جانبازان و خانواده‌ی آن‌ها به دلیل خدماتی که به کشور داشتند، می‌توانند از امتیاز وام جانبازی استفاده کنند. هزینه‌ی این وام صرف خرید یا ساخت خانه می‌شود. اگر جانباز هستید یا پدر و مادر شما در این گروه قرار می‌گیرند، می‌توانید در وام مسکن ایثارگران ثبت‌نام کنید. در این مقاله نحوه دریافت وام جانبازی را توضیح می‌دهیم و اطلاعات کامل این وام را در اختیار شما می‌گذاریم

وام جانبازی چیست؟

طبق آخرین اطلاعات سال ۱۴۰۲، وام جانبازی یا وام مسکن ایثارگران به جانباز‌های ۲۵ درصد به بالا تعلق می‌گیرد و مبلغ آن بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. برای ثبت‌نام در این وام باید به سامانه مخصوص وام جانبازی مراجعه کنید و فرم‌های مربوط به آن را تکمیل کنید. ثبت‌نام وام جانبازی معمولا از تیر ماه هر سال شروع می‌شود و تا خرداد سال بعد ادامه دارد. سود وام ایثارگران ۴ درصد است و ۲۰ سال فرصت دارید تا مبلغ وام را پرداخت کنید. البته، هر سال، میزان زود و سال بازپرداخت وام تغییر می‌کند.

انواع وام جانبازی

بانک‌ها و موسسه‌های مختلف دولتی با هدف افزایش کیفیت زندگی جانبازان وام‌های متفاوتی را به ایثارگران و جانبازان اعطا می‌کنند. وام ازدواج و وام خود اشتغالی از جمله این وام‌ها هستند. در این بخش، انواع وام جانبازی را توضیح می‌دهیم. توصیه‌ی ما این است که برای اطلاع از آخرین اطلاعات مربوط به وام جانبازی حتما در کانال‌های خبری و سایت‌های بنیاد شهید، سپاه پاسداران و ارتش عضو شوید. 

نحوه دریافت وام جانبازی

وام ازدواج ایثارگران

وام ازدواج ایثارگران به ایثارگران و فرزندان آن‌ها تعلق می‌گیرد و مبلغش دو برابر وام ازدواج افراد عادی است. براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، وام ازدواج ایثارگران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۶۰ میلیون تومان است و به هر نفر ۱۸۰ میلیون‌ تومان داده می‌شود. اگر سن مرد کمتر از ۲۵ باشد و سن زن کمتر از ۲۳ باشد، به هر نفر ۲۲۰ میلیون داده می‌شود. 

برای ثبت‌نام وام ازدواج ایثارگران باید به سامانه وام ازدواج مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شرایط وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید. فراموش نکنید که برای دریافت وام ازدواج ایثارگری تاریخ عقد شما مهم است و باید حداکثر دو سال از تاریخ عقدتان گذشته باشد تا وام به شما تعلق بگیرد. 

وام خود اشتغالی ایثارگران 

اگر جانبازان و خانواده‌ی آن‌ها بخواهند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند، می‌توانند از صندوق اشتغال و کارآفرینی کشور وام بگیرند. آخرین مبلغ وام خود اشتغالی ایثارگران در سال ۱۴۰۱، برای کارفرمایان ۲ میلیارد و برای کسب‌وکارهای خویش‌فرما ۱۵۰ میلیون تومان بود. سود این وام ۴ درصد است و برای ثبت‌نام آن باید به سامانه جامع اشتغال مراجعه کنید. در سال‌های پیش، بانک‌های دی، توسعه‌ی تعاون و بانک کشاورزی به ایثارگران وام خود اشتغالی می‌دادند. 

وام جانبازی در بانک‌های مختلف

بانک‌های مختلف مثل بانک ملی، بانک دی و بانک سپه مسئولیت اعطای تسهیلات بانکی به جانبازان و ایثارگران را به عهده دارند. در این بخش، وام ایثارگران هر کدام از این بانک‌ها را توضیح می‌دهیم. برای دریافت وام از این‌ بانک‌ها باید به شعبه‌های عامل مراجعه کنید و پرونده تشکیل دهید. 

وام ایثارگران بانک ملی

آخرین مبلغ وام ایثارگران بانک ملی برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای یک میلیون جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان بود. ساکنین سایر شهرها می‌توانند ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرند و مبلغ وام ایثارگری برای ساکنین روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. 

وام ایثارگری بانک دی

بانک دی به ایثارگران ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌دهد و این وام به ضامن احتیاج ندارد. اگر گواهی کسر از حقوق و معرفی‌نامه‌ی وام را به بانک ارائه کنید، می‌توانید این وام را بگیرید. در صورتی‌که چک و سفته ندارید، با نامه‌ی کسر از حقوق فقط ۵۰ میلیون تومان به شما داده می‌شود. اما اگر چک یا سفته دارید، می‌توانید با گواهی کسر از حقوق ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرید. 

وام ایثارگری بانک قرض‌الحسنه رسالت

اگر در بانک رسالت حساب دارید و خوش‌حساب هستید، می‌توانید از این بانک تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید.نکته‌ی مهم اینکه وام ایثارگری بانک رسالت کارمزد ندارد.

وام ایثارگری بانک سپه

جانبازان و ایثارگران می‌توانند با داشتن معرفی‌نامه از مرکز بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران یا کمیته امداد از بانک سپه تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند. این وام برای خوش‌اشتغالی است و به حساب قرض‌الحسنه در بانک سپه احتیاج دارد. از دیگر شرایط وام ایثارگری بانک سپه ضامن معتبر و سند ملکی است. 

شرایط دریافت وام جانبازی

اما چه کسانی می‌توانند از وام جانبازی استفاده کنند؟ طبق آیین‌نامه‌ی تسهیلات مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا افراد زیر جزو مشمولین وام مسکن ایثارگران هستند.

  • جانباز ۲۵ درصد به بالا
  • آزاده
  • خانواده‌ی شهدا و مفقودالاثرها
  • خانواده جانبازان و آزادگان فوت‌شده (اگر قبلا از وام مسکن ایثارگران استفاده نکرده باشند، خانواده‌ی آن‌ها می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.)
  • جانباز ۷۰ درصد به بالا: درصورتی‌که مسکن مناسب نداشته باشد و وام‌های قبلی خودش را پرداخت کرده باشد.

البته شرط مهم دریافت وام جانبازی این است که جانباز یا خانواده‌ی او مسکن مناسب نداشته باشند و قبلاً از تسهیلات وام مسکن جانبازی استفاده نکرده باشد. بنابراین، اگر جانباز و خانواده‌اش صاحب خانه باشند یا قبلا از این تسهیلات استفاده کرده باشند، نمی‌توانند وام مسکن ایثارگران را بگیرند.

نحوه دریافت وام جانبازی

اگر شرایط بالا درباره‌ی شما و خانواده‌تان صدق می‌کند، می‌توانید از تسهیلات وام جانبازان استفاده کنید. دریافت وام جانبازی هم مثل  دیگر به انجام کار اداری و صبر و حوصله‌ی زیادی احتیاج دارد. برای دریافت وام جانبازی، باید مراحل زیر را طی کنید.

  • در مرحله‌ی اول باید از بنیاد شهید و امور ایثارگران کد آنلاین بگیرید.
  • دریافت معرفی‌نامه وام از سامانه ایثارگران
  • دریافت تاییدیه ارزیاب بانک برای ملک
  • تایید مبلغ خانه در سیستم بانکی و اعتباری کشور

شرایط وام جانبازی

مدارک لازم برای دریافت وام جانبازی

بعد از ثبت‌نام در سایت و انجام کارهای آنلاین، باید با مدارک به بانک مراجعه کنید. پیشنهاد ما این است که همه‌ی مدارک را از قبل آماده کنید و در پوشه‌های جداگانه قرار دهید. مدارک زیر جزو مدارک ضروری برای دریافت وام جانبازی هستند:

  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • کارت ایثارگری
  • تاییدیه‌ی سابقه‌ی حضور در جبهه
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی اعضای خانواده به همراه کپی آن‌ها
  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک مسکن
  • ارائه‌ی دو ضامن رسمی به بانک

سوالات متداول

آیا می‌توان با وام جانبازی در شهر دیگری خانه خرید؟

خیر، وام جانبازی فقط برای خرید خانه در شهر محل سکونت شما صادر می‌شود.

چه کسانی جزو ایثارگران هستند؟

جانبازان، آزادگان، فرزندان آن‌ها و فرزندان شاهد جزو ایثارگران به شماره می‌آیند. برای دریافت تسهیلات مربوط به ایثارگران باید در مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگری ثبت‌نام کنید.