کد سخا یک شماره اختصاصی است که به هر کدام از سربازها و افراد مشمول سربازی به صورت منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود. این کد از ۵ رقم تشکیل شده است و با مراجعه به دفترهای پلیس +۱۰ یا انجام فرآیند اینترنتی می‌توانید این کد را دریافت کنید. در این مقاله از ازکی‌وام درباره دریافت کد سخا نظام وظیفه و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن صحبت می‌کنیم.

کد سخا چیست؟

کد سخا تا حدودی شبیه به کد ملی است که برای افراد مشمول به سربازی و احراز محل سکونت برای تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودرو صادر می‌شود. همان‌طور که کد ملی در سازمان‌های دولتی، بانک و بیمه کاربرد دارد، همه مشمولین نظام وظیفه هم برای انجام کارهای مربوط به سربازی باید کد سخا بگیرند.

کد سخا برای چه کارهایی لازم است؟

یکی از مهمترین کاربردهای کد سخا پیگیری وضعیت نظام وظیفه است. شما می‌توانید با این کد به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید و از وضعیت سربازی خودتان مطلع شوید. همچنین با این کد می‌توانید وضعیت امریه، وضعیت معافیت کفالت و مراحل معافیت‌های پزشکی و همچنین درخواست صدور مجدد کارت پایان خدمت را پیگیری کنید. 

وقتی کد سخا را در سایت سازمان نظام وظیفه وارد می‌کنید، می‌توانید تاریخ پایان خدمت را ببینید و از مراحل صادر شدن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت اطلاع پیدا کنید. 

همچنین، دانشجویان مشمولی که قصد خروج از کشور را دارند، باید کارهای اینترنتی و اداری خروج از کشور را با کد سخا انجام دهند. اگر دانشجو هستید و می‌خواهید برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به خارج از کشور بروید به کد سخا احتیاج دارید. با ورود به سامانه سخا و انجام مراحل اینترنتی می‌توانید این کد را بگیرید.

احراز محل سکونت مالکین خودرو در سامانه سخا

اما علاوه بر موارد مربوط به نظام وظیفه، برای احراز محل سکونت هم به کد سخا نیاز دارید. احراز محل سکونت در مواردی مانند شماره‌گذاری وسایل نقلیه و تعویض پلاک ضروری است. اگر قصد خرید خودرو را دارید و می‌خواهید کارهای اداری نقل و انتقال را انجام دهید، لازم است تا برگه سخا را دریافت کنید. 

برای دریافت کد سخا لازم است به سامانه سخا مراجعه کنید. در این سامانه، گزینه‌ای به اسم گواهینامه رانندگی وجود دارد و شامل خدماتی مثل درخواست گواهینامه پایه سوم، دانلود کتابچه و راهنما است. در همین سایت می‌توانید کارهای مربوط به پیگیری گواهینامه و استعلام خلافی خودرو را هم انجام دهید.

همچنین برای احراز محل سکونت مالکین خودرو لازم است تا از طریق مراجعه به وب‌سایت سخا، مراحل احراز محل سکونت مالکین خودرو را انجام دهید.

مراحل احراز محل سکونت در سامانه سخا

اگر قصد خرید خودرو را دارید یا می‌خواهید پلاک خودرو را عوض کنید، برای ثبت محل سکونت باید به سامانه سخا مراجعه کنید. با مراجعه به این سامانه لازم نیست به دفترهای پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درگیر کارهای اداری شوید. 

به منظور احراز محل سکونت در این سامانه، اول وارد پنل کاربری خودتان در این سایت شوید و اطلاعات فردی و آدرس محل سکونت را تایید کنید. اگر محل سکونت یا شماره همراه‌تان تغییر کرده است، اطلاعات را ویرایش کنید. 

در مرحله بعد وارد بخش مشاهده آدرس شوید، اگر وضعیت تایید سبز بود، یعنی آدرس شما درست است. وضعیت زرد یعنی آدرس شما در حال بررسی است و وضعیت قرمز هم یعنی آدرس شما تایید نشده است. در چنین شرایطی، احتمالاً آدرس ثبت‌شده در سامانه با نشانی حقیقی شما تطابق ندارد و باید دوباره وارد بخش ویرایش شوید و اطلاعات را تغییر دهید. اگر همه اطلاعات درست است، باید روی بخش استعلام وضعیت آدرس کلیک کنید. در صورتی‌که در این مرحله هم آدرس شما تایید نشد، باید مراحل را از طریق سامانه شرکت پست پیگیری کنید. 

نحوه دریافت کد سخا

در سال‌های قبل فقط یک روش برای دریافت کد سخا وجود داشت و آن هم مراجعه حضوری به دفترهای پلیس +۱۰ در سطح شهر بود. اخیرا، امکان دریافت غیر حضوری کد سخا هم فعال شده است. همچنین، شما می‌توانید از طریق پیامک هم کد سخا نظام وظیفه را بگیرید. در این بخش، اطلاعات کامل هر کدام از این روش‌ها در اختیار شما می‌گذاریم.

دریافت کد سخا نظام وظیفه با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

با مراجعه حضوری به دفترهای پلیس +۱۰ می‌‌توانید کد سخا نظام وظیفه بگیرید. برای گرفتن این کد به مدرک‌های هویتی احتیاج دارید. دفترچه خدمت را کامل کنید و با داشتن مدارک هویتی به دفترهای پلیس +۱۰ بروید. در این مرحله، برگه سبز خدمت را به شما می‌دهند. روی این برگه زمان اعزام مشخص شده است. 

همچنین، کارشناس‌های پلیس +۱۰ این کد را در یک برگه کاغذ به شما تحویل می‌دهند. توصیه ما این است که به هیچ‌وجه برگه کد سخا را گم نکنید و آن را در کیف پولتان یا جای امنی بگذارید. 

نکته مهم اینکه کد سخا مثل رمز بانکی شما است، پس آن را در اختیار دیگران نگذارید؛ چون امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد. اگر کد را گم کردید یا آن را فراموش کردید، امکان بازیابی آن به صورت حضوری و غیرحضوری وجود دارد.

دریافت کد سخا به صورت اینترنتی

برای دریافت غیر حضوری کد سخا باید به سامانه خدمات الکترونیک سخا مراجعه کنید. از سال ۱۳۹۹ به بعد امکان دریافت اینترنتی کد سخا فعال شده است و مشمولین سربازی می‌توانند با مراجعه به این سایت، پرونده‌شان را تکمیل کنند و کد سخا بگیرند. در صورتی‌که معافیت تحصیلی دارید، باید مدارک تحصیلی‌تان را در این سامانه بارگذاری کنید.

دریافت کد سخا از طریق پیامک

در سال‌های اخیر، سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا امکان دریافت کد سخا از طریق پیامک را فعال کرده است. بنابراین، می‌توانید خیلی سریع و بدون مراجعه حضوری، این کد ۵ رقمی را تحویل بگیرید. برای این کار علامت ؟ را به شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ پیامک کنید. حالا می‌توانید تاریخ بررسی پرونده، وضعیت صدور کارت نظام وظیفه، وضعیت درخواست تعویض کارت را پیگیری کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد سخا نظام وظیفه

برای دریافت کد سخا نظام وظیفه به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • برگه واکسن سربازی
  • عکس ۳ در ۴
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • شناسنامه و کارت ملی

بازیابی کد سخا چگونه است؟

اگر برگه کد سخا نظام وظیفه را به هر دلیلی گم کردید یا آن را در جایی یادداشت نکردید، می‌توانید آن را بازیابی کنید. توجه کنید که بدون بازیابی کد سخا نمی‌توانید استعلام معافیت تحصیلی را انجام دهید یا وضعیت نظام وظیفه را پیگیری کنید. 

بازیابی کد سخا را می‌توانید به دو روش انجام دهید. در روش اول به دفترهای پلیس +۱۰ مراجعه می‌روید و در روش دوم از سامانه نظام وظیفه استفاده می‌کنید. در این بخش، هر کدام از این روش‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

با مراجعه به هر یک از دفترهای پلیس +۱۰ می‌توانید کد سخا را بازیابی کنید. کافی است کارت ملی و شناسنامه‌تان را در دست داشته باشید و به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

بازیابی کد سخا از طریق سامانه نظام وظیفه

کد سخا را می‌توانید با مراجعه به سامانه نظام وظیفه هم بازیابی کنید. در این روش، دیگر لازم نیست در صف‌های طولانی دفاتر پلیس +۱۰ منتظر بمانید و در مدت‌ زمان کوتاهی، کد سخا را بازیابی می‌کنید. 

در مرحله اول وارد سامانه الکترونیک سخا شوید و گزینه فراموشی کد سخا یا رمز عبور را انتخاب کنید. در پنجره جدید از شما خواسته می‌شود که نام کاربری و شماره تلفن همراه را وارد کنید. نام کاربری کد ملی شما است. اگر اطلاعات را درست بنویسید، کد سخا نظام وظیفه در یک پیامک برای شما ارسال می‌شود.

جمع‌بندی

کد سخا شبیه کد ملی است و برای موارد مربوط به نظام وظیفه و همچنین احراز محل سکونت برای شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودرو ضروری است. در این مقاله راجع به دریافت کد سخا صحبت کردیم و روش دریافت غیر حضوری کد سخا را توضیح دادیم. اگر قصد خرید خودرو و یا تعویض پلاک و احراز محل سکونت را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای دریافت کد سخا اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان کد سخا را از طریق پیامک یا سامانه اینترنتی دریافت کرد؟

بله، می‌توانید با مراجعه به سامانه الکترونیک کد سخا یا با استفاده از شماره ذکر شده در مقاله کد سخا را بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت کد سخا چیست؟

برای دریافت کد سخا تنها به کارت ملی و شناسنامه احتیاج دارید.

کد سخا برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

برای موارد مرتبط با نظام وظیفه و همچنین احراز محل سکونت برای شماره‌گذاری و تعویض پلاک، به کد سخا نیاز است.

آیا برای خروج از کشور به کد سخا نیاز دارید؟

بله، مشمولین دانشجو که قصد خروج از کشور را دارند، باید کد سخا بگیرند.