وام ودیعه مسکن مستاجران یکی از انواع وام‌های بانک‌های ایرانی برای مستاجرها است و از طرف دولت پرداخت می‌شود. اگر متاهل یا سرپرست خانوار هستید و در پرداخت اجاره خانه مشکل دارید، می‌توانید وام رهن خانه یا وام اجاره خانه بگیرید. در این مقاله درباره شرایط دریافت این وام در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کنیم و به سوال‌های شما در خصوص نحوه ثبت‌نام و مبلغ وام اجاره مسکن پاسخ می‌دهیم.

وام ودیعه مسکن چیست؟

بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان در پرداخت اجاره خانه یا هزینه رهن خانه با مشکلات مالی مواجه هستند. دولت برای حل این مشکل، وام اجاره مسکن را پیشنهاد داده است. این وام به شما در پرداخت هزینه رهن منزل یا اجاره بهای خانه کمک می‌کند. اما دریافت وام اجاره خانه شرایط خاصی دارد که در بخش بعدی درباره آن صحبت می‌کنیم.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

طبق آخرین بخش‌نامه وام ودیعه مسکن، این وام با شرایط زیر پرداخت می‌شود. فراموش نکنید که فقط تا پایان سال ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام در طرح وام اجاره مسکن فرصت دارید و ممکن است شرایط دریافت این وام در سال بعد تغییر کند. بنابراین، بعد از بررسی شرایط زیر، به سامانه ثبت‌نام مراجعه کرده و فرم‌‌های مربوطه را پر کنید. 

  • متقاضی وام ودیعه مسکن و افرادی که تحت سرپرستی او هستند، نباید واحد یا زمین مسکونی داشته باشند.
  • وام ودیعه مسکن به متاهل‌ها و سرپرست‌های خانوار داده می‌شود.
  • زنان سرپرست خانوار برای دریافت این وام باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند.
  • نخبه‌های علمی و معلولین جسمی و حرکتی بالای ۲۰ سال می‌توانند با ارائه مدارک و اسناد مربوطه وام ودیعه مسکن بگیرند.
  • زنان متاهل برای دریافت وام به تعهدنامه محضری همسر احتیاج دارند.
  • متقاضی وام ودیعه مسکن باید در ۵ سال اخیر در شهر مورد نظر ساکن باشند.
  • متقاضی وام نباید از سال ۱۳۸۴ به بعد سابقه دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از بانک داشته باشد.
  • وام اجاره مسکن

مدارک وام ودیعه مسکن

برای دریافت این وام به مدارک زیر احتیاج دارید. توصیه ما این است که قبل از انجام مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، همه مدارک لازم را آماده کنید و در صورت نیاز از آن‌ها کپی و اسکن بگیرید. 

  • تصویر شناسنامه خودتان و افراد تحت سرپرست شما
  • تصویر گواهی سرپرستی
  • تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
  • تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا
  • گواهی تحصیل فرزندان
  • مدارک مربوط به محل تولد
  • جواز کسب شاغلین صنوف
  • سابقه پرداخت بیمه
  • گواهی اشتغال به کار در اداره‌های دولتی
  • گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشته‌ها

مشخصات اجاره‌نامه وام اجاره مسکن

طبق راهنمای دریافت وام اجاره مسکن، اجاره‌نامه خانه باید در سامانه املاک ثبت شود. با این کار، شما یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. هنگام ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باید اجاره‌نامه را به بانک نشان دهید. دقت کنید که امضای روی اجاره‌نامه باید با امضای قرارداد وام یکی باشد. 

اجاره‌نامه شما برای هر شهری که باشد، باید در آن شهر سابقه سکونت چند ساله داشته باشید و با مدارک تولد و مدارک شغلی سکونت خودتان را ثابت کنید. همچنین، مبلغ اجاره‌ مسکن در اجاره‌نامه نباید از مبلغ وام ودیعه مسکن بیشتر باشد. 

علاوه‌بر این نکته‌ها، باید زمان تنظیم قرارداد را هم در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید برای تامین هزینه‌های اجاره خانه وام بگیرید، باید قرارداد اجاره خانه حداکثر تا پایان زمان ثبت‌نام وام رهن خانه تنظیم شده باشد. در صورتی‌که زمان انعقاد قرارداد بعد از این بازه زمانی باشد، وامی به شما تعلق نمی‌گیرد. 

کدام بانک‌ها وام ودیعه مسکن ارائه می‌دهند

در حال حاضر بانک مسکن، ملی، سپه، پست‌ بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، بانک شهر، گردشگری، بانک ایران زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل بانک‌های ارائه دهنده وام ودیعه مسکن هستند.

مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

به منظور ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، اول باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. در صفحه اول سایت، وارد بخش ثبت‌نام کمک ودیعه مسکن شوید و شماره تلفن همراه، کد امنیتی و رمز عبور یک بار مصرف را وارد کنید. 

در این مرحله، مجموعه‌ای از قوانین و شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن مایش داده می‌شود. با قوانین موافقت کرده و وارد مرحله بعد شوید. در ۲ بخش بعدی، باید مشخصات فردی خودتان و افراد تحت سرپرستی خود را وارد کنید. در نهایت، یک کد تایید برای شما پیامک می‌شود. 

بعد از وارد کردن کد پیامک، روی گزینه تایید کلیک کنید. در این مرحله، ثبت‌نام کامل می‌شود و باید منتظر تاییدیه بانک بمانید. 

پیگیری وام ودیعه مسکن

اگر ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را قبلا انجام داده‌اید و می‌خواهید وضعیت آن را دوباره مشاهده کنید یا منتظر پاسخ بانک هستید، می‌توانید در سامانه ثبت‌نام وام اجاره مسکن در قسمت مشاهده و پیگیری درخواست‌ها، وضعیت درخواست تسهیلات اجاره‌خانه را مشاهده کنید. 

برای این کار، در صفحه اصلی سامانه جامع اقدام ملی مسکن، وارد بخش مشاهده و پیگیری درخواست‌ها شوید و در صفحه جدید، کد ملی‌‌ خودتان را وارد کنید. در این مرحله، یک رمز عبور یک بار مصرف به شماره همراه شما ارسال می‌شود. بعد از وارد کردن رمز و کد امنیتی، می‌توانید آخرین وضعیت دریافت وام اجاره منزل را مشاهده کنید. 

نحوه دریافت تسهیلات وام اجاره مسکن

بازپرداخت و اقساط وام مستاجران

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، کارمزد وام اجاره منزل ۱۸ درصد است. بنابراین، هر مبلغی که از بانک به عنوان وام مستاجری می‌گیرید، حداکثر باید تا ۵ سال به بانک پرداخت کنید. به این ترتیب، با حساب سود ۱۸ درصدی، قسط‌های وام مستاجران به شرح زیر هستند:

مبلغ وام قسط ماهیانه
وام ۴۰ میلیون تومانی ۱ میلیون و ۱۵ هزار و ۷۳۷ تومان
وام ۷۰ میلیون تومانی ۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان
وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۴۲ تومان

 

جمع‌بندی

از آن‌جایی‌که مبلغ اجاره و رهن مسکن در سال ۱۴۰۲ به شدت افزایش پیدا کرده است، وام اجاره خانه به یکی از پرمتقاضی‌ترین وام‌های بانکی ایران تبدیل شده است. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز برای نحوه ثبت‌نام وام اجاره مسکن را در اختیار شما قرار دادیم و سعی کردیم آخرین مبلغ و بخش‌نامه وام ودیعه مسکن را با شما به اشتراک بگذاریم. با توجه به اینکه ثبت‌نام وام رهن خانه به صورت آنلاین و در مدت زمان کم انجام می‌شود، اگر شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را دارید، هر چه زودتر برای دریافت آن اقدام کنید. 

سوالات متداول

چه بانک‌هایی وام ودیعه مسکن می‌دهند؟

بانک‌هایی که وام ودیعه مسکن می‌دهند، بانک مسکن، ملی، سپه، پست‌ بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، بانک شهر، گردشگری، بانک ایران زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل هستند.

سقف وام اجاره مسکن چقدر است؟

طبق آخرین اخبار در سال ۱۴۰۲، مبلغ وام ودیعه مسکن در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان و در کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان است. ساکنین سایر شهرها هم می‌توانند ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

آیا مبلغ وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می‌کند؟

طبق آخرین اخبار مربوط به وام اجاره خانه، نمایندگان مجلس با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای مبلغ وام اجاره منزل موافقت کردند، ولی هنوز این مبلغ در سامانه ثبت‌ نشده است. 

آیا افراد مجرد می‌توانند وام اجاره خانه بگیرند؟

خیر، وام اجاره منزل فقط به متاهلین و سرپرست‌های ‌خانوار داده می‌شود. 

آیا می‌توان برای یک خانه ۲ بار کد رهگیری گرفت؟

خیر، برای هر واحد مسکونی و با یک اجاره‌نامه فقط یک بار می‌‌توانید کد رهگیری بگیرید.