بسیاری از مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند، ارز مسافرتی دریافت می‌کنند. قیمت ارز مسافرتی کمتر از قیمت ارز آزاد است و مبلغ مشخصی دارد. شما می‌توانید مقدار ارز مسافرتی را از بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی دریافت کنید. در این مقاله، مبلغ ارز مسافرتی ۱۴۰۳ و نحوه دریافت ارز مسافرتی را توضیح خواهیم داد. فراموش نکنید که مهم‌ترین شرط دریافت ارز، خرید بلیط هواپیما است. شما می‌توانید با استفاده از اعتبار ازکی‌وام تور قسطی خریداری کرده و بعد از خرید بلیط هواپیما برای انجام مراحل دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.

شرایط ارز مسافرتی چیست؟

اگر می‌خواهید ارز مسافرتی ۱۴۰۳ را بگیرید، باید بدانید که فقط یک بار در سال این ارز به شما تعلق می‌گیرد. شما باید بلیط هواپیمای سفر خارجی را خریداری کرده و سپس برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. هنگام دریافت ارز مسافرتی، توجه داشته باشید که اطلاعات فردی مثل شماره تلفن، کد ملی و شماره پاسپورت را به درستی وارد کنید. فراموش نکنید که شروع ثبت‌نام در سامانه «بله» تنها در بازه زمانی ۷ تا ۱۶ بعدازظهر روزهای کاری امکان‌پذیر است و امکان ثبت‌نام در روز جمعه وجود ندارد.

شرایط ارز مسافرتی چیست

نحوه ثبت‌نام ارز مسافرتی چیست؟

سامانه «بله» برای فروش ارز مسافرتی است که در این سامانه می‌توانید با واردکردن اطلاعات هویتی و اطلاعات سفر، ثبت‌نام خود را به پایان برسانید. مهم‌ترین اطلاعات، اطلاعات پرواز شما است. شما باید اطلاعات بلیط و فرودگاه را در سامانه ثبت‌ کنید. اگر هنوز بلیط هواپیما نخریده‌اید، بهترین فرصت است که با استفاده از قابلیت خرید اقساطی بلیط هواپیما، سهمینه ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. شما می‌توانید در سامانه بله، هزینه لازم را پرداخت کنید و رسید آن را در فرودگاه نشان دهید. در فرودگاه، باجه‌ها و صرافی‌های مخصوص بانک ملی وجود دارد که با ارائه رسید، مبلغ ارز به شما تحویل داده می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۳

مهم‌ترین سوال در خصوص مراحل دریافت ارز مسافرتی این است که قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟ مبلغ ارز مسافرتی ۱۴۰۳ به اندازه ۵۰۰ دلار یا ۵۰۰ یورو است. در سال‌های پیش، شما می‌توانستید به اندازه ۱۰۰۰ دلار یا ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی بگیرید. اگر می‌خواهید به صورت هوایی به کشورهای خارجی بروید، می‌توانید ۵۰۰ یورو ارز بگیرید. قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ برای کشورهای بدون نیاز به ویزا ۳۰۰ یورو است.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

مهم‌ترین تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد، ارزان‌تر بودن ارز مسافرتی است. برای خرید ارز آزاد باید مبلغ بیشتری به صراف‌ها بدهید. در حالی‌که ارز مسافرتی چند هزار تومان ارزان‌تر از ارز آزاد است و شما می‌توانید آن را با قیمت کمتری از بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی دریافت کنید. این تفاوت قیمت مزیت‌های زیادی برای مسافران پروازهای خارجی و دانشجوها دارد. بسیاری از دانشجوها از بانک به اندازه ۵۰۰ یورو یا ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی می‌گیرند و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند.

ارز مسافرتی حجاج ۱۴۰۳ چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی حجاج ۱۴۰۳ برابر با ۵۰۰ دلار است. این مبلغ توسط بانک مرکزی اعلام شده است و مقدار آن تغییر نمی‌کند. قیمت ارز مسافرتی حجاج به زائران و تجربه آن‌ها بستگی دارد و هر سال تغییر می‌کند. ارز مسافرتی ۱۴۰۳ برای حجاج محدودیت سنی ندارد و به همه زائران داده می‌شود. شما برای دریافت این ارز باید در سامانه حجم و زیارت یا سامانه سماح ثبت‌نام کرده و مدارک خود را به سفارت نشان دهید. توجه کنید که ارز مسافرتی حجاج فقط از طرف بانک ملی صادر می‌شود.

نحوه ثبت نام ارز مسافرتی

ارز مسافرتی کربلا ۱۴۰۳ چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی برای کربلا ۵۰۰ دلار است. اگر می‌خواهید به سفر کربلا بروید، می‌توانید از شعبه‌های بانک ملی، تجارت، سپه، ملت، صادرات، پارسیان و پست بانک به اندازه ۲۰۰ هزار دینار ارز مسافرتی بگیرید؛ البته این ارز با ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار متفاوت است. مبلغ ۵۰۰ دلار در سفر هوایی به عراق به شما داده می‌شود. اگر به صورت زمینی به عراق بروید، می‌توانید ۳۰۰ یورو ارز بگیرید. برای دریافت ارز مسافرتی کربلا به کد رهگیری سماح، کارت ملی و شناسنامه، شماره تلفن و کارت بانکی احتیاج دارید. ثبت‌نام این ارز از طریق سامانه سماح انجام می‌شود. 

شما باید شماره موبایل خود را در سامانه وارد کرده و پیامک کد ۶ رقمی را دریافت کنید. در مرحله بعد باید تاریخ تولد، کد ملی و تاریخ اعزام را وارد کنید. در نهایت، نوبت انتخاب گروه قیمتی بیمه است. شما باید یکی از ۳ گروه قیمتی بیمه را انتخاب و هزینه آن پرداخت کنید. آخرین مرحله، دریافت رسید ثبت‌نام و کارت زائر است. 

بیشتر بخوانید: چگونه ارزان سفر کنیم؟

با داشتن کارت زائر می‌توانید به شعبه‌های بانکی مراجعه کرده و مراحل بانکی را انجام دهید. دقت کنید که هنگام مراجعه به بانک باید گذرنامه زیارتی یا پاسپورت داشته باشید. گزینه دیگر، دریافت ارز مسافرتی کربلا ۱۴۰۳ از طریق اپلیکیشن بله است. در ابتدا، وارد اپلیکیشن شوید و در بخش خدمات، گزینه ارز اربعین را انتخاب کنید. با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد، اطلاعات فردی، شماره شناسنامه، کد پستی و شماره گذرنامه، مبلغ ارز مسافرتی به شما تعلق می‌گیرد. در این مرحله می‌توانید تاریخ دریافت ارز و میزان آن را انتخاب کنید. بعد از پرداخت، یک رسید با شناسه فروش می‌دهند. این شناسه فروش را تا زمان دریافت حضوری ارز پیش خودتان نگه دارید.

ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟

برای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ باید به شعبه‌های بانک ملی، بانک سامان یا اپلیکیشن بله مراجعه کنید. اگر می‌خواهید مراحل دریافت ارز مسافرتی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید، بهترین روش اپلیکیشن بانک ملی یا بله است. ابتدا می‌بایست این اپلیکیشن را در گوشی خود دانلود کنید و مدارک لازم مثل بلیط هواپیما، برگه پرداخت عوارض خروج از کشور و ویزا و پاسپورت را در برنامه بانک بارگذاری کنید. نکته مهم این است که دریافت ارز مسافرتی فقط در فرودگاه امکان‌پذیر است؛ یعنی شما پس از انجام مراحل در بانک یا اپلیکیشن، در فرودگاه و قبل از پرواز مقدار ارز را دریافت می‌کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین شرط دریافت ارز مسافرتی چیست؟

مهم‌ترین شرط دریافت این ارز خرید اقساطی بلیط هواپیما است. شما باید برگه بلیط و رزرو هتل را به کارشناس‌های بانک نشان دهید.

ارز مسافرتی چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی ۱۴۰۳ کاهش یافته است. شما در سال ۱۴۰۳ می‌توانید به اندازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو ارز بخرید.

از کجا می‌توان ارز مسافرتی گرفت؟

برای دریافت ارز مسافرتی باید به شعبه‌های بانک ملی، اپلیکیشن بله یا بانک سامان مراجعه کنید.