طراحی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی روی حال و هوای اهل خانه می‌گذارد و نظم و زیبایی خانه را هم زیاد می‌کند. اگر می‌خواهید دکوراسیون خانه را عوض کنید و وسایل جدید بخرید، این مقاله برای شماست. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی نکات مهم در طراحی دکوراسیون خانه صحبت کنیم. با رعایت این نکات می‌توانید فضای خانه را بزرگ‌تر و زیباتر نشان دهید و برای همیشه از آشفتگی و بی‌نظمی خلاص شوید. در آخر مقاله هم روش خرید اقساطی لوازم دکوراتیو معرفی می‌کنیم.

انواع روش‌های دکوراسیون منزل

طراحان و دکوراتورهای داخلی به روش‌های مدرن، سنتی، کلاسیک و معاصر، خانه‌ها را دکور می‌کنند. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

دکوراسیون منزل به شیوه‌ی مدرن

اگر خانه‌ی شما کوچک است، می‌توانید سبک مدرن را در دکوراسیون منزل اجرا کنید. در این سبک از بافت‌ها و طرح‌های مینیمال استفاده می‌شود. همچنین، و رنگ‌های متنوع در سبک مدرن جایی ندارند. 

مبلمان ساده و رنگ‌های ساده مشخصات اصلی منزل مدرن هستند. در طراحی دکوراسیون به شیوه‌ی مدرن لازم نیست اصل تقارن را رعایت کنید. می‌توانید بین مبلمان، میزها و پرده هماهنگی ایجاد کنید.

دکوراسیون منزل به شیوه‌ی سنتی

اگر پنجره‌های رنگی و سرویس‌های چوبی دوست دارید، ما دکوراسیون سنتی را پیشنهاد می‌کنیم. در دکوراسیون سنتی می‌توانید از وسایل و مبلمان جفت و متقارن استفاده کنید. در این سبک، مبل‌ها لبه‌های نرم و منحنی دارند و طرح‌دار و پرنقش‌ونگار هستند.

نحوه چینش منزا

دکوراسیون منزل به شیوه‌ی معاصر

بعضی‌ها دوست دارند از رنگ‌های متنوع در خانه‌شان استفاده کنند. اگر شما هم عاشق رنگ‌های شاد هستید، می‌توانید از سبک معاصر استفاده کنید. در این سبک، فضای خالی روی دیوارها و مبلمان به اندازه‌ی بقیه بخش‌های خانه اهمیت دارند. برای پرکردن فضای روی دیوارها می‌توانید از تابلوهای هنری و تابلو فرش استفاده کنید.

دکوراسیون منزل به شیوه‌ی کلاسیک

مشخصه‌ی اصلی دکوراسیون کلاسیک مبل‌های چوبی تیره‌رنگ هستند. با خرید قسطی مبل چوبی منبت‌کاری‌شده می‌توانید خانه را به شکل کلاسیک دکور کنید. در این نوع دکوراسیون، شلوغی و به‌هم‌ریختگی وجود ندارد و وسایل در جای خودشان قرار دارند. هم‌خوانی وسایل، چیدمان ثابت و پایدار، پارچه‌های مات و براق، نقش‌های قدیمی روی مبل و پرده از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون کلاسیک هستند.

مهم‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون منزل

رنگ وسایل خانه، جایگاه قرارگرفتن لوازم و چیدمان آن‌ها مهم‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون منزل هستند. در این بخش هر کدام از عوامل را توضیح می‌دهیم. فراموش نکنید که چیدمان وسایل در خانه‌های کوچک و بزرگ متفاوت است و بهتر است هنگام طراحی دکوراسیون خانه و خرید لوازم دکوری حتما اندازه‌ی منزل خودتان را در نظر بگیرید.

به رنگ‌‌ها دقت کنید

هنگام خرید اقساطی لوازم دکوراتیو و مبلمان خانه به رنگ بخش‌های مختلف توجه کنید. هماهنگی و تناسب رنگ‌ها نقش مهمی در فضای کلی خانه دارد. اگر از وسایل دکوری رنگارنگ استفاده کنید، محیط خانه کوچک‌تر نشان داده می‌شود. 

در مقابل، رنگ‌های خنثی محیط خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید در اتاق پذیرایی خانه کمی تمایز ایجاد کنید، از مبل‌های آبی استفاده کنید. این رنگ آرامش و صلح را برای ساکنین خانه به ارمغان می‌آورد و برای رنگ پرده‌های اتاق خواب هم مناسب است. رنگ سبز هم آرامش‌بخش و پویا است و انرژی اهل خانه را بیشتر می‌کند.

به مدل مبلمان توجه کنید

مبل‌های استیل فضای زیادی را اشغال می‌کنند و برای خانه‌های بزرگ مناسب هستند. اگر محیط خانه‌ی شما کوچک است، ما مبل‌های راحتی را پیشنهاد می‌کنیم. این مبل‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و تنوع رنگی بیشتری دارند. اگر به دکوراسیون کلاسیک علاقه‌مند هستید، مبل سلطنتی بخرید. این مبل‌ها رنگ طلایی و بژ دارند و با رنگ‌های خنثی به خوبی هماهنگ می‌شوند.

حتما بخوانید

برای انتخاب مبل مناسب پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع مبل را بخوانید. در این مقاله مشخصات انواع مبل چیس، تاکسیدو، لاوسون و غیره را توضیح داده‌ایم.

لوستر را با توجه به دکوراسیون انتخاب کنید

لوستر هم یکی از لوازم دکوراتیو منزل است و به زیبایی و نورپردازی خانه کمک می‌کند. اگر دکوراسیون کلاسیک و سنتی انتخاب شما است، لوسترهای پرزرق‌وبرق بخرید. برای خانه‌هایی که دکوراسیون مدرن و معاصر دارند، لوسترهای مدرن مناسب هستند. لوسترهای سنتی نقش‌های رنگارنگی دارند، ول لوسترهای مدرن طراحی خاصی ندارند. می‌توانید لوسترهای مدرن را با انواع دکورها هماهنگ کنید.

بهتر است بدانید

ما در وبلاگ ازکی‌وام یک مقاله‌ی کامل راجع به انواع لوستر و ویژگی‌های آن نوشتیم. برای آشنایی بیشتر با انواع لوسترهای حبابی، مدرن، لوسترهای LED، لوسترهای فانتزی و شمعی این مقاله را مطالعه کنید. امکان خرید قسطی همه‌ی این لوسترها هم وجود دارد.

از وسایل چندمنظوره استفاده کنید

در مدل دکوراسیون مدرن و مینیمال، وسایل چندمنظوره حرف زیادی برای گفتن دارند. مبل‌های تخت‌خواب‌شو، کمدهای چندمنظوره، قفسه‌های جداکننده از جمله این وسایل هستند. با استفاده از این وسایل می‌توانید، فضای خانه را بزرگ‌تر نشان دهید و نظم خانه را بیشتر کنید.

آینه نصب کنید

آینه‌ها به شدت در بزرگ‌نمایی خانه نقش دارند. اندازه‌ی آینه‌ها را با توجه به اندازه‌ی دیوار یا کمد انتخاب کنید. اگر آینه را روبه‌روی لامپ و سیستم‌های روشنایی خانه نصب کنید، فضای خانه بزرگ‌تر نشان داده می‌شود و نور خانه بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید برای اتاق خواب آینه بخرید، می‌توانید از کمدهای آینه‌دار استفاده کنید. خرید این کمدها از نظر هزینه به‌صرفه‌تر است.

کف اتاق را خالی کنید

یکی از نکاتی که دکوراسیون خانه را زشت و نامرتب نشان می‌دهد، شلوغی کف اتاق پذیرایی و آشپزخانه است. می‌توانید وسایل اضافه آشپزخانه را در سبد بگذارید و زیر میز آشپزخانه قرار دهید. شلف‌های نصب‌شده روی دیوار هم می‌توانند در مرتب‌کردن کف اتاق به شما کمک کنند. اگر از کمدهای جادار استفاده کنید، می‌توانید به خوبی وسایل و خرده‌ریزها را مدیریت کنید.

در این قسمت درباره‌ی نکات کلی دکوراسیون منزل صحبت کردیم. در بخش بعدی، دکوراسیون هر کدام از بخش‌های منزل را به طور دقیق توضیح می‌دهیم.

نکته‌های مهم در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی

بخشی که بیشتر از بقیه اتاق‌های خانه به چشم می‌آیند، اتاق نشیمن یا پذیرایی هستند. در دکوراسیون اتاق پذیرایی، مبل‌ها را به دیوار نچسبانید و آن‌ها را به‌طور کامل روی فرش قرار ندهید. بهتر است یکی از مبل‌ها متفاوت‌ از بقیه باشد. با این کار حس تکرار را در فضا از بین می‌برید. 

اگر پنجره‌ی اتاق پذیرایی تمام‌ قد نیست، پرده‌های بلند انتخاب کنید. درصورتی‌که می‌خواهید روی دیوارها تابلو نصب کنید، آن‌ها را در ارتفاع چشمتان تنظیم کنید. در نورپردازی اتاق نشیمن، لوستر، دیوارکوب، نورپردازی نقطه‌ای و آباژور هم گزینه‌های خوبی هستند. 

چیدن منزل

نکته‌های مهم برای دکوراسیون اتاق خواب

در دکوراسیون اتاق، دیوار پشت تخت، رنگ پرده و جای تخت از نکته‌های مهم هستند. سعی کنید در اتاق خواب از نور زیاد و رنگ‌های تند استفاده نکنید. بهتر است تخت را طوری بگذارید که پنجره در سمت چپ یا راست آن باشد. 

فضای اتاق خواب شما با یک مبل تکی زیباتر می‌شود. می‌توانید از آن برای مطالعه و استراحت نیم‌روزی استفاده کنید. در مورد پرده‌ی اتاق خواب هم به طرح و رنگ آن توجه کنید. پرده‌ی اتاق خواب باید تا جای ممکن ساده، نازک و سبک باشد.

نکته‌های مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا و مرتب از گلدان و نیم‌پرده‌های نازک استفاده کنید. اگر فضای نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها خیلی شلوغ است، بالای اجاق گاز یک استند بگذارید و وسایل پخت‌وپز را روی آن قرار دهید. شلف‌‌های آشپزخانه فضای آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، پس بخشی از کابینت‌ها را با شلف‌های باز جایگزین کنید.

نکته‌های مهم در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

حمام و دست‌شویی خانه زیاد به چشم نمی‌آیند. با رعایت این نکات می‌توانید خوش‌سلیقگی خودتان را ثابت کنید. بهتر است چراغ حمام و دست‌شویی را بالای آینه نصب کنید و کنار آینه یک قفسه‌ی مخصوص برای وسایل آرایشی و بهداشتی قرار دهید. 

لوازم دکوراتیو شیشه‌ای برای فضای حمام و سرویس بهداشتی مناسب نیستند و رنگ‌های تیره هم فضا را کوچک‌تر می‌کنند. در نهایت، لوازم کوچک سرویس بهداشتی را به صورت ست خریداری کنید.

نحوه‌ی خرید اقساطی لوازم دکوراتیو

در ازکی‌وام امکان خرید اقساطی لوازم خانگی، انواع پرده، کمد و مبلمان وجود دارد. برای شروع خرید قسطی کافی است در سایت ثبت‌نام کنید و وارد بخش فروشگاه شوید. برای ایجاد حساب باید شماره موبایل و اطلاعات فردی را در سایت وارد کنید و تصویر کارت ملی و شناسنامه را بارگذاری کنید. بعد از تایید مدارک، اعتبار به حساب شما اضافه می‌شود و می‌توانید در دسته‌بندی لوازم دکوراتیو، لوازم دکوری موردنیازتان را بخرید. با خرید اقساطی لوازم دکوراتیو، هیچ محدودیتی در انتخاب ندارید و با خیال راحت بهترین و زیباترین محصولات دکوری را خریداری کنید.