همان‌طور که از نام بانک صنعت و معدن مشخص است، وام‌های این بانک به انواع واحدهای صنعتی و تولیدی اختصاص دارد. اگر کسب‌وکار خودتان را دارید و می‌خواهید واحد صنعتی‌‌تان را توسعه دهید، می‌توانید از وام‌های بانک صنعت و معدن استفاده کنید. در این مقاله، درباره نحوه دریافت تسهیلات بانک صنعت و معدن صحبت می‌کنیم و شرایط و مدارک مورد نیاز آن را توضیح می‌دهیم.

انواع وام‌های بانک صنعت معدن

به‌طور کلی، بانک صنعت و معدن به واحدهای مختلف صنعتی، گردشگری، معدنی و سایر مشاغل وابسته وام می‌دهد و به آن‌ها در رشد کسب‌وکارشان کمک می کند. برای دریافت تسهیلات بانک صنعت و معدن، در این بخش، هر کدام از وام‌های این بانک را توضیح می‌دهیم.

تسهیلات بلندمدت بانک صنعت و معدن

این تسهیلات مخصوص کسانی است که قصد راه‌اندازی واحد صنعتی، گردشگری یا معدنی را دارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، می‌توانید از بانک صنعت و معدن تسهیلات ارزی یا ریالی بگیرید.

وام سرمایه در گردش

بیشتر کسانی که در بخش‌های صنعتی، معدن و گردشگری فعالیت می‌کنند، سراغ وام سرمایه در گردش می‌روند. با این وام، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند منابع مالی را به صورت ارزی و ریالی دریافت کنند. 

در وام سرمایه در گردش، مبلغی به عنوان بودجه اختصاصی وجود دارد. متقاضیان از این بودجه برای خرید مواد اولیه، قطعه‌ها، ماشین‌آلات و لوازم یدکی استفاده می‌کنند. بانک صنعت و معدن موظف است که ۶۰ درصد از بودجه را به عنوان سرمایه ثابت تامین کند. پرداخت ۳۰ درصد از بودجه هم به عهده شما  خواهد بود. 

افراد حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و اشخاص حقوقی هم با ارائه طرح کار و نیازهای مالی می‌توانند بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. بعد از دریافت وام سرمایه در گردش، بین ۱ تا ۳ سال فرصت دارید که بازپرداخت را انجام دهید.

شرایط دریافت وام سرمایه در گردش

برای دریافت این وام باید در یکی از شعبه‌های بانک صنعت و معدن حساب قرض‌الحسنه باز کنید و طرح اقتصادی ارائه کنید. بعد از تایید طرح و اعتبارسنجی، مبلغ وام به حساب شما واریز می‌شود. همچنین، برای دریافت وام سرمایه در گردش به گردش حساب و ضمانت هم احتیاج دارید. کارشناس‌های بانک تعداد و نوع وثیقه و ضمانت را با توجه به نوع تسهیلات مشخص می‌کنند. نکته مهم اینکه اگر اموال را به عنوان وثیقه به بانک معرفی می‌کنید، باید هزینه بیمه آن پرداخت کنید.

بانک صنعت و معدن

تسهیلات قرض‌الحسنه بانک صنعت و معدن

کسانی که در بانک صنعت و معدن حساب قرض‌الحسنه دارند، می‌توانند این وام را دریافت کنند. مبلغ این وام فقط برای تامین مخارج ازدواج، جهیزیه، درمان، خرید، تعمیر مسکن و تحصیل استفاده می‌شود.

تسهیلات مضاربه

یکی از وام‌های بانک صنعت و معدن، تسهیلات مضاربه است. طبق قرارداد مضاربه، بانک سرمایه شما را تامین می‌کند و شما به عنوان وام‌گیرنده با وام مضاربه تجارت خودتان را شروع می‌کنید. 

سود حاصل از این کسب‌وکار بین شما و بانک تقسیم می‌شود. در نهایت، ۱ سال فرصت دارید که مبلغ وام را به بانک پرداخت کنید. نکته مهم این است که اگر در زمینه واردات فعالیت می‌کنید، نمی‌توانید وام مضاربه بگیرید.

شرایط دریافت وام‌های بانک صنعت و معدن

اگر بخواهیم شرایط وام‌های بانک صنعت و معدن را به طور عمومی توضیح بدهیم، باید بگوییم که مهم‌ترین شرط ارائه طرح توجیهی است. شما به عنوان صاحب واحد صنعتی یا صاحب کسب‌وکار باید طرحی ارائه کنید که از نظر فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر باشد. 

شرط دوم فعالیت در راستای صنعت، معدن و گردشگری است. به بیان دیگر، برای دریافت وام‌های بانک صنعت و معدن باید به بانک ثابت کنید که فعالیت‌های واحد صنعتی شما به صنعت، معدن و گردشگری مرتبط است. مثلاً کسانی که در زمینه تولید ماشین‌آلات یا تولید مواد شیمیایی فعالیت می‌کنند، می‌توانند این وام را بگیرند.

مدارک لازم برای وام صنعت و معدن

مدارک لازم برای دریافت وام‌های بانک صنعت و معدن برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. در این بخش، مدارک مورد نیاز را برای هر کدام از این گروه‌ها به تفکیک بیان می‌کنیم.

مدارک وام صنعت و معدن برای اشخاص حقوقی

  • نامه درخواست تسهیلات و صورت‌جلسه هیئت مدیره
  • ضامن و مدارک ضامن
  • اساس‌نامه شرکت
  • وثیقه
  • آخرین آگهی روزنامه رسمی که در آن تغییرات اقامتگاه‌، سرمایه و اعضای هیئت مدیره ثبت شده است.
  • مجوزهای قانونی مثل پروانه بهره‌برداری، پروانه بهداشت و محیط زیست
  • مدارک تحصیلی و کپی آن
  • سوابق کاری اعضای هیئت مدیره شرکت
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه مکان شرکت
  • قراردادهای شرکت مثل قراردادهای فروش و ارائه خدمات
  • اظهارنامه‌های مالیاتی و صورت‌های مالی
  • آخرین لیست بیمه تامین اجتماعی
  • تراز آزمایشی آخرین ماه
  • راه های دریافت وام های بانک صنعت و معدن

مدارک وام‌های صنعت و معدن برای اشخاص حقیقی

  • برنامه و طرح توجیهی کسب‌وکار
  • جواز کسب
  • اظهارنامه مالیاتی
  • صورت‌حساب سود و زیان
  • ترازنامه ۳ سال گذشته
  • آمار تولید و فروش در ۳ سال گذشته
  • گزارش بودجه عملیاتی سال جاری

مراحل دریافت وام‌های بانک صنعت و معدن

برای دریافت تسهیلات بانک صنعت و معدن باید به نزدیک‌ترین شعبه این بانک مراجعه کنید و درخواست‌تان را ثبت کنید. بعد از تایید بانک، باید گزارش توجیهی بنویسید. برای نوشتن طرح می‌توانید از شرکت‌های مهندس مشاور کمک بگیرید. 

در مرحله بعدی، گزارش توجیهی را همراه با مدارک به شعبه تحویل می‌دهید. حالا باید صبر کنید تا بانک گزارش و مدارک را بررسی کند. بعد از تایید گزارش توجیهی طرح، بانک با شما قرارداد می‌بندد و وام به حسابتان واریز می‌شود. در نهایت، بازپرداخت اقساط را می‌توانید با توجه به پیشرفت طرح انجام دهید.

وام‌های بانک صنعت و معدن، سرمایه‌ای برای رشد کسب‌وکار

اگر کسب‌وکار یا ایده تولیدی شما به حوزه‌های صنعت، معدن و گردشگری ربط دارد، بانک صنعت و معدن به شما کمک می‌کند که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده و به اقتصاد کشور کمک کنید. برای این کار کافیست طرح توجیهی کسب‌وکارتان را بنویسید و به بانک ارائه کنید. 

سوالات متداول

سقف وام‌های بانک صنعت و معدن چقدر است؟

سقف مبلغ وام بانک صنعت و معدن برای اشخاص حقیقی ۱ میلیارد ریال است. 

بازپرداخت وام‌های بانک صنعت و معدن چقدر است؟

 بانک صنعت و معدن حداکثر ۵ سال به متقاضیان فرصت می‌دهد. تغییر زمان بازپرداخت به نوع طرح بستگی دارد.

آیا دریافت تسهیلات بانک صنعت و معدن به سپرده‌‌گذاری احتیاج دارد؟

بله، برای گرفتن وام باید در بانک صنعت و معدن به سپرده‌گذاری احتیاج دارید.

آیا می‌توان به صورت آنلاین از بانک صنعت و معدن وام گرفت؟

خیر، برای دریافت تسهیلات بانک صنعت و معدن باید به شعبه‌های این بانک مراجعه کنید.