به نظر شما مهم‌ترین قطعه‌ی یک خودرو کدام است؟ فرمان؟ درها؟ دنده؟ یا صندلی‌ها؟

اگر به نحوه‌ی حرکت کردن یک ماشین نگاه کنید، متوجه می‌شوید که لاستیک‌ها تنها قسمتی از آن هستند که با زمین تماس مستقیم دارند؛ برای همین می‌توان گفت لاستیک نقش مهمی در امنیت و حرکت کردن خودرو دارد.

از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید لاستیک به آن‌ها باید توجه کرد، شرایط جوی محل زندگی، نوع خودرو و رفتار راننده هستند. پس در زمان خرید باید دقت کنید که لاستیک استاندارد بخرید تا از عملکرد خوب آن مطمئن شوید. چون در غیر این صورت میزان استفاده از سوخت خودرو چند برابر می‌شود.

چگونه لاستیک مناسب انتخاب کنیم؟

در ادامه به چند نکته‌ی کلیدی اشاره می‌کنیم که در زمان خرید لاستیک باید به آن‌ها توجه کنید:

  • شرایط آب‌وهوایی

به‌دلیل اهمیتی که لاستیک برای دوام خودرو دارد، باید به این دقت کنید که خودروی شما در چه شرایطی قرار دارد و بعد درمورد خرید لاستیک مناسب تصمیم بگیرید. به‌طور مثال باید شرایط فصلی و دینامیکی را در نظر بگیرید. چون شرایط آب‌وهوایی مختلف در نوع لاستیک تاثیر دارد.

  • لاستیک چهار فصل

لاستیک‌ها دارای انواع مختلف تابستانی، زمستانی و چهار فصل هستند. اما به شما توصیه می‌کنیم که همیشه لاستیک چهار فصل را برای خودرویتان تهیه کنید تا در هر فصلی با خاطری آسوده رانندگی کنید.

  • طول عمر لاستیک

اگر جزو آن رانندگانی هستید که پر سرعت رانندگی می‌کنید و مدام ترمز می‌گیرید، باید لاستیکی بخرید که دارای طول عمر زیادی باشد.

  • رفتار راننده

اگر راننده‌ای آرام و محتاط هستید، لاستیک مناسب خودروی شما از آن دسته است که مناسب سواری نرم و بی‌صدا هستند. مثل لاستیک‌هایی با درجه T، S و H.

  • تاریخ تولید لاستیک

در زمان خرید لاستیک حتما به تاریخ تولید آن دقت کنید؛ چون در صورتی که از تاریخ انقضای آن گذشته باشد، می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. معمولا از هر لاستیک تا سه سال بعد از تولید می‌توانید استفاده کنید.

  • سرعت مجاز لاستیک

در زمان خرید لاستیک حتما به سرعت مجاز آن دقت کنید. سرعت مجاز یعنی حداکثر سرعتی که یک لاستیک در عرض ۱۰ دقیقه می‌تواند تحمل کند. شاخص این سرعت از طریق حروف حک شده روی جداره‌ی تایر مشخص است.

  • سایز لاستیک

سایز تایر هر ماشین با دیگری متفاوت است. به همین دلیل در زمان خرید لاستیک به سایز آن هم توجه کنید. اگر لاستیکی بخرید که سایز آن مناسب خودروی شما نباشد، تاثیر بدی روی شتاب و هلدینگ می‌گذارد و درنهایت مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

  • شاخص بار لاستیک

در زمان خرید لاستیک باید به شاخص بار آن دقت کنید. شاخص بار یعنی حداکثر ظرفیت بار قابل تحمل برای لاستیک که روی دیواره‌ی هر تایر نوشته شده است.

انواع لاستیک‌های ایرانی و خارجی

در ادامه دو نوع مختلف تایر را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. تایرهای شعاعی (رادیال) و بایاس

لاستیک‌ها به‌طور کلی دو نوع شعاعی و بایاس هستند. فرایند تولید لاستیک شعاعی با استفاده از فناوری مدرن‌تری نسبت به بایاس است. تایرهای شعاعی دارای الیاف سیمی و لاستیک بایاس دارای الیاف نخی هستند. اگر به لاستیک بایاس فشار وارد شود، آج آن به‌مرور زمان دچار ساییدگی می‌شود و لاستیک به سطح زمین می‌چسبد. اما لاستیک شعاعی به دلیل استحکام زیاد، میزان چسبندگی آن با سطح زمین مناسب و معقول است و قطر آج‌های آن در اثر فشار از بین نمی‌رود. ساختار محکم تایرهای شعاعی طول عمری بیشتری دارند و چون اغلب آن‌ها وارداتی هستند، قیمت بیشتری نسبت به لاستیک بایاس دارند.

۲. تایرهای تیوب‌دار و تیوبلس

برای خرید لاستیک باید به این نکته توجه کنید که تایر تیوب دارد یا خیر. بیشتر تایرهای استفاده شده در خودروهای جدید تیوب ندارند. تایرهای تیوبلس (بدون تیوب) ایمنی و عملکرد بهتری دارند که استفاده و تعویض آن‌ها را آسان می‌کند. ساختار درونی آن‌ها هم دارای یک لایه نازک از بوتیل است که با ایجاد یک مخزن هوا بین لاستیک و رینگ از خروج هوا جلوگیری می‌کند.

بدنه لاستیک‌های بدون تیوب در زمان برخورد یا وارد شدن چیزی به خارج آن، از خروج هوای داخل تایر جلوگیری می‌کند. طبیعتا و با وجود این ویژگی‌ها، لاستیک‌های بدون تیوب برای رانندگی آسان‌تر هستند و راننده مطمئن است که باد داخل تایر تحت هیچ شرایطی خارج نمی‌شود.

نحوه خرید اقساطی لاستیک در ازکی‌وام

در ازکی‌وام می‌توانید با دریافت اعتبار، بدون ضامن و به‌صورت کاملا آنلاین لاستیک خودرویتان را قسطی بخرید و هزینه‌ی آن را در اقساط طولانی‌مدت بپردازید. کافی است به سایت ازکی‌وام مراجعه کرده و ثبت‌نام خود را انجام دهید. پس از طی کردن مراحل اعتبارسنجی، کارشناسان ازکی‌وام با شما برای بارگذاری برخی مدارک تماس خواهند گرفت. در نهایت لازم است شما نسخه‌های فیزیکی مدارک را به دست ازکی‌وام برسانید. اکنون اعتبار شما در سریع‌ترین زمان ممکن به حسابتان اضافه می‌شود. پس از دریافت اعتبار می‌توانید ساده و سریع از میان فروشگاه‌های همکار ازکی‌وام خریدتان را انجام دهید.