منظور از کد مکنا، کدی است که بانک در اختیار مشتری‌ها و سپرده‌گذارها می‌گذارد. این کد برای صدور کارت اعتباری لازم است و توسط بانک صادر می‌شود. شما برای صدور کد مکنا باید به سامانه مکنا مراجعه کرده و مراحل را به ترتیب انجام دهید. نکته مهم این است که سرویس مکنا فقط به مشتری‌هایی داده می‌شود که چک برگشتی و بدهی بانکی نداشته باشند. در ادامه، شرایط مکنا بانک مرکزی و شرایط دریافت کد مکنا را توضیح خواهیم داد.  

استعلام کد مکنا

برای استعلام کد مکنا ابتدا می‌بایست موسسه صادرکننده کارت اعتباری را مشخص کنید. موسسه‌ها اطلاعات فردی شما را استعلام می‌‌گیرند. در صورتی‌که جواب استعلام آن‌ها منفی باشد، نتیجه به شما اطلاع داده می‌شود. اگر جواب استعلام کد مکنا مثبت باشد، می‌توانید کارت اعتباری خود را با مبلغ مشخصی دریافت کنید. کد مکنا و مشخصات کارت نیز برای شما ارسال می‌شود.

در نهایت، شما می‌توانید وضعیت کارت اعتباری را تغییر داده یا مدت زمان آن را تمدید کنید. در این شرایط، باید دوباره درخواست دهید و موسسه نتیجه را اعلام می‌کند. فرایند استعلام کد مکنا شامل استعلام هویتی از نهاد ثبت احوال، استعلام سوءپیشینه از نهادهای قضایی و استعلام وضعیت چک برگشتی است. در این شرایط، همه تسهیلات ارزی و بدهی مالیاتی شما بررسی می‌شود. نکته دیگر اینکه، فرایند استعلام کد مکنا به صورت آنلاین است و نتیجه هم به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استعلام کد مکنا

استعلام کد مکنا برای کسب‌وکارها

بسیاری از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک از سرویس مکنا استفاده می‌کنند؛ بنابراین، شما می‌توانید از این شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری کد مکنا بگیرید. این شرکت‌ها محصولات خود را به صورت اعتباری می‌فروشند و به شما اعتبار خرید می‌دهند. در نتیجه، کارت اعتباری خرید کالا با یک کد مکنا منحصربه‌فرد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

دریافت کد مکنا

کد مکنا توسط مرکز مکنای بانک مرکزی صادر شده و یک بار استعلام مثبت را نشان می‌دهد. هر کد مکنا برای یک کارت اعتباری استفاده می‌شود؛ بنابراین، هر بانکی که بخواهد کارت اعتباری صادر کند، باید کد مکنا را مجددا بگیرد. فراموش نکنید که کد مکنا اعتبار شما را نشان نمی‌دهد. بعد از اینکه کارت اعتباری صادر شد، کد مکنا روی کارت شما درج می‌شود. 

این کد، معتبربودن کارت شما را نشان می‌دهد؛ در صورتی‌که بانک یا موسسه اعتباری دیگر کارتی صادر نکند، باید این موضوع را به سامانه مکنا بانک مرکزی اطلاع دهید. نکته مهم این است که همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری باید از کارت‌های اعتباری صادرشده و میزان بدهی به مکنا بانک مرکزی گزارش دهند.

کارت اعتباری مکنا چیست؟ 

منظور از کارت اعتباری مکنا، کارتی است که بانک به میزان اعتبار مشخصی برای شما صادر می‌کند. شما می‌توانید از مبلغ کارت استفاده کرده و بعد از مدت مشخصی، مبلغ آن را به صورت یک‌جا یا اقساطی به بانک بدهید. این کارت‌ها ریسک اعتباری دارند؛ به همین دلیل، کسب‌وکارهای بسیاری داده‌های شما را جمع کرده و در اختیار بانک می‌گذارند.

مکنا مخفف چیست؟

کد مکنا مخفف مرکز کنترل و نظارت اعتبارات است. این کد پس از صدور آیین‌نامه دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری خرید اعتباری ایجاد شده است. بعد از این آیین‌نامه‌ها، همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری موظف هستند که اطلاعات لازم را به مکنا بانک مرکزی بفرستند. در نهایت، کد مکنا صادر می‌شود و مشتری‌ها می‌توانند اعتبار خود را بسنجند.

شرایط دریافت کد مکنا

سرویس مکنا برای ارائه کد، اطلاعات شما را بررسی می‌کند. هر کسی که متقاضی دریافت کارت اعتباری است باید شرایط مشخصی را داشته باشد. مثلا، اگر کارت اعتباری قبلی شما مسدود شده است یا بدهی پرداخت‌نشده دارید، نمی‌توانید کد مکنا بگیرید. شرط بعدی، رقم کنترل کد ملی است. این رقم باید صحیح باشد و شما از قبل باید آن را دریافت کنید؛ به‌علاوه، اسم شما نباید در فهرست سیاه سرویس مکنا باشد. سقف اعتبار کافی، نداشتن چک برگشتی و بدهی بانک و همین‌طور مشخصات صحیح در سیستم ثبت احوال از دیگر شرایط دریافت کد مکنا هستند.

ساختار کد مکنا

مکنا بانک مرکزی از ۱۳ رقم تشکیل شده است. رقم اول ثابت است و سرویس مکنا این عدد را صادر می‌کند. در حال حاضر، رقم اول کد مکنا ۱۱ است و ۱۰ رقم بعدی یکتا هستند و هر بار به صورت مجزا صادر می‌شوند. به رقم آخر هم رقم خطایابی گفته می‌شود. این رقم از الگوریتم Verhoeff پیروی می‌کند.

رفع مسدودی مکنا

اگر کارت اعتباری شما به دلیل پرداخت‌نکردن قسط و بدهی مسدود شود، کد مکنا نیز مسدود می‌شود. در این شرایط، شخص به عنوان بدهکار در سامانه مکنا شناخته می‌شود و برای رفع مسدودی مکنا نیاز است تا بدهی‌ها را تسویه کنید. نکته مهم این است که برای رفع مسدودی مکنا باید به بانک مراجعه کنید و مراحل را به ترتیب انجام دهید. در این شرایط، اطلاعات تسویه حساب شما نیز در بانک ثبت می‌شود؛ بنابراین دیگر بدهکار بانک نیستید. 

سوالات متداول

کد مکنا چیست؟

کد مکنا کدی است که روی کارت‌های اعتباری درج شده و معتبربودن کارت را نشان می‌دهد.

چگونه باید کد مکنا بگیرید؟

برای دریافت کد مکنا باید اطلاعات خود را در سرویس مکنا ثبت کنید. بعد از ثبت اطلاعات، سیستم مکنا بانک مرکزی اطلاعات شما را استعلام گرفته و نتیجه به شما اطلاع داده می‌شود.

شرایط دریافت کد مکنا چیست؟

برای دریافت کد مکنا نباید بدهی بانکی و چک برگشتی داشته باشید.