خرید دوچرخه به تحقیق و مشورت زیادی احتیاج دارد. اول از همه از خودتان بپرسید می‌خواهید در کجا دوچرخه‌سواری کنید؟‌ آیا فقط به دوچرخه‌سواری شهری و جاده‌ای علاقه دارید یا دوست دارید رکاب‌زنی در کوهستان را هم امتحان کنید؟

پس اولین قدم برای خرید دوچرخه، تعیین هدف دوچرخه‌سواری است. علاوه‌بر این مورد، باید انواع دوچرخه را هم بشناسید و با قطعه‌های مختلف آشنا شوید. ما در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام نکات لازم برای خرید دوچرخه را توضیح می‌دهیم. تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا با خرید اقساطی دوچرخه، خیلی زود به دوچرخه‌ی رویاهایتان برسید.

معرفی انواع دوچرخه

دوچرخه‌ها براساس کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. دوچرخه‌های شهری، جاده‌ای، کوهستان، دوچرخه‌های هیبرید، دوچرخه‌های تاشو و دوچرخه‌های بی ام ایکس از انواع دوچرخه‌های موجود در بازار است. در این بخش، هر کدام از آن‌ها را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

دوچرخه‌های شهری

اگر دوست دارید برای مسیرهای داخل شهر مثل فاصله‌ی محل کار تا خانه، خانه تا رستوران و کافه را دوچرخه‌سواری کنید، به دوچرخه‌ی شهری احتیاج دارید. این دوچرخه‌ها برای مسیرهای صاف داخل شهر طراحی شده‌اند و تنه و فرمان راحتی دارند. بعضی از دوچرخه‌های شهری برقی هستند و رکاب‌زنی را برای شما راحت‌تر می‌کنند.

دوچرخه‌های جاده‌ای

دوچرخه‌های جاده‌ای برای دوچرخه‌سواری روی آسفالت طراحی شده‌اند. کسانی که می‌خواهند در مسابقه‌های دوچرخه‌سواری شرکت کنند، باید دوچرخه‌ی جاده‌ای بخرند.

دوچرخه جاده‌ای
دوچرخه جاده‌ای

دوچرخه‌های تورینگ

اگر هدف شما از دوچرخه‌سواری، رکاب‌زنی در جاده‌ها و سفر با دوچرخه‌ است، به دوچرخه‌ی تورینگ یا توریستی احتیاج دارید. این دوچرخه‌ها زین راحتی دارند و روی بدنه‌ی آن‌ها بست‌هایی برای حمل بار طراحی شده‌ است.

دوچرخه تورینگ

دوچرخه‌های کوهستان

این دوچرخه‌ها برای دوچرخه‌سواری در جنگل، مسیرهای کوهستانی، سراشیبی و مسابقه‌های کراس کانتری هستند و به آن‌ها دوچرخه‌های همه‌کاره هم می‌گویند. دوچرخه‌های کوهستان تایرهای ضخیم و عاجداری دارند و با تنه‌ای کم حجم ساخته می‌شوند. اگر دوست دارید در جنگل و کویر دوچرخه‌سواری کنید، دوچرخه‌ی کوهستان مناسب شما است.

دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های هیبریدی

دوچرخه‌‌ی هیبریدی برای کسانی است که هم عاشق رکاب‌زدن در شهر و جاده هستند و هم دوست دارند در جنگل‌ها و کوهستان‌ها رکاب بزنند. اگر عاشق دوچرخه‌سواری هستید و دوست دارید مسیرهای جدید را کشف کنید، دوچرخه‌ی هیبریدی برای شما است. این نوع دوچرخه‌ها تنه‌ی سبک و بزرگی دارند و با چرخ‌های بزرگی ساخته شده‌اند. فرمان صاف و ترمز دیسکی از دیگر ویژگی‌های دوچرخه‌های هیبریدی هستند.

دوچرخه هیبریدی

دوچرخه‌های بی ام ایکس

دوچرخه‌‌های بی ام ایکس برای دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای هستند و ترمز و کمک فنر ندارند. لاستیک‌های ضخیم و قیمت بالا از ویژگی‌های دوچرخه‌های بی ام ایکس هستند. اگر یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هستید و برای حرکت‌های نمایشی و پرش در پیست‌های مخصوص به دوچرخه احتیاج دارید، پیشنهاد ما دوچرخه‌ی بی ام ایکس است.

دوچرخه‌های تاشو

این نوع دوچرخه برای کسانی است که دوست دارند هرروز در فضای شهری دوچرخه‌سواری کنند و دوچرخه‌شان را به محل کار و وسایل نقلیه عمومی هم ببرند. دوچرخه‌های تاشو وزن و حجم کمی دارند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. لاستیک‌های کوچک و تنه‌ی تاشو از دیگر ویژگی‌های این دوچرخه‌ها هستند.

دوچرخه تاشو

 در خرید دوچرخه به چه نکاتی باید دقت کنید؟

در خرید دوچرخه هدف شما از دوچرخه‌سواری و بودجه‌‌‌تان اهمیت زیادی دارد. هرچقدر بیشتر خرج کنید، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین دوچرخه را بخرید. ازکی ‌وام امکان خرید اقساطی دوچرخه را برای شما فراهم کرده است؛ پس هنگام خرید دوچرخه به قیمت آن توجه نکنید و به وزن، اندازه‌ی دوچرخه، قطعه‌ها، برند، ترمز و لوازم جانبی آن دقت کنید.

وزن دوچرخه

اصلی‌ترین بخش دوچرخه تنه و جنس آن است و بیشتر وزن به تنه‌ی دوچرخه مربوط می‌شود. معمولا تنه‌ی دوچرخه‌ها را از کربن، آلومینیوم و آهن می‌سازند. دوچرخه‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت، تنه‌ی کربنی دارند و بسیار سبک هستند. بیشتر دوچرخه‌سوارها از دوچرخه‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند. وزن آن‌ها کمی بیشتر از دوچرخه‌های کربنی است و قیمت‌های متنوعی دارند. ارزان‌ترین دوچرخه‌ها تنه‌ی آهنی دارند و خیلی سنگین هستند.

ترمز دوچرخه

به‌طور کلی، ترمزهای دوچرخه در دو گروه ویبریک و دیسکی هستند. بیشتر دوچرخه‌ها از ترمزهای ویبریک یا ترمزهای معمولی استفاده می‌کنند. دوچرخه‌هایی که ترمز دیسکی دارند، گران‌تر هستند. این ترمزها قدرت بیشتری دارند و بهتر می‌توانند دوچرخه را کنترل کنند. اگر دوچرخه‌ی دیسکی بخرید، در سرعت‌های بالا و مسیرهای ناهموار بهتر رکاب می‌زنید.

اندازه‌ی دوچرخه

یکی از نکته‌های اساسی در خرید دوچرخه، اندازه‌ی آن است. برای اینکه رکاب‌زنی راحت و مطمئنی داشته باشید، دوچرخه باید اندازه‌ی بدن شما باشد. اندازه‌ی مناسب دوچرخه براساس ارتفاع قد شما، اندازه‌ی بین پاها، اندازه‌ی دست‌ها و بالاتنه تعیین می‌شود. بهتر است برای تعیین اندازه‌ی دوچرخه حتما با فروشنده یا یک متخصص مشورت کنید.

لوازم جانبی دوچرخه

مواردی مثل قمقمه، جک، گلگیر و کلاه دوچرخه روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند. فراموش نکنید که وسایلی مثل کلاه، قمقمه و چراغ دوچرخه جزو وسایل ضروری همراه با دوچرخه هستند و برای رکاب‌زنی امن به آن‌ها احتیاج دارید.  

مزایای خرید اقساطی دوچرخه

خرید اقساطی دوچرخه به شما اجازه می‌دهد که روی بهترین و باکیفیت‌ترین دوچرخه‌ها دست بگذارید و عامل قیمت را حذف کنید. اگر می‌خواهید دوچرخه‌سواری را به‌طور جدی ادامه دهید و در مسیرهای مختلفی رکاب بزنید، به یک دوچرخه‌ی خوب و ماندگار احتیاج دارید. با خرید اقساطی دوچرخه می‌توانید صاحب بادوام‌ترین دوچرخه‌ها شوید و هزینه‌ی آن را قسطی پرداخت کنید. با روش خرید اقساطی دوچرخه، می‌توانید وسایل ضروری دیگری مثل کلاه، قمقمه، تلمبه و چراغ دوچرخه هم تهیه کنید.

نحوه‌ی خرید دوچرخه در ازکی‌وام

برای خرید قسطی دوچرخه کافی است با شماره موبایل و اطلاعات هویتی در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید. در ابتدای ورود به حساب، مقدار اعتبار و تعداد قسط‌ها را مشخص می‌کنید. بعد از تکمیل اطلاعات شخصی، نوبت به اعتبارسنجی می‌رسد. در این مرحله، موسسه مشاور رتبه‌بندی ایران با مبلغ ۱۰ هزار تومان، سابقه‌ی فعالیت بانکی شما را بررسی می‌کند.

درصورتی‌که قسط پرداخت‌نشده و چک برگشتی نداشته باشید، وارد مرحله‌ی بعد می‌شوید و می‌توانید تصویر کارت ملی، شناسنامه و چک ضمانت را بارگذاری کنید. برگه‌ی چک برای ضمانت است و لازم نیست روی آن مبلغی بنویسید. در مرحله‌ی بعد تحویل مدارک و امضای قرارداد انجام می‌شود و در نهایت شما می‌توانید با اعتبارتان، خرید قسطی را شروع کنید.

وارد صفحه‌ی فروشگاه‌ها شوید و فروشگاه‌های مربوط به دوچرخه را پیدا کنید. درحال‌حاضر، ازکی‌وام با دو فروشگاه اینترنتی کراس اسپرت و بایکی‌لند همکاری می‌کند. شما می‌توانید از این فروشگاه‌ها انواع دوچرخه‌، انواع قطعه‌های دوچرخه و لوازم ضروری دوچرخه‌سواری را تهیه کنید.