چند سالی است که پلتفرم‌های اعتباردهی و خرید اقساطی، در ایران حسابی جا افتاده‌اند و برای خریدهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شوند. از لپ‌تاپ تا گوشی و از وسایل برقی بزرگ خانه تا فرش و قالیچه، همه چیز را می‌شود به صورت قسطی خرید، آن هم با فرایندی کاملا آنلاین.

سایت‌های خرید قسطی کالا آن‌قدر پاسخگوی نیاز جامعه هستند و استفاده از آن‌ها نسبت به گرفتن وام بانکی، ساده است که به سرعت مخاطبان خود را جذب کردند و مشتریان زیادی امروز از آن برای خریدهای بزرگ و کوچک استفاده می‌کنند. همه چیز (یا حداقل بخش بزرگی از فرایند) در بستر پلتفرم‌های اعتباردهی به صورت اینترنتی جلو می‌رود و دیگر نیازی نیست که مدارک فیزیکی خود را به شعبه بانک یا یک موسسه ببرید و برای بررسی آن‌ها معطل بمانید. در این مطلب قصد داریم بیشتر با لندتک و شرکت‌های فعال در این حوزه آشنا شویم.

لندتک چیست؟

واژه لِندتک (Lend Tech) از دو بخش Lend به معنای قرض یا وام، و Tech به معنای فناوری تشکیل شده است. لند تک، یک نوآوری در صنعت بانک و اعتباری است که در بستر آن می‌توانید با ارائه یک سری مدارک برای خودتان وام یا اعتبار بگیرید و از این اعتبار استفاده‌های مختلفی داشته باشید.

پلتفرم لندتک با هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های جدید، برای ارائه وام به افراد و کسب‌وکارها استفاده می‌کند تا آن‌ها بتوانند سریع‌تر، ساده‌تر و البته به شکل آنلاین وام دریافت کنند.

لند تک زیرمجموعه‌ای از فین تک (Fin Tech) است و تاریخچه‌ای به قدمت ۲۰ سال دارد. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی پلتفرم‌هایی مثل Prosper و Lending Club به عنوان راه حل اعتباردهی آنلاین ساخته شدند و بعد از آن در تمام دنیا مدل‌های مشابه به وجود آمدند.

شرکت های لندتک در ایران

انواع لندتک

همه سایت‌های لندتک یک هدف مشترک دارند: تسهیل دسترسی کاربران به اعتبار و وام اینترنتی. این سایت‌ها را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

لندتک P2P

مدل P2P یا Peer-2-Peer به افراد امکان می‌دهد که به یکدیگر وام بدهند، آن هم به صورت مستقیم. در این مدل، دو کاربر در پلتفرم قرار دارند: سرمایه‌گذاران و صاحبان پول و دریافت‌کنندگان آن. سرمایه‌گذاران می‌توانند پول خود را به صورت آنلاین به کاربر یا کسب‌وکار وام بدهند. این مدل برای استارتاپ‌ها و بیزنس‌های کوچک کارآمدتر است.

وام‌دهندگان ثالث

لندتک در این مدل، به عنوان واسطه‌ای بین سرمایه‌گذار و وام‌گیرنده عمل می‌کند. سرمایه‌گذار (که می‌تواند یک بانک یا موسسه اعتباری باشد)، یک بودجه در اختیار سایت لندتک می‌گذارد و بعد سایت، به مقادیر مختلف بین کاربران پخش می‌کند. سایت به عنوان واسطه وام‌دهنده، می‌تواند از کاربران سود گرفته و به سرمایه‌گذار پرداخت کند.

شرکت‌های لندتک ایرانی

در ایران نیز شرکت‌های لندتک در سال‌های اخیر حسابی رایج شده‌اند و کاربران زیادی دارند. این شرکت‌ها معمولا سرمایه خود را از یک بانک یا موسسه می‌گیرند و اقساط خرید کاربران را نیز به همان بانک پرداخت می‌کنند. این لیست شرکت های لندتک در ایران، می‌تواند به شما کمک کند که بهترین شرکت را برای خرید خود پیدا کنید:

ازکی‌وام

یک پلتفرم اعتباردهی است که تمرکز اصلی آن بر خرید اقساطی‌ است و دسته‌بندی کالاها در آن بسیار متفاوت هستند. از تور و بلیط سفر گرفته تا لوازم خانگی، وسایل برقی، گوشی و لپ‌تاپ.

دیجی‌پی

این لندتک به شما اجازه می‌دهد آنلاین اعتبار گرفته و از دیجی‌کالا خرید کنید. شرکت دیجی‌پی خدمات دیگری مثل درگاه پرداخت، پرداخت قبض و اپلیکیشن بانکی نیز دارد.

قسطا

در قسطا کاربران با ارائه چک، اعتبار مشخصی برای خرید کالا می‌گیرند و می‌توانند این اعتبار را در فروشگاه‌های مختلف خرج کنند.

معروف ترین شرکت های لند تک دنیا

چالش‌های شرکت‌های لندتکی چه چیزهایی هستند؟

تا اینجا متوجه شدیم که یک پلتفرم لندتکی، نسبت به بانک به مراتب سریع‌تر است؛ اما این پلتفرم‌ها مشکلات و چالش‌های خود را نیز دارند. از جمله:

دقیق نبودن مقررات

در کشور ما لندتک قدمت خیلی زیادی ندارد و فعالیت آن‌ها ممکن است در مسیر به چالش بخورد و حتی تعطیل شوند.

حریم خصوصی

مقدار اطلاعاتی که برای اعتبارسنجی و دادن اعتبار از کاربران جمع‌آوری می‌شود، بسیار زیاد است. همین تجمع داده و اطلاعات، به خودی خود نیاز به امنیت دارد و موضوعی حساس تلقی می‌شود. بسیاری از کاربران نگرانی‌هایی درمورد حریم خصوصی کاربران در سایت‌های لندتکی دارند.

ایجاد بدهی بانکی

اگر اقساط خرید اعتباری شما در یک سایت لندتکی به هر دلیلی عقب بیفتد، این بدهی برای شما بانکی محسوب شده و ممکن است وام‌ها و اعتبارهای بعدی را دچار مشکل کند.

ریسک و مقررات لند تک

بهترین لند تک در ایران، لندتکی است که حقوق کاربر را به رسمیت شناخته، اطلاعات کامل درمورد شیوه پرداخت و اقساط بانکی را به او بدهد و البته ریسک را به حداقل برساند. ریسک‌های بالقوه یک لندتک در ایران، می‌توانند این موارد را شامل شوند:

اعتبار

وقتی کاربر اقساط خود را پرداخت نکند، پلتفرم دچار ریسک اعتباری می‌شود. به همین دلیل بیشتر لندتک‌ها، نوعی ضمانت (چک یا سفته الکترونیکی) از کاربران خود می‌گیرند. 

نقدینگی

نقدینگی در دسترس یک پلتفرم لندتک همیشه یکسان نیست و به همین دلیل ممکن است پلتفرم نتواند به صورت ثابت و مداوم، اعتبار مورد نیاز را به کاربران خود بدهد.

مقررات همیشه در تغییر اعتباری

تقریبا هر سال و حتی گاهی ماه به ماه، مقررات اعتباری در کشور ما تغییر می‌کنند. این برای یک سایت لندتک موجب ناپایداری در خدمات خواهد بود.

ریسک عملیاتی

هر گونه باگ یا مشکل عملیاتی در سایت لندتک، در پول موجود در پلتفرم و البته اقساط کاربران تاثیرگذار خواهد بود.

معروف‌ترین شرکت‌‌های لندتکی دنیا

لند تک یک فناوری جدید است که در اوایل دهه ۲۰۰۰ و در سیلیکون ولی متولد شد. امروزه اما ده‌ها شرکت لندتک در سراسر دنیا وجود دارند. معروف‌ترین این شرکت‌ها عبارتند از:

  • Lending Club
  • Ant Financial
  • Funding Circle
  • Zopa
  • Prosper

لیست شرکت های لندتک

آینده لندتک در ایران چگونه خواهد بود؟

لندتک های ایرانی، یک تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کردند: پایین آمدن قدرت خرید مردم به علت نوسانات ارز. حالا کاربران در کشور ما می‌توانند جدیدترین مدل‌های لپ‌تاپ، گوشی‌های پرچمدار و انواع کالاها و خدمات را به صورت اقساطی و بدون فشار زیاد اقتصادی، تهیه کنند. با توسعه زیرساخت‌های فناوری در سال‌های پیش رو، تعداد این پلتفرم‌ها بیشتر شده و امکان خرید آسان، برای شهروندان بیشتری فراهم خواهد شد.

خرید انواع کالای اقساطی در ازکی‌وام

ازکی‌وام یکی از بهترین پلتفرم‌های لندتک در ایران است که می‌توانید در آن با چند دقیقه وقت گذاشتن ثبت‌نام کرده و تا ۷۵ میلیون تومان اعتبار برای خرید انواع کالا از جمله گوشی، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، یخچال، تلویزیون و حتی بلیط پرواز داخلی و خارجی دریافت کنند. 

کافی است مدارک شخصی، هویتی و شغلی خود را در این پلتفرم گذاشته و یک برگ چک صیادی نیز به عنوان ضمانت ارائه کنید. حالا می‌توانید از اعتبار دریافتی خود کالا یا خدمت مورد نیازتان را تهیه کرده و سپس ۱۲ یا ۱۸ ماهه اقساط پرداخت کنید. 

سوالات متداول

آیا لندتک‌ها وام نقدی هم می‌دهند؟

در بیشتر لندتک‌ها، شما برای خرید یک کالا یا انواع خدمات «اعتبار» می‌گیرید و این اعتبار قابل نقد شدن نیست.

لندتک‌ها معتبر هستند؟

لندتک‌های معتبر ایرانی مجوز درگاه‌های پرداخت و اینماد دارند و می‌توانید به آن‌ها برای خرید کالاهای مورد نظر اعتماد کنید.

تا چه میزانی می‌توانم از لندتک اعتبار بگیرم؟

مبلغ اعتبار بسته به بودجه و مدل کسب‌وکاری هر وب‌سایت، متفاوت خواهد بود.