ها برای دانشجویان تخفیف ویژه در نظر می‌گیرند.

سفر در فصل‌های کم‌تقاضا

وقتی همه مشغول سفر به یک شهر هستند، شما به آن مقصد سفر نکنید. مقاصد توریستی در بعضی از زمان‌ها شلوغ‌تر از همیشه هستند و در نتیجه بلیط و اقامت آن‌ها‌ نیز گران‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کوله‌ پشتی سفر

شهرهای ارزان برای سفر

از دیگر روش‌های سفر ارزان، انتخاب مقاصدی است که با وجود خاص و جذاب بودن، ارزان محسوب می‌شوند. مثلا در کشور همسایه ما ترکیه (که هر سال میلیون‌ها ایرانی به آن سفر می‌کنند)، استانبول و آنتالیا مقاصدی محبوب و نسبتا گران‌قیمت هستند؛ اما شهرهایی مثل وان نسبتا ارزان محسوب می‌شوند. در اطراف ایران، این شهرها برای سفر با هزینه کم مناسب هستند:

  • ایروان (ارمنستان)
  • باکو (آذربایجان)
  • تفلیس (گرجستان)
  • دوشنبه (تاجیکستان)
  • عشق‌آباد (ترکمنستان)

شهرهای ارزان برای سفر

همچنین برای سفر ارزان در ایران، شهرهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، گزینه‌های مناسبی هستند:

  • مشهد
  • یزد 
  • هرمز
  • گنبد کاووس
  • همدان
  • زنجان 
  • کرمان

کشورهای ارزان برای سفر

اگر دوست دارید به سفر خارجی بروید اما قیمت ارز دست و پایتان را در انتخاب مقصد بسته، می‌توانید به کشورهای ارزان در همسایگی ایران و آسیا سر بزنید.

ترکیه

ترکیه با شهرهایی مانند استانبول، وان و آنتالیا، مقصدی مقرون به صرفه با فرهنگ غنی، بازارهای متنوع و جاذبه‌های تاریخی فراوان است. این کشور یکی از اولین و بهترین گزینه‌ها برای سفر ارزان ایرانی ها محسوب می‌شود. برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارید و با پاسپورت خود می‌توانید ۹۰ روز در این کشور بمانید.

کشورهای ارزان برای سفر

ارمنستان

ارمنستان با پایتخت زیبایش ایروان، هزینه‌های اقامت و غذاهای محلی مناسب، مقصدی اقتصادی و نزدیک برای ایرانیان به شمار می‌رود که می‌شود برای سفرهای حتی دو سه روزه کوتاه، روی آن حساب کرد.

ارزانترین کشور اروپایی برای سفر

تاجیکستان

تاجیکستان با طبیعت بکر و شهرهایی مانند دوشنبه، هزینه‌های پایین اقامت و غذا، یکی از کشورهای ارزان و جذاب برای سفر ایرانیان محسوب می‌شود.

روش های سفر ارزان

هند

اگر از قیمت بلیط هواپیما بگذریم، هند یکی از مقاصد سفر ارزان ایرانی‌ها خواهد بود. این کشور با فرهنگ متنوع، بناهای تاریخی شگفت‌انگیز و هزینه‌های پایین اقامت و غذا، می‌تواند مقصد بعدی شما برای سفر آسیایی باشد.

ترفندهای سفر ارزان

نپال

مناظر طبیعی فوق‌العاده، کوه‌های هیمالیا و هزینه‌های پایین برای گردشگران، نپال را به مقصدی ارزان و محبوب برای سفرهای ماجراجویانه تبدیل کرده‌ است.

سفر با هزینه کم

ارزان‌ترین کشور اروپایی برای سفر

به صورت کلی کشورهای شرق اروپا، نسبت به کشورهای غربی ارزان‌تر هستند. هم از نظر بلیط هواپیما و هم هزینه‌های دیگر مثل اقامت، رفت و آمد و غذا و تفریحات درون مقصد. مثلا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای سفر، آلبانی است. آلبانی در جنوب شرقی اروپا واقع است و با سواحل زیبا، طبیعت بکر و تاریخ غنی خود، گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه برای گردشگران ایرانی محسوب می‌شود.

هزینه‌های اقامت، غذا و حمل‌ونقل در آلبانی به طور قابل توجهی پایین‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر (به ویژه اروپای غربی‌) است. آلبانی همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متعددی مثل سواحل دریای آدریاتیک، پارک‌های ملی، قلعه‌های باستانی و موزه‌های جذاب است که در کنار هزینه‌های مناسب، می‌تواند یک سفر اقتصادی چند روزه لذت‌بخش برای شما رقم بزند.

با وام سفر ازکی‌وام، اقساطی به داخل و خارج از ایران سفر کنید

شما می‌توانید با وام سفر، بلیط و تور سفر خود را از فروشگاه‌های پلتفرم ازکی‌وام تهیه کرده و بعد از سفر در ۱۲ یا ۱۸ ماه بازپرداخت کنید. برای دریافت این اعتبار کافی‌ است در وب سایت ثبت‌نام کرده، مدارک هویتی و شغلی و البته یک برگ چک صیادی را آپلود کنید. با این چک صیادی به عنوان ضمانت، شما امکان دریافت ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان اعتبار را دارید که برای خرید تور، بلیط و انواع وسایل دیگر قابل استفاده است. بعد از دریافت اعتبار، با آن بلیط سفر داخلی و خارجی خود را تهیه کرده و بدون نگرانی اقتصادی، به استقبال تجربه‌های جدید بروید.

سوالات متداول

آیا برای دریافت اعتبار خرید در ازکی‌وام باید ضامن داشته باشم؟ 

 خیر؛ تنها ضمانت خرید شما برای هر محصول یا خدمتی در ازکی‌وام، چک صیادی است که البته باید حتما به نام خودتان باشد.

آیا اعتبار من در ازکی‌وام، تنها برای خرید بلیط سفر داخلی قابل استفاده است؟

شما در فروشگاه‌های ازکی‌وام امکان جستجو و انتخاب بین انواع تورها و سفرهای داخلی و خارجی را دارید.

آیا می‌توانم با چک صیادی فرد دیگری اعتبار خرید بگیرم؟

چک صیادی برای اعتبارسنجی و بررسی رفتارهای بانکی شما است و حتما باید به نام خود خریدار باشد.