در فرآیند سنتی دریافت وام، مشتریان باید زمان زیادی را برای تکمیل اطلاعات در شعبات بانک‌ها صرف کنند؛ در مقابل کسب و کارهای کوچک و متوسط، زمان، منابع و شرایط لازم را برای رعایت دستورالعمل‌های بانکی و اعتباری ندارند.

پلتفرم‌های وام به‌عنوان خدمات (Lending as a Service-Laas)، راه‌حلی جذاب برای این مشکل ارائه داده‌­اند و به متقاضیان اعتبار/تسهیلات اجازه می‌دهند بدون هیچ زحمتی از اعتبار بدون مرزبندی­‌های مرسوم بهره‌مند شوند؛ علاوه‌بر این، ارائه‌دهندگان مالی می‌توانند خدمات و محصولات جدید را از طریق وام‌دهی به عنوان سرویس، به سبد خدمات خود اضافه کنند.

وادی یکی از ارائه‌دهندگان تخصصی خدمات وام‌دهی به عنوان سرویس است که می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند.

در این مقاله، نحوه کار و مزایای وام‌دهی به عنوان سرویس برای کسب‌وکارهای مختلف را بررسی می‌کنیم و با ارائه‌دهندگان برتر آشنا می‌شویم. با این حال، قبل از تمام این‌ها، بهتر است با جزئیات وام‌دهی به عنوان سرویس آشنا شویم.

وام‌دهی به عنوان سرویس چیست؟

اعطای وام به‌عنوان یک سرویس، از دریافت اعتبار از کانال‌های مالی سنتی مانند اتحادیه‌های اعتباری، بانک‌ها و سایر نهادها پیروی نمی‌کند؛ همچنین وام‌دهی به عنوان سرویس از قدرت فناوری‌های جدید و مدرن استفاده می‌کند تا به سادگی، محصولات و خدمات وام‌دهی را به مصرف‌کنندگان ارائه کنید.

وام‌دهی به عنوان سرویس زیرمجموعه‌ای از BaaS (بانکداری به عنوان یک سرویس) است که در آن کسب‌وکارها از زیرساخت‌های ابری و API برای ایجاد و مدیریت خدمات مالی خود و کاهش وابستگی به کانال‌های بانکی سنتی استفاده می‌کنند.

مفهوم وام دهی به عنوان سرویس

وام‌دهی به عنوان سرویس بخشی از امور مالی تعبیه‌شده مانند BaaS و CaaS (کارت به عنوان یک سرویس) است. این مسئله به ادغام پردازش پرداخت، بیمه و وام در شرکت‌ها و مشاغل غیر مالی اشاره دارد و نیاز به مشارکت بانک‌ها و سایر موسسات مالی را در کل فرایند از بین می‌برد.

هر دو امور مالی ذکر شده و وام‌دهی به عنوان سرویس دسترسی بهتری را برای مصرف‌کنندگان و صاحبان مشاغل وام‌دهی ارائه می‌دهند. شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌های در حال رشد می‌توانند بدون گذراندن فرایند طولانی و پرتلاطم پردازش وام، از اعتبار بهره ببرند.

بیایید رابطه هر دو اصطلاح را از طریق مثال‌های مختلف بهتر درک کنیم.

نمونه‌های وام به عنوان خدمات

پرداخت‌های تعبیه‌شده  (Embedded)

خدماتی مانند Google Pay، Venmo و Apple Pay به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا اطلاعات مالی خود را ذخیره کرده و همه تراکنش‌های خود را از یک مکان انجام دهند.

الان بخر بعدا پرداخت کن (BNPL)

BNPL یکی از نمونه‌های برتر تامین مالی و وام‌دهی به عنوان سرویس است. مصرف‌کنندگان می‌توانند محصول را خریداری کرده و به صورت اقساطی به فروشنده پرداخت کنند؛ این راه‌حل علاوه‌بر ارائه گزینه‌های پرداخت جدید، به صاحبان کسب‌وکار این اجازه را می‌دهد که مشتریان خود را تشویق کنند تا از خدمات اقساطی استفاده کنند و در نتیجه سطح وفاداری آن‌ها نیز افزایش یابد.

وام‌دهی تعبیه‌شده

روزهایی که استارت‌آپ‌ها، کسب و کارهای کوچک و متوسط و کارآفرینان در حال رشد، نیاز داشتند به بانک‌ها رفته و در صف‌های طولانی برای گرفتن وام در جهت رشد کسب‌وکارشان بایستند، گذشته است. چندین شرکت تجاری غیرمالی وجود دارند که در یک پلتفرم مالی تعبیه شده و به عنوان یک خدمت، سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به شما این امکان را بدهند که در لحظه اعتبار را در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

مروری بر آمار

وام‌دهی به عنوان سرویس و امور مالی تعبیه‌شده، هر دو بازار خوبی در اعتبارات کسب و کارهای کوچک و متوسط و وام‌دهندگان غیر مالی دارند. کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌توانند پروفایل کسب و کار خود را از طریق وام‌دهی به عنوان سرویس و خدمات مالی تعبیه شده به هم متصل کنند و وام‌دهندگان نیز از این اطلاعات برای تأییدیه‌های بالاتر و نرخ‌های وام بهتر نسبت به کانال‌های سنتی استفاده کنند.

علاوه‌بر این، ارائه‌دهنده نرم‌افزار مرتبط با کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌تواند از داده‌ها استفاده کند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ارائه بهترین پیشنهاد، در جهت بالابردن سطح رشد آن‌ها کمک بگیرد. علاوه بر این، اعدادی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، نشان دهنده سطح ثابتی از افزایش نرخ وام به عنوان خدمات در همه بخش‌ها است.

در سال ۲۰۲۲، اندازه بازار مالی تعبیه شده جهانی ۶۶.۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد که انتظار می‌رود با CAGR ۲۵.۴ درصد (نرخ رشد متوسط سالانه) رشد کند و تا سال ۲۰۳۲ به ۶۲۲.۹ میلیارد دلار برسد.

پلتفرم وام دیجیتال یا وام‌دهی به عنوان اندازه بازار خدمات تا سال ۲۰۲۲.۷. ۰۴ میلیارد بود که انتظار می‌رود در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، CAGR ۲۶.۵ درصد رشد کند.

پیش‌بینی می‌شود که بخش نرم‌افزاری در پلتفرم وام‌دهی دیجیتال با CAGR ۲۱ درصد در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ رشد کند.

رشد صنعت مالی

وام به عنوان یک سرویس چگونه کار می‌کند؟

یکپارچگی در سطح کسب‌وکار

اولین گام، یکپارچه‌سازی یک کسب‌وکار با پلتفرم Lending-as-a-Service است. این امر از طریق API‌هایی اتفاق می‌افتد که شامل پیوند دادن داده‌های وام گیرنده به سیستم داخلی، انطباق با مقررات، ارزیابی خودکار اعتبار، مدیریت درخواست وام و غیره است.

تیم داخلی کسب‌وکار وام‌دهی، معیارهایی مانند نرخ سود تسهیلات، مبلغ وام و شرایط بازپرداخت را تعیین می‌کند و با این یکپارچگی جریان درآمد برای کسب و کار گسترش داده می­‌شود و تجربه کاربری عالی را به مشتریان ارائه خواهند داد.

آنبردینگ وام گیرنده (معارفه و آشنایی مشتری با خدمات تسهیلات و اعتبار)

در آنبردینگ وام گیرندگان، وام گیرندگان به اکوسیستم وام دهی منتقل می‌شوند. این فرایند شامل ثبت نام وام گیرنده، روش‌های تأیید، جمع آوری داده‌های شخصی و مالی، ارزیابی اعتباری و بررسی‌های مختلف است. پلتفرم وام‌دهی به عنوان سرویس از اتوماسیون برای تسریع در کل فرایند و در عین حال حفظ امنیت و دقت کلی داده‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که وام گیرنده تأیید شد، می‌تواند از طریق پلتفرم خدمات، به وام‌های سفارشی دسترسی داشته باشد.

منشاء وام

وام‌گیرندگان می‌توانند جزئیات شخصی خود را ارسال کنند و پلتفرم می‌تواند از الگوریتم‌های پیشرفته خود برای تجزیه و تحلیل عناصر مختلف مانند درآمد، سابقه اعتباری و غیره استفاده کند؛ سپس پلتفرم وام‌دهی به عنوان سرویس وام شخصی‌سازی‌شده‌ای را ایجاد می‌کند که تمام جزئیات مربوط به نرخ سود تسهیلات و برنامه بازپرداخت وام را ارائه می‌کند.

خدمات وام

پلتفرم وام‌دهی به عنوان سرویس چندین جنبه از فرایند خدمات وام را پس از ایجاد آن مدیریت می‌کند. از جمع آوری اقساط تا پشتیبانی مشتری در تمامی مراحل. این پلتفرم‌ها وظایفی مانند ارسال یادآوری به وام گیرنده، رسیدگی به پردازش پرداخت و ردیابی تاریخ بازپرداخت را خودکار می‌کنند.

دسترسی به بازار سرمایه

وام‌دهی به عنوان سرویس امکان ادغام آسان بازارهای مالی را برای تأمین بودجه وام برای تجارت را فراهم می‌کند. این پلتفرم‌ها می‌توانند سرمایه‌های هنگفتی را با هزینه کم جمع‌آوری کرده و به سرمایه‌گذاران خود عرضه کنند. این امر نقدینگی و ظرفیت وام‌دهی کلی را برای کسب‌وکار وام‌دهی افزایش می‌دهد و طبقه دارایی جدیدی را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند؛ همچنین این پلتفرم‌­ها می‌توانند از خدمات توثیق صندوق­های سرمایه گذاری نیز بهره گیرند و کاربران دارای صندوق بتوانند از این کلاس دارایی در جهت توثیق بهره گیرند.

گزارش و تحلیل

در نهایت، ارائه‌دهنده وام به عنوان سرویس معمولاً ابزارهای گزارش‌دهی و تحلیلی را برای کمک به کسب‌وکارها برای نظارت بر پرتفوی وام خود و شناسایی زمینه‌های بهبود ارائه می‌کند.

وام‌دهی به عنوان سرویس از قدرت فناوری­‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا ابزارهای قوی BI و تجزیه و تحلیل را به کسب‌وکارها برای ردیابی سبد وام‌هایشان ارائه دهد. آن‌ها می‌توانند تمام معیارها مانند عملکرد اعتبار، متقاضیان وام گیرنده، روند بازپرداخت و غیره را تجزیه و تحلیل کنند تا بینش عمیقی برای اصلاح استراتژی‌های وام‌دهی خود و پر کردن شکاف‌ها در حوزه بهبود ارائه دهند.

مزایای وام دادن به عنوان یک سرویس

بیایید برخی از مزایای وام‌دهی به عنوان سرویس را برای کسب‌وکارهای وام‌دهی ببینیم.

امنیت و انطباق بهتر

بخش خدمات مالی با کنترل‌های حاکمیتی، امنیت و نظارت شدید مواجه است. با راه‌حل‌های وام‌دهی به عنوان سرویس، کسب‌وکارها می‌توانند از یک پلتفرم امن در سطوح مختلف، بهره‌مند شوند. این سطح بالای انطباق و امنیت، استرس را هم برای مشاغل وام‌دهنده و هم برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد.

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالاتر

یکی دیگر از مزایای اصلی وام‌دهی به عنوان سرویس و ادغام مالی تعبیه شده، برخورداری از سطح بالاتری از مقیاس‎پذیری و انعطاف‌پذیری است. وام‌دهندگان می‌توانند با توجه به نیازهای سفارشی خود، قدرت پردازش درخواست را از طریق وام‌دهی به عنوان سرویس افزایش یا کاهش دهند؛ علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند نمونه اولیه نرم‌افزار و سایر خدمات را در شرایط واقعی بدون هیچ زحمتی آزمایش کنند. این، به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به سرعت با ماهیت جدی بازار مالی سازگار شوند.

درجه بالاتر اتوماسیون

وام‌دهی به عنوان سرویس سطح بالایی از خودکار شدن فرایندها را ارائه می‌دهد که فشار وظایف اساسی را از شانه‌های کارمندان کسب‌وکار شما کاهش می‌دهد که باعث ساده‌سازی، افزایش کارایی و کاهش خطای انسانی می‌شود.

راه حل مقرون به صرفه

ایجاد یک راه حل سفارشی برای مشاغل اعتباردهنده بسیار چالش‌برانگیز است. با وام‌دهی به عنوان سرویس، کسب‌وکارها می‌توانند یک پلتفرم وام‌دهی شخصی‌سازی شده، بدون هیچ سرمایه‌گذاری اولیه سخت‌افزاری داشته باشند و هزینه‌های کلی فناوری اطلاعات را کاهش دهند.

رضایت مشتری بالاتر و افق‌های جدید

وام‌دهی به عنوان سرویس و امور مالی تعبیه‌شده، به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا گزینه‌های پرداخت جدیدی مانند BNPL و خرید اعتباری را ارائه دهند که می‌تواند به نیازهای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان در حال رشد کمک کند. راه‌حلی که می‌تواند برای جمعیت جوان جامعه بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

دیجیتالی شدن سریع

تمام کارهای دستی مانند تأیید هویت، باز کردن حساب مبتنی بر کاغذ و غیره می‌توانند به سرعت با کمک یک پلتفرم وام‌دهی به عنوان سرویس مناسب دیجیتالی شوند و با فرایندهای خودکار، زمان دریافت وام را برای مشاغل بهبود بخشند.

مزایای وام دهی به عنوان سرویس

وادی؛ کامل‌ترین پلتفرم ارائه دهنده وام دهی به عنوان سرویس

وادی یک پلتفرم آماده وام‌دهی به عنوان سرویس است که از رویکرد همه جانبه پیروی می‌کند. پلتفرم وادی به راحتی بر روی تمامی دستگاه‌ها از کامپیوتر و موبایل قابل دسترسی است و خدمات گسترده‌ای مانند درخواست خودکار وام، محاسبه‌گر اقساط، اعتبارسنجی و موارد دیگر را با با استفاده از هوش مصنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد.

این پلتفرم All-in-one تجربه بی‌نظیری را برای مشتریان شما رقم می‌زند و پتانسیل ارائه خدمات تماما شخصی‌سازی‌شده را برای انواع کسب و کارها در تمام مقیاس‌ها از کسب و کارهای کوچک و متوسط تا سازمان‌های بزرگ دارد. معماری ماژولار، پروتکل‌های امنیتی پیشرفته و پیاده‌سازی مبتنی بر ابر و API به خوبی با نیازهای کسب‌وکار شما هماهنگ است و در مدت زمان کوتاهی پیاده‌سازی می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی وادی

وادی با سه ماژول کلیدی یعنی صفحه فرود (لندینگ درخواست وام)، پورتال وام گیرنده و بک آفیس (برای ستاد پشتیبان کسب و کار) ارائه می‌شود. بیایید به جزئیات آن‌ها نگاه کنیم.

صفحه فرود درخواست وام

با صفحه فرود نوآورانه و تعاملی وادی، می‌توانید بهترین اطلاعات را به مشتریان خود ارائه دهید و لیدهای (مشتریان علاقه‌مند) باکیفیت جذب کنید؛ علاوه بر ارائه تجربه کاربری برتر، با یک فرایند ساده‌تر، درآمد کلی کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

علاوه‌بر این، می‌توانید به مشتریان خود اجازه دهید از دستگاه‌های مختلف به سامانه دسترسی داشته باشند و به آن‌ها اجازه دسترسی در هر زمان و هر مکان را بدهید. با این امتیازات، می‌توانید کاربر بالقوه خود را به مشتری تبدیل کنید و از نرخ تبدیل و سطح رشد بهتری برای کسب‌وکار خود لذت ببرید.

پورتال وام گیرنده

پورتال وام گیرنده یک پورتال مشتری آنلاین دقیق است که به مشتریان شما امکان می‌دهد در هر زمان درخواست وام را مدیریت کنند. مشتریان فضای امنی برای درخواست وام، پیگیری وام‌های فعال و بازپرداخت اقساط به صورت متمرکز دارند. علاوه براین با استفاده از محاسبه‌گر اقساط تمام معیارها مانند نرخ بهره، شرایط وام و مبلغ را به طور خودکار محاسبه می‌شود.

بک آفیس

با ماژول Back Office، کسب و کارها یک داشبورد تعاملی برای مدیریت وام دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تمام جنبه‌های فرایند را از یک نقطه مدیریت کنند. مدیریت درخواست وام، مدیریت وام گیرنده، بررسی اجمالی عملیات و اطلاع‌رسانی و مدیریت وظایف کسب و کارها، همه در این ماژول مدیریت می‌شود.

رابط کاربری وادی به همه کاربران اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان خود را با عملکردهای آن وفق دهند. تیم پشتیبانی وادی در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود و در زمان پیاده‌سازی بهترین قابلیت را متناسب با مدل کسب و کار شما ارائه می‌دهد.

کارشناسان ما در وادی آماده شنیدن سوالات و راهنمایی شما درباره خدمات متنوع وادی هستند.