چرا پاوربانک؟

موبایل، هندزفری، ساعت هوشمند یا سایر گجت‌های الکترونیکی که روزمره استفاده می‌کنیم، باتری دارند و طبیعتا برای استفاده از آن‌ها، باید همیشه شارژ داشته باشند.

خیلی مواقع ما به دلایل مختلفی امکان شارژ ابزارهایمان را نداریم؛ ممکن است در سفر باشیم، به پریز برق دسترسی نداشته یا حتی زمانی کافی برای شارژ شدن گوشی‌مان نداشته باشیم. در این حالت جای خالی یک پاوربانک را احساس می‌کنیم.

اگر قصد دارید پاوربانک خریداری کنید اما فکر می‌کنید در دنیای پر رنگ و مدل پاوربانک‌ها با ویژگی‌های مختلفی که دارند سردرگم هستید و حتی نمی‌دانید چه عواملی را بررسی کنید، با ما همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب پاوربانک

پاوربانک‌ها مانند سایر گجت‌های الکترونیکی، ویژگی‌های مختلفی دارند که در قیمت و انتخاب شما موثر هستند. توصیه می‌کنیم با این عوامل آشنا باشید و نیاز خود را شناسایی کنید تا بعد از خرید، مشکلی برای گوشی یا سایر ابزارهایی که دارید پیش نیاید.

حجم باتری

اگر سروکارتان به دنیای باتری افتاده باشد، حتما عبارت «میلی آمپر ساعت» که اختصارا «میلی آمپر» هم گفته می‌شود را شنیده‌اید. این عبارت از فرمول «توان» به دست آمده است و نشانگر ظرفیت باتری است.

همانطور که گفتیم عبارت «میلی‌‌آمپر‌ساعت» نشانگر ظرفیت باتری است. سوالی که هنگام انتخاب پاوربانک مناسب پیش می‌آید این است که چه عدیدی برای ظرفیت پاوربانک مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال باید نیاز شما و ظرفیت ابزارهایی که استفاده می‌کنید را بررسی کنیم.

اگر ظرفیت باتری گوشی شما، ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت باشد و بخواهید در روز یک تا دو بار، گوشی خود را با استفاده از پاوربانک شارژ کنید، چه پاوربانکی نیاز دارید؟ ۱۰۰۰۰ میلی آمپری؟ خیر! البته روی کاغذ شاید با یک ضرب و تقسیم ساده به جواب برسیم اما در دنیای واقعی همواره مقداری از انرژی هدر می‌رود و اغلب به گرما تبدیل می‌شود. باتوجه به اینکه برند پاوربانک شما چیست و تاثیر عوامل موثر دیگری مثل کیفیت کابل شارژ و …، درصد نیرویی که هدر می‌رود متفاوت است؛ اما به صورت میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در نظر بگیرید.

۲0000 × 0.75 × 0.75 ÷ 5000 = 2/25

پس یک پاوربانک ۲۰۰۰۰ میلی آمپری، یک گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری را حدود ۲ تا ۲.۵ بار شارژ می‌کند.

سرعت شارژ

سرعت شارژ، یکی دیگر از ویژگی‌های پاوربانک است. احتمالا عبارتی مثل «آداپتور ۳۳ واتی» به گوشتان خورده باشد، این عبارت برای بیان کردن سرعت انتقال جریان الکترونیکی بیان می‌شود.

برای انتخاب یک پاوربانک ایده‌آل، باید آداپتور ابزارهایی که می‌خواهید با پاوربانک آن را شارژ کنید، بررسی کنید تا سرعت ‌آن مشخص شود و مطابق همان سرعت، انتخاب کنید؛ مثلا سرعت شارژ آداپتور گوشی‌های اپل، ۲۰ واتی است و اگر گوشی شما از این برند است، بهتر است پاوربانک ۲۰ واتی انتخاب کنید.

پورت‌ها

پورت یا درگاه، به رابط سخت‌افزاری کابل گفته می‌شود؛ تایپ سی، میکرو یو‌اس‌بی، لایتنینگ از متداول ترین درگاه‌ها هستند و ممکن است روزمره بارها از آن استفاده کنیم.

پاوربانک‌ها دو نوع پورت دارند:

پورت ورودی و پورت خروجی؛ از پورت ورودی برای شارژ کردن خود پاوربانک و از پورت خروجی برای شارژ کردن با استفاده از پاوربانک استفاده می‌کنیم.

بررسی پورت‌های ورودی و خروجی پاوربانک از دو جهت اهمیت پیدا می‌کند، مورد اول اینکه پورت ورودی پاوربانک باید برای شما در دسترس باشد و به حمل یک کابل فقط برای شارژ‌ کردن پاوربانک نیاز نداشته باشید، مورد دوم اینکه پورت خروجی باید با کابل‌های فعلی شما سازگار باشد و شما را به دردسر نیندازد!

مثلا اگر شما گوشی آیفون دارید، بهتر است پاوربانکی بخرید که درگاه ورودی لایتنینگ و درگاه خروجی تایپ‌سی داشته باشد تا با همان کابل گوشی، همه‌ی نیازهای خود را برطرف کنید.

برند

مثل سایر گجت‌های الکترونیکی، برند در کیفیت، قیمت و عملکرد پاوربانک تاثیرگذار است، بعضی برندها ممکن‌ است بدون فایده ویژه‌ای گران‌تر باشند، بعضی برندها ممکن است به خاطر کیفیت پایین‌تر ارزان‌تر باشد و طبعا برندهایی هستند که به نسبت قیمت، کیفیت و امکانات مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

بهترین برندهای پاوربانک که پیشنهاد می‌کنیم حتما مدل‌های آن‌ها را متناسب با بودجه‌ای که دارید بررسی کنید، Powerology، Anker، Xiaomi، ‌Baseus و با اولویت پایین‌تر، McDoDo، Energizer و Remax هستند.

برخی برند‌ها هم به صورت اختصاصی برای محصولات خود، پاوربانک عرضه کرده‌اند؛ مثلا اگر شما آیفون دارید و به جز محصولات اپل، به سایر برندها اعتماد ندارید، می‌توانید از پاوربانک اپل هم استفاده کنید که البته از سایر برندها کمی گران‌تر است.

پشتیبانی از شارژ وایرلس

فناوری شارژ وایرلس چند سالی هست که ارائه شده و کم‌کم در انواع محصولات از جمله محصولات پرچمدار استفاده می‌شوند.

اگر گوشی یا هندزفری که استفاده می‌کند، از این فناوری پشتیبانی می‌کند، یکی از عواملی که می‌تواند در انتخاب پاوربانک برای شما اهمیت داشته باشد، پشتیبانی شارژ وایرلس است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پشتیبانی از شارژ وایرلس، قیمت پاوربانک را افزایش می‌دهد، پس اگر ابزارهای شما قابلیت شارژ وایرلس ندارند یا شما از آن استفاده نمی‌کنید، از این مورد چشم‌پوشی کنید.

اگر گوشی آیفون دارید، می‌توانید از مدل‌هایی که از قابلیت Magsafe پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید؛ این قابلیت از آیفون‌های ۱۲ به بعد روی گوشی‌های آیفون در دسترس است و با چسبیدن به گوشی، یک تجربه متفاوت از شارژ وایرلس را به شما ارائه می‌دهد.

پاوربانک پیشنهادی برای گوشی‌های اپل

۱-پاوربانک بیسوس مدل « Baseus PPMT 03»

با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر و پشتیبانی از شارژ وایرلس و مگ سیف

۲-پاوربانک اپل مدل «MagSafe Battery Pack»

با ظرفیت ۱۴۶۰ میلی‌آمپر و پشتیبانی از شارژ وایرلس و مگ‌ سیف

۳- پاوربانک مک‌دودو مدل «MC-877»

با ظرفیت ۲۰ هزار میلی‌آمپر و پشتیبانی از شارژ وایرلس و مگ سیف

پاوربانک پیشنهادی برای همه‌ی برندها

۱- پاوربانک انکر مدل «A1617H11»

با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر و پشتیبانی از شارژ وایرلس

۲- پاوربانک شیائومی مدل «3 Ultra Compact»

با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر

خرید پاوربانک اقساطی در ازکی‌وام

شاید فکر کنید که خرید پاوربانک از ضروریاتی نباشد که بخواهید آن را به‌صورت اقساطی تهیه کنید. اما اگر فرض کنید که اولویت‌های دیگری برای خرید اقساطی داشته باشید، می‌توانید در کنار آن به پاوربانک هم فکر کنید. به‌عنوان مثال ممکن است یکی از طرح‌های ازکی‌وام را برای خرید خرید از فروشگاه‌ها انتخاب کرده باشید و اعتبار لازم به حساب شما اضافه شده باشد. با این اعتبار قصد دارید که یک گوشی قسطی یا لپ‌تاپ بخرید. پس از خرید ممکن است باز هم اعتبار خرید کالا برای شما باقی‌مانده باشد. در این صورت می‌توانید از اعتبار باقی‌مانده خود برای خرید ابزارهایی مانند پاوربانک استفاده کنید.

پس اگر به فکر خرید پاوربانکی مناسب با ابزارهای خود هستید، برای خرید اقساطی می‌توانید در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید. لیست فروشگاه‌های کالاهای دیجیتال را هم از اینجا ببینید.