هدست راه ارتباطی صوتی ما با دنیای بازی است و همانطور که می‌دانید اهمیتی بسیار برای غوطه‌وری بیشتر در بازی و لذت‌بردنِ بیشتر از بازی دارد، در همین راستا «مانیتور» یا «صفحه‌‌ی نمایش» راه ارتباطی تصویری ما با بازی است و شاید حتی اهمیتی بیشتر از هدست برای غوطه‌وری بیشتر در بازی دارد. ازاین‌رو، برای خرید مانیتور گیمینگ باید دقت و وسواس بیشتری نسبت به خرید هدست به خرج دهیم.

امروز انواع مانیتور گیمینگ از برندهای مختلف با ویژگی‌های گوناگون در بازار وجود دارند که قطعا در نگاه نخست باعث سردرگمی می‌شوند، اما با دانستن مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای، می‌توان انتخابی آگاهانه داشت و از سردرگمی به‌هنگام انتخاب صفحه‌ی ‌نمایش گیمینگ رها شد.

در ادامه به ویژگی‌‌های شاخص یک مانیتور گیمینگ برای گیمرها خواهیم پرداخت و پس از آن خواهیم دید که بهترین برندها و مدل‌های مانیتور گیمینگ در جهان امروز کدامند. اگر مانیتور گیمینگ مورد نظر خود را انتخاب کردید هم در آخر یک راه ساده و آسان برای خرید به شما پیشنهاد داده‌ایم؛ خرید اقساطی بدون ضامن و کاملا آنلاین از فروشگاه‌ دراگون شاپ.

۴ نکته کلیدی برای خرید مانیتور گیمینگ باکیفیت

فارغ از قیمت مانیتور، ویژگی‌های مهمی که به‌هنگام انتخاب و خرید اقساطی مانیتور باید به آن‌ها دقت کنید از قرارِ زیر هستند:

۱- رفرش‌ریت: تفاوت مهم مانیتورهای معمولی با مانیتورهای گیمینگ در رفرش‌ریت‌شان است. هر چه رفرش‌ریت یک مانیتور بالاتر باشد، انتخابی مناسب‌تر برای گیمینگ است. رفرش‌ریت اشاره دارد به تعداد دفعاتی که مانیتور اطلاعات جدید را در هر ثانیه به‌روز می‌کند. این معیار را با «هرتز» اندازه‌گیری می‌کنند و – چنان‌که گفته شد – هر اندازه عدد پشتِ این هرتز بزرگ‌تر باشد، اوضاع بهتر است. رفرش‌ریت بالاتر برابر است با تصاویر بهتر، روان‌تر و با تلاطمِ کمتر. بهتر است به‌دنبال مانیتوری باشید که حداقل رفرش‌ریت‌اش ۷۵ هرتز باشد، هر چند که مانیتورهای جدید عمدتا دارای ۱۲۰ هرتز و بالاتر هستند.

۲- رزولوشن: ویژگی دیگری که بسیار برای گیمرها مهم است رزولوشن است. هر چه رزولوشن بالاتر باشد بهتر است. رزولوشن یا وضوح می‌گوید که مانیتور چند پیکسل در عرض و ارتفاع دارد. به‌عنوان مثال، ۱۰۸۰در ۱۹۲۰ و بالاتر. رزولوشن‌ها را امروز نام‌گذاری کرده‌اند و از HD و FHD تا QHD و 4K و 8K دسته‌بندی‌شان کرده‌اند. حداقل چیزی که نیاز دارید فول‌اچ‌دی است، اما قطعا مانیتوری که رزولوشنش QHD و 4K است وضعیت بهتری دارد.

۳- زمان پاسخ‌گویی: این هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مانیتور گیمینگ بزرگ است. هر چه زمان پاسخ‌گویی کمتر باشد بهتر است، اما خیلی هم ویژگی ضروری و حیاتی‌ نیست. زمان پاسخگویی دلالت دارد بر این‌که یک مانیتور چقدر طول می‌کشد تا پیکسل‌های جداگانه را از سیاه به سفید تغییر دهد. زمان پاسخگویی بالا معمولا همراه است با تاری تصویر به‌هنگام حرکت در بازی‌های سریع.

بهتر است به‌دنبال مانیتوری باشید که زمان پاسخ‌گویی‌اش کمتر از ۵ میلی‌ثانیه است، هر چند که خوشبختانه بسیاری از مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ایِ امروزی زمان پاسخ‌گویی‌شان ۱ و گاه حتی ۰.۵ میلی‌ثانیه است.

۴- نوع پنل: مانیتورها معمولا دارای یکی از سه پنلِ TN، IPS و VA هستند. هر یک از این‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند، اما برای دنیای گیمینگ و کیفیت تصویر، معمولا پنلVA بهتر از آن دو و پنل IPS بهتر از TN است. مانیتورهای TN سریع‌ترند اما قیمتی پایین دارند و در زاویه کیفیت خوبی ندارند. مانیتورهای دارای پنل IPS زمان پاسخ‌گویی کمی دارند و رنگ‌ها را هم بهتر نشان می‌دهند، اما مانیتورهای VA بهترین کنتراست را در بین این سه نوع پنل دارند.

  • معمولا مانیتورهای گران‌قیمت بهترین ویژگی‌های مانیتورهای گیمینگ را دارند. به عنوان مثال، رفرش‌ریت‌شان مناسب، کنتراست‌شان راضی‌کننده، رزولوشن‌شان در حد عالی و نرخ پاسخ‌گویی‌شان زیر ۱ میلی‌ثانیه است. اما انتخاب با شماست که نسبت به بودجه‌ای که دارید، بهترین مانیتور را انتخاب کنید.
  • ممکن است به‌هنگام انتخاب مانیتور، با ویژگی‌هایی با نام G-Sync و FreeSync برخورد کنید. این دو به قابلیت‌هایی برای کاهش پارگی و باگ‌های صفحه اشاره دارند و البته وجودشان معمولا به قیمت مانیتور اضافه می‌کند. G-Synce برای مانیتورهایی است که قرار است برای کامپیوترهای دارای کارت گرافیک انویدیا به کار بروند و FreeSynce برای مانیتورهایی است که قرار است برای کامپیوترهای دارای کارت گرافیک AMD به کار بروند.
  • هنگام خرید مانیتور، بیش از هر چیزی و در وهله‌ی اول باید به کنتراست مانیتور گیمینگ دقت کنید. در این بین، بهترین مانیتور آن است که پنلش از نوع VA باشد، چرا که همانطور که در بالا هم گفته شد، پنل‌های VA بهترین کنتراست را نسبت به دو نوع دیگر ارائه می‌دهند. روی کاغذ و گاه در عمل، پنل‌های VA معمولا ۳ تا ۵ برابر کنتراست IPS و TN را ارائه می‌دهند. در واقع اگر یک مانیتور VA و یک مانیتور IPS با سطوح روشنایی و استانداردهای کالیبراسیون برابر را در کنار یکدیگر قرار دهید، خواهید دید که صفحه‌نمایش VA به‌سادگی از نظر کیفیت تصویر و کنتراست برنده خواهد شد.

بهترین برندهای تولیدکننده‌ی مانیتور

در دنیای مانیتور گیمینگ، برخی برندها هستند که در طی سالیانی که فعالیت کرده‌اند نشان داده‌اند که کیفیت مانیتورهایشان راضی‌کننده است. از جمله‌ی این برندها می‌توان به ایسوس، سامسونگ، گیگابایت، ال‌جی، مسترتک، بنکیو و ام‌اس‌ای اشاره کرد. برای معرفی نمونه‌هایی از مانیتورهای تولید این برندها، می‌توان از موارد زیر نام برد:

۱- مانیتور ایسوس TUF Gaming VG28UQL1A سایز ۲۸ اینچ Monitor Asus

مانیتور ایسوس TUF Gaming VG28UQL1A

این مانیتور از گران‌قیمت‌ترین مانیتورها و البته از بهترین مانیتورهای گیمینگ است. سایز آن ۲۸ اینچ، زمان پاسخ‌گویی‌اش ۱ میلی‌ثانیه، رفرش‌ریت آن ۱۴۴ هرتز و رزولوشن آن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل است. 

۲- مانیتور ایسوس ROG Strix XG32VC سایز ۳۱.۵ اینچ Monitor Asus

مانیتور ایسوس ROG Strix XG32VC

این مانیتور هم محصولی از ایسوس است و سایزی ۳۱.۵ اینچی دارد. پنل این مانیتور از نوع VA بوده و رفرش‌‎ریت آن ۱۷۰ هرتز است. زمان پاسخ‌گویی آن ۱ میلی‌ثانیه و کنتراست آن ۳۰۰۰:۱ است. این مانیتور همچنین از G-Sync پشتیبانی می‌کند. گفتنی است که این محصول ایسوس دارای رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ و از نوع خمیده یا منحنی است.

۳- مانیتور مسترتک PA345UQ سایز ۳۴ اینچ Monitor MasterTech

مانیتور مسترتک PA345UQ

این محصول ۳۴ اینچی مسترتک با وجودی که ویژگی‌هایی راضی‌کننده دارد، قیمت‌اش بسیار مناسب است. رزولوشن این مانیتور ۱۴۴۰×۳۴۴۰پیکسل و پنل آن IPS است. زمان پاسخ‌گویی‌اش ۱ میلی‌ثانیه بوده و رفرش‌ریت‌اش ۱۶۵ هرتز است.

۴- مانیتور سامسونگ ۳۲ اینچ Monitor Samsung Neo G8 UHD Odyssey

مانیتور سامسونگ

این مانیتور گیمینگ سامسونگ از بهترین مانیتورهای گیمینگ جهان است. جالب است بدانید که رفرش‌ریت این مانیتور رقم فوق‌العاده‌ی ۲۴۰ هرتز است. این محصول سامسونگ از نوع خمیده است و رزولوشن آن ۲۱۶۰۳۸۴۰x است. پنل استفاده‌شده در آن از نوع VA بوده و نرخ پاسخ‌گوییش ۱ میلی‌ثانیه است.

۵- مانیتور گیگابایت G34WQC سایز ۳۴ اینچ Monitor Gigabyte

 مانیتور گیگابایت G34WQC

مانیتورهای گیگابایت هم معمولا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. یکی از بهترین‌های‌شان همین مانیتور مدل G34WQC است. این مانیتور ۳۴ اینچی دارای رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتزی است و در آن از پنل VA استفاده شده‌است. رزولوشن آن  ۳۴۴۰ در۱۴۴۰ پیکسل و نرخ پاسخ‌گوییش ۱ میلی‌ثانیه است. این مانیتور خمیده همچنین دارای کنتراست ۳۰۰۰:۱ است.

 

خرید اقساطی مانیتور گیمینگ

گیم‌بازها قطعا به‌دنبال داشتن یک مانیتور گیمینگ باکیفیت هستند تا رضایت بیشتری را کسب کنند. اگر شما هم قصد خرید مانیتور گیمینگ را دارید، می‌توانید بدون آنکه هزینه‌ی کامل آن را تهیه کرده باشید، به‌صورت اقساطی این محصول را بخرید.

ازکی‌وام ارائه‌دهنده‌ی اعتبار به شماست تا از طریق آن بتوانید بدون ضامن و کاملا آنلاین از فروشگاه‌های همکار این پلتفرم، خرید اقساطی داشته باشید. به‌عنوان مثال شما با انتخاب یک مانیتور گیمینگ متناسب با شرایط خود از فروشگاه دراگون شاپ می‌توانید خرید اقساطی کنید. با اعتبار دریافتی خود در ازکی‌وام در مرحله خرید از این فروشگاه، درگاه اعتباری ازکی‌وام را انتخاب می‌کنید. هزینه‌ی اقساط خود را نیز در بلندمدت پرداخت خواهید کرد.