یکی از خدمات ازکی‌وام، خرید اقساطی بیمه است. شما می‌توانید با استفاده از اعتبارتان در سایت ازکی‌وام ، انواع بیمه را خریداری کنید. قبل از اینکه سراغ خرید قسطی بیمه بروید، بهتر است شناخت دقیقی از انواع بیمه داشته باشید. در این مقاله بیمه‌های مختلف را معرفی می‌کنیم و هر کدام از آن‌ها را به تفکیک توضیح می‌دهیم. 

معرفی انواع بیمه

قبل از اینکه سراغ معرفی انواع بیمه برویم، بهتر است بگوییم که بیمه یک قرارداد است که بین افراد و شرکت بیمه بسته می‌شود. شما به شرکت بیمه مبلغی را پرداخت می‌کنید و در مقابل، آن شرکت به شما تعهد می‌دهد که هنگام وقوع اتفاق‌های غیر مترقبه یا ضررهای ناگهانی، همه هزینه‌ها یا بخشی از آن‌ها پرداخت کند. 

به‌طور کلی، بیمه‌ها در ۳ دسته اصلی، بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام انواع مختلفی دارند. در بخش زیر، هر کدام از انواع بیمه‌ها را معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع بیمه اشخاص

بیشتر افراد جامعه از بیمه اشخاص استفاده می‌کنند. در این نوع بیمه، اگر اتفاقی برای شما یا افراد تحت پوشش شما رخ دهد، شرکت بیمه تعهد می‌دهد که مبلغ مشخصی را پرداخت کند و از شما و خانواده‌تان حمایت کند. در واقع، با خرید بیمه اشخاص، افراد مطمئن می‌شوند که در صورت وقوع حوادث ناگوار می‌توانند از مبلغ بیمه استفاده کنند. انواع بیمه اشخاص، بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه درمان هستند.

بیمه عمر چیست؟

در بیمه عمر، بیمه‌گذار مبلغی را به صورت ماهانه یا در بازه زمانی مشخصی به شرکت بیمه پرداخت می‌کند و در مقابل، شرکت در زمان حیات یا بعد از فوت شخص، تسهیلاتی را به او یا بازمانده‌هایش می‌دهد. 

مبلغ بیمه عمر و نحوه تعهد شرکت بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل سن بیمه‌گذار، جنسیت، وضعیت سلامت، تاریخچه سلامت خانوادگی او، شغل و محیط کار هستند. بیمه عمر انواع مختلفی دارد. بیمه تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه عمر انفرادی، بیمه عمر مشترک، بیمه عمر و زندگی، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری و بیمه عمر مانده بدهکار انواع بیمه عمر هستند.

معرفی بیمه درمان

دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه خدمات درمانی، بیمه تکمیلی و بیمه نیروهای مسلح زیر مجموعه خدمات بیمه درمان هستند. در این نوع بیمه‌نامه، شرکت بیمه هزینه‌های درمان بیماری‌های مختلف را پرداخت می‌کند. 

بیمه درمان کامل یا بیمه تکمیلی درمان، بیمه درمان خانواده و بیمه درمان مسافرین خارج از کشور از انواع بیمه خدمات درمانی هستند. هنگام تهیه بیمه درمان کامل باید ببینید شرکت بیمه چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند؟ هزینه‌های دندان پزشکی، هزینه عینک و سمعک و هزینه‌های جراحی چشم از جمله مواردی هستند در بیمه تکمیلی درمان پرداخت می‌شوند. ولی هزینه عمل‌های زیبایی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار نمی‌گیرد. 

در بیمه درمان خانواده، سرپرست خانواده بقیه اعضای خانواده را بیمه می‌کند. در چنین شرایطی، همسر، فرزندان و حتی پدر و مادر هم می‌توانند تحت پوشش بیمه درمان خانواده باشند. در نهایت، بیمه مسافرین خارج از کشور برای کسانی است که قصد مسافرت به کشورهای خارجی دارند. اگر در ماه‌های آینده به کشورهای خارجی سفر می‌کنید، به بیمه مسافرتی یا بیمه مسافرین خارج از کشور احتیاج دارید.

بیمه حوادث

همه ما در طول عمرمان ممکن است دچار حادثه‌های ناگوار مثل تصادف شویم. بعضی از شغل‌ها هم ممکن شامل خطرهای جانی باشند. در چنین مواقعی به بیمه حوادث احتیاج دارید. بیمه حوادث شامل خطرات شغلی، حرفه‌ای، ورزشی، ماموریت و مسافرت است و هزینه‌های از کار افتادگی موقت، غرامت روزانه بستری در بیمارستان، هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات و جراحات را هم پوشش می‌دهد. با خرید بیمه حوادث، اگر اتفاق ناگواری برای فرد بیمه‌گذار رخ دهد، شرکت بیمه هزینه‌های مرتبط با خطر فوت یا نقص عضو را پرداخت می‌کند.

بیمه اموال

در بیمه اموال، شرکت بیمه هزینه‌های آسیب به اموال را پرداخت می‌کند. یعنی اگر در اثر حوادثی مثل آتش سوزی، سرقت، زلزله، سیل و طوفان‌های سهمگین، آسیبی به اموال شما برسد، شرکت بیمه بخشی از هزینه‌های خسارت را پرداخت می‌کند. بیمه وسیله نقلیه، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه موتور سیکلت، بیمه آتش‌سوزی و بیمه زلزله زیرمجموعه بیمه اموال قرار می‌گیرند. در ابتدا بیمه وسایل نقلیه را توضیح می‌دهیم.

انواع بیمه های ایران

بیمه وسیله نقلیه چیست؟

بیمه وسیله نقلیه شامل بیمه خودرو، بیمه موتور سیکت، بیمه کامیون و سایر وسایل نقلیه جاده‌ای است و خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد. بهتر است بدانید که بیمه وسایل نقلیه جزو بیمه‌های اجباری است. یعنی اگر صاحب خودرو هستید یا قصد خرید خودرو را دارید، هزینه‌های خرید بیمه شخص ثالث قسطی و بیمه بدنه قسطی را هم باید به لیست هزینه‌ها اضافه کنید. انواع بیمه وسیله نقلیه، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتورسیکت هستند. در بخش بعدی، هر کدام این بیمه‌ها را معرفی می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث

اگر حین رانندگی برای شخصی غیر از راننده حادثه‌ای رخ دهد، هزینه‌های مالی و جانی شخص سوم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. شخص سوم ممکن است سرنشین، عابر یا هر فرد دیگری به جز راننده باشد.

بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌های اجباری است. هزینه‌ این بیمه به نوع وسیله، سال ساخت، کاربری خودرو و هزینه دیه بستگی دارد. اگر قصد خرید خودرو را دارید، حتما به فکر خرید اقساطی بیمه شخص ثالث هم باشید.

بیمه بدنه

برخلاف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه اجباری نیست؛ ولی از آن‌جایی که احتیاط شرط عقل است، بهتر است بیمه بدنه قسطی را هم تهیه کنید. در این نوع بیمه، شرکت بیمه‌ هزینه‌های آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و هزینه خسارت‌های وارد شده به لاستیک و چرخ‌های خودرو را پرداخت می‌کند.

بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه اموال است. با خرید این بیمه اموالتان را در برابر حوادثی مثل صاعقه، انفجار و آتش‌سوزی بیمه می‌کنید. هنگام خرید بیمه آتش سوزی به این نکته توجه کنید که خسارت‌های جانی در این بیمه تعریف نمی‌شوند. در واقع، شرکت بیمه فقط خسارت‌های مادی را پرداخت می‌کند.

بیمه باربری

بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل جزو قدیمی‌ترین بیمه‌های دنیا است. با خرید بیمه باربری، محصولات یا محموله‌های شما بیمه می‌شوند. در واقع، شرکت بیمه تضمین می‌کند که بسته ارسالی شما در سلامت کامل به مقصد می‌رسد. در بیمه باربری، نوع حمل بار تاثیری ندارد. یعنی اگر محموله شما از روش‌های مختلف هوایی و زمینی ارسال می‌شود، شرکت بیمه آن را بیمه می‌کند. 

همچنین، بیمه باربری وارداتی، بیمه باربری صادراتی، بیمه باربری ترانزیت و بیمه باربری داخلی در زیر گروه این بیمه تعریف می‌شوند. بیمه باربری وارداتی برای محصولاتی است که از کشورهای خارجی خریداری می‌شوند و وارد ایران می‌شوند. اگر جزو واردکنندگان کالا هستید، خرید بیمه باربری وارداتی اجباری است. 

برای ارسال‌ کالا از ایران به کشورهای خارجی باید بیمه باربری صادراتی بگیرید. بیمه باربری ترانزیت برای کالاهایی است که از کشوری به کشور دیگر ارسال می‌شوند و ممکن است ایران هم در مسیر حمل قرار بگیرد، در چنین شرایطی، مدیر شرکت باربری باید بیمه باربری ترانزیت بگیرد. بیمه باربری داخلی هم برای ارسال کالا در محدوده جغرافیایی است و تولیدکنندگان و تاجران می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیمه مهندسی چیست؟

در پروژه‌های مهندسی مثل پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی، ممکن است به تجهیزات و ماشین آلات آسیبی وارد شود. پرداخت خسارت‌های ناشی از این حوادث زیرمجموعه بیمه مهندسی است. 

بیمه مهندسی با توجه به دوره‌های زمانی پروژه تقسیم‌بندی می‌شود. مثلاً، اگر پروژه در مراحل احداث باشد، به بیمه تمام خطر نصب و بیمه تمام خطر پیمانکاران احتیاج دارید. در دوره بهره‌داری، باید بیمه‌های تجهیزات الکترونیک، شکست ماشین‌آلات و بیمه تجهیزات و ماشین‌آلات پیمانکاران را تهیه کنید. صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی به بیمه مهندسی احتیاج دارند.

بیمه انرژی چیست؟

یکی دیگر از انواع بیمه اموال، بیمه انرژی است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه‌گذار خسارت‌های وارد شده به صنایع گاز، نفت، پتروشیمی و سایر منابع انرژی مثل آب، باد و انرژی خورشیدی را پرداخت می‌کند. از آن‌جایی که تجهیزات و تاسیسات واحدهای نفتی و گازی اهمیت زیادی دارند، بنابراین بیمه انرژی هم جزو بیمه‌های ضروری و مهم به حساب می‌آید.

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت هزینه خسارت‌های مالی و جانی بین افراد را پرداخت می‌کند. یعنی اگر فردی به شخص یا اشخاصی خسارت‌های مالی و جانی وارد کند، هزینه خطرات و زیان‌های ایجاد شده در بیمه مسئولیت تعریف می‌شوند. انواع بیمه مسئولیت را در بخش زیر توضیح می‌دهیم.

بیمه مسئولیت عمومی

بیمه مسئولیت عمومی به مسئولیت اجتماعی و عمومی افراد جامعه می‌پردازد. اگر در فعالیت‌های روزمره به افراد جامعه خسارتی وارد کنید، بیمه مسئولیت عمومی هزینه‌های این خسارت را پرداخت می‌کند. بیمه عملیات ساختمانی، بیمه خطر پیمانکاران، بیمه مسئولیت جامع شهرداری، بیمه مسئولیت مستاجر در مقابل موجر و بیمه مسئولیت مدیران مرکزهای آموزشی از جمله انواع بیمه مسئولیت عمومی هستند.

بیمه های ایرانی

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

در محیط‌های خطرناک مثل کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، کارکنان در معرض خطر هستند. طبق قانون کار، اگر حادثه‌ای در محیط کار برای کارکنان رخ دهد، مسئولیت آن به عهده کارفرما است. در چنین شرایطی، کارفرماها می‌توانند از بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان استفاده کنند. 

بیشتر خریداران این نوع بیمه، مدیرهای مرکزهای صنعتی، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و ساختمانی هستند. حوادثی مثل حادثه‌های وسایل نقلیه موتوری، حوادث کارگاهی، حوادث حین ماموریت، حوادث حین ایاب و ذهاب کارمندان و حوادث ناشی از حمله حیوانات در محیط کار تحت پوشش بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان قرار می‌گیرند.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای

بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای کسانی است که در شغل خودشان با جان و مال مردم سروکار دارند. پزشک‌ها، پیراپزشک‌ها، مهندس‌ها و همه مسئولان فنی شاغل در انواع مراکز پزشکی به بیمه مسئولیت حرفه‌ای نیاز دارند. البته لیست این نوع بیمه فقط به پزشک‌ها محدود نمی‌شود و افراد مختلف جامعه مثل هتل‌داران، مدیرهای مهدکودک‌ها، صاحبان شهربازی‌ها و مراکز تفریحی و خدماتی هم می‌توانند از خدمات بیمه مسئولیت حرفه‌ای استفاده کنند.

بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا

اگر جزو تولیدکننده‌های کالا هستید، احتمالا به بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا نیاز دارید. ممکن است کالای شما نقص‌های مختلفی داشته باشد و باعث ضررهای مالی یا جانی شود. در چنین شرایطی بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا هزینه‌های ناشی از عدم ایمنی و عیب و نقص در کالاها را پرداخت می‌کند. بعضی از متداول‌ترین انواع این بیمه، بیمه مسئولیت کپسول‌های اطفا حریق و بیمه مسئولیت ناشی از تولید گارانتی‌های عایق رطوبتی هستند.

بیمه مسئولیت شرکت‌های حمل‌ونقل

بیمه مسئولیت شرکت‌های حمل‌ونقل، ارسال‌کننده‌های کالا یا صاحبان کالا را بیمه می‌کند. در این حالت، اگر اتفاقی برای ارسال‌کننده‌ها و صاحبان کالا رخ دهد، شرکت بیمه هزینه‌های ناشی از خسارت‌های جانی و مالی را پرداخت می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله مجموعه کاملی از انواع بیمه را توضیح دادیم. در صورتی‌که قصد خرید این بیمه‌ها را دارید، بهتر است از جزئیات آن‌‌ها و شرایط خرید اطلاعات کسب کنید. اگر به تازگی ماشین خریده‌اید، در ازکی‌وام امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه قسطی وجود دارد. با استفاده از مدارک هویتی و مدارک مربوط به بیمه می‌توانید انواع بیمه مربوط به ماشین را به صورت قسطی تهیه کنید.

سوالات متداول

در حال حاضر، امکان خرید اقساطی کدام از انواع بیمه وجود دارد؟

شما می‌توانید با استفاده از خدمات اعتباری ازکی‌وام، بیمه بدنه قسطی و بیمه شخص ثالث قسطی بخرید.

آیا خرید اقساطی بیمه شخص ثالث اجباری است؟

بله، خرید بیمه شخص ثالث اجباری است، ولی از آن‌جایی که قیمت این بیمه هر سال با افزایش هزینه دیه تغییر می‌کند، خرید اقساطی آن بهترین گزینه است.

برای خرید اقساطی بیمه به چه مدارکی نیاز دارید؟

برای خرید بیمه قسطی به شناسنامه، کارت ملی و چک صیادی نیاز دارید.

آیا بدون چک می‌توان بیمه قسطی خرید؟

بله، برای خرید اقساطی بیمه شخص ثالث از سایت ازکی‌وام به چک نیاز ندارید. مدت زمان بازپرداخت در این روش ۱۱ ماه است.