به اواخر فصل تابستان رسیدیم و این روزها عاشقان گیم، بخش بزرگی از روز خودشان را پای کنسول‌ها و مشغول بازی می‌گذرانند. کنسول بازی همیشه در ایران محبوب بوده، هم بین کودکان و هم بزرگترهایی که بازی‌ها را به صورت تخصصی انجام می‌دهند. اگر شما هم می‌خواهید وارد دنیای بازی‌های کنسولی شوید، ابتدا باید بهترین دستگاه‌ها و بازی‌ها را بشناسید.

در این مطلب کنسول بازی را با هم می‌شناسیم، بهترین دستگاه‌های موجود در ایران را مرور کرده و در انتها، خرید اقساطی ایکس باکس و پلی استیشن در ازکی وام را بررسی می‌کنیم.

منظور از کنسول بازی چیست؟

همه دستگاه‌هایی که به تلویزیون وصل می‌شوند و امکان بازی ویدیویی به کاربر می‌دهند، «کنسول بازی» هستند. این مفهوم نسبتا تازه است. اولین کنسول‌ها در دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند، با دستگاه‌هایی مانند «آتاری 2600» که بازی‌های ساده‌ای مانند Pong را ارائه می‌دادند. این بازی، شبیه به تنیس روی میز بود و در آن دو بازیکن باید با استفاده از پدال، یک توپ را به سمت هم پرتاب می‌کردند. کنسول‌ها با استفاده از کارتریج، بازی‌ها را به‌راحتی تغییر می‌دادند.

با پیشرفت فناوری، کنسول‌های جدیدتر مانند نینتندو (Nintendo)، سونی پلی‌استیشن (Play Station)، و ایکس‌باکس (X Box) وارد بازار شدند که تجربه‌های بازی بسیار پیچیده‌تر و گرافیک بهتری ارائه می‌دادند. دلیل اصلی محبوبیت کنسول‌های بازی، آسانی استفاده، تنوع بازی‌ها و امکان بازی چندنفره است که آن‌ها را به عنوان یک تفریح جمعی مطرح کرد؛ همچنین قیمت کنسول نسبت به کاربرد آن مناسب است. شما با خرید یک کنسول بازی، می‌توانید تا چندین سال از آن استفاده کنید و سرگرم شوید. 

استفاده کنسول‌ها امروز از بازی فراتر رفته و این دستگاه‌ها برای استریم فیلم و موسیقی و حتی ارتباط آنلاین استفاده می‌شوند.

کنسول بازی چگونه کار می‌کند؟

کنسول گیمینگ از تعدادی قطعات الکترونیکی مخصوص تشکیل شده که کار اجرای بازی را به صورت منسجم با دسته‌ها و تلویزیون پیش می‌برد. پردازنده، حافظه و کارت گرافیک با هماهنگی یکدیگر، بازی‌ها را پردازش و تصاویر و صداها را تولید می‌کنند. حتما شما هم اجرای بازی‌های جذابی مثل پلی استیشن یا کرش را روی تلویزیون دیده‌اید یا بازی کرده‌اید. این بازی که در نهایت نرمی اجرا می‌شود، چه اجزایی دارد؟

وقتی یک بازی روی کنسول اجرا می‌شود، پردازنده کنسول بازی را تحلیل کرده و دستورات لازم برای اجرای آن را می‌دهد. کارت گرافیک سپس این دستورات را به تصاویری تبدیل می‌کند که شما روی تلویزیون می‌بینید. کنسول‌های جدیدتر مانند PS4 و ایکس‌باکس دارای کارت گرافیک‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند گرافیک‌های بسیار واقعی و زیبا ایجاد کنند. تا جایی که امروز ارزش تصویری یک بازی، حتی به اندازه فیلم‌های سینمایی بالا می‌رود و یک تیم چند ده نفره روی آن کار می‌کنند.

کنسول بازی چگونه کار می کند

برای تعامل بین دسته‌ها یا جوی استیک‌ها با کنسول گیمینگ، دو حالت وجود دارد: بی‌سیم یا باسیم. از یکی دو دهه پیش، بیشتر جوی استیک‌ها بی‌سیم هستند. دسته‌های بی‌سیم از فناوری‌هایی مانند بلوتوث یا فرکانس‌های رادیویی (RF) برای اتصال به کنسول استفاده می‌کنند. وقتی دسته بی‌سیم روشن می‌شود، سیگنال‌های الکترونیکی را به کنسول ارسال می‌کند تا ارتباط برقرار شود و بازیکن بتواند کاراکتر را جابجا کند.

انواع کنسول بازی در ایران

در ایران بعضی از مدل‌های کنسول گیمینگ محبوب‌تر و رایج‌تر از بقیه هستند. از جمله:

پلی‌استیشن 4 (PS4)

کنسول محبوب شرکت سونی با بازی‌های متنوع و انحصاری و امکاناتی مانند بازی آنلاین، پخش فیلم و موسیقی و گرافیک قوی به بازار عرضه شد. از بازی‌های مخصوص پلی استیشن ۴ می‌توانیم به God Of War و Last Of Us اشاره کنیم که در دنیا محبوب هستند.

پلی‌استیشن 5 (PS5)

جدیدترین کنسول سونی با سخت‌افزار قدرتمند و گرافیک نسل جدید پلی‌استیشن 5 است. این کنسول تجربه بازی‌هایی با گرافیک بسیار بالا و سرعت بارگذاری سریع را ارائه می‌دهد؛ همچنین دسته DualSense آن با فیچرهای لمسی و هپتیک فیدبک، تجربه‌ای متفاوت از بازی را فراهم می‌کند.

ایکس‌باکس وان (Xbox One)

ایکس‌باکس وان کنسول مایکروسافت با قابلیت‌های چندرسانه‌ای و چندین بازی اختصاصی است. این کنسول از بازی‌های آنلاین و استریمینگ پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به سرویس Xbox Game Pass برای دسترسی به صدها بازی را دارد. در ایران ایکس باکس با بازی‌هایی مانند Gears و Forza Horizon حسابی محبوب است.

نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

نینتندو یک کنسول متفاوت و کوچک است که به صورت هیبریدی استفاده می‌شود؛ یعنی هم به صورت دستی و هم با اتصال به تلویزیون. بازی‌های جذاب و خلاقانه‌ای مانند «زِلدای افسانه‌ای» آن را برای کودکان و نوجوانان نیز حسابی محبوب کرده است.

بیشتر بخوانید: پلی‌استیشن را انتخاب کنیم یا ایکس‌باکس؟

کدام کنسول بازی بهتر است؟

انتخاب کنسول بازی مناسب بستگی به معیارهای مختلفی دارد. از بودجه و نیازهای شخصی گرفته تا سن مخاطب دستگاه. مثلا بچه‌ها ممکن است با یک نینتندو سوییچ قابل حمل خوشحال‌تر باشند تا یک کنسول بازی ps5 با بازی‌های فوق پیشرفته؛ اما به صورت کلی، این توصیه‌ها به شما کمک خواهند کرد:

  • اگر به دنبال گرافیک قوی و بازی‌های انحصاری با داستان‌های پیچیده هستید، کنسول بازی ps5 با پردازنده قدرتمند و بازی‌های مانند God of War و The Last of Us Part II گزینه مناسبی است.
  • اگر تجربه‌های چندنفره و بازی اشتراکی مد نظر شماست، کنسول بازی ایکس باکس سری X با سرویس Xbox Game Pass و بازی‌هایی مثل Halo Infinite و Forza Horizon 5 انتخاب خوبی است.
  • برای گیمرهایی که به دنبال تجربه بازی‌های خلاقانه و قابل حمل هستند، نینتندو سوییچ را با بازی‌هایی مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Animal Crossing پیشنهاد می‌کنیم.

انواع کنسول های بازی

بهترین کنسول بازی برای کودکان

اگر برای کودک خود به دنبال یک کنسول گیمینگ مناسب هستید، معیارها کمی ساده‌تر می‌شوند و علاقمندی خود کودک به بازی، در اولویت قرار می‌گیرد. نینتندو سوییچ، با طراحی قابل حمل و بازی‌های مناسب سنین مختلف، تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده را برای بچه‌ها ارائه می‌دهد. 

بازی‌هایی مانند Super Mario Odyssey و Animal Crossing: New Horizons به دلیل گرافیک رنگارنگ و محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده، برای کودکان مناسب محسوب می‌شوند؛ همچنین نینتندو سوییچ به والدین این امکان را می‌دهد که محدودیت‌های بازی را تنظیم کرده و کنسول را از حالت دستی به حالت اتصال به تلویزیون تغییر دهند تا کودک بتواند روی صفحه‌ای بزرگ‌تر بازی کند.

انواع کنسول را در ازکی‌وام اقساطی بخرید

اگر قصد خرید اقساطی PS5 یا دیگر کنسول‌ها را دارید، می‌توانید در ازکی‌وام ثبت‌نام کرده و این فرایند را به صورت کاملا آنلاین و سریع جلو ببرید. کافی‌ست در پلتفرم مدارک هویتی، مدارک شغلی و البته یک برگ چک صیادی را آپلود و میزان اعتبار مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید. این اعتبار می‌تواند از ۱۰ یا ۷۵ میلیون تومان بوده و بازپرداختی ۱۲ یا ۱۸ ماهه داشته باشد.

بعد از دریافت اعتبار (که نهایتا ۳ روز کاری طول می‌کشد)، می‌توانید انواع کنسول بازی را در فروشگاه‌ها مشاهده کرده قابلیت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید و در نهایت بهترین کنسول بازی ممکن را برای خود کنید. 

سوالات متداول

آیا می‌توانم با چک صیادی فرد دیگری اعتبار خرید بگیرم؟

خیر؛ چک صیادی برای اعتبارسنجی و بررسی رفتارهای بانکی شماست و حتما باید به نام خود خریدار باشد.

آیا می‌توانم تلویزیون مناسب گیمینگ را هم در کنار کنسول خود بخرم؟

بله؛ شما با اعتبار خود قابلیت خرید از همه فروشگاه‌های ازکی‌وام را خواهید داشت. کافی‌ست مدل تلویزیون مورد نظرتان را جستجو کنید.

چگونه می‌توانم اقساط خود را تنظیم کنم؟

در هنگام درخواست اعتبار، شما این امکان را دارید که بازپرداخت ۱۲ یا ۱۸ ماهه را با اقساط ماهانه متفاوت انتخاب کنید.