کاملا طبیعی است اگر بسیاری از شما جزئیات نحوه‌ی نوشتن چک را ندانید. حتی مدیران بزرگ نیز با داشتن سال‌ها سابقه ممکن است در اصول نگارش صحیح چک به مشکل بربخورند. درحال‌حاضر چک از جمله اسناد تجاری پرکاربرد است که از طریق آن صادرکننده‌ی چک، پولی را که نزد بانک دارد، به شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت می‌کند. برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام، در طرح‌های مرتبط با کالاهای بادوام مانند پایا، رایا و … علاوه‌بر ارائه مدارک هویتی و شغلی لازم است که چکی را به‌عنوان ضمانت ارائه دهید. به همین دلیل در این مطلب نحوه‌ی نوشتن چک و جزئیات پر کردن چک ضمانت و اقساط را شرح داده شده است.

اما اگر تاکنون دسته‌چک دریافت نکرده‌اید، در لینک زیر برای شما راهنمای دریافت آن را توضیح داده‌ایم.

تفاوت چک صیادی قدیم و جدید

چک‌های صیادی قدیم و جدید تنها چک‌های موردتایید در سیستم بانکی هستند و نحوه‌ی پر کردن آن‌ها با هم تفاوتی ندارد. چک صیادی قدیم زردرنگ است و نیازی به ثبت در سامانه‌ی صیاد ندارد. اما چک‌های صیادی جدید، بنفش‌‌رنگ هستند که لازم است اطلاعات آن‌ها در سامانه‌ی صیاد ثبت شود.  

نحوه‌ی نوشتن چک ضمانت و چک اقساط در ازکی‌وام

نحوه‌ی نوشتن چک معمولا در بسیاری از بانک‌ها مشابه است. نحوه‌ی پر کردن چک ضمانت و چک اقساط هم تفاوتی با هم ندارد. فقط دقت کنید که پشت‌نویسی در چک ضمانت پایا و همه‌ی چک‌های اقساط امکان‌پذیر است ولی در چک ضمانت حکمت امکان پشت‌نویسی چک وجود ندارد.

نحوه‌ی نگارش صحیح چک

۱۱ نکته‌ی اصلی که باید در نوشتن چک رعایت کنید:

۱- سعی کنید که چک را به‌صورت خوش‌خط و خوانا بنویسید.

۲- دقت داشته باشید که اگر موردی در چک پررنگ تر از بقیه موارد نوشته شود نیاز به پشت‌نویسی دارد.

۳- دقت کنید که شناسه‌ی ملی و همچنین در قسمت «در وجه»، نام شرکت اعتباردهنده را صحیح وارد کنید.

۴- امضاهایی که در چک انجام می‌دهید باید مشابه‌ همدیگر و مطابق با امضای ثبت‌شده‌ی شما در بانک باشد.

۵- اگر چکی را پشت‌نویسی کردید، در قسمت پشت‌نویسی حتما باید ۲ امضا درج کنید. 

۶- اگر بخواهید مبلغ چک، تاریخ چک و غیره را تغییر دهید، پشت‌نویسی مورد تایید نیست و لازم است چک جدید ارائه دهید.

۷- واضح و مبرهن است که چک نوشته‌شده باید بدون خط‌خوردگی باشد.

۸- ترجیحا برای نوشتن چک، خودنویس یا روان‌نویس استفاده نکنید.

۹- در چک‌ها از نوشتن عباراتی مانند «بابت» یا «ضمانت» خودداری کنید.

۱۰- فقط قسمت تاریخ به عدد،تاریخ به حروف،مبلغ به حروف، در وجه، شناسه‌ی ملی شرکت و مبلغ به عدد را پر کنید و از نوشتن موارد اضافه در چک بپرهیزید.

۱۱- برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام،دقت کنید چک باید به‌نام شخص درخواست‌دهنده‌ی اعتبار باشد.

 

 

راهنمای نوشتن تاریخ در چک با مثال:

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که تاریخ را چه به‌صورت عدد و چه به‌صورت حروف «صحیح» بنویسید. منظور از نگارش صحیح این است که لازم است بدون غلط املایی و دقیقا همان تاریخی باشد که در پیامک برای شما ارسال می‌شود.

  • نگارش درست تاریخ به عدد:«۱۴۰۱/۷/۱» یا «۱۴۰۱/۰۷/۰۱» یا «۱۴۰۱۰۱۰۷»

نکته‌ای که در این قسمت باید در نظر بگیرید این است که خط مورب بین اعداد نباید به‌صورتی درج شوند که به عدد یک شباهت داشته باشند. در این صورت ممکن است نیاز به پشت‌نویسی وجود داشته باشد. 


نمونه‌های نوشتن صحیح تاریخ به عدد:

  • نگارش درست تاریخ به حروف: به‌ترتیب روز، ماه و سال یعنی به‌طور مثال «بیستم فروردین ماه هزار و چهارصد و یک» یا بیست/تیرماه/هزار و چهارصد و یک

موردی که باید در این بخش رعایت کنید این است که نام ماه را به‌صورت عدد ننویسید. به‌طور مثال به‌جای فروردین‌ماه، کلمه‌ی «یک» را درج نکنید. 

در این چک به‌جای درج کلمه‌ی «تیرماه» به اشتباه «چهار» نوشته شده که نیاز است تاریخ صحیح پشت‌نویسی شود

نکات مهم در نوشتن تاریخ و مبلغ:

‍۱- برای جلوگیری از پشت‌نویسی، در نگارش درست حروف دقت کنید. به‌طور مثال در نوشتن عدد به حروف، دندانه‌های حروف را به‌درستی بنویسید.

در قسمتِ مبلغ به حروف این چک کلمه‌های هفتصد و میلیون درست نوشته نشده‌اند

۲- در قسمت نوشتن تاریخ به حروف می‌توان به‌جای نوشتن سال به صورت هزار و …. کلمه‌ی «هزار» را حذف کرد که این مورد نیز موردتایید است و نیازی به پشت‌نویسی ندارد. (مثال: نهم فروردین چهارصد و دو)

۳- در نوشتن «تاریخ به حروف» و «مبلغ به حروف» بین اعداد  و  بگذارید. ( مثال: بیستم فروردین هزار و چهارصد و یک / سیصد و سی و شش میلیون ریال)

۴- مبالغ چه به‌صورت حروف و چه به‌صورت عدد را باید به ریال بنویسید.

۵- در نوشتن ارقام، صفرها را حتما به‌صورت دایره‌ی توخالی بنویسید.

۶- اگر انتهای مبلغ به عدد و حروف را ببندید و خط کشیده بگذارید، موردتایید است.

۷- در قسمت «تاریخ به حروف» از نوشتن تاریخ به عدد خودداری کنید.

۸- عدد و حروف را حتما به‌صورت فارسی بنویسید و از نوشتن به‌صورت لاتین بپرهیزید.

۹- برای نوشتن تاریخ به عدد و حروف نباید خط‌خوردگی داشته باشید که درغیر این صورت نیاز به پشت‌نویسی وجود دارد. 

در این چک با توجه به خط خوردگی عدد (۶) «تاریخ به عدد» این چک نیاز به پشت نویسی دارد، همچنین  در قسمت «تاریخ به حروف» نیاز است به‌صورت «ششم تیرماه سال هزار و چهارصد و یک» پشت‌نویسی شود

چگونه چک خود را در سامانه‌ی صیاد ثبت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم اگر چک صیادی شما بنفش‌رنگ و جدید باشد باید آن را در سامانه صیاد به ثبت برسانید. پس از اینکه چک خود را نوشتید و از سمت کارشناسان ازکی‌وام موردتایید قرار گرفت، می‌توانید به سامانه‌ی صیادِ بانکی که از آن چک دریافت کرده‌اید، مراجعه و اطلاعات چک نوشته‌شده‌ی خود را ثبت کنید.

برای ثبت چک‌های صیادی اگر چک ضمانت دارید، می‌توانید برای ثبت، گزینه‌ی «بابت ضمانت» یا «بابت تسهیلات و تعهدات» را انتخاب کنید، اما اگر چک اقساط دارید، می‌توانید گزینه‌ی «بابت خرید اقساطی» یا «بابت خرید اعتباری» را انتخاب کنید.اگر بعد از ثبت چک در سامانه‌ی صیاد از دریافت اعتبار پشیمان شدید یا به هر دلیلی درخواست اعتبار شما لغو شود، لیزینگ اعتباردهنده، چکی را که به نام شما ثبت شده از پرتال خود خارج می‌کند.

نحوه‌ی دریافت اعتبار و خرید اقساطی در ازکی‌وام

تا اینجا اگر دسته‌ چک دارید و با نحوه‌ی نوشتن آن آشنا شدید، می‌توانید مابقی مراحل دریافت اعتبار را در ازکی‌وام طی کنید و خرید اقساطی خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. اگر دسته چک ندارید، نگران نباشید. ما در صفحه‌ی راهنمای گرفتن دسته چک تمام نکات و مدارک لازم را برای شما تشریح کرده‌ایم.

با دریافت اعتبار ازکی‌وام می‌توانید هرکالایی را که بخواهید به‌صورت اعتباری و اقساطی از فروشگاه‌های متنوع تهیه کنید. اگر نیاز به لپ‌تاپ یا گوشی دارید یا در دسته‌ی لوازم خانگی به سراغ یخچال مناسب می‌گردید، همین حالا در این صفحه ثبت‌نام کنید، اعتبار بگیرید و برای خرید اقساطی اقدام کنید.