خرید جهیزیه هیچ‌وقت کار راحتی نبوده ولی این روزها به هزار و یک دلیل سخت‌تر هم شده است. علاوه بر افزایش هزینه‌ها و شرایط تورمی، شاید این روزها آداب و رسوم سخت و دست‌وپاگیر، عرصه را بر خانواده‌ها تنگ‌تر کرده باشد. تبعات و نگرانی خارجی نبودن برندها یا کامل نبودن جهیزیه هنوز هم برای خیلی از خانواده‌ها سنگین است.

در این شرایط شاید مهم‌ترین قدمی که می‌توانیم برداریم، تلاش برای داشتن انتخاب‌های مناسب و به‌صرفه است. انتخاب درست با دقت به بخش‌های مختلف خانه و شناخت نیازهایتان ممکن می‌شود. در ضمن یادتان نرود شما همین یک زندگی را دارید، تا جایی که ممکن است قبل از نگرانی درمورد قضاوت دیگران به فکر آسایش خود و خانواده‌یتان باشید.

همچنین در نظر داشته باشید،با خرید اقساطی کالا ،مسیر تهیه جهیزیه برای شما بسیار هموار تر میشود!

وسایل آشپزخانه

عجیب نیست آشپزخانه اولین جایی باشد که ذهن شما را در خرید جهیزیه به خود مشغول می‌کند. علاوه بر وسایل بزرگی مثل یخچال و گاز، این کنج ده‌ها خرده‌وسیله را هم در خود جا می‌دهد که لازم است برای خریدشان برنامه‌ریزی کنید.

اول وسایل اصلی و بزرگ‌تر مثل یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز را بخرید. برای فکر کردن به سرویس قاشق و چنگال وقت هست.

در مورد برندهای مختلف خوب تحقیق کنید. این باور که هر وسیله‌ای خارجی باشد باکیفیت است درست نیست. علاوه بر این گاهی یخچال یک برند کیفیت خوبی دارد ولی اجاق گازش نه.

اندازهٔ آشپزخانه را در نظر بگیرید، اگر قرار است محدودیت فضا داشته باشید یا به فکر خانهٔ اجاره‌ای هستید:

حتماً سراغ یخچال بالا و پایین بروید. این یخچال‌ها تا سال‌ها می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. یخچال ساید بای ساید، یا یخچال و فریزر جدا از هم برای شما تبدیل به وسایلی می‌شوند که هیچ‌جا جا نمی‌گیرند.

شما به احتمال زیاد تا مدت‌ها میزبان مهمانی‌ها پرجمعیت نخواهید بود؛ هیچ نیازی نیست چند دست سرویس چینی و سرامیک و… بخرید.

اجازه دهید صادق باشیم شما هم به چای‌ساز، هم کتری و قوری و هم سماور نیازی ندارید. با توجه به نیازتان کاربردی‌ترین وسیله را انتخاب کنید.

شاغل بودن یا نبودن شما و همسرتان نیز نکتهٔ مهم و تعیین‌کننده‌ای است. اگر هر دو شاغل هستید یعنی وقت کافی ندارید پس پلوپز، ماکروفر، آرام‌پز و… خیلی می‌توانند کمک‌حال شما باشند. در غیر اینصورت از خود بپرسید آیا واقعاً قرار است از این وسایل استفاده کنید یا نه؟

خرید برخی وسایل نیز بستگی به علایق شما دارد. اگر پختن شیرینی‌ها و کیک‌ها را دوست دارید خرید فر و همزن خوب چیزی نیست که بتوانید از آن بگذرید.

مبلمان و سرویس خواب

اگر می‌خواهید چند سال بعد هم از خریدتان راضی باشید یک نکته را فراموش نکنید؛ زیبایی و ظاهر مبل و سرویس خواب مهم است اما نه به‌اندازهٔ محدودیت فضا و بودجه، کیفیت و راحتی شما. احتمالاً قرار نیست سرویس خواب و مبلمان را هر سال عوض کنید پس لازم است برای افزایش طول عمر، کیفیت ساخت بالایی داشته باشند. از طرفی وسیله‌ای مانند تخت با خواب شما ارتباط دارد پس برای استاندارد بودن آن اهمیت زیادی قائل شوید.

اگر خانهٔ شما اجاره‌ای باشد اهمیت اندازهٔ تخت و تناسب آن با فضای اتاق و سهولت جابه‌جایی وسایل را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به طور مثال مبل‌های سلطنتی یا تخت‌های تاج‌دار ممکن است مناسب هر فضایی نباشند. علاوه بر این موارد حتی اگر محدودیت فضا اولویت اول شما نیست داشتن فضاهایی مثل کشو را در تخت، پاتختی، میز آرایش و سایر وسایل غنیمت بدانید.

هنگام خرید گزینه‌های آمادهٔ زیادی به‌صورت حضوری یا آنلاین وجود دارند که می‌‌توانید پس از بررسی به‌راحتی سفارش دهید. با این وجود ممکن است بخواهید سرویس مدنظرتان را بسازید. در حالت دوم حتماً به جایی مراجعه کنید که از کیفیت کارش مطمئن هستید. حتماً نمونه کارهایش را ببینید تا نمونه‌ای که مدنظر شماست با چیزی که به شما تحویل می‌دهند تفاوت نداشته باشد. حتی برای اطمینان خاطر از آشنایان‌تان سراغ بپرسید که فرد مورد اعتمادی را می‌شناسند یا نه.

فرش

اگر بحث هزینه مطرح نباشد بعید است کسی فرش ماشینی را به فرش دستباف ترجیح دهد ولی بیشتر اوقات بودجهٔ خرید محدود است و لازم است بهترین انتخاب را در همان محدودهٔ بودجه داشته باشیم. در غیر این‌صورت دستتان برای انتخاب از میان هزاران فرش دستباف باکیفیت باز است. 

در خرید فرش ماشینی به تراکم فرش دقت کنید. هر چه تراکم فرش بالاتر باشد علاوه بر این‌که زیبایی و ظرافت بیشتری دارد، ماندگاری آن هم بالاتر می‌رود؛ فرش‌های با تراکم پایین بعد از مدتی سفت و کوبیده می‌شوند. خرید فرش با شانه و تراکم بالا نیازمند صرف هزینهٔ بیشتری است اما این کار زمان تعویض آن را در آینده به عقب می‌اندازد.

تعداد و اندازهٔ فرش بستگی به سبک خانه و سلیقهٔ شما دارد. برخی از فرش برای زیباتر کردن خانه استفاده می‌کنند ولی برخی دیگر ترجیح می‌دهند کف خانه به صورت کامل با فرش پوشیده شود. در هر صورت به تناسب سبک، طرح و رنگ فرش با سایر اجزای خانه از کف‌پوش گرفته تا وسایل تزئینی دقت کنید.

اگر متراژ خانهٔ شما زیاد نیست استفاده از فرشی با رنگ روشن پذیرایی شما را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد. خانهٔ یک تازه‌عروس مهمان زیادی ندارد پس نگرانی زیادی بابت زود کثیف شدن فرش‌ها هم نخواهید داشت. اگر می‌دانید که این قاعده در مورد شما صدق نمی‌کند فرشی تیره‌تر با طرح شلوغ‌تر انتخاب کنید که کثیفی را خیلی زود نشان ندهد.

پرده‌ها

این اصل اساسی را فراموش نکنید؛ همیشه خرید وسایل ضروری اولویت دارد. پرده اگرچه غیرضروری نیست و در زیبایی خانه هم نقشی اساسی دارد اما می‌توان خرید آن را به بعد از خرید وسایلی مثل مبل موکول کرد. این کار دو فایده دارد؛ خیالتان از خرید وسیله‌های مهم راحت شده و براساس بودجهٔ باقی‌مانده، پردهٔ مدنظرتان را می‌خرید. از طرفی انتخاب رنگ و مدل پرده با توجه به مبل و سایر وسایل گران‌قیمت ساده‌تر است. برای انتخاب پردهٔ مناسب به این موارد دقت کنید:

محدودیت‌ها: اگر خانهٔ شما اجاره‌ای است فراموش نکنید که پنجرهٔ خانه‌ها شبیه و اندازهٔ هم نیست پس احتمال تهیهٔ پردهٔ جدید به‌ازای هر جابه‌جایی وجود دارد. بهتر است پرده وسیله‌ای نباشد که برایش خیلی هزینه صرف می‌کنید. به‌خصوص اگر در مورد بودجه هم محدودیت دارید این اصل اساسی را به یاد داشته باشید که ابتدا اولویت با وسایل اصلی و ضروری است.

اندازهٔ پنجره‌ها و اتاق‌ها: پرده‌ها را کاملاً متناسب با اندازهٔ پنجره بدوزید. عموماً لازم است عرض پرده دو و نیم برابر عرض پنجره باشد.

تناسب با وسایل خانه: پرده قرار است دنباله‌رو سبک خانه و سلیقهٔ شما باشد؛ خانهٔ مینیمال  اگر برای سایر اجزای خانه از طرح‌های شلوغ یا رنگ‌های متنوع استفاده کرده‌اید بهتر است با کمک پرده‌ای ساده با رنگ خنثی، پازل آرامش و زیبایی خانهٔ خود را تکمیل کنید. اگر خانهٔ شما پر از طرح‌های ساده و رنگ‌های ملایم است در مورد طرح و رنگ پرده قدرت انتخاب بیشتری دارید.

علاقه و ترجیح خودتان: اگر عاشق نور هستید و خیلی دغدغهٔ مشخص بودن داخل خانه را ندارید، پرده‌های حریر و بدون آستر برای شما است. اما اگر در مورد حریم شخصی خود حساسیت بیشتری دارید یا احتمال می‌دهید نور آفتاب به وسایل شما آسیب بزند از آستر و جنس ضخیم‌تری برای پردهٔ خود استفاده کنید.

دکور و اکسسوری

این نکته را در نظر بگیرید که قرار نیست خانه را شلوغ کنید، قرار است با افزودن جزئیات به محیط خود روح بدهید. همان‌قدر که انتخاب‌های درست زیبایی خانه را چندبرابر کردن و شما را شگفت‌زده می‌کنند، موارد اشتباه حتی در صورت صرف هزینه، تأثیر منفی بر روی فضا دارند پس برای خرید اکسسوری به این نکات دقت کنید:

۱. حواستان به اندازه‌ها باشد: به فضاهای مختلفی که در خانه در اختیار دارید فکر کنید، حتی اگر این اندازه‌ها را جایی یادداشت کنید و هنگام خرید همراه داشته باشید ضرر نمی‌کنید. از این طریق احتمال خطا و خرید اکسسوری‌های خیلی بلند یا خیلی عریض را از بین می‌برید.

۲. مراقب جیب خود باشید: اکسسوری‌ها قیمت‌های متنوعی دارند و سخت است فکر گزینه‌های گران‌قیمت و زیبا را از سر بیرون کرد. اما در ابتدای زندگی می‌شود با انتخاب گزینه‌های مقرون به‌صرفه این پول را در جاهای بهتری خرج کرد.

۳. مواردی را انتخاب کنید که دارای معنی‌اند: بهتر است تک‌تک مواردی که می‌خرید راوی قصهٔ شما باشند مثلاً قصه‌ای که از جایی مثل سفرهای شما شروع شود و به کسانی که دوستشان دارید برسد.

۴. فقط چیزهایی را بخرید که عاشقشان هستید: بهتر نیست نگاه کردن به تک‌تک این وسایل یادآور لحظات شیرین یا حتی چالش‌هایی باشد که از سر گذرانده‌اید؟ پس فقط چون زیباست چیزی را نخرید، آن را بخرید چون عاشقش هستید و می‌خواهید دو سال بعد هم جلوی چشم‌هایتان باشد.