تأثیر منفی تقلب به سختی قابل دست کم گرفتن است. انجمن بررسی‌کنندگان تقلب دارای گواهینامه (CFE) گزارش می‌دهد که کسب‌وکارها در سراسر جهان ممکن است سالانه حدود ۴ تریلیون دلار به دلیل فعالیت‌های متقلبانه ضرر کنند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با حداکثر ۱۰۰ کارمند به دلیل فقدان فناوری‌های ضد تقلب و سیاست‌های تثبیت‌شده، بیشتر در معرض خطر هستند.

همه‌گیری، خطر تقلب را افزایش داد

آمار رویدادهای ناشناس‌شده توسط پیشگیری از تقلب کسپرسکی نشان می‌دهد که از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰، درصد تقلب‌های تصاحب حساب از ۳۴٪ در سال ۲۰۱۹ به ۵۴٪ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است؛ علاوه‌بر این، رفتار کلاهبرداران نیز تغییر کرده است.

مصرف‌کنندگان خدمات مالی در معرض خطر هستند

در مورد مؤسسات مالی پیش از همه‌گیری، نسل قدیم هدف اصلی فعالیت‌های متقلبانه در صنعت مالی بودند؛ در حالی که تقلب در بین نسل‌های جوان در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ چهار برابر افزایش یافته است. بدون شک، با گسترش روند استفاده از تجربیات دیجیتال در کل جمعیت‌شناسی، تقلب نیز پیشرفت خواهد کرد.

کارشناسان شاهد افزایش تقلب‌هایی هستند که مستقیما مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها را هدف قرار می‌دهند. گوگل متوجه افزایش چشمگیر تعداد سایت‌های فیشینگ که از وب‌سایت‌های معتبر بانک‌ها و مؤسسات مالی تقلید می‌کنند، شده است. بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و وام‌دهندگان جایگزین، برای محافظت از مشتریان خود در برابر تقلب تلاش می‌کنند و به آموزش مشتریان در مورد امنیت مالی آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند.

اما ریسک‌های پیش روی مؤسسات مالی به طور خاص چیست؟

خطرات مرتبط با تقلب در بانکداری و وام‌دهی دیجیتال

صنعت بانکداری و اعطای تسهیلات ۳۰۰ برابر بیشتر از هر بخش دیگری در معرض حملات سایبری قرار دارد. تقلب یک عامل خطر قابل توجه برای از دست دادن درآمد در اعطای تسهیلات است و در حالی که طرح‌های مجرمانه پیچیده‌تر می‌شوند، این روند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

شتاب دیجیتال به  بستر مناسبی برای تهدیدات مبتنی بر هویت و تقلب مبتنی بر آسیب‌پذیری سیستم دیجیتال تبدیل شده است. این یک سوال جدی است: چگونه وام‌دهندگان می‌توانند تهدیدات بالقوه‌ای را که موفقیت مالی و اعتباری آن‌ها را به خطر می‌اندازد، تخمین بزنند؟

تشخیص و پیشگیری از تقلب

با توجه به چشم‌انداز و روندهای فعلی، مؤسسات مالی چه اقداماتی را برای شناسایی و پیشگیری از تقلب باید انجام دهند؟ طبق گفته Financial Brand، بزرگ‌ترین چالش و شیرین‌ترین نقطه برای بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی به‌طور همزمان، برقراری تعادل بین مدیریت ریسک برنامه‌ریزی‌شده و تجربه مشتری است.

یکی از راه های برون رفت از این چالش، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای قدیمی است تا اطمینان حاصل شود که پلتفرم دیجیتال حاصل از آن، ویژگی‌های نظارت، پیشگیری، بازیابی و مشاوره را ترکیب می‌کند. برای اعطای تسهیلات دیجیتال ایمن‌تر، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری ممکن است ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در نظر بگیرند که به مؤسسات در تبادل اطلاعات کمک کرده و امکان KYC/AML امن و قابل اعتماد و همچنین امتیازدهی اعتباری را فراهم می‌کند.

مطالعه‌ای نشان داد که ۳۵ درصد از بانک‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، از بهبود قابلیت‌های AML خود خبر دادند؛ درحالی‌که ۵۵ درصد موافق بودند که با کمک هوش مصنوعی می‌توان میزان هشدارهای اشتباه برای تراکنش‌های مشتریان قانونی را کاهش داد.

ارائه‌دهندگان خدمات مالی باید برای طرح‌های جدید پولشویی که در طول COVID-19 ظاهر شدند، مانند اقدامات متقلبانه در مورد تجهیزات پزشکی یا مواد غذایی، رشوه به مقاماتی که بر جابجایی کالا نظارت می‌کنند، عملیات تجاری که با دستورالعمل‌های تعطیلی COVID-19 مطابقت ندارند، آمادگی داشته باشند.

مزیت نرم‌افزار هوش مصنوعی، توانایی آن در ایجاد سریع حفاظت در برابر انواع تقلب‌های رایج است و به بانک‌ها، مؤسسات مالی یا شرکای آن‌ها کمک می‌کند تا در شناسایی و مبارزه با تقلب پیشقدم باشند. ادغام با دفاتر اعتبارسنجی، KYC قابل اعتماد و ارائه‌دهندگان تأیید هویت دیجیتال به اتصال بهتر نقاط، نسبت به تکیه صرف بر رویه‌های مجوزدهی خودشان کمک می‌کند.

مدیریت نکول

سازمان‌های مالی روش‌ها و ابزارهای دیگری برای مدیریت ریسک مانند نرم‌افزار مدیریت نکول نسل بعدی را نیز اجرا می‌کنند. ماژول‌های جمع‌آوری مبتنی‌بر فناوری درون نرم‌افزار به داشتن دید ۳۶۰ درجه‌ای از این جنبه مدیریت تسهیلات کمک می‌کند. برای رسیدگی به چالش رو به رشد اختلافات، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی می‌توانند به ارائه‌دهندگان شخص ثالث اعتماد کنند.

پذیرش مشتری

مانند سایر تغییرات اجتماعی، تقلب مصرف‌کننده در اعطای تسهیلات نیز رایج است. برنامه‌های دولتی جدیدی که در طول همه‌گیری کرونا پدیدار شدند، مانند برنامه اعطای تسهیلات اداره کل مشاغل کوچک (SBA) در ایالات متحده و طرح وام وقفه کسب و کار کرونا (CBILS) در انگلستان، می‌توانند فرصت‌هایی برای کلاهبرداران برای درخواست غیرقانونی وام باشند.

پذیرش مشتری چند کاناله در اعطای تسهیلات، ارتباط با برند ارائه‌دهنده خدمات مالی (از طریق پیام کوتاه یا ایمیل) را فعال می‌کند که شامل یک KYC/AML با امنیت فناوری است و به‌طورکلی محیط امن‌تری برای اعطای تسهیلات دیجیتال ایجاد می‌کند.

قطعا اعطای تسهیلات دیجیتال گسترش خواهد یافت و چالش اصلی برای وام‌دهندگان، انتخاب ابزار و فناوری مناسب برای متوقف‌کردن کلاهبرداران و در عین حال ایجاد اعتماد مشتریان است.

در ادامه نکات کلیدی برای پذیرش مشتری عبارتند از:

  • برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مورد نیاز برای یک KYC سریع، از ارائه‌دهندگان داده شخص ثالث استفاده کنید. داده‌های خارجی و داخلی، ساختاریافته و غیرساختاریافته به پذیرش، تأیید، امتیازدهی و ایجاد دقیق‌ترین پروفایل ریسک موجود از طریق کانال دیجیتال کمک می‌کند.
  • بررسی کنید که KYC به درستی با سیستم پشتیبانی انطباق و عملکرد مدیریت پرونده ادغام شده باشد. داده‌های شخص ثالثی که در بالا ذکر شد، باید در داشبورد فعالیت ادغام شوند تا کارمندان بتوانند اطلاعات را در یک مکان مشاهده کنند و بتوانند از آن برای گزارش‌ها یا اتمام فرایند پذیرش استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

این روزها بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند، با این حال سرمایه‌گذاری در تشخیص و پیشگیری از تقلب، می‌تواند در آینده با چابکی و کارایی بیشتر سودآور باشد. با تأکید بر امنیت، بدون دخالت در راحتی پذیرش مشتری، وام‌دهندگان شرایط متغیر کسب‌وکار را با موفقیت مدیریت کرده و در اقتصاد دیجیتال در حال گسترش، به سمت رشد حرکت می‌کنند. برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه جلوگیری از تقلب، کارشناسان ما در وادی آماده گفتگوی تخصصی با شما هستند.