منظور از امضای الکترونیکی یا امضای دیجیتال، نشان، علامت، رمز یا کلمه‌ای است که روی سندهای بانکی، قراردادها و مدارک آنلاین قرار می‌گیرد و هویت امضاکننده را نشان می‌دهد. شما می‌توانید از امضا الکترونیکی آنلاین برای امضا کردن سفته‌های الکترونیکی و چک‌ صیادی استفاده کنید؛ به‌علاوه، بسیاری از قراردادهای آنلاین هم به گواهی امضای دیجیتال احتیاج دارند. در این مقاله، درباره گواهی امضای دیجیتال و نحوه ساخت امضای الکترونیکی صحبت خواهیم کرد.

منظور از امضای الکترونیکی چیست؟

منظور از گواهی امضای دیجیتال یا امضای الکترونیکی مجموعه‌ای از داده‌ها است که بین امضاکننده و طرف مقابل رد و بدل می‌شود. شما این امضا را روی سند یا پیام ترسیم می‌کنید و هویت شما تایید می‌شود. امضا الکترونیکی نشان می‌دهد که سند متعلق به شما است و شخص دیگری آن را جعل نمی‌کند. این گواهی با رمزنگاری تایید می‌شود و در فعالیت‌های بانکی، معاملات تجاری، خدمات مالی و خدمات دولتی استفاده می‌شود.

منظور از امضای الکترونیکی چیست

چگونه امضای الکترونیکی بزنیم؟ نحوه ساخت امضای دیجیتال

برای ساخت امضای دیجیتال می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای ترسیم امضای الکترونیکی استفاده از یک کاغذ و خودکار است. روی یک کاغذ امضا کنید و امضای خودتان را اسکن کنید. برای اسکن کردن امضا الکترونیکی می‌توانید از گوشی هوشمند، تبلت یا اسکنر خانگی استفاده کنید؛ همچنین، اگر می‌خواهید فایل امضا دیجیتال شما کیفیت خوبی داشته باشد، با فوتوشاپ یا ابزارهای ادیت عکس، تصویر امضا را ویرایش کنید. در نهایت، گواهی امضا را با پسوند JPEG ذخیره کنید. این مدل ساده‌ترین گواهی امضای دیجیتال است؛ اما امنیت زیادی ندارد و برای معاملات بانکی و دریافت وام آنلاین کاربردی ندارد.

ساخت امضا الکترونیکی آنلاین با ابزارهای اینترنتی

سایت‌های زیادی برای ثبت امضا الکترونیکی آنلاین وجود دارند. شما می‌توانید بدون هیچ تجهیزاتی از این سایت‌ها برای تولید امضای دیجیتال استفاده کنید. کافی‌ست فایل خود را در این سایت‌ها آپلود کرده و محل امضا را مشخص کنید. با استفاده از ابزارهای مختلف، امضای الکترونیکی خودتان را بکشید یا اسم و فامیل‌تان را بنویسید. در نهایت، فایل امضاشده را دانلود کنید.

ساخت گواهی امضای دیجیتال با Acrobat Sign

شما می‌توانید با استفاده از ابزار Adobe Sign گواهی امضای دیجیتال بسازید. در ابتدا، فایل یا سند موردنظرتان را در نرم‌افزار آپلود کنید. در قسمت، add signature، امضای خود را آپلود و یا آن را تایپ کنید. در نهایت، گواهی امضاشده آماده است و می‌توانید فایل را دانلود کنید.

مزایای امضای الکترونیکی

گواهی امضای دیجیتال برای عقد قراردادها و تکمیل فرم‌های مالی و اداری استفاده می‌شود؛ بنابراین، دیگر لازم نیست برای تکمیل فرم یا بستن قرارداد به شهر یا کشور دیگری بروید. امضای الکترونیکی به شما کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن قراردادها را اجرا کنید و با افراد مختلف معامله کنید.

چگونه امضای الکترونیکی بزنیم

در ادامه، به بررسی مزایای امضا الکترونیکی آنلاین می‌پردازیم.

افزایش امنیت دیجیتال

امضای الکترونیکی آنلاین یک راهکار مناسب برای حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت قراردادهای مالی و حقوقی است. شما می‌توانید با استفاده از این گواهی پروانه‌های حقوقی را رسیدگی کنید و کارهای حقوقی و مالی خود را انجام دهید. از طرف دیگر، امضای معمولی یا غیر دیجیتال به راحتی قابل جعل است و هر کسی می‌تواند امضای شما را جعل کند؛ اما این کار برای امضای دیجیتال ممکن نیست.

حفظ حریم خصوصی

با استفاده از گواهی امضای دیجیتال، واسطه‌ها حذف می‌شوند و شما فقط با صاحب قرارداد سروکار دارید. اگر قرارداد یا معامله را به شیوه سنتی امضا کنید، ممکن است سند شما در دسترس افراد دیگر قرار بگیرید و اطلاعات شما منتشر شود؛ در حالی‌که امضای الکترونیکی واسطه‌ها را حذف کرده است. با این کار، حریم خصوصی شما حفظ می‌شود.

حذف هزینه‌های اضافی

مهم‌ترین مزیت امضا الکترونیکی کاهش هزینه‌ها است. شما برای امضا کردن یک سند باید خودتان را به محل قرارداد برسانید و هزینه رفت‌وآمد را پرداخت کنید؛ اما امضا الکترونیکی آنلاین این هزینه‌ها را حذف کرده است. به‌علاوه، با این کار در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌شود.

کاربردهای امضای الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای امضا الکترونیکی، دریافت وام آنلاین است. شما برای دریافت وام خرید کالا از سایت ازکی‌وام به چک صیادی یا سفته الکترونیک احتیاج دارید. بعد از دریافت چک باید روی آن را با نشان امضای دیجیتال امضا کنید. در ادامه، بقیه کاربردهای امضای الکترونیکی را توضیح می‌دهیم.

احراز هویت افراد

هویت شما با امضا الکترونیکی آنلاین صحت‌سنجی می‌شود. اگر شما در سایتی ثبت‌نام می‌کنید یا برای عقد قراردادهای اداری، قرارداد بیمه، گمرک و اداره‌های مالیات به امضا احتیاج دارید، با استفاده از امضای الکترونیکی می‌توانید هویت خود را در سایت و سامانه‌های آنلاین دولتی ثبت کنید. بسیاری از بانک‌ها نیز برای ارائه چک و وام آنلاین از شما امضای الکترونیکی می‌گیرند.

مزایای امضای الکترونیکی

جلوگیری از تقلب در معامله‌ها

امضای دیجیتال از تقلب در معامله‌های آنلاین جلوگیری می‌کند. امروزه، به دلیل گسترش خدمات اینترنتی، بسیاری از قراردادهای مالی و غیرمالی به‌صورت آنلاین تنظیم می‌شوند. برای اینکه، هر دو طرف قرارداد به یکدیگر اعتماد کنند و مسئولیت خودشان را انجام دهند، به امضای الکترونیکی آنلاین احتیاج دارند؛ به‌علاوه، این امضا نشان می‌دهد که اطلاعات شما دستکاری نمی‌شود و متن قرارداد بعد از امضا تغییر نمی‌کند.

امضای دیجیتال انواع بانک‌ها 

با توجه به فراگیر شدن خدمات بانکی آنلاین، هر کدام از بانک‌های ایران سامانه مخصوصی برای گواهی امضای دیجیتال دارند. در ادامه، راجع‌به امضای الکترونیکی انواع بانک‌ها اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

امضای دیجیتال بانک تجارت

برای دریافت امضا الکترونیکی بانک تجارت باید از نرم‌افزار مخصوص این بانک استفاده کنید و توکن امضای دیجیتال همراه را بگیرید. این نرم‌افزار در دو نسخه اندروید و آی او اس ارائه می‌شود. نکته مهم این است که مدت زمان اعتبار امضای الکترونیکی بانک تجارت یک سال است و شما باید کلید خصوصی امضا را نگهداری کنید.

امضای قرارداد اعتبار بلو بانک

برای دریافت اعتبار بلو بانک جهت گرفتن وام خرید کالا از طریق سایت ازکی‌وام باید ابتدا در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید و مدارک هویتی خود را بارگذاری کنید. مرحله بعدی اعتبارسنجی و بررسی سابقه مالی شما است. شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایرانیان سابقه مالی شما را بررسی می‌کند. بعد از دریافت نتیجه اعتبارسنجی، می‌توانید تصویر چک صیادی سفید و مدارک شغلی خود را بارگذاری کنید. 

کارشناس‌های ازکی‌وام و تامین‌کننده‌های مالی مدارک شما را بررسی می‌کنند و مرحله بعد تنظیم قرارداد است. در این مرحله می‌توانید قرارداد را امضا کنید. وقتی درخواست شما ثبت می‌شود، پیامک قرارداد نهایی برای شما ارسال می‌شود و شما باید توافق‌نامه را مطالعه کنید.

امضای الکترونیکی بانک آینده

اگر در بانک آینده حساب دارید یا سفته الکترونیکی شما برای این بانک است برای دریافت گواهی امضای دیجیتال به نرم‌افزار مخصوص احتیاج دارید. بعد از دانلود نسخه اختصاصی بانک می‌توانید امضای الکترونیکی را دریافت کنید و فایل‌های مربوط به بانک آینده را در گوشی و رایانه شخصی‌تان امضا کنید.  

سوالات متداول

آیا امضا الکترونیکی در ایران قانونی است؟

بله؛ طبق قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲، همه امضاهای الکترونیکی قانونی هستند.

آیا برای دریافت وام آنلاین به امضای دیجیتال احتیاج داریم؟

بله؛ شما برای گرفتن اعتبار خرید کالا و ثبت چک صیادی باید گواهی امضای دیجیتال داشته باشید.

امضای الکترونیک و دیجیتال چه فرقی دارند؟

امضای دیجیتال یک سیستم رمزنگاری شده است و امضای الکترونیک عمومی‌تر است.