بعد  از خرید ماشین، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای آن انجام دهید، بیمه است. انواع خرید اعتباری بیمه ماشین در ایران، برای کسب اطمینان از امنیت خودرو و سرنشینان آن صادر می‌شوند و داشتن آن‌ها خیال شما را راحت می‌کند که در صورت تصادف یا سرقت، خسارت تا حدودی جبران خواهد شد.

حادثه خبر نمی‌کند و این موضوع را رانندگان بیشتر از هر کسی می‌دانند. انتخاب یک بیمه نامه ماشین که مناسب شرایط و خودرو شما باشد، می‌تواند خسارات و مشکلات احتمالی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برای اینکه شرایط پرداخت‌ راحت شود و همه شهروندان بتوانند خودرو خود را بیمه کنند، امروزه همه شرکت‌ها به صورت اقساطی نیز به فروش بیمه می‌پردازند.

در ادامه این مطلب، انواع بیمه ماشین در ایران را بررسی خواهیم کرد. 

قسطی کردن بیمه ماشین

قیمت بیمه ماشین در حال حاضر از ۴ میلیون تومان شروع شده و افزایش پیدا می‌کند. اینکه بیمه بدنه می‌خرید یا شخص ثالث نیز بر قیمت نهایی تاثیرگذار است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که گزینه پرداخت اقساطی را انتخاب کرده و ماهانه مبلغی را برای بیمه خود بپردازند. با خرید بیمه‌نامه ماشین به‌صورت اقساطی بیمه شما همان روز صادر شده و قابل استفاده خواهد بود.

قسطی کردن بیمه ماشین

چند نوع بیمه ماشین داریم؟

در حال حاضر شرکت‌های بیمه در کشور ما، انواع بیمه‌های ماشین را به صاحبان خودرو ارائه می‌دهند، از جمله:

  • بیمه شخص ثالث: این بیمه برای تمام دارندگان خودرو اجباری است و تردد بدون آن در هر شهری از کشور ممنوع خواهد بود. این بیمه برای پوشش هزینه‌های جانی و مالی فرد آسیب‌دیده تعیین شده که شرکت بیمه از طرف فرد مقصر در تصادف آن‌ را پرداخت می‌کند. 
  • بیمه بدنه: بیمه بدنه در کنار پوشش انواع حوادث از جمله تصادف، مواردی مثل آتش‌سوزی خودرو و سرقت را هم پوشش می‌دهد. توقف، بلایای طبیعی، پاشیدن مایعات شیمیایی و اسید، حذف استهلاک، شکسته‌شدن شیشه و… نیز می‌توانند به عنوان پوشش اضافه به این نوع بیمه اضافه شوند.
  • بیمه حوادث راننده یا سرنشین: این بیمه مربوط به خسارات وارده به «راننده مقصر» است. این مورد به همراه بیمه شخص ثالث به افراد ارائه شده و می‌توانیم آن را به نوعی، اجباری بدانیم.

استعلام بیمه ماشین با پلاک

شما می‌توانید انواع بیمه ماشین در ایران را از جمله شخص ثالث، برای خودرو خود استعلام بگیرید. برای انجام این کار باید به سامانه سنهاب بیمه مرکزی (Sanhab) بروید و شماره پلاک، شماره موتور و بیمه‌نامه (یا کد ملی صاحب خودرو) را وارد کنید. با این استعلام می‌توانید تاریخ شروع و پایان بیمه، وضعیت فعلی آن، کد یکتای بیمه نامه ماشین و… را مشاهده کنید.

مدارک جهت بیمه ماشین

برای دریافت انواع بیمه‌های ماشین، باید مدارکی ارائه کنید تا صادرکننده مطمئن شود که صاحب اصلی خودرو، شما هستید. چه در خریدهای آنلاین و اقساطی و چه در خرید حضوری بیمه، ارائه این مدارک الزامی خواهد بود:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • اصل سند مالکیت یا برگ سبز خودرو
  • اصل کارت ماشین
  • اصل گواهینامه
  • بیمه سال قبل (در صورت وجود)

آیا ماشین صفر بیمه شخص ثالث دارد؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، بیمه شخص ثالث برای همه خودروها اجباری است. ماشین‌های صفر کیلومتر از زمان شماره‌گذاری، به مدت یک سال تحت پوشش بیمه شخص ثالث خواهند بود.

انواع بیمه های ماشین

شرایط استفاده از بیمه بدنه ماشین

بیمه بدنه اجباری نیست اما بسیار کاربردی است؛ به ویژه برای خودروهای خارجی و لوکس که قیمت قطعات آن‌ها ممکن است بالا باشد. شرایط استفاده از این بیمه برای فرد زیان‌دیده با فرد مقصر متفاوت است. در صورت تصادف، اگر پوشش شخص ثالث مقصر برای جبران خسارت خودرو شما کافی نباشد، بیمه بدنه مابقی هزینه‌های تعمیرات را پرداخت می‌کند و ممکن است تحت شرایطی از مقصر نیز دریافت شود. بد نیست بدانید که این موضوع، در بیمه‌نامه بدنه به ثبت رسیده و باعث می‌شود تخفیف آن محفوظ بماند. برای دریافت خسارت از بیمه بدنه، باید منتظر رسیدن مامور پلیس و گزارش او بمانید و بعد با گزارش (یا به  اصطلاح کروکی حادثه) به شرکت بیمه مراجعه کنید و با این مدارک، خسارت خود را دریافت کنید:

  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه
  • اصل و کپی الحاقیه بیمه خودرو
  • اصل و کپی گواهینامه فرد مقصر
  • اصل و کپی کارت خودرو و سند ماشین 
  • اصل و کپی کارت ملی بیمه‌گذار

شرایط اقساطی بیمه ماشین

شرایط و اقساط انواع بیمه اتومبیل، توسط شرکت بیمه‌کننده و فروشنده مشخص می‌شود. بیمه ازکی ماشین با یک برگ چک صیادی فروخته می‌شود و در نهایت نیز می‌توانید تمام اقساط آن را بدون مراجعه به شرکت و کاملا آنلاین پرداخت کنید؛ البته اگر چک ندارید، با امضای الکترونیکی نیز می‌توانید بیمه شرکت آسیا را خریداری کنید.

انواع بیمه ماشین در ایران

کدام بیمه ماشین بهتر است؟

اولین و مهم‌ترین بیمه‌ای که باید برای خودرو خود تهیه کنید، بیمه شخص ثالث است که اجباری محسوب می‌شود. اینکه کدام بیمه شخص ثالث مناسب شماست، تحت تاثیر عواملی مانند قیمت و شرایط اقساطی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در ازکی، با وارد کردن مدل خودروی خود، انواع قیمت‌ها را مشاهده کرده، شرایط و پوشش بیمه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که کدام بیمه برایتان بهترین خواهد بود.

انواع بیمه ماشین را در ازکی‌وام قسطی بخرید

بیمه بدنه، عمر یا خرید قسطی بیمه شخص ثالث برای ماشین، هر بیمه‌ای که می‌خواهید را می‌‎توانید در ازکی مشاهده کرده، شرکت‌ها و تامین‌کننده‌های مختلف را با هم بررسی کنید و بعد با توجه به شرایط و حقوق ماهانه‌تان، یکی از آن‌ها را به صورت اقساطی خریداری کنید. لازم به ذکر است که انواع بیمه اتومبیل در ازکی با قیمت‌ها و پوشش‌های مختلف موجود هستند.

کافی‌ است در پلتفرم ثبت‌نام کنید، مدارک لازم را به همراه یک چک صیادی بارگذاری کرده و منتظر تایید اعتبارسنجی خود بمانید. بعد می‌توانید ماشین یا خودتان را بیمه کرده و خیال‌تان را از حوادث غیرمنتظره راحت کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توانم با چک صیادی فرد دیگری بیمه ماشین بخرم؟

این چک نشان‌‌دهنده رفتار پیشین شما در سیستم بانکی و اعتباری کشور است و باید حتما به نام خودتان باشد. امکان ثبت‌نام با چک فردی غیر از خریدار در ازکی‌وام وجود ندارد.

کدام بیمه‌ها در ازکی قابل خریداری هستند؟

انواع بیمه‌ها از جمله شخص ثالث و بدنه را می‌توانید از تامین‌کننده‌های مختلف، به صورت اقساطی تهیه کنید.