سوییچ را می‌چرخانیم و ماشین زمان را روشن می‌کنیم ولی صبر کنید! برای یک چندم شدن قیمت جهیزیه که نیازی به سفر و رفتن به گذشته‌ی دور نیست. همین سه چهار سال پیش خرید جهیزیه و وسایل ضروری و حتی غیرضروری خانه خیلی ساده‌تر از این روزها بود. درست است تحمل هزینه‌های جهیزیه برای هر کسی ساده نیست اما با دقت و مطالعه می‌توان جهیزیه‌ای کاربردی‌تر و مقرون به‌صرفه تهیه کرد. علاوه بر این شما می‌توانید برای تهیه جهیزیه روی ازکی‌وام هم حساب کنید. درواقع شما می‌توانید با ازکی‌وام اعتبار بگیرید و خرید اقساطی کنید.

چگونه وسایل ضروری جهیزیه را انتخاب کنیم؟

قدم اول آگاهی و شناخت نیاز است. چون همه می‌خرند، نخرید. ممکن است وسیله‌ای را که شما ضروری و کاربردی می‌دانید دیگری حتی ماهی یک بار هم استفاده نکند.

1.محدودیت‌ها را فراموش نکنید

اولین نکته‌ای که باید برای خرید قسطی لوازم خانگی در نظر بگیرید فضا و بودجه‌ای است که در اختیار دارید. خانه اول خیلی از زوج‌ها اجاره‌ای است و اسباب‌کشی‌های مکرر ممکن است به وسایل ‌‌آسیب بزند، پس منطقی است در خرید برخی تزئینات، دکورها حتی مبلمان سراغ گزینه‌های اقتصادی‌تر بروید؛ درست است نمی‌شود جلوی ضرر را گرفت اما می‌توان دنبال کاهش آن بود.

در خرید برخی موارد مثل یخچال در صورت اجاره‌ای بودن خانه، حتی در صورت داشتن بودجه، بهتر است سراغ گزینه‌ی جمع‌وجورتر بروید. هیچ اطمینانی نیست که خانه‌ی بعدی‌تان هم فضای کافی برای یخچال ساید بای ساید داشته باشد.

2.با خودتان صادق و مهربان باشید

نظر و قضاوت بقیه دلیل خوبی برای تحت فشار قرار گرفتن شما نیست. چند سال دیگر برخی وسایل چیزی بیشتر از «همان به‌دردنخور» نخواهند بود. شیوه‌ی زندگی، علایق و عادت‌های شما و همسرتان، نیازهای‌ شما را مشخص می‌کند:

هر دو صبح تا عصر سر کار هستید؟ حق دارید زندگی بدون ماکروفر و یک فریزر بزرگ را نتوانید تصور کنید.

به پختن شیرینی و کیک علاقه دارید؟ نخریدن فر می‌تواند برای شما دردناک باشد.

نه شما و نه همسرتان علاقه‌ای به دیدن فیلم و سریال ندارید؟ خریدن یک تلویزیون OLED نه به‌صرفه است و نه منطقی!

اهل مهمانی دادن نیستید، محدودیت فضا هم دارید؟ مبلمان ۹ نفره و میز غذاخوری ۶ نفره غیر از تنگ کردن جا برای شما کاربردی نخواهد داشت.

همان‌طور که گفتیم با ازکی‌وام می‌توانید برای دریافت اعتبار و خرید جهیزیه‌ی خود اقدام کنید. شما برای خرید کالاهایی که می‌خواهید حق انتخاب دارید چون ما تنها با معتبرترین و متنوع‌ترین فروشگاه‌ها همکاری می‌کنیم.

3.آهسته ولی پیوسته خرید کنید

خوب می‌شد اگر امکان تهیه‌ی تمام وسایل خانه وجود داشت ولی در بیشتر اوقات شرایط مالی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد بنابراین بهتر است وسایل را به ترتیب اولویت بخرید. اولویت را چیزی جز معیارهای شما تعیین نمی‌کند. پس از شروع زندگی مشترک می‌توانید به‌مرور هر قلمی را که لازم داشتید تهیه کنید.

خرید وسایل اصلی و بزرگ‌تر اولویت دارد. کافی است این نکته را فراموش کنید تا ناخودآگاه خودتان را درگیر وسایل غیرضروری بیابید. پس سعی کنید با توجه به سبک زندگی‌تان لیستی را از وسایل «واقعا ضروری» تهیه کنید.

وسایل ضروری را بخرید، بودجه باقی‌مانده را چک کنید سپس خرید را به ترتیب اولویت ادامه دهید. دستتان نلرزد! اگر اهل آب‌میوه نیستید، آب‌میوه‌گیری را حذف کنید. هر چیزی که در این لیست نگنجد در حال حاضر غیرضروری است.

4.هر چه ارزان‌تر، به‌صرفه‌تر؟

لازم است بدانید ارزان‌تر بودن یک وسیله به معنای به‌صرفه‌تر بودن خرید آن نیست. کیفیت فاکتوری مهم و تعیین‌کننده است. گاهی هزینه‌ی بیشتر به‌خصوص در مورد وسایل برقی، عمر طولانی‌تر وسیله را تضمین می‌کند. در مورد خرید ملزومات زندگی‌تان تحقیق کنید، با توجه به بودجه، اهمیت و کاربرد وسیله برای شما بهترین کیفیت را بخرید.

در خرید هر کدام وسیله‌ها سراغ اولین فروشگاه آنلاین یا حضوری‌ای که پیدا کردید نروید. قیمت‌ها را مقایسه کنید و به‌دنبال مناسب‌ترین قیمت باشید. البته مراقب باشید گاهی ارزان، بی‌حکمت نیست، معتبر بودن سایت یا فروشگاه از مواردی است که باید به آن توجه کنید. به‌خصوص در خرید جهیزیه که ممکن است طولانی شدن مراحل، دقت شما را پایین بیاورد.

علاوه بر این کنار گذاشتن برخی خط قرمزها می‌تواند زندگی را کمی ساده کند؛ خرید دست‌دوم اگر آگاهانه باشد می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

5.مد را کنار بگذارید، شما چه می‌خواهید؟

سر می‌چرخانید همه جا یک‌رنگ شده است. در همه‌ی خانه‌ها همان پرده‌ای را می‌بینید که دوستش ندارید. بیشتر مبل‌ها و تخت‌ها هم که عجیب‌تر از آن هستند که به دل شما بنشینند. کسی که قرار است در خانه‌ی شما به آرامش برسد خودتان هستید.

در مقایسه با خواسته‌ی شما اهمیتی ندارد روندها و مد چه می‌گویند. وسایلی را که بخرید که نه فقط الان، پنج سال دیگر هم دوستشان داشته باشید. می‌توانید از دیگران مشورت بگیرید ولی سلیقه‌ی شما است که باید در جای‌جای خانه دیده شود.

6.یک نه بزرگ به تجملات و شلوغی‌ها

فرش دستباف ایرانی بی‌نظیر است اما تا وقتی وسایل ضروری یعنی اقلامی مثل یخچال و جاروبرقی خریداری نشده‌اند به آن فکر هم نکنید. بوفه، میز کنسول گران‌قیمت و کریستال‌ها تا وقتی فضای مناسبی برای آن‌ها نداشته باشید کاربردی نخواهند داشت. به‌علاوه وسیله‌ای مثل بوفه ریشه در فرهنگ تجمل‌گرایی دارد؛ ویترینی برای نمایش کریستال‌ها و تزئینات گران‌قیمت که به‌راحتی قابل حذف است.

به جای شلوغ کردن خانه با صرف چنین هزینه‌هایی بعد از خرید اقلام واجب می‌توانید به گلدان‌ها و گل‌ها، تزئینات و دکوری‌های ارزان‌قیمت‌تر فکر کنید. وسایلی که ساده و زیبا هستند و تک‌تک آن‌ها را با وسواس و علاقه انتخاب کرده‌اید.

از تجربه دیگران در خرید جهیزیه کمک بگیرید

در ابتدا بگوییم که تجربه دیگران در خرید جهیزیه راهگشا است ولی همیشه هم موثق و مطمئن نیست. همان‌طور که گفتیم افراد سبک زندگی، بودجه و علایق خیلی متفاوتی دارند. ممکن است یک تجربه، مفید به نظر برسد ولی هیچ ارتباطی به شیوه زندگی شما نداشته باشد. به توصیه‌ی دیگران به‌عنوان راهنمایی گوش کنید نه قانون.

در نهایت هر چقدر هم که برای خرید جهیزیه تحقیق کرده باشید ممکن است در دام خرید برخی وسایل غیرکاربردی بیفتید. از نظر بزرگ‌تر‌ها، دوستان، تازه‌عروس‌ها و خانم‌های باتجربه استفاده کنید، باور کنید گاهی به نکاتی اشاره می‌کنند که متعجب می‌شوید!