گوشی‌های رجیستر نشده گوشی‌هایی هستند که به صورت رسمی و از طرف شرکت‌های وارداتی فروخته نمی‌شوند. گوشی‌هایی مثل آیفون ۱۴ و ۱۵ در این دسته قرار می‌گیرند. حالا اگر آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نشده خریدیم، چه کار باید بکنیم؟‌

در این مقاله درباره حل مشکلات گوشی رجیستر نشده صحبت خواهیم کرد. اگر با استفاده از روش خرید قسطی آیفون از سایت ازکی‌وام، آیفون ۱۴ و ۱۵ خریده‌‌اید، به کمک اطلاعاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید با روش‌های حل مشکلات این گوشی‌ها آشنا شوید.

گوشی رجیستر نشده یعنی چه؟

منظور از گوشی آیفون رجیستر نشده، موبایلی است که کد IMEI و شماره تلفن همراه آن در سامانه همتا ثبت نشده است. گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ در این دسته قرار می‌گیرند. شما تا ۲ ماه می‌توانید از خدمات سیم‌کارت روی گوشی آیفون رجیستر نشده استفاده کنید. بعد از ۲ ماه، خدمات سیم‌کارت روی گوشی غیرفعال می‌شود. 

آیفون رجیستر نشده

گوشی رجیستر نشده را چه کنیم؟

بعد از خرید قسطی گوشی که رجیستر نشده، باید مراحل رجیستری آن را انجام دهید. برای رجیستر کردن گوشی کافیست کد IMEI آن را به یک شماره تلفن همراه در سامانه همتا وصل کنید. با این کار، خدمات سیم کارت برای شما فعال می‌شود. در صورتی که گوشی آیفون رجیستر نشده خریده‌اید، بهتر است بدانید که گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار ایران رجیستر نمی‌شوند و بعد از ۳۰ روز خدمات سیم‌کارت گوشی غیرفعال می‌شود. برای استفاده از این گوشی‌ها، می‌توانید یک گوشی اندرویدی ساده یا آیفون قدیمی بخرید و از امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های اپل استفاده کنید. 

پرداخت هزینه گمرک گوشی رجیستر نشده وارداتی

اگر گوشی را خودتان وارد کشور کرده‌اید، باید هزینه‌های گمرک آن را طبق تعرفه‌ گوشی‌های مسافری پرداخت کنید. هزینه گمرک گوشی مسافری معادل ۱۶ درصد از قیمت کل دستگاه است. از این ۱۶ درصد، ۴ درصد هزینه گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی، ۹ درصد برای مالیات و ۱ درصد برای عوارض هلال احمر است. برای پرداخت این هزینه باید به یکی از دفترهای گمرک مراجعه کنید و رسید آن را تحویل بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از این رسید، گوشی آیفون رجیستر نشده را در سامانه همتا ثبت کنید. 

غیر فعال شدن گوشی رجیستر نشده

گوشی رجیستر نشده تا چند روز فعال است؟

گوشی رجیستر نشده فقط تا ۳۰ روز بعد از روشن شدن می‌تواند از اپراتورهای داخلی سرویس بگیرد. بعد از اینکه مهلت ۳۰ روزه تمام شود، خط ارتباطی گوشی قطع می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که عملیات رجیستری را انجام ندهید، نمی‌توانید از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین گوشی آیفون در بازار ایران 

مشکلات گوشی رجیستر نشده

مهم‌ترین مشکل گوشی‌ رجیستر نشده، گارانتی نداشتن آن‌ها است. این گوشی‌ها گارانتی ندارند و اگر بعد از خرید مشکلی برای دستگاه رخ بدهد، شما مسئولش هستید. بعضی از این گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و با قیمت کمتری فروخته می‌شوند. 

بهتر است سمت خرید گوشی‌های رجیستر نشده نروید و مدل‌های رجیستر شده آیفون مثل آیفون ۱۳ را به صورت قسطی خریداری کنید؛ به‌علاوه، بسیاری از متخصصان موبایل و فروشنده‌ها هم توصیه می‌کنند که به جای خرید گوشی آیفون رجیستر نشده، مدل‌های رجیستر شده را بخرید. این دستگاه‌ها گارانتی دارند و شما می‌توانید برای رفع مشکلات محصول به فروشنده مراجعه کنید. 

گوشی آیفون رجیستر نشده

تفاوت قیمت گوشی رجیستر شده و نشده

به‌طور کلی، قیمت گوشی رجیستر نشده از گوشی رجیستر شده کمتر است. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که هزینه کمتری برای خرید گوشی پرداخت کنند و هزینه گمرک را هم خودشان پرداخت کنند؛ اما نکته مهم این است که این گوشی‌ها در داخل ایران گارانتی ندارند و خرید آن‌ها ریسک بالایی دارد. 

به‌علاوه، طبق قیمت‌ گوشی‌ها در بازار موبایل ایران، گوشی آیفون رجیستر نشده قیمت ثابتی ندارد و ممکن است قیمت این دستگاه‌ها به دلیل تورم و اتفاقات روز کشور تغییر کند. اگر به دلیل پرداخت هزینه کمتر، می‌خواهید سراغ خرید گوشی آیفون رجیستر نشده بروید، ما روش خرید قسطی آیفون را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید و هر کدام از گوشی‌های رجیستر شده را به صورت اقساطی تهیه کنید. 

چرا گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نمی‌شوند؟

طبق آخرین قانون مربوط به واردات گوشی‌های مختلف، واردات گوشی‌هایی که بیشتر از ۶۰۰ دلار هستند، ممنوع است. قیمت گوشی آیفون ۱۴ و ۱۵ بیشتر از ۶۰۰ دلار است، به همین دلیل در سامانه رجیستری گوشی تلفن همراه ثبت نشده‌اند؛ البته، بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار بیشتر از ۶۰۰ دلار هستند اما در حال حاضر، مدل‌های ۱۴ و ۱۵ آیفون جزو گوشی‌های رجیستر نشده هستند. اگر چنین گوشی‌هایی را خریداری می‌کنید، باید مشکلاتی مثل غیر فعال شدن گوشی رجیستر نشده را نیز حل کنید؛ به‌علاوه، آنتن این گوشی‌ها در شرایط مختلف دچار مشکل می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های بخش بعدی، آنتن گوشی آیفون رجیستر نشده را برگردانید. 

برگرداندن انتن گوشی رجیستر نشده

برگرداندن آنتن گوشی رجیستر نشده

مهم‌ترین مشکل گوشی آیفون رجیستر نشده، پرش آنتن آن است. بسیاری از کسانی که با استفاده از روش خرید قسطی آیفون، گوشی آیفون ۱۴ و ۱۵ خریداری کرده‌اند، با این مشکل مواجه شده‌اند. برای برگرداندن آنتن گوشی آیفون رجیستر نشده می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. 

دستگاه IKOS

این دستگاه یک مبدل سیم‌کارت است و با قیمت‌های مختلفی در بازار فروخته می‌شود. مدل‌های مختلفی از دستگاه IKOS در بازار وجود دارد. مدل Ikos k6 نوعی مبدل ۳ سیم‌کارتی است و دستگاه KS1 نیز مبدل ۲ سیم‌کارتی است. اگر دنبال کارآمدترین روش برای برگرداندن آنتن گوشی آیفون رجیستر نشده هستید، این دستگاه به شما کمک می‌کند. دستگاه IKOS از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند و سیگنال‌های آنتن را تقویت می‌کند؛ بنابراین، اگر پوشش آنتن در بعضی از منطقه‌ها ضعیف باشد، این دستگاه به شما کمک می‌کند و آنتن را برمی‌گرداند. برای کار کردن با دستگاه باید اپلیکیشن IKOS Pro را روی آیفون ۱۴ و ۱۵ نصب کنید و گوشی خود را از طریق بلوتوث به دستگاه وصل کنید. کلید کنار دستگاه را چند ثانیه فشار دهید. با این کار، چراغ‌های دستگاه چشمک می‌زنند. در این مرحله، می‌توانید دستگاه IKOS و گوشی را به یکدیگر متصل کنید. 

دایورت سیم‌کارت

ساده‌ترین روش برگرداندن آنتن گوشی رجیستر نشده، دایورت سیم کارت است. برای این کار به بخش تنظیمات آیفون ۱۴ بروید و سیم کارت را روی حالت G2 بگذارید. سیم کارت را از آیفون ۱۴ خارج کنید و در دستگاه دیگری قرار دهید. در این مرحله، باید گوشی را روی حالت هواپیما بگذارید و کد دستوری # شماره تلفن خودتان *۲۱* را شماره‌گیری کنید. در نهایت، سیم کارت را در گوشی آیفون ۱۴ قرار دهید و موبایل را از حالت هواپیما خارج کنید. 

گوشی رجیستر نشده چقدر کار می‌کند؟

اگر گوشی آیفون رجیستر نشده بخرید، حداکثر تا ۳۰ روز می‌توانید از همه امکانات گوشی و سیم‌کارت استفاده کنید. بعد از این زمان، خدمات سیم‌کارت روی گوشی غیر فعال می‌شود و شما باید مراحل رجیستر کردن را انجام دهید؛ البته، گوشی‌هایی مثل آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران رجیستر نمی‌شوند و شما می‌توانید بدون خدمات سیم‌کارت از این دستگاه‌ها استفاده کنید. 

سخن آخر

بهتر است بدانید که مشکلات گوشی‌های رجیستر نشده به طور قطعی حل نمی‌شوند. ما در این مقاله درباره بعضی از این مشکلات صحبت کردیم و راه‌‌حل برگرداندن آنتن گوشی رجیستر نشده را توضیح دادیم. این راهکارها موقتی هستند و بعد از مدتی دوباره آنتن گوشی می‌پرد. برای اینکه با خیال راحت از گوشی استفاده کنید، بهتر است مدل‌های رجیستر شده را بخرید. با استفاده از روش خرید قسطی آیفون از ازکی‌وام می‌توانید به راحتی و در عرض چند روز آخرین مدل‌های آیفون ۱۳ را بخرید و از همه امکانات گوشی استفاده کنید.