شاید بسیاری از ما ندانیم که چگونه می‌توانیم دسته چک داشته باشیم و معمولا دسته چک را متعلق به افرادی می‌دانیم که کارمند هستند. درصورتی‌که دسته چک لزوما فقط به این افراد، تعلق نمی‌گیرد.اگر قصد تهیه دسته چک را دارید، اما نمی‌دانید که شرایط گرفتن دسته چک در بانک‌ موردنظرتان چیست، در این مطلب همراه ما باشید.

چند نوع دسته چک وجود دارد؟

چک‌ها در سه دسته‌ی چک عادی، چک تاییدشده و چک تضمین‌شده دسته‌بندی می‌شود.

چک عادی

چک عادی از مرسوم‌ترین انواع چک بانکی و متفاوت با چک بین بانکی است؛ دارنده‌ی چک عادی می‌تواند از حساب جاری خود، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه‌ی چک صادر کند. همچنین برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه‌های بانکی صادرکننده‌ی چک الزامی است. ضمن این که هیچ‌گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادرکننده‌ی این چک می‌تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

چک تاییدشده

در این نوع چک، بانک وجه چک را تضمین می‌کند؛ درواقع بانک تایید می‌کند مقدار مبلغ چک در حساب صاحب آن وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ موردنظر در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدودشده را تنها به دارنده‌ی چک پرداخت می‌کند.

چک تضمین‌شده

چک تضمینی رمزدار به واسطه‌ی بانک و بنا به خواسته‌ی مشتری صادر شده و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می‌شود.برای صدور چک تضمین‌شده، به وجود دسته چک نیازی نیست و برای صدور آن هر شخصی می‌تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب دارد، درخواست خود را اعلام کند.

چه شرایط و مدارکی برای دریافت دسته چک مورد نیاز است؟

پیش از هر چیز باید بدانید که برای دریافت دسته چک، فرد نباید سابقه‌ی چک برگشتی و بدهی غیرجاری داشته باشد. این مشکل در چک‌های صیادی جدید که نیاز به ثبت در سامانه دارند، حل شده است. چون اگر فردی سابقه‌ی چک برگشتی داشته باشد، امکان ثبت درخواست برای دسته چک به او داده نمی‌شود.شما برای دریافت اعتبار ازکی‌وام لازم است به‌عنوان یک فرد حقیقی دسته چک داشته باشید؛ شرایط و مراحل صدور دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. در این بخش شرایط و مدارک لازم دریافت دسته چک برای افراد حقیقی را بخوانید. اگر جزو افراد حقیقی هستید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری شما گذشته باشد.

دارای ملک شخصی باشید یا محل کار شما ثابت باشد.

طی یک سال گذشته، همه چک‌های صادر شده را پرداخت کرده باشید.

سپرده‌ی بلندمدت دارای مبلغ ۵ میلیون تومان داشته باشید و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد.

مدارک لازم برای افراد حقیقی جهت دریافت دسته چک:برای گرفتن دسته چک در اولین مرحله باید یک حساب جاری افتتاح کنید. مدارک لازم افتتاح حساب جاری برای افراد حقیقی به شرح زیر است:

ارائه‌ی اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی

پروانه اقامت معتبر برای اتباع خارجی

افتتاح حساب توسط قائم مقام قانونی (ولی، وصی، وکیل، قیم یا غیره)، علاوه بر مدارک بالا، تصویر مستند قانونی شامل شناسنامه‌ی ولی، قیم‌نامه یا وکالت‌نامه‌ی معتبر و… ضروری است.

برای رفع سو‌ءاثر از چک‌های خود چه اقدامی باید انجام دهیم؟

اگر نتیجه‌ی استعلام درخواست دسته چک شما توسط ریاست بانک موردنظر منفی شد، باید برای رفع سوءاثر از چک‌های خود اقدام کنید. در صورت رفع سوءاثر از چک‌ها، پس از یک هفته یا ۱۰ روز مشکل بدحسابی شما حل خواهد شد و دیگر از این بابت مسئله‌ای نخواهید داشت.

چک صیادی و عادی چیست؟

از زمانی که قانون چک‎‌های صیادی تصویب شد، دسته چک‌های قدیمی دیگر صادر نمی‌شوند. درحال‌حاضر تمامی افرادی که قصد دریافت دسته چک برای حساب جاری خود را دارند، تنها قادر به دریافت دسته چک صیادی بوده و دیگر نیازی به استفاده از دسته چک‌های عادی که تا قبل از ایجاد چک صیادی وجود داشت نیستند.نسل جدید دسته‌ چک‌های صادره به دسته‌ چک صیادی معروف هستند. چک‌های صیادی دارای بارکد دوبعدی‌اند که برای اسکن و اعتبارسنجی صادرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.در چک‌های صیادی تاریخ اعتبار بر روی برگه‌ها قید می‌شود و صاحب دسته‌ چک فقط مجاز به استفاده تا زمان مشخص است. نوشتن تاریخ چک برای بعد از زمان معین‌شده توسط بانک فاقد اعتبار است. این مورد هم یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های قانون چک در دسته چک‌های عادی و صیادی است.خود چک صیادی شامل دو طرح قدیم و جدید است. چک‌های قدیم، کرم‌‌رنگ هستند که نیازی به ثبت در سامانه‌ی صیاد ندارند. چک‌های صیادی جدید، به رنگ بنفش هستند که حتما قبل از نوشتن، نیاز به ثبت در سامانه‌ی صیاد دارند.

نحوه دریافت چک صیاد به چه صورت است؟

مراجعه به بانک موردنظر

استعلام گرفتن از شخص درخواست‌دهنده توسط بانک

رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی گذشته (در صورت سفید نبودن وضعیت استعلام)

افتتاح حساب جاری در بانک موردنظر

معرفی کردن فرد معرف به بانک

اعلام درخواست دریافت دسته چک به بانک

دریافت چک

آیا می‌توانیم دسته چک خود را غیرحضوری دریافت کنیم؟

برخی بانک‌ها مانند قرض‌الحسنه رسالت، امکان درخواست و دریافت غیرحضوری چک را فراهم کرده‌اند. مشتریان بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌توانند به کمک اینترنت بانک و همراه بانک با ورود به پیشخوان رسالت درخواست دسته چک بدهند.

آیا چک‌های بانک‌های مختلف با هم متفاوت هستند؟

چک‌های صیادی بانک‌های مختلف مشابه‌اند و تنها در نشان بانک با هم تفاوت دارند. به‌عنوان مثال تنها تفاوت چک صیادی بانک تجارت و مسکن فقط نشان بانک‌هاست.

برای دریافت دسته چک حتما باید کارمند باشیم؟

خیر، برای گرفتن دسته چک نیازی نیست که حتما کارمند باشید و اگر مستندات شغلی مناسبی داشته باشید، می‌توانید دسته چک بگیرید.

دریافت دسته چک چقدر زمان می‌برد؟

اگر به دنبال گرفتن فوری دسته چک هستید، شما تنها باید پیگیری‌های لازم از سمت بانک را انجام دهید تا زودتر با درخواست دسته چک شما موافق شود و سپس روال عادی را برای دریافت چک صیادی، که بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد طی کنید.برای دریافت دسته چک فوری می‌تواند موارد زیر را انجام دهید:

قبل از مراجعه به بانک برای دریافت دسته چک تمامی موارد و مدارک لازمی را که برای گرفتن دسته چک نیاز دارید به همراه داشته باشید.

قبل از مراجعه به بانک از چک‌های خود استعلام بگیرید و در صورت سفید نبودن وضعیت استعلام حتما برای رفع سوءاثر از چک اقدام کنید.

آیا بازنشسته‌ها و کسانی که شغل آزاد دارند، می‌توانند دسته چک بگیرند؟

بازنشسته‌ها می‌توانند از بانکی که حقوقشان در آن واریز می‌شود، چک صیادی دریافت کنند. افرادی که دارای شغل آزاد هستند هم می‌توانند با ارائه‌ی مستندات شغلی، دسته چک بگیرند.

شرایط و مدارک لازم دریافت دسته چک مختص افراد حقوقی

همانطور که گفتیم شرایط دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. اگر به‌عنوان یک فرد حقوقی می‌خواهید برای دریافت دسته چک اقدام کنید به موارد زیر دقت کنید: شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری افراد حقوقی:

یک سال از مدت حساب جاری و  حداقل ۱۰ سال از ابتدای فعالیتتان گذشته باشد.

در طی ۱۰ سال بیشتر از ۲ بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشید.

دارای ملک ثابت باشید.

یک سپرده‌ی بلندمدت با مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشید که دست‌کم شش ماه از داشتن این حساب گذشته باشد و حدود یک سال به سررسید آن مانده باشد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب جاری افراد حقوقی:

رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی (امضاداران مجاز)

اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه

اصل و کپی اظهارنامه‌ی ثبت شرکت یا اساس‌نامه و درمورد شرکت‌های غیرسهامی، شرکت‌نامه‌ای که به ثبت رسیده باشد.

اصل و کپی اولین آگهی ثبت شرکت و آخرین آگهی‌های رسمی منتشرشده در روزنامه‌ی رسمی کشور

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت