یکی از دغدغه‌های مهم والدین، افتتاح حساب بانکی کودکان است. بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند برای فرزندشان حساب بانکی باز کنند و سرمایه‌گذاری برای کودک را از سن کم شروع کنند. در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام می‌خواهیم درباره شرایط افتتاح حساب بانکی به نام کودکان صحبت کنیم و بهترین بانک برای افتتاح حساب برای بچه‌ها را معرفی کنیم. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود برای فرزند دلبندتان در یکی از بانک‌ها حساب باز کرده و کارت عابر بانک بگیرید.

شرایط گرفتن کارت عابر بانک برای کودکان

طبق آخرین دستورالعمل‌های بانک مرکزی، همه بانک‌های کشور حساب کودکان دارند. شرایط گرفتن کارت بانک برای کودکان به سن کودک شما بستگی دارد. اگر فرزند شما زیر ۱۲ سال است، نمی‌تواند به تنهایی حساب باز کند و شما به عنوان والد (قیم یا وصی) باید این کار را انجام دهید؛ در صورتی‌که مادر در قید حیات باشد، می‌تواند برای فرزندش حساب قرض‌الحسنه باز کند و از این حساب برداشت کند. 

بعد از فوت مادر و رسیدن فرزند به سن ۱۸ سالگی، فرزند به طور مستقل می‌تواند از حساب پول برداشت کند؛ البته، افراد دیگر به جز والد (قیم و وصی) نیز می‌توانند برای کودک حساب سپرده سرمایه‌گذاری باز کنند. در این شرایط، بازکننده حساب می‌تواند پول برداشت کند. کودک نیز بعد از سن رشد باید حکم رشد ۲ بگیرد و بعد می‌تواند از حسابش پول برداشت کند.

افتتاح حساب برای کودکان در بانک‌های مختلف

بانک‌های مختلفی حساب بانکی کودکان و نوجوان دارند؛ اما کار کردن با حساب‌های آنلاین مثل بلوبانک و بانک پاسارگاد راحت‌تر است؛ به همین دلیل بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند حساب دیجیتال کودک و نوجوان برای فرزندشان باز کنند و کارت عابر بانک مخصوص بگیرند. در ادامه، بعضی از حساب‌های کودک و نوجوان را معرفی می‌کنیم.

حساب کودک و نوجوان پاسارگاد

بانک پاسارگاد یک کارت عابر بانک برای کودکان تولید کرده است. اسم این کارت، زی‌کارت است و یک حساب متصل به کیف پول کیدزی است. شما می‌توانید این حساب را برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود باز کنید. 

حساب کیدزی به طور مستقیم به بانک پاسارگاد وصل است و از قوانین بانک مرکزی ایران پیروی می‌کند. شما می‌توانید انواع خدمات مالی و بانکی و درخواست وام را نیز با این کارت انجام دهید. زی‌کارت بانک پاسارگاد در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی چاپ می‌شود. همچنین، شما می‌توانید نام فرزندتان را روی کارت چاپ کنید و تراکنش‌های او را کنترل کنید.

مزیت‌های زی‌کارت

  • ارائه تسهیلات مختلف به بچه‌ها و خانواده‌ها
  • ساخت قلک دیجیتال توسط والدین
  • امکان تنظیم پول توجیبی خودکار
  • قرعه‌کشی میلیاردی
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • انتفال وجه درون خانوادگی بدون کارمزد
  • امکان مدیریت و نظارت بر تراکنش‌های فرزندان

حساب بلوجونیور بلوبانک

حساب کودکان بلوبانک، بلوجونیور نام دارد و برای کودکان ۷ تا ۱۴ سال است. برای افتتاح حساب بانکی کودکان در بلوبانک باید اپلیکیشن بلوجونیور را دانلود کنید و مراحل را به ترتیب انجام دهید. بعد از گرفتن کارت عابربانک برای کودکان، فرزند شما می‌تواند با استفاده از کارت بلوجونیور خرید کند و تراکنش داشته باشد. به‌علاوه، امکان پس‌انداز، دریافت رمز دوم و درخواست وام آنلاین نیز وجود دارد. نکته مهم این است که شما به عنوان والد روی این حساب کنترل کامل دارید و می‌توانید تراکنش‌های مالی را بررسی کنید.

مزیت‌های بلوجونیور

  • خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان و واریز تا سقف ۲۰۰ هزار تومان
  • واریز هدیه ۵۰ هزار تومانی در زمان افتتاح حساب

باز کردن حساب برای کودکان در بانک ملی

طرح افتتاح حساب بانکی کودکان در بانک ملی به طرح آرزو معروف است. شما در این طرح می‌توانید حساب کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه برای فرزند زیر ۱۸ سال باز کنید. برای باز کردن حساب کودکان در بانک ملی، باید به یکی از شعبه‌های بانک ملی بروید و مراحل را به ترتیب انجام دهید؛ البته افتتاح حساب برای کودکان در بانک ملی به صورت آنلاین هم انجام می‌شود. برای این کار کافی‌ست به سایت کانون جوانه‌های بانک ملی مراجعه کرده و مراحل عضویت و افتتاح حساب زیر ۱۸ سال را انجام دهید.

باز کردن حساب برای کودکان در بانک کشاورزی

برای افتتاح حساب بانکی کودکان در بانک کشاورزی باید به صورت حضوری به یکی از شعبه‌های این بانک مراجعه کرده و با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود و شناسنامه فرزند در طرح تاک بانک کشاورزی مخصوص کودکان ثبت‌نام کنید. این حساب برای کودکان بالای ۷ سال است و کودک می‌تواند روزانه ۱۰۰ هزار تومان از عابر بانک برداشت کند. سقف خرید روزانه نیز ۲۰۰ هزار تومان است.

طرح سپرده دانش‌آموزی بانک پاسارگاد

این حساب برای کودکان بالای ۷ سال است و برای افتتاح حساب بانکی به نام کودکان در این بانک باید به صورت حضوری به بانک بروید و کارت ملی و شناسنامه یکی از والدین و شناسنامه کودک را به بانک نشان بدهید. برای باز کردن این حساب از شما کارمزدی نمی‌گیرند؛ به‌علاوه، دانش‌آموزان نیز ۱۰۰ هزار تومان به عنوان هدیه دریافت می‌کنند.

گرفتن کارت عابر بانک برای کودکان از بانک آینده

حساب کودکان در بانک آینده طرح امید بانک آینده نام دارد که برای افتتاح حساب آن به کارت ملی، شناسنامه، شناسنامه کودک و کد پستی احتیاج است. این کارت برای دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال است و کارمزدی ندارد؛ همچنین، دانش‌آموزان نیز می‌توانند بدون حضور والدین با شناسنامه و کارت دانش‌آموزی برای خود حساب باز کنند. بعد از افتتاح حساب، ۳۰ هزار تومان به عنوان هدیه به آن‌ها داده می‌شود.

طرح کارت نوجوان بانک اقتصاد نوین

 حساب دیجیتال کودک و نوجوان بانک اقتصاد نوین از نوع کارت نقدی است. والدین می‌توانند با سپرده سرمایه‌گذاری کارت عابر بانک به نام نوجوان بگیرند. با این کار، فرزند شما به موجودی سپرده دسترسی دارد و می‌تواند عملیات بانکی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع وام‌های بانک اقتصاد نوین

حساب پس‌انداز مسکن جوانان

برای افتتاح حساب بانکی کودکان و نوجوانان در بانک مسکن باید به یکی از شعبه‌های این بانک مراجعه کنید. مدارک لازم کارت ملی، شناسنامه والدین و شناسنامه فرزند هستند. طرح حساب کودکان و نوجوانان بانک ملی شرایط ویژه‌ای دارد؛ مثلا، بازه اجرایی این طرح بین ۵ تا ۱۵ سال است. شما و همسرتان تصمیم می‌گیرید که هر ماه یا هر سال چه مقدار پول از حساب شما به حساب فرزندتان منتقل شود. در نهایت، مقدار دریافتی در پایان دوره مشخص می‌شود. نکته مهم این است که در این طرح، کودک یا والدین نمی‌توانند از حساب برداشت کنند و امکان صدور کارت عابر بانک برای کودکان وجود ندارد.

طرح آتیه پلاس بانک سامان

بازه اجرایی طرح آتیه پلاس بانک سامان بین ۵ تا ۲۵ سال است و مقدار واریزی نیز به شما بستگی دارد. برای باز کردن حساب برای کودکان در بانک سامان به کارت ملی، شناسنامه والد و فرزند احتیاج دارید و باید مراحل افتتاح حساب را در بانک انجام دهید؛ همچنین، در این طرح، شما نمی‌توانید از حساب برداشت کنید و امکان صدور کارت نیز وجود ندارد.

طرح رفاه فردا بانک رفاه کارگران

مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی به نام کودکان در بانک رفاه، کارت ملی، شناسنامه یکی از والدین، شناسنامه فرزند، سند یا اجاره‌نامه خانه است. برای افتتاح حساب بانکی باید به بانک مراجعه کنید و مراحل را به صورت حضوری انجام دهید. بازه اجرایی این طرح بین ۴ تا ۲۰ سال است و امکان برداشت حساب و صدور کارت بانکی وجود ندارد.

بهترین بانک برای افتتاح حساب کودکان

هر کدام از بانک‌ها شرایط و مزیت‌های مختلفی برای حساب بانکی کودکان دارند. از بین بانک‌های مختلف، بانک‌های پاسارگاد و بلوبانک، حساب دیجیتال کودک و نوجوان دارند و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند؛ به‌علاوه، مراحل افتتاح حساب آنلاین برای کودکان در پاسارگاد و بلوبانک به صورت آنلاین انجام می‌شود و لازم نیست به بانک مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله شرایط افتتاح حساب برای بچه‌ها را توضیح دادیم و انواع حساب بانکی کودکان و نوجوان را معرفی کردیم. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود در یکی از این بانک‌ها حساب باز کنید. بعضی از بانک‌ها مثل بانک آینده و بانک رفاه کارت عابر بانک برای کودکان صادر نمی‌کنند؛ اما امکان گرفتن کارت عابر بانک برای کودکان در بانک‌های دیجیتال مثل پاسارگاد و بلوبانک فراهم است.