بانک مسکن، چهارمین بانک ایران و یکی از بانک‌هایی است که بیشترین تعداد شعبه را در سر تا سر کشور دارد. در هر شهر یا روستایی که بروید، احتمالا یکی از شعب این بانک را می‌بینید. اولین وام‌های این بانک، تسهیلاتی بودند در برابر رهن اموال غیرمنقول با هدف خرید، احداث و تکمیل یا تعمیر خانه. همچنین وام‎های بانک مسکن شامل اعتبار شرکت‎های ساختمانی هم بودند. در واقع خدمات این بانک متمرکز بر مشتریانی بودند که قصد خرید یا تعمیر خانه را داشتند.

امروز اما این بانک بخش زیادی از وام‌های بانک‌‌های ایرانی را مثل کسب‌وکار و وام قرض‎الحسنه هم ارائه می‌کند. وام‎های مسکن این بانک گسترده‌تر شده‎اند و چند شاخه پیدا کرده‎اند تا هر کسی با هر شرایطی بتواند شانس دریافتشان را داشته باشند. در این مطلب انواع وام‏‌های بانک مسکن و شرایط دریافت آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. اگر در آستانه دریافت وام هستید و می‌خواهید شرایط بانک‌های مختلف را بخوانید، این مطلب برای شماست.

انواع وام‌های مسکن

این بانک در حوزه مسکن وام‎های مختلفی دارد که از ساخت تا تعمیراتی مثل حفر چاه و بازسازی را شامل می‌شوند. بیایید با هم شرایط وام های بانک مسکن را بخوانیم.

 

–   خرید واحد مسکونی:

برای خرید مسکن، این بانک ۴ نوع وام دارد: تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز، حساب پس‌انداز مسکن جوانان، حساب پس‌انداز صندوق مسکن و صندوق پس‌انداز مسکن یکم.

در وام خرید مسکن با اوراق ممتاز، شما می‌توانید تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان وام بگیرید. البته که در راستای طرح افزایش جمعیت، این وام به ازای هر فرزند زیر بیست سال برای وام‎‌گیرنده، تا دو برابر سقف تسهیلات افزایش یافته و دوره بازپرداخت هم به میزان ۲ سال و حداکثر تا سقف ۱۰ سال افزایش پیدا می‌کند. البته که در این وام شرایط دیگری هم وجود دارد از جمله این که ۸۰ درصد ارزش ملک که توسط کارشناس بانک تعیین می شود، کمتر از مقدار تسهیلات نباشد، ملک زیر ۳۰ سال ساخت باشد و…

در حساب پس‎انداز مسکن جوانان (ماهیتا)، افراد زیر و بالای ۱۸ سال می‎توانند حساب باز کنند و بعد از پایان مهلت انتظار (حداقل 5 سال) تا سقف ۱.۶ میلیارد تومان وام بگیرند. البته حساب زیر ۱۸ ساله‎ها باید توسط مادر یا قیمشان باز شود. مبلغ نهایی وام شما به قدمت سپرده و ویژگی‎های ملک و البته میانگین حساب بستگی دارد. واریز این وام هم به صورت ماهانه است.

حساب صندوق پس‌انداز مسکن، یکی از شرایط نسبتا ساده را بین وام‌های بانک مسکن دارد و البته مبلغ آن هم نهایتا ۲۰ میلیون تومان است. در این تسهیلات شما باید حداقل یک سال سپرده‎تان را در بانک قرار بدهید و دو برابر آن وام بگیرید. مدت بازپرداخت این وام هم به صورت ساده ۱۲ و به صورت پلکانی ۱۰ سال است.

صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلاتی از ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان (با توجه به محل ملک) به شما اعطا می‎کند. برای دریافت این وام متقاضی باید حداقل ۱۸ ساله و دارای درآمد مکفی باشد، او و همسرش از تسهیلات مسکن این بانک یا دیگر بانک‌ها یا هرگونه امکانات دولتی استفاده نکرده باشند، و البته از وزارت راه و شهرسازی برای اثبات آن استعلام بگیرند. البته حساب‌های این وام از سال ۱۳۹۹ افتتاح نمی‎شوند.

وام های بانک مسکن

 

– جعاله (تعمیر) واحد مسکونی:

 شما می‌توانید برای تعمیر یا تکمیل منزل مسکونی خودتان از بانک مسکن جعاله بگیرید. تعمیر شامل عملیاتی مثل حفر چاه، سرویس حمام و دستشویی، تعمیرات جزیی، لوله‌کشی و کارهایی مانند این‌هاست. تکمیل هم شامل مواردی است مثل حیاط‌سازی، نرده‌کشی، کاشی و موزاییک‎کاری و…

جعاله تعمیر شما می‎تواند از محل سپرده، بدون سپرده یا با اوراق باشد. جعاله از محل اوراق حداکثر ۱۶۰ میلیون تومان است و بازپرداختی ۵ ساله با نرخ سود ۲۲.۵ درصد دارد.
جعاله از محل سپرده به حساب‎های افتتاحی تا پایان سال ۱۳۹۹ تعلق می‎گیرد و حداکثر ۲۰ میلیون تومان با پرداخت ۵ ساله و سود ۱۱٪ است.

جعاله بدون سپرده و از محل اوراق ممتاز، تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۵ ساله است. نرخ سود هم از محل اوراق ممتاز ۲۲.۵ و از محل بدون سپرده ۲۳ درصد خواهد بود.

 

– ساخت واحد مسکونی: 

بانک مسکن یکی از بانک‌های عامل طرح نهضت ملی مسكن است. تسهیلات ساخت هم مثل دیگر انواع سپرده چند نوع دارد: اوراق ممتاز، حساب پس‎انداز مسکن جوانان، نوسازی بافت فرسوده، مسکن روستایی، حساب صندوق ساخت پس انداز مسکن، مجتمع‎سازی و انفرادی و مشارکت مدنی.

این نوع تسهیلات از ۳۰ میلیون تومان شروع می‎‌شود و در طرح‎های مجتمع‌سازی بسته به تعداد واحدها تا ۷۰۰ میلیون تومان هم می‎رسد.

 

تسهیلات ودیعه مسکن:

این وام با توجه به شهر محل مسکن، می‌تواند از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. 

 

محل وقوع ملک سقف تسهیلات از محل بدون سپرده سقف تسهیلات از محل اوراق مجموع تسهیلات به صورت توام
تهران ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
مراکز استان‎‌ها و شهرهای دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
سایر شهرها ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

 

وام‌های بانک مسکن برای کسب‌وکارها

بانک مسکن برای تاسیس یا گسترش کسب‎وکارها هم وام‌هایی اهدا می‎کند. این وام‎ها عبارت‎اند از:

– تسهیلات مطب و دفتر کار:

 شما با داشتن شرایط لازم، می‌توانید برای دریافت تسهیلات بانک مسکن تقاضا بدهید. این شرایط عبارت‌اند از:

– مدارک رسمی تاسیس مطب یا دفتر کار

– گردش حساب بانک مسکن در حساب جاری یا سپرده ممتاز با متوسط موجودی حداقل ۱۵٪ مبلغ تسهیلات مصوب در یک سال گذشته.

– کسب رتبه اعتباری BBB

– وثایق مورد نیاز برای شعبه

 

مبلغ این وام برای خرید تجهیزات مطب و دفتر کار حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان (با حداکثر بازپرداخت ۲۴ ماهه) و برای خرید مطب یا دفتر کار حداکثر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (با حداکثر بازپرداخت ۳۶ ماهه) است.

 

–   طرح کارگشا:

طرح کارگشا در واقع کمکی است به سازمان‌ها و شرکت‌ها، برای پرداخت مساعده به کارکنانشان. حداقل موجودی شرکت برای افتتاح حساب در طرح کارگشا ۱۰ میلیون تومان است، پس شرکت‌های کوچک هم می‎توانند از این تسهیلات استفاده کنند. میزان تسهیلات (پرداخت به کارکنان) هم از ۱ یا ۱۰ میلیون تومان است . در طرح کارگشا:

  • شرکت باید بانک مسکن را بانک عامل در نظر گرفته، حقوق و مزایای پرسنل را از طریق آن پرداخت کند.
  • اقساط از حقوق کارکنان کسر می‌شود.
  • سقف تسهیلات برای مدیران تا ۲۰ و برای مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره تا ۳۰ میلیون تومان قابل افزایش است.

–   فروش اقساطی مواد اولیه، ابزار کار و ماشین‌آلات:

صاحبان کسب‌وکار و تاجران می‎توانند برای افزایش سرمایه در گردش یا برای خرید اموال سرمایه‎ای (مثل دستگاه‎ها و ابزارهای بزرگ)، از بانک مسکن تسهیلات بگیرند. سقف تسهیلات برای افزایش سرمایه، در بخش بازرگانی و خدماتی و پیمانکاری ۶۰٪ میانگین میزان فروش سه دوره اخیر متقاضی، و در بخش بازرگانی و خدماتی و پیمانکاری جدید، ۶۰٪ پیش‌بینی فروش‌ آن سال است. همه تسهیلات این دسته‎بندی بازپرداخت ۱۲ ماهه دارند.

سقف تسهیلات برای خرید اموال سرمایه‌ای (با عمر مفید بیش از یک سال)ُ، حداکثر تا ۸۰% ارزش پیش‌فاکتور و با بازپرداخت ۱۲ تا ۳۶ ماه است.

تسهیلات بانک مسکن

– تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی:

 شما می‌توانید برای مشاغل خانگی خود به صورت انفرادی تا ۱.۵ میلیارد تومان و به صورت جمعی نفری ۴۰ میلیون تومان از بانک مسکن وام بگیرید. برای دریافت این وام هم باید از کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید یا امور ایثارگران معرفی‌نامه داشته باشید. ایثارگران، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی جهـت تامین خودروی کار از جمله کاندیداهای دریافت این وام هستند.

تسهیلات قرض‌الحسنه

مثل همه بانک‌های دیگر، بانک مسکن هم تسهیلات گسترده‌ای در زمینه قرض‌الحسنه دارد که شامل این موارد هستند:

– احداث مسکن روستایی:

 بانک مسکن به ازای هر واحد مسکن ۲۰۰ میلیون تومان با ارائه معرفی‎نامه از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، برای ساخت مسکن در روستاها وام اعطا می‎کند. حداکثر ۶ ماه بعد از عقد قرارداد با بانک، ساخت مسکن باید شروع شود و بازپرداخت این وام هم ۲ سال است.

– تسهیلات فرزندآوری:

 افرادی که خود یا فرزندشان در شهرهایی با نرخ باروری زیر ۲.۵٪ زندگی می‎کنند، می‏‎توانند از تسهیلات فرزندآوری بانک مسکن استفاده کنند. سرپرست خانوار باید در سامانه تسهیلات ثبت‌نام کرده و مدارک لازم را ارائه بدهد (اصل شناسنامه پدر و فرزند، اصل كارت ملی پدر، كدپستی ده رقمی و آدرس كامل محل سكونت). بعد از تایید این مدارک، شعبه از متقاضی ضمانت‎نامه درخواست کرده و وام را واریز می‎کند.

– وام ازدواج:

 بانک مسکن یکی از بانک‎‌هایی است که وام ازدواج را به زوجین می‎دهد. مبلغ این وام سالانه بیشتر می‌شود و در تمام بانک‌ها و همه جای کشور یکسان است، اما مدارک مورد نیاز بانک ممکن است بسته به شعبه متفاوت باشند.

–   تسهیلات خانواده شهدا و ایثارگران: 

معرفی‎‌شدگان (زوجین) توسط بنیاد شهید و ایثارگران می‏‎توانند از تسهیلات فروش اقساطی، خرید یا ساخت مسکن در قالب تسهیلات مسکن زوجین استفاده کنند. در این نوع وام هم فرد و هم همسر او می‎توانند از ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون بسته به شهر محل زندگی‌شان وام بگیرند. نرخ سود این وام ۴٪ و بازپرداختش از ۲ تا ۱۸ سال است.

 

سوالات متداول

  • در وام‌های بانک مسکن سپرده من چقدر باید در حساب بماند؟

بسته به این که کدام وام را می‎گیرید، مدت‌ زمان خواب سپرده متفاوت خواهد بود. مثلا در بعضی از وام‌ها بعد از ۶ ماه می‌توانید درصدی از سپرده را دریافت کرده و در تسهیلات دیگر، نیاز به سپرده‌گذاری تا ۵ سال خواهید داشت.

  • آیا بانک مسکن راحت وام می‌دهد؟

شرایط شما، میزان سپرده‌ای که دارید و البته سوابق بانکی‌تان در راحتی دریافت وام حسابی تاثیرگذار هستند. بعضی از وام‌ها مانند ازدواج یا فرزندآوری در مدت‎زمانی کوتاه و با یک یا دو ضامن قابل دریافت هستند. بعضی از وام‏‌ها مانند ساخت مسکن هم نیاز به سپرده‌گذاری طولانی‎‌مدت و با مقدار زیاد دارند.

  • چطور می‎توانم از بانک مسکن وام ازدواج بگیرم؟

برای دریافت وام ازدواج ابتدا باید بانک خود را در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج انتخاب کرده و منتظر تعیین نوبت بمانید. بعد از این که مدارک اولیه را تحویل بانک دادید، شعبه به صلاحدید خودش و با توجه به میزان بودجه‌ای که دارد از شما مدارکی مانند ضمانتنامه، مدارک شغلی، کسر از حقوق و… را درخواست می‌کند.