فصل گرما شروع شده است و اولین کاری که باید انجام دهیم، راه اندازی کولر آبی است. اگر کولر شما سرویس نشود، نمی‌تواند فضای خانه را به خوبی خنک کند و ممکن است برق و آب زیادی مصرف کند. در این مقاله راجع به راه اندازی کولر آبی برای تابستان صحبت خواهیم کرد. اگر کولر آبی قسطی خریده‌اید و نحوه سرویس آن را بلد نیستید، مطالبی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، برای شما مفید خواهد بود؛ به‌علاوه، شما می‌توانید بعد از خرید کولر آبی قسطی از سایت ازکی‌وام از متخصص‌های نصب و سرویس کولر آبی نیز کمک بگیرید.

آموزش سرویس کولر آبی

اگر می‌خواهید طرز سرویس کولر آبی را یاد بگیرید و مراحل راه‌اندازی را خودتان انجام بدهید، باید با نحوه کار کولر آشنا شوید. کولر آبی از یک جعبه فلزی یا پلاستیکی بزرگ، موتور، فن، پمپ، شناور و پوشال تشکیل شده است. وقتی دستگاه را روشن می‌کنید، کولر پر آب می‌شود. وقتی دکمه برق پمپ را فشار می‌دهید، آب از طریق توربین به سمت لوله پخش آب حرکت می‌‌کند. 

آموزش سرویس کولر آبی

لوله کولر از ۳ قسمت تشکیل شده است و آب را به ۳ پوشال کولر منتقل می‌کند. پوشال‌های کولر از جنس چوب درخت سپیدار، تیره بید و صنوبر هستند و نفوذپذیری بالایی دارند. وقتی دکمه موتور را فشار می‌دهید، دینام کولر روشن می‌شود و می‌چرخد. با چرخش دینام، هوای خنک به سمت داخل حرکت می‌کند. نکته مهم این است که اگر نکات ایمنی مربوط راه اندازی کولر آبی را به درستی انجام دهید، همه قطعه‌های کولر به درستی کامل می‌کند و خانه شما خنک می‌شود.  

مراحل راه اندازی کولر آبی

قبل از آشنایی با مراحل راه اندازی کولر آبی بهتر است با قطعه‌ها و تجهیزات دستگاه آشنا شوید. قطعه‌های کولر آبی شامل قطعه‌های الکتریکی، مکانیکی و قطعه‌های ثابت هستند. کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر به صورت الکتریکی کار می‌کند و توربین هوا، تسمه و شناور جزو قطعه‌های مکانیکی هستند. دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبکه آبرسانی و شیر تخلیه هم در گروه تجهیزات ثابت قرار می‌گیرند. در ادامه، طرز سرویس کولر آبی را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کولر آبی کدام است؟

کولر آبی را خاموش کنید

اولین مرحله این است که از خاموش بودن کولر مطمئن شوید. برای اینکه بتوانید مراحل راه ‌اندازی موتور کولر آبی را انجام دهید، باید جریان برق اصلی کولر را قطع کنید. بعضی از کولرها فیوز جداگانه دارند، قبل از شروع کار همه فیوزها را قطع کنید. بعد از این کار، دریچه‌های خروجی باد کولر را باز کنید. با این کار به موتور کولر فشار وارد نمی‌شود.

پوشال‌ها را عوض کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در راه‌ اندازی مجدد کولر آبی، بررسی منظم کولر و عوض کردن پوشال‌ها است. پوشال‌های کولر محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند. این باکتری‌ها بافت پوشال را از بین می‌برند. اگر پوشال در اثر رشد قارچ و باکتری آسیب ببیند، بوی ناخوشایندی از خود ساطع می‌کند. 

مراحل راه اندازی کولر آبی

بهترین حالت این است که هر دو سال یک بار پوشال‌های کولر را عوض کنید. هنگام خرید پوشال جدید حتما ظرفیت کولر را در نظر بگیرید. اگر پوشال بزرگ‌تر از اندازه کولر باشد، سیستم گردش هوای کولر دچار مشکل می‌شود و هوا به درستی وارد کولر نمی‌شود. آخرین نکته اینکه هنگام تعویض پوشال آن را خیس کنید و بعد شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.

روغن ‌کاری کولر آبی را فراموش نکنید

موتور، قلب تپنده کولر آبی است پس در مراحل نصب و سرویس کولر آبی نباید روغن‌کاری آن را فراموش نکنید. هرچقدر موتور سالم‌تر باشد، کولر شما بهتر عمل می‌کند و انرژی کمتری را هم مصرف می‌کند. هنگام راه ‌اندازی موتور کولر آبی حتما گردوغبار روی موتور را بگیرید و بعد روغن کاری کولر آبی را شروع کنید. 

نکته دیگر اینکه، قبل از روشن کردن کولر، پروانه را چند دور با دست بچرخانید. در نهایت، به این نکته توجه کنید که دینام کولر نباید بیشتر از ۷ ساعت کار کند. اگر بیش‌ازحد از موتور کولر کار بکشید، موتور می‌سوزد و کولر شما خراب می‌شود.

نحوه راه اندازی کولر آبی رومیزی

یک سایه‌بان مخصوص برای کولر تهیه کنید

یکی از نکات ایمنی راه‌ اندازی کولر آبی، تهیه سایه‌بان است. بدنه فلزی کولر در اثر تابش مستقیم آفتاب داغ می‌شود. اگر یک سایه‌بان بخرید، بدنه کولر خنک می‌ماند و مصرف انرژی دستگاه هم کم می‌شود. سایه‌بان‌های کولر در ۲ نوع مختلف در بازار موجود هستند. نوع اول سایه‌بان سنتی است و گران‌تر است. این سایه‌بان ۴ پایه فلزی و یک سقف برزنتی دارد. این پایه‌ها روی سطح پشت‌بام قرار می‌گیرند و ممکن است به عایق ایزوگام آسیب بزنند. در این شرایط، بهتر است از نوع جدیدتر سایه‌بان استفاده کنید. این سایه‌بان‌ها روی سقف کولر نصب می‌شوند.

راه اندازی کولر آبی برای تابستان

نکات مهم در راه اندازی کولر آبی

یکی از نکات مهم در نحوه سرویس کولر آبی، شست‌وشوی منظم دستگاه است. قبل از اینکه کولر را روشن کنید، پیچ‌ و مهره‌های آن را بررسی کنید و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بعد از این مرحله، کف کولر را تمیز کنید. دقت کنید که برای این کار از فرچه پلاستیکی استفاده کنید؛ زیرا فرچه‌های زبر، رنگ کولر را خراب می‌کنند. 

اگر رنگ کف کولر از بین رفته است، یک ظرف قیر ایزوله از رنگ‌فروشی بخرید و با قلم‌مو روی کف کولر بکشید. برای اینکه کولر به خوبی کار کند، باید همه گوشه‌های آن را تمیز کنید و گرد و خاک را بگیرید. اگر گرد و غبار داخل کولر باشد، از طریق دریچه وارد خانه می‌شود و به ریه‌های شما آسیب می‌زند.

اجرت سرویس کولر آبی

اجرت نصب و سرویس کولر آبی به نوع خدمات بستگی دارد. معمولا متخصص‌های راه اندازی کولر آبی دستگاه شما را تمیز می‌کنند، پوشال را عوض می‌کنند و موتور را هم روغن‌کاری می‌کنند. برای اینکه هزینه کمتری برای راه اندازی کولر آبی پرداخت کنید، می‌توانید مراحل تعویض پوشال را خودتان انجام دهید. در ابتدا، پوشال‌های کولر را خارج کنید و پوشال جدید را در توری کولر نصب کنید. فراموش نکنید که پوشال‌های جدید را کمی خیس کنید و بعد در داخل کولر بگذارید. به جز تعویض پوشال، می‌توانید کارهایی مثل تعویض موتور کولر، تعویض یاتاقان و بررسی کردن بخش‌های مختلف دستگاه را به متخصص نصب و سرویس کولر آبی بسپارید.

راه اندازی موتور کولر آبی

نحوه راه اندازی کولر آبی رومیزی

راه اندازی کولر آبی رومیزی یا پرتابل بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. برای راه‌اندازی این کولر کافی است آن را به برق وصل کنید و داخل مخزن آب بریزید. شما می‌توانید سرعت و حالت کولر رومیزی را خودتان تنظیم کنید. کولرهای رومیزی به راحتی جابه‌جا می‌شوند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این کولرها برای منطقه‌های خشک و گرم مناسب نیستند و برای محیط‌های بزرگ هم کاربردی ندارند.

در این بلاگ به آموزش سرویس کولر آبی اشاره کردیم. چنانچه قصد دارید کولر آبی خود را سرویس و یا راه اندازی کنید، به کمک این آموزش می‌توانید تا حد زیادی این مراحل را به تنهایی انجام دهید؛ همچنین شما می‌توانید به کمک قابلیت خرید اقساطی لوازم خانگی و همچنین کولر آبی از ازکی‌وام با بازپرداخت ۱۸ ماهه، نسبت به تعویض و نو کردن کولر آبی خود اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا راه اندازی کولر آبی سخت است؟

خیر؛ شما می‌توانید با رعایت نکات ایمنی راه اندازی کولر آبی، دستگاه را روشن کنید؛ اما برای نصب و سرویس کولر آبی به متخصص احتیاج دارید.

روغن کاری کولر آبی چگونه انجام می‌شود؟

برای روغن کاری کولر آبی به روغن مخصوص احتیاج دارید و باید پیچ‌های موتور را باز کنید. اگر به این کار مسلط نیستید، بهتر است از متخصص کمک بگیرید.

اجرت سرویس کولر آبی چقدر است؟

میزان اجرت سرویس کولر آبی با توجه به نوع خدمات متفاوت است. معمولا هزینه راه اندازی کولر آبی بین ۳۰۰ تا ۱ میلیون تومان است.