وام یا تسهیلات بانکی یک نوع قرض است که بانک‌ها در ازای دریافت مدارک و مقداری سود، به درخواست‌کنندگان وام ارائه می‌کنند؛ این تسهیلات که از راه‌های کسب درآمد بانک‌ها هم شناخته می‌شود، در ازای دریافت مدارکی مثل فیش حقوقی، گواهی کسر از حقوق، سفته یا چک و ضامن از جانب بسیاری از بانک‌ها به افراد مختلف ارائه می‌شود.

تقریبا از یک ماه بعد از دریافت وام ، شخص وام گیرنده موظف است مبلغ وام را به همراه سود آن، به صورت اقساطی به بانک برگرداند. در این مطلب انواع‌ وام‌های بانکی و تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند را به همراه شرایط آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع‌وام های بانکی

مقایسه انواع وام بانکی

وام‌های بانکی شامل انواع مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیاز به شرایط و مدارک خاصی دارند. ویژگی‌هایی مثل میزان تسهیلات، مدارک لازم، مقدار اقساط، نوع ضامن و نحوه اعتبارسنجی در هر بانکی ممکن است متفاوت باشد. 

در ادامه بعضی از مهم‌ترین انواع‌ وام‌های بانکی را مرور می‌کنیم:

1.  وام قرض الحسنه

یکی از رایج‌ترین وام‌های بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه است؛ این وام برای کسانی مناسب است که قصد دارند مبلغ مشخصی را به عنوان قرض و با سود کم از وام دریافت کرده و آن را به صورت قسطی بازپرداخت کنند.

2. وام ازدواج

تسهیلات ازدواج ازجمله وام‌های بانکی است که دولت برای آسان کردن ازدواج در نظر گرفته است. کسانی که قصد دریافت این وام را دارند، در قدم اول باید به صورت آنلاین درخواست دریافت وام ازدواج را ثبت کنند و بعد از تماس بانک، با مراجعه به یکی از شعب بانکی که درخواست دادند، مراحل دریافت وام را طی کنند.

3. وام مسکن

وام‌های مسکن برای کسانی مناسب است که قصد خرید یا اجاره خانه دارند. درخواست‌کنندگان این تسهیلات معمولا باید مدارکی مثل سند ملک را در اختیار بانک قرار دهند. بانک‌های زیادی تسهیلات وام مسکن را ارائه می‌کنند؛ در بین این بانک‌ها بانک مسکن، انواع مختلفی از این وام را به افرادی که تازه خانواده تشکیل داده‌اند ارائه می‌کند؛ تسهیلاتی مثل وام مسکن جوانان، وام جعاله و وام مسکن زوجین از جانب بانک مسکن اعطا می‌شود.

4. وام مضاربه

آن دسته از افرادی که قصد شروع یا توسعه یک سرمایه‌گذاری یا فعالیت اقتصادی را دارند، می‌توانند از وام مضاربه استفاده کنند؛ این تسهیلات به افراد کمک می‌کند تا در ازای ارائه مدارکی مثل تاسیس شرکت و جوایز کسب نقدینگی لازم خود را دریافت کنند.

5. وام خرید کالا

ازجمله تسهیلات بانکی مناسب تازه عروس و دامادها، وام کالا است؛ بانک‌های مختلفی این تسهیلات را ارائه می‌کنند. با دریافت این وام می‌توانید کالاهای اساسی منزل را خریداری کنید؛ وسایلی مثل یخچال، ماشین لباسشویی، فرش و اجاق گاز از طریق دریافت این وام خریداری می‌شوند.

نحوه دریافت وام بانکی

6. وام خرید مواد اولیه

بسیاری از تولیدکنندگانی که در صنایع مختلف کار می‌کنند، برای توسعه کسب‌وکارشان نیاز به خرید تجهیزات اولیه دارند. این افراد برای تامین تجهیزات موردنیاز خود نیاز به دریافت وام بانکی مرتبط دارند. میزان این تسهیلات به قیمت مواد اولیه موردنیاز بستگی دارد.

7. وام خرید خودرو

کسانی که قصد خرید ماشین دارند، با درخواست دادن به بانک‌های مختلف، تا سقف مشخصی وام دریافت می‌کنند. علاوه‌بر بانک‌ها، بسیاری از موسسات مختلف هم تسهیلات مربوط به خرید خودرو را به متقاضیان ارائه می‌کنند. شرایط دریافت این تسهیلات این است که فقط برای خرید خودروهای داخلی دریافت شود و برای دریافت آن فیش حقوقی لازم است.

اگر قصد خرید اقساطی خودروهای خارجی را دارید، موسسات و پلتفرم‌های آنلاینی وجود دارند که با ارائه اعتبار، امکان خرید قسطی خودروی خارجی را هم برای شما فراهم می‌کنند.

8. وام بازنشستگان

بسیاری از مستمری‌بگیران و بازنشستگان از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند. علاوه‌بر بانک‌ها، سازمان‌ها و موسسات مختلفی برای کارمندان بازنشسته خود کمک هزینه‌ای در نظر می‌گیرند که به واسطه بانک‌ها به این افراد ارائه می‌شود.

9. وام قرض الحسنه فرزند

وام فرزند و فرزندآوری، ازجمله تسهیلاتی است که بانک مرکزی ایران برای افراد در نظر گرفته است. بانک‌های مختلفی از طرف بانک مرکزی انتخاب می‌شوند و به نوزادانی که از فروردین سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشند، ارائه می‌شود. میزان این تسهیلات درحال حاضر و در سال ۱۴۰۲ به ترتیب فرزندان به صورت زیر است:

  • فرزند اول: ۲۰ میلیون تومان
  • فرزند دوم: ۴۰ میلیون تومان
  • فرزند سوم: ۶۰ میلیون تومان
  • فرزند چهارم: ۸۰ میلیون تومان
  • فرزند پنجم و بیشتر: ۱۰۰ میلیون تومان

10. وام تعمیرات مسکن

وام جعاله یا وام تعمیر مسکن، یکی از انواع‌وام های بانکی است که برای تعمیر یک ساختمان مسکونی در نظر گرفته شده است. بانک‌های مختلف این وام را در شرایط مختلفی مثل با سپرده یا بدون سپرده ارائه می‌کنند.

11. وام خوداشتغالی

وام خوداشتغالی برای کسانی است که کسب‌وکار خود را راه می‌اندازند اما سرمایه ندارند. این تسهیلات را بانک‌ها با کمک موسساتی مثل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد شهید و وزارت کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌کردند. 

12. وام دانشجویی

وام بانکی چیست

دانشجویان برای دریافت تسهیلات می‌توانند از صندوق رفاه دانشجویان تقاضای وام دهند. دریافت این تسهیلات نیاز به شرایط خاصی ندارد و با کارمزد کمی که دارد برای تمام دانشجویان مناسب است. این وام بیشتر برای دانشجویانی مناسب است که برای پرداخت شهریه دانشگاه نیاز به کمک دارند.

وام دیجیتال چیست و چه شرایطی دارد؟

در طی سال‌های اخیر پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهایی شکل گرفتند که شرایط دریافت وام و خرید کالا را آسان‌تر کرده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه اعتبار به صورت آنلاین، امکان خرید اقساطی کالا و خدمات را برای کاربران با شرایط متنوع فراهم کرده‌اند.

پلتفرم‌ها و موسساتی که خدمات اعتباردهی آنلاین ارائه می‌کنند، با همکاری بانک‌های مختلف در جایگاه یک واسطه بین بانک و متقاضی وام عمل می‌کنند. در این بین بسیاری از بانک‌ها خدمات اعتباردهی برای خرید اقساطی کالا از طریق وام‌های خرد به صورت آنلاین یا آفلاین را ارائه می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب درباره انواع وام های بانکی و شرایط آن‌ها صحبت کردیم. فراموش نکنید که اگر قصد دریافت هر کدام از این وام‌ها را دارید، در قدم اول باید به بانک دلخواه خود مراجعه کنید؛ بعد از پرس‌وجو درباره شرایط ارائه وام در بانک مربوطه، نیاز است تا مدارک لازم برای دریافت وام را تهیه کنید. در هر بانکی این مراحل و مدارک متفاوت است و مدت زمان مشخصی می‌طلبد. همچنین نحوه بازپرداخت وام و میزان اقساط در بانک‌های مختلف متفاوت است.