شاید تعجب کنید اما کارت اعتباری، کارت بانکی شما نیست. آن‌چه در ایران به‌عنوان کارت اعتباری شناخته می‌شود کارت نقدی یا همان دبیت کارت (debit card) است. شما با کارت نقدی از موجودی حساب بانکی خودتان استفاده می‌کنید اما کارت اعتباری راهکاری برای حل دغدغه‌های مالی شما است.

چرا باید از کارت اعتباری استفاده کنم؟

در شرایط ایده‌آل برای خرید کردن سه مرحله بیشتر پیش رو ندارید؛ داشتن قصد خرید و پرداخت نقدی ، کشیدن کارت و خرید اقساطی. اما همه‌ی ما می‌دانیم متاسفانه ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست:

  • بیشتر اوقات اندازه‌ی جیب ما کوچک‌تر از نیازها و خواسته‌هایمان است.
  • پس‌انداز کردن خیلی منطقی نیست چون احتمالا تا پول کافی جمع شود قیمت محصول چند برابر شده است.
  • قرض گرفتن دیگر مثل گذشته کار ساده‌ای نیست. هر کس مشکلات خودش را دارد و همیشه زخمی باز نیازمند التیام است.
  • قبل از گرفتن وام هم که باید بپرسیم کفش‌های آهنی‌تان را پوشیده‌اید؟

پس چه می‌توان کرد؟ وقتی تمام راه‌ها به بن‌بست می‌رسد، کارت اعتباری به شما سلام می‌دهد. این کارت، جیبی است که می‌توانید کل پول موجود در آن را برای خرید بردارید و مبلغ را کم‌کم پس بدهید.

کارت نقدی چیست؟

وکارت نقدی چیزی غیر از همان کارتی نیست که موقع افتتاح حساب به شما داده می‌شود. هر زمانی که به پول نیاز داشته باشید می‌توانید از کارت نقدی مانند یک کیف پول استفاده کنید. درواقع دست شما برای خرید باز است اما به اندازه‌ی همان پولی که در لحظه دارید. کارت نقدی یک ابزار است، ابزاری برای رسیدن به موجودی حسابتان.

کارت اعتباری چیست؟

دور از ذهن نیست موجودی کارت نقدی برای رسیدن به خواسته‌هایتان کافی نباشد یا برای پول نقدتان اولویت‌های دیگری داشته باشید:

  • من که حقوقی ندارم، با بدبختی پول جمع کرده بودم لپ‌تاپ بخرم اما قیمتش پنج برابر شد.
  • برای خرید جهیزیه خیلی تحت‌فشارم، یه قلمم یه قلمه. کاش یه راهی بود راحت‌تر این یخچاله رو می‌خریدم.
  • کاش می‌شد یه دوچرخه برقی داشتم دیگه اینقدر تو ترافیک نمونم. آخ اگه می‌شد این گوشی رو هم عوض کنم!
  • فکر کن می‌شد پول بیمه این ماشین رو قسطی بدم. باور کن دادن کل پول برای من سخته.

احتمالا ادامه دادن این جملات با تجربه‌ها و شنیده‌هایتان کار سختی نباشد. راه‌های مختلفی را می‌توان برای برطرف کردن نیاز یا رسیدن به آرزو امتحان کرد؛ از قرض و وام گرفته تا پس‌انداز. کارت اعتباری از بی‌دردسرترین راه‌هاست؛ نه نیازی به ضامن و سپرده دارید و نه زیر بار قرض گرفتن از کسی می‌روید.با دریافت کارت بانکی، سقف مشخصی اعتبار دریافت می‌کنید که می‌توان از آن برای خرید کالا یا خدمات استفاده کرد. درست است نمی‌شود این اعتبار را به‌صورت وجه نقد دریافت کرد اما می‌توانید به‌راحتی هر چیزی که می‌خواهید بخرید. هزینه‌ی کالا یا خدمت در لحظه پرداخت می‌شود و شما به‌مرور و در اقساط مشخص برای بازپرداخت آن اقدام می‌کنید.

اگر به فکر گرفتن اعتبار افتاده‌اید باید بگوییم با ازکی‌وام در کمترین زمان ممکن می‌توانید به‌صورت کاملا آنلاین اعتبار بگیرید و به‌سادگی قسطی خرید کنید.

چطور می‌توانم کارت اعتباری بگیرم؟

شما با ازکی‌وام می‌توانید بدون ضامن برای گرفتن اعتبار اقدام کنید. یعنی در چند مرحله به‌سادگی و فقط با یک چک یا سفته اعتبار می‌گیرید و از فروشگاه‌های همکار ما هر کالا یا خدماتی را که می‌خواهید می‌خرید. هزینه خریدها را هم به‌صورت قسطی و در اقساط ۳، ۶ و ۱۲ ماهه پرداخت می‌کنید.همین حالا اعتبار بگیرید.

کارت اعتباری بهتر است یا کارت نقدی؟

این دو کارت خیلی قابل مقایسه نیستند و کارکردهای متفاوتی دارند. خوب می‌شد اگر کارت نقدی به منبع نامتناهی از نقدینگی متصل بود و مسیر خواستن چیزی تا داشتنش را کوتاه می‌کرد. این اتفاق فقط در خواب می‌افتد پس باید این حقیقت کنار آمد که با کارت نقدی، فقط می‌توان به پول نقد موجود در همان کارت دسترسی داشت. علاوه بر این به واسطه‌ی کارت نقدی‌تان امکان دریافت خدمات دیگری را هم دارید؛ خدماتی مثل کارت به کارت، پرداخت قبوض و غیره.

همان‌طور که گفتیم کارت اعتباری راهی برای دسترسی به پولی بیشتر از موجودی کارت نقدی‌تان است. درنظر داشته باشید با گرفتن کارت اعتباری شما به نوعی وام می‌گیرید. با دریافت کارت اعتباری هم درصد مشخصی سود پرداخت می‌کنید و لازم است ماهانه مبلغ مشخصی را برگردانید. اما نرخ سود، مبلغ بازپرداخت و به‌خصوص شرایط دریافت آن با وام قابل مقایسه نیست.