محاسبه‌ سود سپرده بانکی براساس مبلغ سپرده، درصد سود سالانه و تعداد روز محاسبه می‌شود. برای به دست آوردن سود سپرده بانکی باید کمترین میزان سپرده در ماه را در نرخ سود و تعداد روزهای ماه ضرب کنید. حاصل این ضرب در تعداد روزهای سال تقسیم می‌شود. البته روش‌های دیگری هم برای محاسبه سود سپرده بانکی وجود دارد که این مقاله به آن می‌پردازیم.

چرا باید سود سپرده‌ی بانکی را محاسبه کنید؟

اگر در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اید و سود می‌گیرید، باید سود سپرده‌ی خودتان را محاسبه کنید. با این کار میزان صرفه‌ی اقتصادی سپرده‌ی خود را بررسی می‌کنید. در واقع، سود سپرده‌ی بانکی مبنای تصمیم‌گیری شما برای افزایش مبلغ سپرده یا خروج سرمایه از بانک است.

فرمول محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بانکی در بانک‌های مختلف

همه‌ی بانک‌ها از فرمول مشخصی برای محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بانکی استفاده می‌کنند. بنابراین عدد تعیین‌کننده در سود حساب بانکی شما مبلغ سپرده و نرخ سود است.

فرمول محاسبه‌ی سود سپرده‌ی کوتاه‌مدت

اگر پول شما کمتر از یک سال در بانک باشد، در دسته‌ی سپرده‌های کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. برای محاسبه‌ی سود سپرده‌ی کوتاه‌مدت باید مبلغ پول را در درصد سود ضرب کنید و حاصل‌ضرب را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. این مبلغ سود یکساله شما را نشان می‌دهد. توجه کنید که برای محاسبه‌ی سود سپرده‌ی کوتاه‌مدت باید درصد سود و مبلغ پس‌انداز را داشته باشید و بعد مبلغ دقیق سود روزانه، ماهانه و سالانه را حساب کنید. همچنین، بهتر است بدانید که که از سال ۱۳۹۷، سود روزشمار به به سپرده‌های کوتاه‌مدت تعلق نمی‌گیرد و فقط سودهای ماهانه و سالانه حساب می‌شوند.

(مدت به روز) × (نرخ سود) × (مبلغ سپرده‌گذاری) ÷ ۳۶۵ روز سال = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت

مثال برای محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بانکی

اگر ده میلیون تومان در حساب کوتاه‌مدت داشته باشید و ۱۵ درصد سود روزشمار به این حساب تعلق بگیرد. باید این عدد را در تعدادهای روزهای ماه (۳۰ یا ۳۱ روز) ضرب کنید. عدد به دست‌آمده معادل ۳۰۰ میلیون یا ۳۱۰ میلیون است که در عدد ۱۵ درصد ضرب می‌شود. حاصل این ضرب ۴۵ میلیون است. حالا آن را در ۳۶۵ روز سال تقسیم می‌کنید. بنابراین ۱۲۳۰۰۰ سود یک ماه ۳۰ روزه است که با نرخ سود ۱۵ درصد حساب شده است.

فرمول محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بلندمدت

سود سپرده‌های بلندمدت بیشتر از سپرده‌های کوتاه‌مدت هستند. درصورتی‌که بخواهید پولتان را زودتر از موعد از بانک خارج کنید، بانک درصدی از سود را کم می‌کند. فرمول محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بلند پیچیده نیست. برای این کار باید مبلغ پول را در درصد سود بانک ضرب کنید و حاصل‌ضرب را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. با این کار سود یکساله‌ی شما محاسب می‌شود. اگر می‌خواهید سود ماهانه را حساب کنید، باید عدد به دست‌آمده را بر ۱۲ تقسیم کنید. بسیاری از بانک‌ها فرمول محاسبه‌ی سود سپرده‌ی بانکی را به شما می‌دهند و می‌توانید این کار آنلاین انجام دهید.

نرخ سود × مبلغ سپرده = سود سپرده یک ساله

سود سپرده یک ساله ÷ ۱۲= سود سپرده ماهانه

محاسبه‌ی آنلاین سود سپرده‌ی بانکی

با فرمولی که در برخی سایت‌های آنلاین برای محاسبه‌ی سود بانکی وجود دارد، می‌توانید مبلغ سود سپرده را به صورت آنلاین محاسبه کنید. کافی است مبلغ سپرده، درصد سود سالانه و تعداد روز را در جای مخصوص بنویسید و روی دکمه‌ی محاسبه کلیک کنید.

درصد سود اعتبار ازکی‌وام

درصد سود در خرید قسطی ازکی‌وام بنا به انتخاب شما از هر طرح اعتباری متفاوت است؛ درحال‌حاضر در طرح‌های اعتباری ازکی‌وام درصد سود از ۲۱ درصد تا ۲۶ درصد متناسب با شرایط و میزان دریافتی شما وجود دارد. برای دیدن طرح های اعتباری ازکی‌وام می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.