از مهم‌ترین اقداماتی که کسب‌وکارهای حوزه لندتک باید به آن توجه داشته باشند، بحث تامین مالی است. بازار جوان لندتک با تعیین استراتژی صحیح برای تامین مالی خود می‌تواند به توسعه همکاری‌های مالی خود با شرکای تجاری مانند بانک‌ها و موسسات مالی سرعت ببخشد.

محمد مهدی مومنی، مدیرعامل ازکی‌وام دریادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده، به چالشی که ممکن است لندتک‌ها در حوزه تامین مالی به آن بربخورند اشاره کرده و به ارائه راهکار مناسب برای گذر از این چالش‌ها پرداخت است که در ادامه می‌خوانید:

به‌نظر من اصولا دخالت مستقیم توسط هر نهاد و مجموعه‌ای غیر از خود کسب‌وکار در حوزه تامین مالی خروجی مطلوبی نخواهد داشت. کسب‌وکارهای لندتک باید مسئولیت رفع چالش در حوزه تامین مالی را برعهده داشته باشند. در مدل کسب‌وکاری لندتک تامین‌کنندگان مالی مانند بانک‌ها و موسسات مالی باید ارتباط مستقیمی با لندتک‌ها داشته باشند تا ارزش‌های خود را به شکل صحیح ارائه دهند. در این صورت می‌توانند چالش‌های خود را به‌درستی حل و فصل کنند.

نقش کمک‌کننده رگولاتور به مثابه یک تسهیلگر

به‌طور کلی رگولاتور نباید نقش تعیین کننده کسب‌وکاری را در بازار ایفا کند. نقش کمک‌کننده رگولاتور این است در فضای کسب‌وکار خللی وارد نکند و دستورات سلبی ارائه ندهد. در غیر این صورت باعث می‌شود که فضای کسب‌وکار دچار مشکلات بیشتری شود. رگولاتور به‌راحتی تواند شرایط و مسائل مرتبط با فعالیت مالی غیرحضوری مانند احراز هویت، اعتبارسنجی و موضوعات مرتبط با تشکیل حساب را تسهیل کند تا مشکلات این بستر رفع شود. اینکه رگولاتور به ‌عنوان شخص مرتبط با موضوعات تامین مالی نقش ایفا کند، قطعا نقش سازنده‌ای از جنس دستوری و ایجاد کردن قوانین دست‌وپاگیر نخواهد داشت. در این صورت رگولاتور حتی می‌تواند به حفظ حقوق مصرف‌کننده و بازیگران صنعت لندتک کمک کند تا از ایجاد انحصارگرایی در این حوزه جلوگیری شود.

سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی، ارزش مهم لندتک‌ها

تامین‌کنندگان مالی نهادهایی مرتبط با بازار پول و سرمایه مانند بانک‌ها، لیزینگ‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری و بازار اوراق قرضه هستند. چالشی که وجود دارد این است که این نهادها غالبا هنوز با مدل‌های کسب‌وکاری آشنا نشده‌اند. به همین دلیل نقش زیادی در موضوعات مرتبط با لندتک ایفا نمی‌کنند. این نهادها مسیر هدایت خرید اعتباری توسط مشتری و جلوگیری کردن از تبدیل شدن آن به نقدینگی را به شکل صحیح درک نکرد‌ه‌اند و همین موضوع باعث شده که این زنجیره ارزش هنوز در بازار به شکل کامل جا نیفتد. نقشی که لندتک‌ها برای حل این چالش دارند، سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی روی تعاملات تجاری است. در این صورت می‌توانند ارزشی را که در بازار دارند، به تامین‌کنندگان مالی نشان دهند. 

لندتک، همچنان بدون جایگاه

متاسفانه لندتک هنوز در فضای بازار مالی جایگاهی ندارد. حدود پنج سال پیش اولین لندتک کسب‌وکاری با مجموعه لندو (ایران‌رنتر سابق) شکل گرفت و سپس دیجی‌پی، ازکی‌وام، تارا، تالی، اسنپ‌پی و … نیز به این مسیر اضافه شدند. با این حال کل حجم GNV‌ پنج سال اخیر حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که رقم تاثیرگذاری نیست. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز فرهنگ استفاده از خدمات حوزه لندتک در میان مردم جایگاهی ندارد. رقمی نیز که آخرین گزارش سالانه دیجی‌پی ارائه شد، سهم شرکت‌های لندتک را در استفاده از خدمات اعتباری بین ۲ تا ۳ هزار همت (حدود ۱۴ هزارم درصد) بیان کرده بود.

علاوه‌بر این لندتک‌ها در ایران نقش خاصی در معیشت مردم ندارند، چراکه همه‌گیری استفاده از خدمات اعتباری در بازار شکل نگرفته است. اما این صنعت می‌تواند به‌واسطه عدم استفاده از ابزارهای اعتباری مانند کارت اعتباری در ایران موثر باشد. بانک‌ها می‌توانند فرهنگ استفاده از محصولات مالی و اعتباری را بالا ببرند و نزد مردم بیشتر شناخته شود. بنابراین باید بیشتر روی ایجاد فرهنگ و ساختار استفاده از خدمات اعتباری تمرکز کرد تا به‌مرور آشنایی مردم با این موضوعات بیشتر شود.

منبع: دنیای اقتصاد