یک تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد از دنیای بازی؛ تمام چیزی که حین استفاده از آخرین کنسول شرکت سونی به آن فکر می‌کنید… نهمین نسل کنسول‌های بازی آمدند تا متفاوت‌ترین تجربه‌ای که از کنسول‌های بازی داشتید را فرسنگ‌ها جا‌به‌جا کنند. پلی استیشن ۵، جدیدترین کنسول بازی خانواده‌ی پلی استیشن پس از موفقیت نسل‌های پیشین خود، در پاییز ۱۴۰۰ رونمایی شد و پس از گذشت بازه‌ای، به عرضه‌ی جهانی رسید و مهمان خانه و کاشانه‌ی افرادی شد که بازی را به اکسیژن ترجیح می‌دهند. در ادامه به نقد و بررسی این کنسول می‌پردازیم و راهی مناسب برای خرید آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تغییرات «پلی استیشن ۵» نسبت به برادر بزرگ‌تر

پلی استیشن ۵ نسبت به نسل قبل، تفاوت‌های زیادی داشته است اما یکی از مهم‌ترین تغییرات می‌توان به افزایش قدرت پردازشی و گرافیکی در کنار حل شدن محدودیت همیشگی این سیستم یعنی استفاده از حافظه پرسرعت SSD به جای حافظه‌ی HDD اشاره کرد.

پلی استیشن ۳ با هدف ارائه‌ی بازی‌ها با رزولوشن اچ‌دی (HD 720p) و پلی استیشن ۴ با هدف ارائه‌ی تصویر با رزولوشن فول‌‌اچ‌دی (Full HD 1080p) ارائه شده بودند، اما پلی استیشن ۵ اینجاست که تا رزولوشن 8k (البته در آینده‌ی نزدیک!) تصاویری ارائه کند که تشخیص آن از واقعیت ممکن نباشد!

پلی استیشن ۵

 

پلی استیشن ۵ با ۸ هسته پردازنده ۳.۵ گیگاهرتزی و ۱۶ گیگ حافظه‌ی رم از نوع GDDR6 در کنار حافظه‌ی SSD و پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی که دارد، بهترین تجربه‌ی گرافیکی از بازی کردن را در اختیار شما قرار دهد.

پلی استیشن ۵ در دو نسخه‌ی PS5 Console و PS5 Digital Edition ارائه می‌شود که تفاوت آن‌ها در قابلیت استفاده از دیسک فیزیکی برای استفاده از بازی‌هاست. در نسخه‌ی دیجیتال، بازی‌ها با ازطریق استور مخصوص سونی دانلود و نصب می‌شوند اما در نسخه‌ی دیگر، می‌توان آن‌ها را ازطریق دیسک بلوری نصب کرد.
البته این دو نسخه در موارد سخت‌افزاری و… تفاوت خاصی ندارند و تنها نوع استفاده‌ی شما از کنسول، معیار انتخاب شما خواهد بود.

همه‌چیز، در دستان تو

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که با رونمایی از این کنسول افتاد، انقلابی بود که در دسته‌ی بازی مخصوص آن که با نام DualSense Controller یا کنترلر دوال‌سنس شناخته می‌شود رخ داد.

موتورهای حرکتی دقیق‌تر، صفحه‌ی لمسی بهتر، تریگرهای حساس به فشار با قابلیت تنظیم سختی متناسب با نوع بازی و طراحی ارگونومیک‌تر، تنها بخشی از مزیت‌های آن نسبت به کنترل نسخه‌ی قبلی (که با اسم DualShock 4 آن را می‌شناسیم) است و قطعا تجربه متفاوتی از بازی را برای شما به اشتراک می‌گذارد.

پلی استیشن ۵

 

PlayStaion یا XBOX؟ کدام را بخریم؟

اگر بخواهیم با بودجه‌ی تقریبا مشابه به رقیب پلی استیشن اشاره کنیم، یک گزینه‌ی معقول وجود دارد؛ XBOX series X.

ممکن است اگر مشخصات فنی این دو رقیب را روی کاغذ بررسی کنیم برتری ظاهری با ایکس باکس باشد اما باید بپذیریم در عمل تفاوت خاصی وجود نخواهد داشت و هردوی آن‌ها عالی هستند.

تنها عامل موثری که می‌تواند پاسخ سوال «ایکس باکس یا پلی استیشن» را بدهد، سلیقه‌ی شخصی کاربر و بازی‌های انحصاری است که در هر کنسول می‌توان آن را تجربه کرد.

پلی استیشن و بازی‌ها

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، یکی از عوامل موثر در انتخاب کنسول بازی‌های اختصاصی است که برای هر کنسول ارائه می‌شود. معمولا استودیوهای بازی‌سازی قراردادهایی برای ارائه‌ی اختصاصی برخی از بازی‌های محبوب دارند تا با همکاری شرکت‌های سازنده‌ی کنسول، مزیت‌های رقابتی برای خود به‌وجود بیاورند.

مثلا اگر انتخاب شما، پلی استیشن ۵ باشد، می‌توانید بازی‌هایی مثل Spider-Man: Miles Morales ،Horizon II: Forbidden West و Gran Turismo 7 را تجربه کنید که در کنسول رقیب در دسترس نیستند.

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که شما علاوه‌بر بازی‌هایی که به‌صورت اختصاصی برای پلی استیشن ۵ ارائه شدند، می‌توانید بازی‌های پلی استیشن ۴ را هم روی کنسولتان بازی کنید.

قیمت جهانی پلی استیشن و مزایای خرید اقساطی

طبق دیتای سایت‌های رسمی سونی، قیمت پایه‌ی نسخه‌ی دیجیتال از ۳۹۹ دلار آمریکا و قیمت پایه‌ی نسخه‌ی کنسول از ۴۹۹ دلار آمریکا شروع می‌شود.

البته برای محاسبه‌ی قیمت داخل ایران باید عوامل دیگری مثل هزینه‌ی مالیات و واسطه‌ فروش را هم درنظر گرفت؛ متاسفانه محاسبه‌ی این عوامل باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده‌ی آن بعضا تا دو برابر قیمت اصلی هم بالا برود! به همین دلیل خرید قسطی می‌تواند گزینه‌ی ساده‌تری برای خرید کنسول قسطی دلخواه شما باشد.

پلی استیشن ۵ در یک نگاه

در جمع‌بندی پایانی، اگر بخواهیم ویژگی‌های مهم پرچم‌دار کنسول‌های سونی را با هم مرور کنیم، باید به مواردی مثل توان پردازشی فوق‌العاده، کنترل دوال‌سنس جذاب با کلی اتفاق هیجان انگیز، حافظه‌ی داخلی پرسرعت از نوع SSD، عملکرد آرام و ساکت و سازگاری با بازی‌های نسل قبل خود اشاره کرد.

شرایط خرید اقساطی پلی استیشن ۵

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، خرید اقساطی در جهان بسیار فراگیر شده و خرید اقساطی در رفتار خرید مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

در ایران هم با توجه به مسائل مختلفی که وجود دارد، خرید اقساطی یکی از مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین راه‌ها برای خرید محصولات دیجیتال است.
اگر قصد خرید اقساطی پلی استیشن ۵ را دارید، کافی است ازطریق پلتفرم ازکی‌وام اقدام کنید و خیلی سریع‌تر از پس‌انداز کردن، خریدتان را انجام دهید و دغدغه‌هایی مثل نوسانات قیمت دلار را نداشته باشید.

برای دریافت اعتبار ازکی‌وام و خرید اقساطی پلی استیشن ۵، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. در وب‌سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید.

۲. مدارک خود را در قسمت مربوطه بارگذاری کنید.

۳. مدارک خاصی را که از شما خواسته می‌شود به‌صورت فیزیکی ارسال کنید.

۴. از «ازکی‌وام» اعتبار بگیرید.

۵. با استفاده از اعتبار خود، از فروشگاه‌های طرف قرارداد با ازکی‌وام، به‌صورت اقساطی خرید کنید.