حتما شما هم این تجربه را داشتید که با رسیدن به روزهای آخر ماه، پیامکی دریافت می‌کنید که در آن پرداخت اقساط وامی که گرفتید به شما یادآوری می‌شود؛ شاید با دیدن این پیامک استرس بگیرید و چند روز آن را در ذهنتان مرور کنید تا پرداخت اقساط فراموشتان نشود و مشمول جریمه دیرکرد نشوید.

یکی از بهترین راه‌حل‌هایی که برای فراموشی پرداخت اقساط وجود دارد، استفاده از روش پرداخت دایرکت دبیت (Direct Debit) یا پرداخت خودکار است. دایرکت دبیت یعنی شما با یک شخص یا کسب‌وکار توافق می‌کنید که در یک زمان مشخص مبلغ معینی از حساب بانکی شما بابت بدهی کسر کند.

این روش به طور مستقیم زیر نظر بانک انجام می‌شود؛ یعنی شما می‌توانید بدون اینکه هر ماه نگران پرداخت قسط‌ها باشید، یا زمان زیادی را صرف وارد کردن اطلاعات در درگاه بانکی کنید، پرداخت‌های ضروری‌تان را به روش دایرکت دبیت بسپارید.

دایرکت دبیت چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

از طریق پرداخت خودکار شما به بانک این اجازه را می‌دهید که در یک زمان‌بندی خاص و به صورت دوره‌ای مبلغ مشخصی از حساب بانکی شما برداشت کرده و به حساب شخص یا کسب‌وکار دیگری واریز کند؛ برای این کار نیاز است که شما یک قرارداد مشخص با بانک تنظیم کنید و تا زمانی که این قرارداد جاری است، مبلغ مشخص شده در زمان تعیین شده از حسابتان برداشت می‌شود.

درصورتی که مدت زمان پرداخت اقساط به اتمام رسید، می‌توانید قرارداد را لغو کرده و اجازه برداشت پول را پس بگیرید. همچنین هرموقع لازم به ایجاد تغییرات در مبلغ یا زمان برداشت بود، با توافق شما این تغییرات از طرف کسب‌وکار لحاظ می‌شود. 

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان برای پرداخت مواردی مثل شهریه کلاس‌های دانشگاه، اقساط، اجاره خانه یا قبض‌ها از روش دایرکت دبیت استفاده می‌کنند. 

چرا از دایرکت دبیت استفاده کنیم؟

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایایی که روش پرداخت دایرکت دبیت دارد، این است که دیگر نیاز نیست نگران فراموشی پرداخت اقساط باشید. با استفاده از این روش خیالتان راحت است که بدهی‌ها و اقساطتان به موقع پرداخت می‌شوند و شامل هیچ جریمه دیرکردی نمی‌شوید. از دیگر مزایای پرداخت دایرکت دبیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوری از دردسر تراکنش‌ ناموفق

شاید تا امروز این تجربه را داشته باشید که در زمان پرداخت قسط ماهیانه، در صفحه پرداخت با خطا روبه‌رو شوید. در این روش ممکن است موجودی حسابتان کافی نباشد؛ یا کارتتان مسدود شده باشد. اما با روش دایرکت دبیت، وقتی زمان پرداخت برسد، دیگر نیاز به مواجه شدن با این نوع مشکلات نیست.

  • صرفه‌جویی در زمان

همه ما اول ماه قسط‌های زیادی داریم که باید به موقع پرداخت شوند؛ اجاره خانه، قبض‌های خدماتی، شارژ ساختمان و قسط وام‌هایی که گرفتیم. شاید پرداخت تمام این‌ها حدود یک ساعت از وقت ما را بگیرند. با استفاده از روش پرداخت خودکار می‌توانیم این یک ساعت را صرف کارهای مهم‌تری کنیم.

  • پرداخت امن

برای استفاده از روش پرداخت دایرکت دبیت باید اول از همه اجازه برداشت پول از فرد دریافت شود؛ به همین دلیل قبل از کسب اجازه، بانک نمی‌تواند اطلاعات حساب او را در اختیار کسب‌وکار قرار دهد؛ بنابراین پرداخت خودکار یک روش کاملا امن به حساب می‌آید.

پرداخت خودکار اقساط در ازکی‌وام

خبر خوب برای کاربران ازکی‌وام این است که شما هم می‌توانید با فعال کردن روش دایرکت دبیت کاری کنید که اقساطتان به صورت خودکار از حساب بانکی‌تان کسر شود. در این روش با کمک یک API، هماهنگی لازم برای برای برداشت از حساب شما و صدور تراکنش (مطابق با شرایط مورد توافق) انجام می‌شود.

با استفاده از این روش دیگر نیاز نیست تا نگران فراموش کردن تاریخ سررسید اقساط خود باشید. همچنین با پرداخت به موقع اقساط مشمول جریمه دیرکرد پرداخت اقساط هم نمی‌شوید. کافی است پرداخت خودکار را از طریق پنل کاربری خود فعال کنید تا اقساط به صورت خودکار و ماهانه از حساب بانکی‌تان برداشت شوند.

مراحل فعال‌سازی پرداخت خودکار اقساط در پنل ازکی‌وام

در ادامه مراحل فعال کردن پرداخت خودکار در پروفایل ازکی‌وام را به صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم:

مرحله اول:

بعد از ورود به پروفایل ازکی‌وام، درصورتی که اقساط فعال داشته باشید، در قسمت داشبورد، با کلیک روی گزینه «قسط‌های من»، وارد صفحه اقساط می‌شوید.

مرحله دوم:

در صفحه اقساط می‌توانید نوار مربوط به فعال‌سازی پرداخت خودکار را مشاهده کنید. با کلیک روی گزینه «اطلاعات بیشتر» می‌توانید برای هر یک از اقساط خود این گزینه را فعال کنید.

مرحله سوم:

با انتخاب «دفترچه اقساط» مورد نظر خود، وارد صفحه فعال‌سازی پرداخت خودکار آن می‌شوید. در این مرحله باید یک حساب بانکی فعال برای برداشت اقساط وارد کنید.

مرحله چهارم:

بعد از وارد کردن شماره موبایلی که به نام خودتان است، اشتراک سرویس پرداخت خودکار شما با موفقیت فعال می‌شود. 

مرحله پنجم:

پس از وارد کردن اطلاعات خود اشتراک سرویس پرداخت خودکار اقساط شما فعال می‌شود. شما در هر زمانی بعد از فعال‌سازی دایرکت دبیت، می‌توانید از طریق پنل ازکی‌وام سرویس پرداخت خودکار خود را غیرفعال کنید.