بانک شهر یکی از بانک‌های خصوصی کشور است و نسبت به بسیاری از بانک‌های دیگر نسبتا جوان محسوب می‌‌شود. این بانک در سال ۱۳۸۷، با مجوز بانک مرکزی و با سهامداری شهرداری تهران و بعضی از شهرهای دیگر تاسیس شد. یکی از اصلی‎‌ترین وظایف آن هم تامین نیاز شهرداری‌ها بود، از وام و اعتبارات بزرگ گرفته تا پروژه‎های مختلف. 

بانک شهر برای افراد حقوقی و حقیقی بیشتر از ده نوع وام و تسهیلات دارد که نیازهای بسیار گوناگونی را برطرف می‌کند: از قرض‌الحسنه‌ها و وام خرید دین تا بورس و طرح‌های مخصوص مودیان شهرداری. برای این که بدانید کدام وام مناسب شماست، ابتدا باید هر کدام از وام‎های بانک شهر را بشناسید و مدارک مورد نیاز برای آن‎ها را هم ببینید. در این مطلب همه وام‌های بانک شهر را با هم می‌شناسیم و توضیح می‌دهیم که این وام‌ها برای چه افرادی مناسب هستند.

انواع وام‎های بانک شهر

این‌ها انواع وام‏‌هایی هستند که می‌توانید از بانک شهر دریافت کنید. البته که هر شعبه بسته به شرایط خود ممکن است بعضی از آن‎‏ها را به صورت موقت حذف کرده یا به تاخیر بیاندازد.

  • طرح جهش مهر سلامت

این طرح برای قدردانی از زحمات و خدمات کادر درمان در دوران شیوع ویروس کووید طراحی شده و به اعضای جامعه درمان تسهیلات ارائه می‌دهد. سقف این تسهیلات ۲ میلیارد تومان است و به پزشکان، اعضای هیات علمی فاقد پروانه مطب شاغل در مراکز، پرستاران شاغل در مراکز دارای شماره نظام پرستاری و سایر کارکنان شاغل تمام وقت در مراکز درمانی و داروخانه‌ها تعلق می‎گیرد.

حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۶۰ ماهه است و به دلیل مبلغ بالا و تعلقش به خرید تجهیزات و افزایش سرمایه، قسط‎های بالایی (بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان) دارد. وام طرح سلامت نیاز به ضامن رسمی و سپرده دارد.

  • طرح شهریار

مشتریان فعال متخصص در حوزه‎های آموزشی، حقوق قضا، گردشگری و دیگر مشاغل خدمات‌محور امکان دریافت تسهیلات بانک شهر در این طرح را دارند. این تسهیلات با مبالغ و شرایط متنوع، برای خرید ملزومات مصرفی، خرید تجهیزات اداری، سیستم‎های کامپیوتری و دستگاه‌ها و… اهدا می‎شود. مبلغ این وام هم تا سقف ۲ میلیارد تومان است اما سود آن ۱۸٪ و بازپرداختی ۴۸ ماهه دارد.

  • بسته اعتباری ویژه بورس کالا

فعالان و بنگاه‌های اقتصادی که در بورس ایران فعال هستند، برای تامین اعتبار معاملات خودشان در بازار بورس می‎توانند از این بسته‏‌ها استفاده کنند. این تسهیلات در قالب عقد مرابحه یا مشارکت مدنی پرداخت شده و بازپرداختی یک روزه تا ۳ ماهه دارد.

  • تسهیلات مودیان شهرداری

شهرداری‌ها از دریافت‌کنندگان اصلی وام‌های بانک شهر هستند. در قالب عقد مرابحه و برای تامین مالی بدهکاران و مودیان حقیقی و حقوقی شهرداری‎ها، این بانک تسهیلاتی به آن‎ها اهدا می‎‌کند. این تسهیلات برای تسویه دیون ناشی از عوارض، هزینه‎های اجرایی و پروانه ساختمان‎ها، پرداخت جرائم و دیگر موارد مشابه است. شرایط و مبالغ این وام‌ها را باید در شعب مختلف بانک بفهمید.

تسهیلات بانک شهر

  • تسهیلات پذیرندگان کارتخوان

افرادی که کارتخوان یا درگاه پرداخت بانکی دارند، بسته به نیازشان می‎توانند از بانک شهر وام بگیرند. در این طرح با ۶ ماه استفاده از دستگاه کارتخوان بانک شهر خود، می‎توانید تا سقف ۲ میلیارد تومان وام بگیرید. این وام‎ها به ضامن رسمی (هم‎صنف)، جواز و اعتبار شغلی هم دارند. بازپرداخت این وام هم از ۱۲ تا ۳۶ ماه است.

  • بسته ویژه بورس اوراق بهادار

یکی از دیگر وام‎های بانک شهر در زمینه تسهیل فعالیت در بورس بسته ویژه بورس اوراق بهادار است. گیرنده این بسته کارگزاری‎ها هستند و هدف این وام تسویه وجوه پایا و دسترسی به نقدینگی است. این تسهیلات در قالب مشارکت مدنی یا مرابحه داده می‎شود و بازپرداختی ۳۰ روزه دارد.

  • طرح گواهی اعتبار مولد (اوراق گام)

این گواهی نوعی اعتبار مدت‎دار است که بانک‌ها به مشتریان شناخته‌شده خود می‏‌دهند، تا بتوانند مواد اولیه یا کالاها و خدمات مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.

  • ﻃﺮح اﻋﻄﺎی ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﻪ ﺑﺎﺷﮕﺎه‌ﻫﺎی ورزﺷﯽ (ﻃﺮح ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ)

 این وام‎ها برای تامین مالی باشگاه‌های ورزشی به آن‏‎ها داده شده و از ۲۴ تا ۳۶ ماه مهلت بازپرداخت دارد. نوع این تسهیلات عقد مرابحه است و برای تامین مواد مصرفی و سرمایه ثابت برای خرید تجهیزات و ملزومات استفاده می‎شود.

  • تسهیلات اساتید

در این طرح به قشر فرهنگی و فرهیخته کشور از جمله اساتید دانشگاه، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام داده می‎شود. تسهیلات اساتید نیاز به ضامن رسمی و گردش حساب دارد و بازپرداخت آن از ۴۶ تا ۶۰ ماه است.

  • خرید اقساطی ملک

وام خرید اقساطی ملک از دسته وام‌های بانک شهر برای سرمایه‎گذاران است، به صورت مشخص افرادی که می‎خواهند سرمایه خود را وارد حوزه املاک کنند. در این طرح املاک مازاد بانک از طریق مزایده با پیش‎پرداخت نقدی ۲۰٪ مبلغ به مشتری داده می‎شود. سپس در قرارداد «اجاره به شرط تملیک» باقی‎مانده مبلغ ملک به صورت یک تسهیلات درآمده و قسط به قسط توسط مشتری به بانک پرداخت خواهد شد.

انواع قرض‌الحسنه

 بانک شهر انواع وام‎های قرض‌الحسنه را با شرایط مختلف به شهروندان می‎دهد. مثلا وام ازدواج، وام قرض‎الحسنه ویژه و قرض‎الحسنه وجوه اداره‌شده.

تسهیلات فروش اقساطی

 این تسهیلات را بیشتر بانک‎‌ها ارائه می‌دهند. به این صورت که اموال منقول را خریداری کرده و با تضمین، به صورت اقساطی به مشتری می‌فروشد. این اموال می‎توانند چیزهایی مثل مواد اولیه، لوازم یدکی یا ابزار آلات باشند، یا حتی خودرو و مسکن.

  • جعاله

 در تسهیلات جعاله افراد با انجام یک کار یا پیشبرد یک پروژه، دستمزد یا اجرت آن را از بانک دریافت می‎کنند. مثلا مسکن خود را تعمیر کرده و مبلغ آن را از بانک می‎گیرند و سپس به صورت قسطی به بانک برمی‎گردانند. شرایط جعاله‎های مختلف به شعبه بانک و مدارک فرد بستگی دارد.

  • مضاربه

در تسهیلات مضاربه، بانک به افراد مبلغی را می‎دهد و افراد با آن سرمایه تجارت می‎کنند. در سود حاصل از این تجارت هم هر دو طرف (بانک و شخص وام‎گیرنده) شریک هستند. مدارک مورد نیاز برای وام مضاربه علاوه بر مدارک عمومی شامل چیزهایی مانند پروانه کسب، مجوز صنفی، وثایق معتبر و دیگر موارد درخواستی هر شعبه هستند.

  • خرید دین

برای اشخاص حقوقی و حقیقی، این امکان فراهم است که دیون (بدهی‎های خود) را به بانک بفروشند. در واقع بانک مبلغ بدهی را از بستانکار خریده و این امکان را به فرد بدهکار می‎دهد که به صورت اقساطی آن را به بانک پس بدهد.

معرفی وام های بانک شهر

مدارک و شرایط وام های بانک شهر

برای دریافت تسهیلات بانک شهر، قبل از هر چیز به سراغ سوابق بانکی خود رفته و آن‏‌ها را چک کنید. در اعتبارسنجی بانکی بدهی‎های جاری و چک‌های برگشت‎خورده امتیاز منفی هستند و ممکن است مبلغ وام را برای شما پایین بیاورند (یا از بعضی وام‎ها به صورت کلی محرومتان کنند).

  • تکمیل فرم درخواست وام با اطلاعات واقعی
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک مربوط به محل سکونت (اجاره‎نامه یا سند ملک)
  • مدارک اثبات اشتغال (گواهی اشتغال به کار یا فیش حقوقی)
  • ضامن (با توجه به وام)
  • گردش حساب (با توجه به وام)
  • گواهی کسر از حقوق برای بعضی از وام‎‌ها

درست مثل وام‎های قرض‌الحسنه که در بعضی از شهرها و شعبه‌ها آسان‏‎تر اهدا می‌شوند و بعضی جاها هم سخت‏‌تر، دیگر وام‏‌های بانک شهر هم ممکن است شرایط متفاوتی (نسبت به چیزی که خواندید) داشته باشند. بهترین اقدام قبل از گرفتن یک وام این است که به چند شعبه محل زندگی‌تان مراجعه کرده و در مورد شرایط آن پرس و جو کنید.

سوالات متداول

  • آیا می‏‌توانم وام ازدواجم را از بانک شهر بگیرم؟

بله، بانک شهر یکی از بانک‌های ارائه‌دهنده وام ازدواج است. در سامانه وام ازدواج ثبت نام کرده و وقت انتخاب بانک، شهر را انتخاب کنید. بعد از تعیین شعبه، می‎توانید فرایند دریافت تسهیلات را شروع کنید.

  • آیا وام‏‌های بانک شهر فقط برای اشخاص حقوقی و شهرداری‎ها هستند؟

خیر، افراد حقیقی هم می‎توانند از گزینه‎های مختلف تسهیلات بانک شهر مثل قرض‌الحسنه، جعاله یا خرید دین استفاده کنند.

  • چطور بفهمم که تا چه میزان وام به من تعلق می‎گیرد؟

ابتدا طرح تسهیلات خود را انتخاب کنید و در وب‎سایت بانک مبلغ و شرایط آن را بخوانید. بعد با مراجعه به شعبه، به روزترین شرایط را از متصدیان بپرسید.