پیامک جدیدی از بانک برایتان می‌آید.

…میلیون از حساب شما برداشت شد.

باقی‌مانده: ۱۰.۰۰۰ ریال

کلاه‌برداری همین‌قدر سریع اتفاق می‌افتد و شما اصلا متوجه نمی‌شوید چطور به اطلاعات حسابتان دسترسی پیدا کرده‌اند. طبق اعلام پلس فتا حدود ۶۰ درصد جرائم اینترنتی شامل برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌ افراد و کلاه‌برداری‌های مالی است. البته پلیس همیشه اعلام کرده که اگر مردم هوشیار باشند و هنگام پرداخت به چند نکته‌ی ساده توجه کنند، می‌توانند به‌سادگی یک خرید اینترنتی امن داشته باشند.

اگر نمی‌خواهید جزو این ۶۰ درصد باشید و در دام کلاه‌برداران اینترنتی بیفتید این مقاله را تا انتها بخوانید.

۱. از هر جایی خرید نکنید

برای خرید اقساطی کالای دیجیتال و یا به صورت کلی انواع کالا از سایت‌های اینترنتی اولین نکته توجه به نماد اعتماد الکترونیک کسب و‌کارهای اینترنتی است که به آن ای‌نماد هم گفته می‌شود. سایت‌هایی که بتوانند این نشان را از سازمان توسعه‌ تجارت الکترونیک بگیرند، یعنی مجوز اولیه برای داشتن یک کسب‌وکار اینترنتی را از یک مرجع قانونی گرفته‌اند و فعالیت‌های آن‌ها از طریق قانونی قابل پیگیری است. سایت‌ها باید هر سال این نماد را تمدید کنند و اگر شرایط لازم را نداشته باشند، ای‌نماد به آن‌ها داده نمی‌شود.

 این نماد در قسمت پایین سایت قرار می‌گیرد و شما به راحتی می‌توانید آن را بررسی کنید.

نکته‌ی مهم:  اگر از پیج‌های اینستاگرام، کانال‌های تلگرام یا گروه‌های واتس‌اپ خرید می‌کنید، چند برابر حواستان جمع باشد. معمولا در این نوع خرید باید هزینه را قبل از دریافت کالا کارت به کارت کنید. فقط برای کسانی پول واریز کنید که به آن‌ها اطمینان دارید.

۲. آدرس سایت یا URL را چک کنید

بعد از اینکه وارد صفحه‌ی پرداخت شدید، باید شماره کارت، رمز دوم و سایر اطلاعات حسابتان را وارد کنید. برای داشتن خرید اینترنتی امن الزامی است قبل از اینکه اطلاعاتی وارد کنید، حواستان به آدرس سایت باشد. سایت‌های امن و مطمئن حتما با آدرس //:https شروع می‌شوند.

۳. نام پذیرنده را چک کنید

در کنار قسمت پرداخت، نام پذیرنده را می‌بینید. دقت کنید که پذیرنده اسم همان سایتی باشد که در حال خرید از آن هستید. اگر این نام برایتان ناآشنا بود، تراکنش را لغو کنید و از پشتیبانی سایت کمک بگیرید.

۴. از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید

بعضی سایت‌های مخرب می‌توانند عددهایی که از کیبورد گوشی یا کامپیوترتان وارد می‌کنید، شناسایی کنند و رمزهای شما را بدون این‌که متوجه شوید، ذخیره کنند. اگر از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید، نمی‌توانند رمزی را که شما وارد می‌کنید شناسایی کنند. برای وارد کردن شماره کارت، CCV2 و رمز دوم از این صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید.

۵. حتما از رمز پویا استفاده کنید

بیش از یک سال است که استفاده از رمز پویا برای تراکنش‌های اینترنتی بالای ۱۰۰ هزارتومان اجباری شده است. طبق آمار، استفاده از رمز پویا میزان کلاه‌برداری اینترنتی را تا ۶۰ درصد کاهش داده‌ است پس حتی برای تراکنش‌ها و خریدهای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هم از این رمز استفاده کنید.

۶. پیامک رمز پویا را با دقت چک کنید

وقتی در صفحه‌ی پرداخت، گزینه‌ی دریافت رمز پویا را انتخاب می‌کنید، بانک از طریق پیامک، این رمز را برایتان می‌فرستد. این پیامک را با دقت بررسی کنید، چون مبلغ واریز و نام پذیرنده‌ی پول در این پیامک نوشته می‌شود. حواستان باشد که این مبلغ و نام، با اطلاعات پرداخت شما یکسان باشد.

۷. یک بار اطلاعات اشتباه وارد کنید

صفحه‌های پرداخت جعلی برای فیشینگ و سرقت اطلاعات حساب شما طراحی می‌شوند. این صفحات اطلاعات حساب شما را ذخیره می‌کنند تا در موقع مناسب از حسابتان برداشت کنند. پس هر اطلاعاتی وارد کنید، ذخیره می‌کنند، بدون این‌که بدانند این اطلاعات درست است یا غلط. درصورتی‌که صفحات اصلی و درست پرداخت، رمز و شماره کارت و بقیه اطلاعاتتان را با بانک اصلی چک می‌کنند و در صورت درست بودنِ اطلاعات، تراکنش را انجام می‌دهند.

یکی از راه‌های چک کردن صفحه‌ی پرداخت این است که یکی از اطلاعاتتان مثلا CCV2 یا رمزتان را اشتباه وارد کنید. اگر صفحه درست و اصلی باشد، به شما پیام می‌دهد که این اطلاعات صحیح نیست و دوباره تلاش کنید.

اما اگر صفحه جعلی باشد، به هوای این‌که شما اطلاعاتتان را به درستی وارد‌ کرده‌اید، آن‌ها را ذخیره می‌کند و پیغام می‌دهد که پرداخت با موفقیت انجام شده است.

پس برای چک کردن درست بودن صفحه، یک بار یکی از اطلاعاتتان را اشتباه وارد کنید و پرداخت را بزنید، اگر به شما اعلام کرد که یکی از موارد را اشتباه وارد‌ کرده‌اید، احتمالا این صفحه درست است و این بار اطلاعات صحیح را وارد کنید.

۸. همه موجودی‌تان را در یک کارت نریزید

سعی کنید یک کارت، مخصوص خریدها و پرداخت‌های آنلاین داشته باشید. در این کارت به مقدار لازم برای چند خرید، پول داشته باشید و همه موجودی حسابتان در این کارت نباشد. هر موقع لازم بود، از حساب‌های دیگرتان به این کارت پول واریز کنید و خریدهایتان را انجام دهید.

پیامک جدیدی از بانک برایتان می‌آید.