قبل از پرداختن به سوال «پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری؟» بد نیست پلی به گذشته بزنیم. حتما به یاد می‌آورید قلک‌هایی را که به امید پر شدنشان روزها و ماه‌ها به انتظار می‌نشستید. با اینکه می‌توانستید همه‌ی پول‌ خود را خرج کنید، اما بخشی از آن را در قلک می‌انداختید و از صدای سکه‌ها و سنگین شدن آن لذت می‌بردید.

شاید آن زمان مفهوم پس‌انداز کردن را به‌درستی نمی‌دانستید، اما این کار همان پس‌انداز بود، شما با نادیده گرفتن بخشی از درآمد خود سعی می‌کردید در آینده آن را به روش بهتری خرج کنید. اما در دنیای بزرگسالی مفاهیمی مثل تورم و نوسان قیمت شکل گرفته‌اند، پس ناچاریم به‌سراغ سرمایه‌گذاری هم بریم. در این مطلب به تفاوت سرمایه‌گذاری با پس‌انداز و مزایا و معایب آن‌ها نسبت به یکدیگر می‌پردازیم.

مفهوم پس‌انداز کردن تا اینجا به همین سادگی است؛ تصمیم‌های بلندمدتِ مالی، انگیز‌ه‌ای برای پس‌انداز کردن هستند. به‌عنوان مثال خرید پلی استیشن می‌تواند انگیزه‌ی مهمی برای کودک‌ها باشد، یک جوان کارمند احتمالا اهدافی مانند خریدن ماشین دارد، داشتن خانه هم می‌تواند هدف مالی زوجی باشد که به‌زودی ازدواج می‌کنند.

مسئله‌ای که ممکن است همه‌ی آن‌ها در طول زمان با آن در برنامه‌ی پس‌انداز خود روبه‌رو شوند، پایین آمدن ارزش پول است. با گذر زمان ممکن است قیمت‌ها دچار نوسان شوند و با وجود تورم، رقمی که برای پس‌انداز درنظر گرفتند هم افزایش می‌یابد. درنتیجه‌ی این امر، دیرتر به آنچه که می‌خواهند می‌رسند.به همین دلیل است که مفهومی مانند سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. سرمایه‌گذاری به معنی اختصاص دادن پول برای چیزی با انتظار سود از آن در آینده است.

تفاوت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز

شاید سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هردو سهم مهمی در آینده‌ی شما داشته باشند. اما کارکرد آن‌ها با هم تفاوت زیادی دارد.

  • پس‌انداز: به عبارت ساده، مقدار پولی که پس از کسر هزینه‌ها از درآمدهای قابل‌‌مصرف هر فرد باقی می‌ماند، پس‌انداز نامیده می‌شود. این پس‌اندازها در آینده می‌تواند تبدیل به پولی برای سرمایه‌گذاری شود.
  • سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به‌دست آوردن منابع باارزش‌تر در آینده است.

تا به این‌جا متوجه تفاوت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شدیم. حالا سوال اصلی این است که کدام روش را برای رسیدن به هدف مالی خود انتخاب کنیم؟ قبل از هرچیز باید بدانید که اگر به‌دنبال مدیریت مالی بهتر در زندگی هستید بهتر است هوش مالی خود را بالا برده و از ریسک کردن نترسید. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند پی ببرید که پس‌انداز برای شما مناسب‌تر است یا سرمایه‌گذاری همان اهداف مالی شماست.

چه زمانی پس‌انداز کردن خوب است؟

اگر قصد خرید کالا، خودرو یا حتی خانه دارید، پس‌انداز کردن ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد. چون پول قیمت کالا، خودرو یا خانه نیز نسبت به تورم در گذر زمان بالا می‌رود و در این صورت مقدار پولی که با هدف خرید آن‌ها کنار گذاشته‌اید، ارزش خود را از دست می‌دهد. اما اگر قرار است برای روز مبادا که شاید هم چندان دور نباشد، پولی را کنار بگذارید که نقدشوندگی سریع‌تری داشته باشد یا قصد دارید پول خود را برای اهداف کوتاه‌مدت یا مصرفی خرج کنید، پس‌انداز کردن راه‌حل مناسبی است.

چه زمانی پس‌انداز کردن خوب است؟

سرمایه‌گذاری مناسب در شرایط حال چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در رابطه با سرمایه‌گذاری بدانید این است که بدون آموزش نمی‌توان وارد بازارهای مالی شد. چون هر خریدی بدون اطلاع کافی از بازار هدف، می‌تواند ضرر سنگینی به شما بزند که شاید جبران آن غیرممکن باشد.به همین دلیل قبل از ورود به دنیای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی در ابتدا لازم است نسبت به آن بازارها اطلاعات کافی به دست آورده باشید.

به‌عنوان مثال اگر قصد دارید که تا یک سال آینده صاحبِ خانه شوید و می‌خواهید پول خود را در این مدت سرمایه‌گذاری کنید باید نکته‌ی مهمی را درنظر بگیرید؛ چه بازاری تا سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی رشد بهتری خواهد داشت. شاید هم پولی دارید که در بازه‌ی طولانی‌مدت مثلا ده‌ساله به آن نیاز ندارید، مشخص است که در این صورت تصمیم‌گیری شما باید کاملا متفاوت باشد.

با ازکی‌وام سریع‌تر به اهدافتان برسید

اگر قصد دارید کالایی را خریداری کنید ولی درحال‌حاضر مبلغ کافی برای خرید آن را ندارید ما روشی سریع‌تر و بهتر از سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز پیش‌روی شما قرار داده‌ایم؛ خرید اعتباری کالاهای دلخواهتان. خرید اعتباری روشی جاافتاده در سراسر دنیاست. این مدل خرید در ایران تفاوت‌های زیادی با مدل جهانی آن دارد ولی مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت.

فقط یکی از مزیت‌های آن این است که با خرید اقساطی یا درواقع همان خرید اعتباری علاوه‌بر اینکه نیازی نیست هزینه‌ی تمام کالای خود را یک‌جا بپردازید، می‌توانید مابقی پس‌انداز خود را هم سرمایه‌گذاری کنید. شما می‌توانید برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام و خرید اقساطی از فروشگاه‌های معتبر در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام و درخواست اعتبار خود را ثبت کنید. برای دریافت این اعتبار شما نیازی به ضامن ندارید و برای ضمانت داشتن چک صیادی کافی است. فرقی نمی‌کند کالای شما در دسته کالای دیجیتال باشد یا لوازم خانگی، حتی اگر قصد دارید دوچرخه یا آلات موسیقی هم بخرید می‌توانید با ازکی‌وام اعتبار بگیرید، خرید کنید و هزینه را در اقساطی طولانی‌مدت بپردازید.