یکی از شرایط خرید اقساطی از سایت ازکی‌وام ارائه چک صیادی است. برای اینکه بتوانید چک صیادی بگیرید، باید دسته چک باشید؛ اما شرایط گرفتن دسته چک چیست و چگونه می‌توان چک صیادی گرفت؟ در این مطلب از وبلاگ ازکی‌وام درباره شرایط دریافت چک صیادی و دسته چک صحبت کرده و شرایط دریافت دسته چک از بانک‌های مختلف را توضیح می‌دهیم. 

چند نوع دسته چک وجود دارد؟

چک‌ها در سه دسته‌ی چک عادی، چک تاییدشده و چک تضمین‌شده دسته‌بندی می‌شوند.

چک عادی

چک عادی از مرسوم‌ترین انواع چک بانکی و متفاوت با چک بین بانکی است. دارنده‌ی چک عادی می‌تواند از حساب جاری خود، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه‌ی چک صادر کند؛ همچنین برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه‌های بانکی صادرکننده‌ی چک الزامی است. ضمن این که هیچ‌گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادرکننده‌ی این چک می‌تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

چک تاییدشده

در این نوع چک، بانک وجه چک را تضمین می‌کند؛ درواقع بانک تایید می‌کند مقدار مبلغ چک در حساب صاحب آن وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ موردنظر در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدودشده را تنها به دارنده‌ی چک پرداخت می‌کند.

چک تضمین‌شده

چک تضمینی رمزدار به واسطه‌ی بانک و بنا به خواسته‌ی مشتری صادر شده و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می‌شود. برای صدور چک تضمین‌شده، به وجود دسته چک نیازی نیست و برای صدور آن هر شخصی می‌تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب دارد، درخواست خود را اعلام کند.

چه شرایط و مدارکی برای دریافت دسته چک مورد نیاز است؟

پیش از هر چیز باید بدانید که برای دریافت دسته چک، فرد نباید سابقه‌ی چک برگشتی و بدهی غیرجاری داشته باشد. این مشکل در چک‌های صیادی جدید که نیاز به ثبت در سامانه دارند، حل شده است؛ زیرا اگر فردی سابقه‌ی چک برگشتی داشته باشد، امکان ثبت درخواست برای دسته چک به او داده نمی‌شود. شما برای دریافت اعتبار ازکی‌وام لازم است به‌عنوان یک فرد حقیقی دسته چک داشته باشید. شرایط و مراحل صدور دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. در این بخش شرایط و مدارک لازم جهت دریافت دسته چک برای افراد حقیقی را بررسی خواهیم کرد. چنانچه در دسته افراد حقیقی قرار می‌گیرید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری شما گذشته باشد.
  • دارای ملک شخصی باشید یا محل کار شما ثابت باشد.
  • طی یک سال گذشته، همه چک‌های صادر شده را پرداخت کرده باشید.
  • سپرده‌ی بلندمدت دارای مبلغ ۵ میلیون تومان داشته باشید و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد.

مدارک لازم برای افراد حقیقی جهت دریافت دسته چک

برای گرفتن دسته چک در اولین مرحله باید یک حساب جاری افتتاح کنید. مدارک لازم افتتاح حساب جاری برای افراد حقیقی به شرح زیر است:

  • ارائه‌ی اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
  • پروانه اقامت معتبر برای اتباع خارجی
  • افتتاح حساب توسط قائم مقام قانونی (ولی، وصی، وکیل، قیم یا غیره) علاوه‌بر مدارک بالا، تصویر مستند قانونی شامل شناسنامه‌ی ولی، قیم‌نامه یا وکالت‌نامه‌ی معتبر و… ضروری است.

برای رفع سو‌ءاثر از چک‌های خود چه اقدامی باید انجام دهیم؟

اگر نتیجه‌ی استعلام درخواست دسته چک شما توسط ریاست بانک موردنظر منفی شد، باید برای رفع سوءاثر از چک‌های خود اقدام کنید. در صورت رفع سوءاثر از چک‌ها، پس از یک هفته یا ۱۰ روز مشکل بدحسابی شما حل خواهد شد و دیگر از این بابت مسئله‌ای نخواهید داشت.

چک صیادی و عادی چیست؟

از زمانی که قانون چک‎‌های صیادی تصویب شد، دسته چک‌های قدیمی دیگر صادر نمی‌شوند. درحال‌حاضر تمامی افرادی که قصد دریافت دسته چک برای حساب جاری خود را دارند، تنها قادر به دریافت دسته چک صیادی بوده و دیگر نیازی به استفاده از دسته چک‌های عادی که تا قبل از ایجاد چک صیادی وجود داشت نیستند. نسل جدید دسته‌ چک‌های صادره به دسته‌ چک صیادی معروف هستند. چک‌های صیادی دارای بارکد دوبعدی‌اند که برای اسکن و اعتبارسنجی صادرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چک‌های صیادی تاریخ اعتبار بر روی برگه‌ها قید می‌شود و صاحب دسته‌ چک فقط مجاز به استفاده تا زمان مشخص است. نوشتن تاریخ چک برای بعد از زمان معین‌شده توسط بانک فاقد اعتبار است. این مورد هم یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های قانون چک در دسته چک‌های عادی و صیادی است. چک صیادی شامل دو طرح قدیم و جدید است. چک‌های قدیم، کرم‌‌رنگ هستند که نیازی به ثبت در سامانه‌ی صیاد ندارند. رنگ چک‌های صیادی جدید، بنفش است که حتما قبل از نوشتن، نیاز به ثبت در سامانه‌ی صیاد دارند.

شرایط دریافت چک صیادی چیست؟

برای گرفتن چک صیادی اول از همه باید به بانک مراجعه کنید و استعلام بگیرید. بعد از رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی گذشته می‌توانید در بانک موردنظرتان حساب جای باز کنید. در مرحله بعد باید فرد معرف را به بانک معرفی کرده و درخواست خود را به بانک اعلام کنید. در نهایت، بانک دسته چک را برای شما ارسال می‌کند.

درخواست دسته چک غیرحضوری

برخی بانک‌ها مانند قرض‌الحسنه رسالت، امکان درخواست و دریافت غیرحضوری چک را فراهم کرده‌اند. مشتریان بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌توانند به کمک اینترنت بانک و همراه بانک با ورود به پیشخوان رسالت درخواست دسته چک بدهند.

آیا چک‌های بانک‌های مختلف با هم متفاوت هستند؟

چک‌های صیادی بانک‌های مختلف مشابه‌ هستند و تنها در نشان بانک با هم تفاوت دارند. به‌عنوان مثال تنها تفاوت چک صیادی بانک تجارت و مسکن فقط نشان بانک‌ها است.

برای دریافت دسته چک حتما باید کارمند باشیم؟

خیر؛ برای گرفتن دسته چک نیازی نیست که حتما کارمند باشید و اگر مستندات شغلی مناسبی داشته باشید، می‌توانید دسته چک بگیرید.

مدت زمان صدور دسته چک

اگر به دنبال گرفتن فوری دسته چک هستید، شما تنها باید پیگیری‌های لازم از سمت بانک را انجام دهید تا زودتر با درخواست دسته چک شما موافق شود و سپس روال عادی را برای دریافت چک صیادی، که بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد طی کنید. برای دریافت دسته چک فوری می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

قبل از مراجعه به بانک برای دریافت دسته چک تمامی موارد و مدارک لازمی را که برای گرفتن دسته چک نیاز دارید به همراه داشته باشید. قبل از مراجعه به بانک از چک‌های خود استعلام بگیرید و در صورت سفید نبودن وضعیت استعلام حتما برای رفع سوءاثر از چک اقدام کنید.

آیا بازنشسته‌ها و کسانی که شغل آزاد دارند، می‌توانند دسته چک بگیرند؟

بازنشسته‌ها می‌توانند از بانکی که حقوق‌شان در آن واریز می‌شود، چک صیادی دریافت کنند. افرادی که شغل آزاد دارند نیز می‌توانند با ارائه‌ی مستندات شغلی، دسته چک بگیرند.

شرایط دریافت دسته چک برای افراد حقوقی

همانطور که گفتیم، شرایط دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. اگر به‌عنوان یک فرد حقوقی می‌خواهید برای دریافت دسته چک اقدام کنید به موارد زیر دقت کنید: شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری افراد حقوقی:

  • یک سال از مدت حساب جاری و حداقل ۱۰ سال از ابتدای فعالیت‌تان گذشته باشد.
  • در طی ۱۰ سال بیشتر از ۲ بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشید.
  • ملک ثابت داشته باشید.
  • یک سپرده‌ی بلندمدت با مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشید که دست‌کم شش ماه از داشتن این حساب گذشته و حدود یک سال به سررسید آن مانده باشد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب جاری افراد حقوقی

  • رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی (امضاداران مجاز)
  • اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه
  • اصل و کپی اظهارنامه‌ی ثبت شرکت یا اساس‌نامه و درمورد شرکت‌های غیرسهامی، شرکت‌نامه‌ای که به ثبت رسیده باشد.
  • اصل و کپی اولین آگهی ثبت شرکت و آخرین آگهی‌های رسمی منتشرشده در روزنامه‌ی رسمی کشور
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت

راحت‌ترین بانک برای گرفتن دسته چک  

بانک سامان راحت‌ترین شرایط گرفتن دسته چک را دارد. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن مخصوص بانک سامان و کارت‌خوان دسته چک بگیرید. شرایط گرفتن دسته چک بانک سامان به شرح زیر است:

اول از همه باید اپلیکیشن موبایلت را دانلود کنید و درخواست آنلاین دسته چک بانک سامان را ثبت کنید. بعد از انجام مراحل آنلاین، باید یک بار به شعبه بانک مراجعه کنید و حساب جاری خود را افتتاح کنید. در نهایت، بعد گرفتن دستگاه کارت‌خوان، دسته چک شما آماده می‌‌شود و می‌توانید آن را دریافت کنید. نکته مهم این است که همه مراحل افتتاح حساب، سفارش دستگاه کارت‌خوان و گرفتن دسته چک به صورت آنلاین انجام می‌شود. 

مدارک و شرایط لازم برای گرفتن دسته چک بانک مهر ایران

شرایط گرفتن دسته چک از بانک مهر ایران مثل بقیه بانک‌های کشور است. شما برای گرفتن دسته چک باید به یکی از شعبه‌های بانک مهر ایران مراجعه کرده و حساب جاری باز کنید. با داشتن دسته چک می‌توانید معاملات خود را به راحتی انجام دهید؛ علاوه‌بر این، امکان درخواست غیرحضوری دسته چک بانک مهر ایران نیز وجود دارد. برای این کار باید از سامانه افتتاح حساب آنلاین این بانک استفاده کنید؛ همچنین، فرصت و امکان درخواست دسته چک بانک مهر ایران از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی فراهم است. مدارک لازم برای گرفتن دسته چک، فرم افتتاح حساب، یک قطعه عکس، کپی اجاره‌نامه، کپی مدارک شغلی و یکی از قبض‌های آب، برق و گاز هستند.

شرایط و مدارک لازم جهت گرفتن دسته چک بانک رسالت

شرایط گرفتن دسته چک بانک رسالت برای اولین بار مثل بقیه بانک‌های کشور است. شما برای دریافت دسته چک باید به بانک مراجعه کرده و حساب باز کنید؛ البته، امکان دریافت دسته چک به صورت آنلاین نیز وجود دارد. شما برای این کار باید وارد پیشخوان مجازی بانک رسالت شوید و کد ملی و شماره همراه را وارد کنید. در مرحله بعد، یک کد امنیتی برای شما ارسال می‌شود. با وارد کردن این کد، وارد پیشخوان مجازی رسالت می‌شوید. در سمت چپ صفحه، گزینه‌های خدمات چک و درخواست صدور چک وجود دارد. در این مرحله، می‌توانید تعداد برگه دسته چک و شماره حساب جاری را انتخاب کنید. امکان انتخاب نماینده دوم هم وجود دارد. نماینده دوم شخصی است که دسته چک شما را دریافت می‌کند. بعد از ۲ تا ۳ روز کاری، دسته چک شما ارسال می‌شود. 

شرایط گرفتن دسته چک بانک سامان

شرایط گرفتن دسته چک بانک سامان راحت‌تر از بقیه بانک‌ها است. به‌علاوه، امکان درخواست آنلاین دسته چک بانک سامان نیز وجود دارد. شما می‌توانید برای دریافت چک صیادی از بانک سامان از اپلیکیشن‌های بانکی استفاده کنید. اگر در بانک سامان، حساب قرض‌الحسنه جاری دارید، می‌توانید برای تسهیلات مالی از چک استفاده کنید. همچنین، اگر دستگاه‌ کارت‌خوان دارید، می‌توانید اپلیکیشن موبایلت را نصب کرده و دسته چک را دریافت کنید. درخواست آنلاین دسته چک بانک سامان از اپلیکیشن موبایلت به استعلام نشانی پستی نیاز ندارد و فقط باید یک بار به شعبه مراجعه کرده و حساب جاری باز کنید.

شرایط گرفتن دسته چک بانک ملی برای اولین بار

شرایط گرفتن دسته چک بانک ملی کمی متفاوت از بقیه بانک‌ها است. برای ثبت درخواست صدور دسته چک صیاد باید در سامانه بام بانک ملی عضو شوید و مراحل درخواست را انجام دهید. برای این کار باید در بانک ملی حساب جاری داشته و چک برگشتی نداشته باشید. در ابتدا، وارد سامانه بام شوید و در بخش خدمات چک، قسمت درخواست و پیگیری صدور دسته چک را انتخاب کنید. در این مرحله، می‌توانید اطلاعات مربوط به درخواست صدور دسته چک را ببینید. شماره حساب جاری و شعبه عامل را انتخاب کنید. دقت کنید که شعبه عامل، شعبه افتتاح‌کننده حساب است. تعداد برگه‌های دسته چک ثابت است و روی ۲۵ برگ تنظیم شده است. بعد از کلیک کردن روی ثبت درخواست، حساب شما بررسی می‌شود. اگر شرایط دریافت دسته چک را داشته باشید و بدهی بانکی نداشته باشید، می‌توانید دسته چک بگیرید. 

شرایط گرفتن دسته چک بانک ملت

برای اخذ دسته چک فوری بانک ملت باید حساب جاری الکترونیک ملت یا جام داشته باشید. این حساب از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه است و به افراد حقیقی و حقوقی داده می‌شود؛ به‌علاوه، شما با مراجعه به همه شعبه‌های بانک ملت می‌توانید چک را وصول کرده تا وجه چک در همان لحظه به حساب‌تان واریز شود؛ همچنین، امکان واگذاری چک هم وجود دارد. شما می‌توانید برای گرفتن دسته چک بانک ملت از شماره سامانه تلفن بانک ملت نیز استفاده کنید. با شماره‌گیری ۸۱۳۲-۰۲۱، امکان درخواست صدور دسته چک ۲۵ برگی، تایید مبلغ چک و استعلام وضعیت چک فراهم است.

شرایط گرفتن دسته چک بانک شهر

برای اخذ دسته چک فوری بانک شهر به فرم افتتاح حساب، یک قطعه عکس، کپی اجاره‌نامه، کپی مدارک شغلی، قبض‌های آب و برق و گاز و معرف احتیاج دارید؛ همچنین، امکان گرفتن دسته چک از پیشخوان‌های شهرنت بانک شهر نیز وجود دارد. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به پیشخوان‌های شهر نت مراجعه کرده و دسته چک بگیرید. بعد از مراجعه به پیشخوان‌ها و احراز هویت، ارتباط ویدیویی با شعبه مجازی بانک شهر برقرار شده و درخواست شما ثبت می‌شود؛ البته، برای دریافت دسته چک نباید چک برگشتی یا بدهی بانکی داشته باشید. 

شرایط گرفتن دسته چک بانک رفاه

مدارک لازم برای گرفتن دسته چک بانک رفاه مثل همه بانک‌ها است. شما به کپی از همه صفحه‌های شناسنامه، یک قطعه عکس، کپی از مدارک شغلی، قبض آب و برق و گاز، کپی از اجاره‌نامه و معرف احتیاج دارید؛ به‌علاوه، باید در بانک رفاه حساب جاری باز کرده و از سامانه صیاد مرکزی برای گرفتن دسته چک استفاده کنید. با این کار دسته چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری خارج شده و اطلاعات آن در بانک مرکزی ذخیره می‌شود. 

شرایط گرفتن دسته چک بانک صادرات

برای دریافت دسته چک بانک صادرات به کپی از صفحه‌های شناسنامه، یک قطعه عکس، اجاره‌نامه و مدارک شغلی احتیاج دارید. بعد از افتتاح حساب و آماده کردن مدارک باید به همراه بانک صادرات یا همراه بانک هامون مراجعه کنید. شما می‌توانید نرم‌افزار هامون را نیز داشته باشید. بانک صادرات ایران یک سامانه چک دیجیتال نیز دارد. این سامانه زیر نظر بانک مرکزی است و فرایندهای صدور و پرداخت چک را سریع‌تر می‌کند. 

شرایط گرفتن دسته چک بانک پاسارگاد

شرایط گرفتن دسته چک بانک پاسارگاد برای اولین بار شامل افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری در بانک پاسارگاد است. طبق قانون جدید شرایط دریافت دسته چک، همه چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند؛ بنابراین، برای صدور و گرفتن چک به این سامانه احتیاج دارید. 

شرایط گرفتن دسته چک برای خانم‌ها

شرایط دریافت دسته چک برای خانم‌ها مثل بقیه افراد است. برای اینکه بتوانید از بانک دسته چک بگیرید، باید حداقل ۲ سال از حساب جاری شما گذشته باشد و ملک شخصی یا محل کار ثابت داشته باشید؛ به‌علاوه، باید چک‌های قبلی را پرداخت کنید و حداقل ۵ میلیون تومان در حساب‌تان باشد.

شرایط گرفتن دسته چک ۲۵ برگی

برای گرفتن دسته چک ۲۵ برگی، باید اول برگه‌های دسته چک ۱۰ برگی را تمام کنید. اگر خوش حساب باشید و چک‌ها را به موقع پرداخت کنید، می‌توانید دسته چک ۲۵ برگی بگیرید. بعد از تمام شدن این دسته چک هم دسته چک ۸۰ برگی به شما تعلق می‌گیرد.

برای تعویض دسته چک چند برگ باید پاس شود؟

اگر گردش حساب و اعتبار شما طبیعی باشد، می‌توانید بعد از بازگشت ۸ برگ چک، دسته چک ۲۵ برگی بگیرید؛ به‌علاوه، طبق شرایط دریافت دسته چک برای اولین بار، اول از همه دسته چک ۱۰ برگی به شما تعلق می‌گیرد و بعد از نشان دادن خوش‌حسابی می‌توانید دسته چک ۲۵ برگی بگیرید.       

حداقل گردش حساب برای دسته چک

یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت دسته چک ارائه مدارک مربوط به خوش‌حسابی است. اگر می‌خواهید دسته چک بگیرید باید خوش‌حساب باشید و چک‌های قبلی را پاس کنید؛ به‌علاوه، حداقل گردش حساب شما باید ۵ میلیون تومان باشد.