تصور کنید در محل کارتان نشسته‌اید و از راه دور وسایل و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خانه را کنترل می‌کنید. این ایده جذاب و نوآورانه، مفهوم اسمارت هوم است. در ساختمان هوشمند، وسایل خانه به اینترنت وصل هستند و شما می‌توانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید. فناوری پشت ساختمان هوشمند، اینترنت اشیا است. لوازم منزل به شبکه‌ای از اینترنت و گوشی هوشمند شما وصل می‌شوند و راحتی و آسایش اهل خانه را بیشتر می‌کنند. در این مقاله درباره روش‌های هوشمندسازی منازل صحبت می‌کنیم و مزایا و معایب ساختمان هوشمند را شرح می‌دهیم.

در نهایت، اگر می‌خواهید اسمارت هوم را در خانه خود اجرا کنید، می‌توانید از وام اعتباری خرید اقساطی لوازم خانگی ازکی‌وام استفاده کرده و خرید قسطی دوربین مداربسته و یا سایر وسایل هوشمند خانه خود را از این طریق با بازپرداخت طولانی‌مدت انجام دهید. 

تجهیزات خانه هوشمند
All in one smart home control system app concept on tablet display in man hands

اسمارت هوم چیست؟

 اسمارت هوم یا خانه هوشمند، با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز ساخته می‌شود و تجهیزات هوشمند دارد. در خانه هوشمند، تجهیزات مختلف به اینترنت وصل می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را با استفاده از اپلیکیشن کنترل کنید. 

تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات ساختمان هوشمند شامل تلویزیون، سیستم‌های روشنایی، ترموستات‌های هوشمند، قفل و دوربین‌های امنیتی هستند؛ بنابراین، شما می‌توانید با خرید قسطی تلویزیون یا دوربین مدار بسته، فرایند هوشمند سازی ساختمان خود را شروع کنید و یک ساختمان هوشمند داشته باشید. در این بخش، هر کدام از تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی منازل را توضیح خواهیم داد.

تلویزیون‌های هوشمند

تلویزیون هوشمند به شما کمک می‌کند که به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی دسترسی داشته باشید و ویدیو و موسیقی دلخواه‌تان را پخش کنید. این دستگاه پیشرفته به اینترنت وصل می‌شود و حتی می‌تواند صدا و ژست شما را تشخیص دهد. تلویزیون‌های برند توشیبا، سونی، پاناسونیک و شیائومی از جمله تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار هستند. شما می‌توانید برای خرید این تلویزیون‌ها از وام خرید اقساطی لوازم صوتی و تصویری استفاده کنید.

هزینه هوشمند سازی خانه

سیستم‌های روشنایی هوشمند

سیستم‌های روشنایی هوشمند بخشی از مراحل هوشمند سازی خانه هستند. این سیستم‌ها سفارشی شده و از راه دور کنترل می‌شوند. مثلا، شما می‌توانید با توجه به حضور افراد در خانه، نور را تنظیم کنید. بعضی از لامپ‌های هوشمند نیز با توجه به نور روز تنظیم می‌شوند.

ترموستات‌های هوشمند

این ترموستات‌ها به شبکه اینترنت یکپارچه وصل می‌شوند. شما می‌توانید با خرید ترموستات هوشمند دمای خانه را کنترل کنید و از راه دور روی سیستم دمایی خانه نظارت داشته باشید. نکته دیگر اینکه، این دستگاه با توجه به رفتار شما تنظیم می‌شود و به طور خودکار تغییر می‌کند؛ همچنین، این قابلیت وجود دارد که گزارش میزان مصرف انرژی را از دستگاه دریافت کنید.

قفل‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند روی درب پارکینگ و درب ورودی منزل نصب می‌شوند و به مهمان‌ها و بازدیدکنندگان از خانه، اجازه ورود می‌‌دهند. این قفل‌ها می‌توانند چهره ساکنان خانه را تشخیص داده و درب را باز کنند.

مزایای خانه هوشمند

دوربین‌های امنیتی هوشمند

یکی از پرفروش‌ترین تجهیزات ساختمان هوشمند، دوربین‌ مدار بسته است. دوربین مدار بسته، حسگر حرکتی هوشمند دارد و حرکت‌های ساکنین، بازدیدکنندگان، حیوانات خانگی و سارق‌ها را تشخیص می‌دهد. اگر دوربین هوشمند رفتار مشکوکی را اسکن کند، به صاحب خانه اطلاع می‌دهد. شما می‌توانید برای خرید دوربین هوشمند از روش خرید قسطی دوربین مداربسته استفاده کنید و هنگام تعطیلات و سفر از خانه خود مراقبت کنید.

لوازم آشپزخانه هوشمند

اگر دوست دارید هوشمندسازی ساختمان را در آشپزخانه نیز اجرا کنید، می‌توانید قهوه‌ساز یا یخچال هوشمند بخرید. آخرین مدل‌های اجاق گاز، توستر، لباس‌شویی و خشک‌‌کن نیز با روش‌های هوشمند ساخته می‌شوند. شما می‌توانید همه وسایل ساختمان هوشمند را با وام خرید اقساطی لوازم خانگی تهیه کنید.

هزینه هوشمندسازی خانه

هزینه هوشمندسازی منازل به عواملی مثل کیفیت تجهیزات، تعداد امکانات، وضعیت ساختمان از نظر قدمت و زمان ساخت و نوع و کیفیت تجهیزات هوشمندسازی بستگی دارد. اگر برای هوشمندسازی خانه سراغ متخصص‌های اسمارت هوم بروید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. این افراد پکیج‌های هوشمندسازی ساختمان را با توجه به بودجه و وضعیت خانه شما پیشنهاد می‌دهند. 

بهترین کار برای اجرای اسمارت هوم، خرید وسایل هوشمند است. شما می‌توانید با استفاده از وام خرید اقساطی لوازم خانگی، تلویزیون، اجاق گاز هوشمند و لوازم صوتی و تصویری بخرید؛ به‌علاوه، امکان خرید قسطی دوربین مداربسته نیز فراهم است. با استفاده از وام اجرای اسمارت هوم، لازم نیست هزینه زیادی برای ساختمان هوشمند پرداخت کنید؛ بلکه می‌توانید هزینه هوشمندسازی خانه را در قسط‌های ماهیانه بپردازید.

هوشمند سازی ساختمان

مزایای خانه هوشمند

برای اجرای مراحل هوشمندسازی ساختمان باید مزیت‌های آن را بدانید. مهم‌ترین مزیت اسمارت هوم این است که شما می‌توانید از راه دور خانه را کنترل کنید. مثلا، اگر اجاق گاز شما هوشمند باشد، می‌توانید شعله آن را از راه دور خاموش کنید. خانه هوشمند بهترین گزینه برای سالمندان است. اگر سالمند در خانه دارید، بهتر است با استفاده از خدمات هوشمندسازی ساختمان، خانه را هوشمند کنید. 

با این کار، سالمند شما با خیال راحت در خانه می‌ماند و اتفاقی نمی‌افتد؛ به‌علاوه، سیستم‌های صوتی و تصویری خانه هوشمند علاقه‌مندی شما را در نظر می‌گیرد و آهنگ موردعلاقه شما را پخش می‌کند. در ساختمان هوشمند، چراغ‌ها به طور خودکار روشن و خاموش می‌شوند و درب گاراژ با نظارت شما باز و بسته می‌شود.

معایب خانه هوشمند

اگر می‌خواهید اسمارت هوم داشته باشید، بهتر است به معایب آن نیز آگاه باشید. تجهیزات خانه هوشمند جزو تجهیزات لوکس هستند. هزینه نگهداری از این وسایل بالا است و شما باید برای نگهداری و تعمیر دوره‌ای تجهیزات خانه هوشمند هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید؛ به‌علاوه، بعضی از مردم نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت تجهیزات هوشمند هستند. در ساختمان هوشمند، مجموعه‌ای از وسایل و لوازم خانه به هم متصل هستند و اطلاعات زیادی در این تجهیزات وجود دارد. ممکن است، تجهیزات هک شوند و اطلاعات و داده‌های آن در دسترس بقیه قرار بگیرد.

هوشمند سازی خانه

برندهای خانه هوشمند در ایران

برندهایی که در زمینه هوشمندسازی منازل کار می‌کنند، موارد زیر هستند. محصولات زیر این برندها قابلیت‌های متنوعی دارند و باکیفیت هستند. در ادامه، هر کدام از بهترین برندهای خانه هوشمند در ایران را معرفی خواهیم کرد.

تجهیزات خانه هوشمند اشنایدر (Schneider)

این برند فرانسوی است و تجهیزات ساختمان هوشمند تولید می‌کند. محصولات این شرکت برای کارخانه‌ها و خانه‌های لوکس مناسب هستند. برند اشنایدر، تابلو برق هوشمند و کلید هوشمند دکمه‌ای تولید می‌کند.

تجهیزات ABB

یکی از معروف‌ترین برندهای ساختمان هوشمند، برند ABB است. این شرکت در کشور سوئیس تاسیس شده است و درب‌های هوشمند و دستگاه‌های الکتریکی تولید می‌کند. محصولات این شرکت قابلیت نورپردازی، گرمایش و سرمایش هوشمند دارند.

محصولات خانه هوشمند برکر (Berker)

شرکت برکر به‌صورت تخصصی در زمینه هوشمندسازی منازل فعالیت می‌کند و یک شرکت آلمانی است. محصولات برکر در سال‌های اخیر جوایز متعددی گرفته‌ است و جزو محصولات برتر اسمارت هوم هستند. از جمله این محصولات می‌توان به کلید هوشمند اشاره کرد. کلید هوشمند برکر می‌تواند روشنایی و دمای خانه را کنترل کند.

تجهیزات هوشمند اینترا (INTERRA)

تجهیزات هوشمند اینترا شامل کنترلرهای هوشمند، نورپردازی پیشرفته، درب‌های هوشمند، سیستم دزدگیر و دوربین‌های مدار بسته هستند. شما می‌توانید با خرید تجهیزات اسمارت هوم اینترا، وسایل هوشمند خانه را به اپلیکیشن مخصوص وصل کرده و آن‌ها را کنترل کنید.

محصولات اکواکس (Akuvox)

در لیست برندهای متخصص در زمینه هوشمندسازی ساختمان، برند اکواکس نیز هست. این شرکت بیش از ۸۰ نمایندگی در جهان دارد و درب ورودی هوشمند و آیفون تصویری هوشمند تولید می‌کند. اسپیکر، دزدگیر و سیستم کنترل دسترسی از دیگر محصولات این برند هستند.

خانه هوشمند زنیو (Zennio)

یکی از برندهای فعال در زمینه ساختمان هوشمند، برند زنیو است. این شرکت در کشور اسپانیا فعالیت می‌کند و بیش از ۱۵ سال سابقه دارد. محصولات برند زنیو جزو محصولات برتر تجهیزات خانه هوشمند هستند. برند زنیو کنترل کننده پرده، تاچ پنل، کلید هوشمند و سنسور رطوبت سنج طراحی می‌کند. کلید شیشه‌ای زنیو صفحه نمایش ۱.۸ اینچی و نور پس‌زمینه دارد.

سیستم برق هوشمند منزل

منظور از سیستم برق هوشمند در اسمارت هوم، تجهیزاتی مثل سنسور، کنتورهای هوشمند، پریز و کلید هوشمند هستند. تجهیزات هوشمندسازی ساختمان به افزایش بهره‌روی در مصرف انرژی کمک می‌کنند و میزان مصرف انرژی را کاهش می‌‌‌دهند. اگر می‌خواهید از راه دور وسایل برقی و سیستم‌های روشنایی خانه را خاموش و روشن کنید، به کلید و پریز هوشمند احتیاج دارید. 

شما با استفاده از این محصول می‌توانید زمان‌بندی مشخصی برای روشن و خاموش بودن دستگاه‌ها تعریف کنید. محبوب‌ترین سیستم برق در ساختمان هوشمند، لامپ هوشمند است. این لامپ از راه دور کنترل و تنظیم می‌شود و طبق فرمان‌های صوتی شما کار می‌کند. شما می‌توانید لامپ هوشمند را به اپلیکیشن موبایل وصل کرده و زمان‌بندی روشن و خاموش شدن خودکار را تنظیم کنید.

معایب خانه هوشمند

سیستم امنیتی هوشمند منزل

سیستم امنیتی هوشمند منزل شامل سنسور حرکت، دزدگیر سیم کارتی، سنسور لرزش، سنسورهای نشت گاز و آب و سنسور باز شدن درب و پنجره هستند. در قدم اول برای هوشمندسازی منازل از نظر امنیتی، بهتر است دوربین مدار بسته هوشمند بخرید. شما می‌توانید از وام خرید قسطی دوربین مدار بسته استفاده کنید و با یک اپلیکیشن فضای خانه و حیاط را کنترل کند. سنسور حرکت هوشمند هم برای تشخیص حرکت و اجرای دستور مشخص است. مثلا، شما می‌توانید سنسور حرکت هوشمند را روی چراغ سرویس بهداشتی فعال کنید. با این کار، هر وقت که وارد سرویس بهداشتی می‌شوید، چراغ به‌طور خودکار روشن می‌شود.

تفاوت خانه هوشمند و BMS

سیستم هوشمند BMS برای مدیریت ساختمان است؛ در حالی‌که تجهیزات خانه هوشمند فقط برای منزل شخصی کاربرد دارد. اگر برای بیمارستان، هتل، ساختمان‌های بزرگ، مدرسه‌ها، رستوران‌ و کتابخانه به سیستم هوشمند احتیاج دارید، باید BMS تهیه کنید. BMS از یک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است و امنیت ساختمان را تامین می‌کند.

سوالات متداول

اسمارت هوم چیست؟

اسمارت هوم یا خانه هوشمند، به خانه‌ای گفته می‌شود که مجهز به تجهیزات پیشرفته و هوشمند باشد. این تجهیزات به شبکه اینترنت وصل می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید.

هزینه هوشمندسازی منازل چقدر است؟

هزینه هوشمندسازی خانه به تجهیزات و فرایند هوشمندسازی بستگی دارد. اگر از وام خرید قسطی تجهیزات هوشمند استفاده کنید، می‌توانید هزینه را به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان چیست؟

دوربین مدار بسته، سنسورهای حرکتی، یخچال و تلویزیون هوشمند از جمله تجهیزات هوشمندسازی خانه هستند.