بسیاری از کسانی که قصد خرید لپ‌تاپ را دارند، نگران قیمت بالای آن هستند و به همین دلیل از خرید لپ‌تاپ منصرف می‌شوند. اگر شما هم در این شرایط هستید، بهتر است بدانید که ۲ راهکار برای حل این مشکل وجود دارد. شما می‌توانید از روش‌های ارتقا لپ‌تاپ استفاده کنید یا سراغ خرید لپ‌‌تاپ اقساطی بروید. در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام درباره نحوه ارتقای لپ‌تاپ صحبت کرده و روش خرید لپ‌تاپ قسطی را توضیح خواهیم داد.

آیا می توان لپ تاپ را ارتقا داد

آیا می‌توان لپ‌تاپ را ارتقا داد؟

لپ‌تاپ‌های امروزی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند. از طرف دیگر، برای ارتقای لپ‌تاپ نیز باید هزینه کنید. اگر هنوز برای خرید لپ‌تاپ جدید تصمیم نگرفته‌اید، می‌توانید با صرف هزینه‌ای معقول دستگاه خود را ارتقا دهید. 

نکته جالب درباره ارتقای لپ‌تاپ این است که هر چقدر لپ‌تاپ قدیمی‌تر باشد، ارتقا آن راحت‌تر است. قطعات بعضی از لپ‌تاپ‌ها سر جای خود چسبیده‌اند و به دقت لحیم شده‌اند؛ بنابراین، برای ارتقا لپ‌‌تاپ‌ جدید به ابزارهای ویژه و تخصصی احتیاج دارید. 

نکته دیگر اینکه فقط قطعه‌هایی را می‌توانید ارتقا دهید که شرکت سازنده از قبل تعیین کرده است. بعضی از قطعه‌های لپ‌تاپ قابل ارتقا نیستند. از طرف دیگر، باید به سازگاری قطعه‌ها نیز توجه کنید؛ بنابراین، قبل از اینکه درباره ارتقا لپ‌تاپ تصمیم بگیرید و قطعه جدید بخرید، سازگاری قطعه‌‌هایی مثل مادربرد را در نظر بگیرید.

لپ تاپ قابل ارتقا

از کجا بفهمیم لپ‌تاپ قابل ارتقا است؟

برای اینکه مطمئن شوید لپ‌تاپ شما قابل ارتقا است، قسمت زیرین لپ‌تاپ و بخش‌های باتری، رم و هارد را بررسی کنید. لپ‌تاپ قابل ارتقا لپ‌تاپی است که دسترسی آسانی به بخش‌های باتری، رم و هارد داشته باشد؛ همچنین، شما می‌توانید برند و مدل لپ‌تاپ را در اینترنت جست‌وجو کرده و قابل ارتقا بودن قطعات مختلف را بررسی کنید.

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

کدام قطعات لپ‌تاپ قابل ارتقا هستند؟

قطعه‌های رم، هارد و باتری لپ‌ تاپ قابل ارتقا هستند. بقیه سخت‌افزارها مثل CPU (واحد پردازش مرکزی دستگاه) و GPU یا واحد پردازش گرافیک قابل تعویض و ارتقا نیستند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید لپ‌تاپ‌تان را ارتقا دهید، باید نوع مادربرد، سی پی یو و جی پی یو را در نظر گرفته و قطعه‌های قابل ارتقا را متناسب با آن‌ها تهیه کنید.

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

ارتقا کارت گرافیک لپ‌تاپ

اگر گیمر هستید یا می‌خواهید کارت گرافیک لپ‌تاپ را ارتقا دهید، بهتر است بدانید که کارت گرافیک لپ‌تاپ قابل ارتقا نیست؛ به‌علاوه، بسیاری از تعمیرکارهای لپ‌تاپ و متخصص‌های سخت‌افزار تعویض کارت گرافیک را به مشتری‌ها پیشنهاد نمی‌کنند. 

ارتقا CPU لپ‌تاپ

یکی از سوالات اصلی درباره ارتقای لپ‌تاپ، ارتقا CPU است؛ اما ارتقا CPU لپ‌تاپ پیچیدگی‌ها و دردسرهای زیادی دارد و بعد از تعویض CPU نیز نباید انتظار معجزه داشته باشید. برای ارتقا سی پی یو باید نوع پردازنده و مادربرد دستگاه را بررسی کنید. 

هر چقدر سی پی یو لپ‌تاپ قدرتمندتر باشد، گرمای بیشتری تولید می‌کند. سوال مهم این است که آیا سینی حرارتی دستگاه یا هیت سینک و فن لپ‌تاپ توانایی کنترل پردازنده را دارد؟ عامل تاثیرگذار دیگر، معماری پردازنده است. اگر معماری سیستم لپ‌تاپ شما AMD است، پردازنده AMD تهیه کنید. در صورتی‌که لپ‌تاپ با معماری Intel کار می‌کند، باید پردازنده Intel بخرید.

ارتقا هارد لپ تاپ

انتخاب پردازنده برای ارتقا CPU لپ‌تاپ

مهم‌ترین نکته در ارتقای لپ‌تاپ این است که نیازها و اولویت‌های خودتان را در نظر بگیرید. اگر از لپ‌تاپ برای وب‌گردی استفاده می‌کنید، پردازنده دو هسته‌ای مناسب شما است. کسانی که با نرم‌افزارهای آفیس و نرم‌افزارهای گرافیکی کار می‌کنند، به پردازنده چهار هسته‌ای احتیاج دارند. بهترین کار برای ارتقا سی پی یو لپ‌تاپ، مطالعه دفترچه راهنمای داخل جعبه و جست‌وجو در سایت سازنده لپ‌تاپ است. با این کار می‌توانید، پردازنده مناسب را پیدا کنید.

معایب ارتقا CPU لپ‌تاپ

 یکی از سخت‌ترین کارها در ارتقا لپ‌تاپ، ارتقا سی پی یو است. این قطعه طول عمر بالایی دارد و به سختی در بازار پیدا می‌شود؛ به‌علاوه، گاهی اوقات شما نمی‌توانید سی پی یو بهتر پیدا کنید و باید مدل‌های کارکرده یا دسته دوم بخرید. CPU جدید گرمای بیشتری تولید می‌کند و ممکن است سیستم شما توانایی مهار گرمای اضافه را نداشته باشد. در نتیجه، بقیه قطعه‌های لپ‌تاپ نیز دچار مشکل می‌شوند و عملا عملکرد لپ‌تاپ کندتر از قبل می‌شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان سراغ تعویض سی پی یو لپ‌تاپ نروید. 

ارتقا هارد لپ‌تاپ

یکی از مهم‌ترین مراحل در ارتقا لپ‌تاپ، ارتقا هارد است. اگر هارد لپ‌تاپ شما اس اس دی نیست، بهتر است همین امروز آن را ارتقا دهید. این کار سرعت عملکرد ویندوز را افزایش می‌دهد؛ به‌علاوه، حافظه SSD در مقابل ضربه مقاومت بیشتری دارد که هارد دیسک‌ این ویژگی را ندارد. 

با ارتقا هارد لپ‌تاپ به SSD دیگر دستگاه شما صداهای مزاحم تولید نمی‌کند و داغ نمی‌شود. نکته دیگر اینکه، حافظه SSD کم مصرف است و استحکام بیشتری دارد. برای ارتقا هارد لپ‌تاپ باید پنل پشت دستگاه را باز کنید و درایو قدیمی را خارج کنید. در این مرحله، درایو جدید را جایگذاری کنید و در پنل را ببندید. در مرحله آخر، سیستم عامل را نصب کنید. اگر تجربه ارتقای لپ‌تاپ را ندارید، ممکن است نتوانید این مراحل را به تنهایی انجام دهید. در این شرایط بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. 

افزایش حافظه ssd لپ تاپ

افزایش حافظه SSD لپ‌تاپ

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای ارتقای لپ‌‌تاپ، افزایش حافظه لپ‌تاپ است. این کار سرعت و کارایی لپ‌تاپ را افزایش می‌دهد. اگر هارد دستگاه شما SSD است، می‌توانید SSD جدیدتر و پرظرفیت‌تر بخرید. هرچقدر فضای خالی هارد بیشتر باشد، لپ‌تاپ شما با سرعت بیشتری نیز کار می‌کند. حافظه‌های پرسرعت SSD در دو نوع M.2 و ۳.۵ اینچی در بازار به فروش می‌رسند. شما می‌توانید با توجه به نوع سیستم خود یکی از این حافظه‌ها را تهیه کنید. 

اگر لپ‌تاپ شما قدیمی است و دی وی دی رام دارد، به راحتی می‌توانید حافظه دلخواه را جایگزین کنید. برای این کار باید هارد SSD را در جای هارد قبلی بگذارید. در نهایت، سرعت سیستم عامل تا حد چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. حافظه‌های SSD نسبت به هاردهای قدیمی HDD سریع‌تر هستند و وزن کمی دارند. این هاردها دمای کمتری تولید می‌کنند اما با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. هارد اس اس دی برای نصب سیستم عامل و نصب برنامه‌ها استفاده می‌شود، اما هاردهای HDD برای ذخیره فایل‌های شخصی حجیم مناسب هستند و تا چندین ترابایت ظرفیت دارند.

آیا می توان لپ تاپ را ارتقا داد

افزایش حافظه کش لپ‌تاپ

یکی از روش‌های افزایش حافظه لپ‌تاپ، ارتقای حافظه کش آن است. اندازه Cache در پیکربندی سی پی یو مشخص می‌شود و برای افزایش حافظه کش باید CPU دستگاه را عوض کنید. هر چقدر سی پی یو جدیدتر باشد، حافظه کش بیشتری دارد. با این کار، اندازه حافظه Cache بیشتر شده و سرعت و کارایی کل سیستم تقویت می‌شود. نکته مهم این است که بعضی از سیستم‌ها در اندازه و نوع سیستم محدود هستند و شما نمی‌توانید CPU دستگاه را تغییر دهید؛ به‌علاوه، ممکن است سی پی یو جدید با بقیه قطعه‌ها سازگار نباشد. 

سوالات متداول

آیا همه لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقا هستند؟

ارتقای لپ‌ تاپ به نوع سیستم عامل و قطعات آن بستگی دارد. قطعات بعضی از لپ‌تاپ‌ها قابل تعویض نیستند. 

شرایط خرید لپ‌تاپ قسطی چیست؟

برای خرید لپ‌تاپ اقساطی، باید در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کرده و وام آنلاین بگیرید. بعد از تایید حساب و مدارک، اعتبار آنلاین به حساب شما واریز می‌شود و می‌توانید به جای ارتقا لپ‌تاپ قدیمی، لپ‌تاپ نو بخرید. 

مدارک لازم برای خرید قسطی لپ‌تاپ چیست؟

برای خرید اقساطی لپ‌تاپ به چک صیادی و شناسنامه احتیاج دارید.