زمزمه‌های الکترونیکی شدن سفته از زمانی شنیده شد که ویروس کرونا در حال شیوع بود. در دو سال گذشته نزدیک به ۷۰ هزار تسهیلات کرونایی با سفته‌ی الکترونیکی ارائه شد. اما به‌طور رسمی ارائه‌ی آنلاین سفته توسط بانک‌ها به بهمن‌ماه سال گذشته (۱۴۰۰) برمی‌گردد؛ در این تاریخ سه بانک ملی، قرض‌الحسنه‌ی رسالت و آینده توانستند سفته‌ی آنلاین را راه‌اندازی کنند. 

با این حال ممکن است بسیاری از شما ندانید که این سفته چه کاربرد و مزایایی می‌تواند نسبت به نسخه‌ی فیزیکی خود داشته باشد. البته حق با شماست، چون درحال‌حاضر کسب‌وکارهای محدودی از آن در خدمات خود استفاده می‌کنند. استفاده از سفته‌ی آنلاین نه‌تنها زمان کمی از شما می‌گیرد، بلکه فرایند کاغذبازی‌ را هم برای شما حذف می‌کند. در مزیت استفاده از سفته‌ی الکترونیکی باید گفت که دیگر لازم نیست نگران گم شدن سفته‌ی خود باشید؛ چون حتی اگر فایل اینترنتی آن را گم کردید، باز هم از طریق کد ملی قابل پیگیری است. 

در این مطلب ماهیت سفته‌ی الکترونیکی را برای شما توضیح داده‌ایم وبه این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه می‌توانید در ازکی‌وام از این سفته برای خرید اعتباری استفاده کنید. 

سفته‌ی الکترونیکی چیست؟

سفته، نوعی سند تجاری محسوب می‌شود که کاربرد زیادی برای بسیاری از افراد جامعه دارد. درواقع نوعی تعهدنامه است که مشخصات و امضای فرد روی آن ذکر می‌شود و به‌عنوان یک سند برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعتبار دارد و ضمانت افراد را تضمین می‌کند. سفته‌ها را معمولا می‌توانید از بانک‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید، ولی با سفته‌ی الکترونیکی دیگر نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست و ازطریق سایت بانک‌ می‌توانید درخواست خود را برای دریافت آن ثبت کنید. 

اعتبار سفته‌ی آنلاین هم براساس یک شناسه‌ی خزانه‌داری اختصاصی است که بالای آن درج شده است. پس از صدور سفته‌ی اینترنتی، شما می‌توانید یک خروجی پی‌دی‌اف از سفته بگیرد و آن را برای ذی‌نفع بفرستد.

ارائه‌ی سفته‌ی الکترونیکی به شخص ذی‌نفع هم بسیار ساده است. پس از دریافت فایل سفته‌ی خود به‌صورت پی‌دی‌اف می توانید آن را به همراه کد ملی و شناسه‌ی معتبر خزانه‌داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه دهید. 

همانطور که گفتیم اگر فایل سفته‌ی دیجیتال خود را گم کنید نیز جای نگرانی نیست؛ چون در این صورت هم اعتبار سفته‌ی شما از بین نمی‌رود و می‌توانید با وارد کردن کد ملی از بانکی که آن را دریافت کرده‌اید، پیگیری کنید.

چه مشخصاتی را برای دریافت آنلاین سفته وارد کنیم؟

باتوجه به اینکه سفته‌ی الکترونیکی یک سند مالی است، برای دریافت آن باید اطلاعات شخصی خود مانند شماره‌ی ملی، شماره‌ی موبایلی که به نام خودتان است و برخی اطلاعات بانکی را برای احراز هویت در تاریخ مشخص‌شده روی سفته به همراه اطلاعات گیرنده و مبلغ سفته‌ی دیجیتال وارد کنید. درنهایت پس از صادر شدن سفته، فایل پی‌دی‌اف آن را به همراه شماره‌ی ملی خود، به گیرنده تحویل می‌دهید. 

روش خرید سفته‌ی آنلاین

تا لحظه‌ی نوشتن این متن بانک‌‌های ملی، آینده و قرض‌الحسنه‌ی رسالت امکان خرید اینترنتی سفته را فراهم کرده‌اند. دریافت سفته الکترونیکی در هر یک از این بانک‌ها متفاوت است. اما به‌طور کلی برای خرید آن ابتدا وارد سامانه‌ی خرید سفته در سایت یکی از این بانک‌ها می‌شوید. گزینه «درخواست سفته‌ی الکترونیکی» را انتخاب می‌کنید. برای ثبت درخواست، باید اطلاعات شخصی خودتان را ثبت کنید. چون سفته‌ی آنلاین هم مثل دیگر سندهای تجاری با اطلاعات هویتی شما اعتبار پیدا می‌کند. 

دریافت سفته‌ی الکترونیکی در ازکی‌وام

ازکی‌وام برای دسترسی راحت‌تر شما، برای اولین بار امکان دریافت اعتبار ازطریق سفته‌ی الکترونیکی را به‌صورتی ساده و سریع فراهم کرده است. به‌طور مثال در طرح خرید بیمه‌ی اعتباری، شما می‌توانید بدون نیاز به ضامن و چک و تنها با ارائه‌ی سفته‌ی الکترونیکی بیمه‌نامه‌ی خود را به‌صورت اقساطی در اقساط ۹ ماهه خریداری کنید. 

درحال‌حاضر برای خرید اقساطی بیمه‌ی شخص ثالث می‌توانید به سایت ازکی مراجعه کنید. سپس با وارد کردن مشخصات خودروی خود به مرحله‌ی پرداخت می‌رسید. در این قسمت به جای پرداخت نقدی، گزینه‌ی «خرید اقساطی بدون چک | ازکی‌وام» را انتخاب می‌کنید. 

خرید اقساطی بیمه

پس از وارد کردن شماره‌ی تماس و کد ملی برای احراز هویت و پرداخت هزینه‌ای به‌عنوان هزینه‌ی عملیات، به مرحله‌ی دریافت سفته و امضای الکترونیکی می‌رسید. برای دریافت آنلاین سفته و امضای آن، نیازی به وارد کردن هیچ اطلاعات بانکی‌ای ندارید و فقط با ثبت اطلاعات هویتی‌تان، سفته‌ی الکترونیکی برای شما صادر می‌شود. بعد از پرداخت هزینه‌ی سفته آن را به‌صورت الکترونیکی امضا خواهید کرد و فایل پی‌دی‌اف آن نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. 

بعد از این مرحله، فرایند دریافت بیمه‌نامه‌ی شما به پایان می‌رسد و تنها لازم است منتظر کارشناسان ازکی بمانید. پرداخت اقساط نیز کاملا آنلاین و ازطریق پنل ازکی‌وام انجام خواهد شد.