برای کوهنوردی و کوهپیمایی به لوازم اولیه احتیاج دارید. این لوازم امنیت و سلامتی شما را در کوه تضمین می‌کنند. کوله، کفش و لباس گرم از جمله لوازم ضروری کوهنوردی هستند. بهتر است هنگام خرید وسایل کوهنوردی دقت زیادی به خرج دهید و سراغ بهترین برندها بروید. در این مقاله، لوازم موردنیاز برای کوهنوردی را معرفی می‌کنیم و خرید اقساطی آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

انواع لوازم کوهنوردی

لوازم کوهنوردی در شش دسته قرار می‌گیرند:

  • تجهیزات حیاتی پوشاک: کفش و کتانی کوهنوردی، کوله پشتی، کلاه ایمنی، جوراب، دستکش، عینک کوهنوردی، باتوم
  • تجهیزات شب‌مانی: کیسه خواب کوهنوردی، چادر کوهنوردی، چراغ قوه، زیرانداز
  • تجهیزات خوراکی: چاقو، قاشق و چنگال، فلاسک، ماگ فلزی
  • تجهیزات الکترونیکی: جی‌پی اس، پاوربانک، ارتفاع‌سنج، ساعت یا مچ‌بند هوشمند
  • تجهیزات شخصی و بهداشتی: کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب، دستمال مرطوب، پدهای بهداشتی، پماد سوختگی، مسواک و خمیردندان
  • تجهیزات امداد و نجات: کیت کمک‌‌های اولیه، داروهای ضد حساسیت، چاقوی چندکاره، سوت و ابزار شناسایی

درصورتی که برای اولین بار به کوه می‌روید، ممکن است بعضی از موارد زیر را نیاز نداشته باشید. به‌علاوه، بعضی از لوازم مخصوص صعودهای چندروزه هستند و در کوهپیمایی‌های یک روزه استفاده نمی‌شوند. بهتر است وسایل موردنیاز کوهنوردی را براساس فصل صعود، مدت‌زمان صعود و اقامت در قله و سختی مسیر انتخاب کنید. در بخش بعدی ضروری‌ترین وسایل کوهنوردی را توضیح می‌دهیم.

پوشاک مناسب کوهنوردی

لباس‌های کوهنوردی با توجه به فصل انتخاب می‌شوند. به طور کلی برای کوهنوردی به سه لایه لباس احتیاج دارید. لایه‌ی اول لباس‌ها مستقیم با بدن در تماس هستند و به عنوان عرق‌گیر استفاده می‌شوند. لباس و شلوار بیس، دست‌کش و جوراب کوهنوردی برای لایه‌ی اول لباس‌ها مناسب هستند. برای اینکه در کوه گرم بمانید به لباس‌هایی مثل پلار احتیاج دارید. این لباس‌ها از پلار یا پشم مصنوعی ساخته شدند. لایه‌ی سوم لباس‌ها هم در هوای بارانی، باد و سرما استفاده می‌شوند. کاپشن پر، پانچو، کاپشن و شلوار گورتکس برای لایه‌ی سوم لباس‌ها هستند.

کوله پشتی کوهنوردی

کوله‌پشتی کوهنوردی

یکی از مهم‌ترین لوازم کوهنوردی، کوله پشتی است. برای کوهپیمایی یک روزه به کوله‌های کوچک و سبک احتیاج دارید. کوله‌های بزرگ‌تر برای مسیرهای طولانی و صعودهای چندروزه هستند. هنگام خرید کوله‌پشتی به دوخت و جاهای مختلف آن دقت کنید. نوع فعالیت کوهنوردی، ظرفیت کوله، قیمت و برند کوله در انتخاب نهایی شما تاثیرگذار است. ظرفیت کوله را با توجه به میزان بار، مدت‌زمان کوهنوردی، فصل صعود و شرایط بار انتخاب کنید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که کوله‌های کوهنوردی زنانه و مردانه متفاوت هستند؛ بنابراین جنسیت را هنگام خرید کوله‌ی کوهنوردی درنظر بگیرید. در نهایت اینکه با امکان خرید قسطی کوله‌پشتی کوهنوردی در ازکی‌وام به فکر خرید بهترین کوله باشید.

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی با توجه به فصل و مسیر صعود خریداری می‌شود. فراموش نکنید که کفش نباید به پای شما فشار بیاورد و باعث خستگی پا شود. هنگام خرید کفش کوهنوردی، جنس کفی را بررسی کنید. این کفی‌ها در مقابل اصطکاک و سختی مسیر مقاوم هستند. کفش‌های کوهنوردی تابستانی باید خنک، راحت، سبک و انعطاف‌پذیر باشند. اگر می‌خواهید برای صعودهای زمستانی کفش بخرید به فکر خرید یخ‌شکن و گتر هم باشید. ‌

جوراب پشمی و دستکش

جوراب پشمی و دستکش

جوراب و دستکش کوهنوردی گرمای بدن شما را حفظ می‌کنند و مانع از یخ‌زدن دست‌ها و پاها می‌شوند. هنگام خرید دستکش به جنس آن دقت کنید و ویژگی‌های ضدآب و ضدسرما بودن آن را بررسی کنید.

باتوم کوهنوردی

باتوم

 برای شروع کوهنوردی به باتوم احتیاج دارید. باتوم یا عصای کوهنوردی به حفظ تعادل شما کمک می‌کند و فشار روی کمر را کم می‌کند. شما می‌توانید باتوم را به صورت جفت و تکی بخرید. هنگام خرید باتوم به جنس دسته، وزن و قابلیت تنظیم ارتفاع توجه کنید.

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی را برای جلوگیری از آسیب به چشم‌ها احتیاج دارید. عینک مناسب کوهنوردی از چشم‌ها در مقابل اشعه‌های آفتاب، سرما و گردوغبار محافظت می‌کند.

کیسه خواب

کیسه خواب

در صعودهای دو تا سه روزه به کیسه خواب احتیاج دارید. کیسه‌ خواب شما را گرم نگه می‌دارد و مانع ورود رطوبت می‌شود. کیسه‌ خواب‌های مخصوص کوهنوردی از پر یا الیاف مصنوعی ساخته شدند. اگر دنبال قوی‌ترین عایق حرارتی هستید، کیسه خواب پر را انتخاب کنید. این کیسه‌ خواب‌ها سبک‌تر هستند و راحت‌تر حمل می‌شوند.

وسایل کوهنوردی مخصوص زمستان

کفش تک‌پوش نیمه‌ سنگین، کاپشن و شلوار بادگیر، کت پر سبک یا کت الیاف، عینک کولاک، روکش دستکش، دستکش پلار، کلاه کولاک و گتر از وسایل ضروری کوهنوردی در فصل زمستان هستند. اگر می‌خواهید در فصل زمستان به کوه بروید، حتما این لوازم را تهیه کنید.

خرید اقساطی لوازم کوهنوردی با ازکی‌وام

وسایل کوهنوردی باکیفیت و مناسب معمولا گرانقیمت هستند. اگر بخواهید لیست کاملی از این لوازم را تهیه کنید، باید پول زیادی خرج کنید. در ازکی‌وام می‌توانید لوازم کوهنوردی را به صورت قسطی خریداری کنید و هزینه‌ی آن‌ها را در قسط‌های ۱۲ تا ۱۸ ماهه پرداخت کنید. خرید قسطی لوازم کوهنوردی در ازکی‌وام به ضامن احتیاجی ندارد و تمام کارها آنلاین انجام می‌شود.

برای ثبت‌نام در سایت ازکی‌وام، کافی است اطلاعات هویتی و شماره تلفن خودتان را وارد کنید. قبل از ثبت‌نام حتما قسط‌های عقب‌مانده را پرداخت کنید؛ چون سابقه‌ی بانکی شما بررسی می‌شود. یک چک صیادی بدون مبلغ هم نقش ضمانت را بازی می‌کند. بعد از تایید حساب بانکی و مدرک‌ها، کارشناس‌های ما با شما تماس می‌گیرند. در نهایت، اعتبار به حساب شما اضافه می‌شود و می‌توانید خرید قسطی لوازم کوهنوردی را شروع کنید.

با اعتبار ازکی‌وام به وسایل کوهنوردی موردعلاقه‌تان برسید

ازکی‌وام به شما کمک می‌کند که در مدت‌زمانی کوتاه، وسایل کوهنوردی خودتان را کامل کنید. اگر قبلا برای خرید لوازم کوهنوردی پول پس‌انداز می‌کردید و لوازم را در ماه‌های مختلف خریداری می‌کردید؛ حالا می‌توانید همه‌ی لوازم کوهنوردی را با اعتبار ازکی‌وام بخرید و هزینه‌اش را بعدا پرداخت کنید.