وام جهیزیه یکی از وام‌های جدید بانک‌های ایرانی است و به زوج‌های جوان اعطا می‌شود. بسیاری از کسانی که می‌خواهند زندگی مشترک خودشان را شروع کنند، برای دریافت اعتبار خرید جهیزیه اقدام می‌کنند. اگر شما هم جزو متقاضیان وام جهیزیه هستید، با مطالعه این مقاله می‌توانید مدارک لازم برای دریافت این وام را آماده کرده و ثبت‌نام کنید.

ثبت نام وام خرید جهیزیه

برای ثبت‌نام وام جهیزیه باید به بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن یا بانک تجارت مراجعه کنید. سایت مخصوصی هم برای دریافت این تسهیلات وجود دارد. بعد از مراجعه به بانک و ارائه اطلاعات، باید در سامانه مربوط به ثبت‌نام وام جهیزیه کالای ایرانی ثبت‌نام کنید و مراحل اداری را انجام دهید. 

این مراحل شامل بارگذاری مدارک، مراجعه به بانک، معرفی ضامن و سفته، دریافت تسهیلات و پرداخت وام هستند. برای شروع ثبت‌نام وام جهیزیه وارد سامانه احسان شوید و مراحل ثبت‌نام و بارگذاری مدارک را انجام دهید. 

در این مرحله، باید منتظر تایید اطلاعات از سمت بانک مرکزی باشید. زمانی که اطلاعات شما تایید شد، می‌توانید به یکی از شعبه‌‌های بانک مراجعه کنید و فرم‌های دریافت تسهیلات را پر کنید. در این فرم، باید مواردی مثل کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس محل سکونت را وارد کنید. در ادامه، مراحل ثبت‌نام انواع مختلف وام جهیزیه را توضیح می‌دهیم.

ثبت‌نام وام خرید جهیزیه وزارت صمت

یکی از سازمان‌های ارائه‌دهنده اعتبار خرید جهیزیه، وزارت صنعت و معدن یا وزارت صمت است. در ابتدا، برای ثبت‌نام باید به سایت «توان خرید» مراجعه کنید. مراحل ثبت‌نام و بارگذاری مدارک را انجام دهید و منتظر تایید سازمان بمانید. نرخ سود بازپرداخت وام در این وزارت ۱۸ درصد است و وام‌گیرنده‌ها هم ۳ سال برای بازپرداخت وام فرصت دارند. 

برای ثبت‌نام وام جهیزیه وزارت صنعت و معدن به سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زوجین و مدارک ضامن احتیاج دارید. زمانی‌که درخواست وام شما در وزارت صنعت و معدن تایید شد، می‌توانید مبلغ وام را از بانک‌های رفاه، گردشگری و آینده دریافت کنید. این بانک‌ها تحت پوشش سازمان صنعت و معدن هستند و مراحل ساده‌ای برای ارائه وام دارند.

راه های دریافت وام جهیزیه

ثبت‌نام وام جهیزیه بازنشستگان تامین اجتماعی

تامین اجتماعی به صورت اختصاصی به بیمه‌شدگان فعال وام خرید جهیزیه می‌دهد. برای اینکه بتوانید از اعتبار خرید جهیزیه تامین اجتماعی استفاده کنید، باید حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشید و بیمه‌ شما در زمان عقد قطع نشده باشد. نکته مهم اینکه تسهیلات جهیزیه این سازمان فقط به ازدواج اول داده می‌شود. 

اگر عقد شما در دفترهای ازدواج ثبت شده است و سند ازدواج دارید، می‌توانید کمک هزینه خرید جهیزیه را دریافت کنید. مبلغ وام جهیزیه این سازمان برابر یک ماه حقوق یا مستمری بیمه‌شده است. در صورتی‌که شما و همسرتان واجد شرایط دریافت وام جهیزیه هستید، می‌توانید برای ثبت‌نام وام جهیزیه اقدام کنید. برای ثبت‌نام باید به سایت اختصاصی تامین اجتماعی برای وام جهیزیه مراجعه کنید.

ثبت‌نام وام جهیزیه بهزیستی

سازمان بهزیستی از جمله سازمان‌هایی است که به مددجویانش اعتبار خرید جهیزیه می‌دهد. اگر جزو مددجویان بهزیستی هستید، می‌توانید مدارک خودتان را به سازمان ارائه کنید و وام بگیرید. البته، مبلغ و شرایط تسهیلات ثابت نیست و ممکن است به دلایل مختلف تغییر کند.

مبلغ وام خرید جهیزیه

مبلغ وام جهیزیه در هر بانک متفاوت است. بانک‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان اعتبار خرید جهیزیه می‌دهند. بانک‌های زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن هم بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌دهند. 

مبلغ وام به شرایط وام‌گیرنده هم بستگی دارد. شما می‌توانید بعد از دریافت تسهیلات خرید جهیزیه، مبلغ آن را برای خرید لوازم ضروری زندگی مثل یخچال فریزر، تلویزیون، لباس‌شویی، اجاق گاز، فرش و کمد خرج کنید.

مدارک وام جهیزیه

مدارک دریافت اعتبار خرید جهیزیه شامل سند رسمی ازدواج، تابعیت ایران، شناسنامه و کارت ملی زوجین، اصل و فتوکپی شناسنامه ضامن، اصل و کپی کارت ملی ضامن و یک فقره سفته هستند. این مدارک را باید به بانک ارائه کنید.

شرایط وام جهیزیه

برای دریافت وام جهیزیه به ضامن، سفته و سند ازدواج احتیاج دارید. مهم‌ترین نکته برای دریافت وام جهیزیه، ارائه سند ازدواج است. در صورتی‌که هنوز به صورت رسمی ازدواج نکرده‌اید، نمی‌توانید برای ثبت‌نام وام خرید جهیزیه اقدام کنید. 

به‌علاوه، بعد از دریافت اعتبار خرید جهیزیه باید مبلغ آن را در زمان‌های مشخص پرداخت کنید. اگر در زمان پرداخت تاخیر داشته باشید، متخلف به حساب می‌‌آیید و بانک می‌تواند از طریق مراجع دارای صلاحیت پیگیری کند.

بانک‌های ارائه دهنده وام جهیزیه

بانک‌های مختلفی در زمینه ارائه وام جهیزیه فعالیت می‌کنند. بانک‌های سپه، ملی، پارسیان، کارآفرین، رفاه، گردشگری، تجارت، رفاه و آینده از جمله این بانک‌ها هستند. نکته مهم این است که برای ثبت‌نام وام جهیزیه در هر یک از این بانک‌ها باید در بانک حساب فعال داشته باشید. 

به‌علاوه، تسهیلات خرید جهیزیه به کارت بانکی شما واریز می‌شود و بانک به شما کالایی نمی‌دهد. شما برای خرید وسایل ضروری زندگی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از بانک‌های ارائه دهنده وام جهیزیه، وام می‌گیرید و مبلغ آن را در اقساط ماهانه پرداخت می‌کنید. هنگام استفاده از تسهیلات خرید جهیزیه به فروشگاه‌های مجاز دقت کنید. شما با استفاده از اعتبار خرید جهیزیه می‌توانید از فروشگاه‌های خاصی مثل شهر لوازم خانگی خرید کنید.

نحوه دریافت وام جهیزیه

خرید کالاهای ضروری با وام جهیزیه

اگر برای خرید وسایل ضروری زندگی به وام بانکی احتیاج دارید، می‌توانید از وام جهیزیه بانک‌های مختلف استفاده کنید. در این مطلب، شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام وام جهیزیه را بیان کردیم. در صورتی‌که شرایط لازم را دارید و سند ازدواج شما آماده است، می‌توانید برای دریافت اعتبار خرید جهیزیه اقدام کنید. اگر شرایط لازم برای دریافت تسهیلات جهیزیه را ندارید، می‌توانید با استفاده از اعتبار ازکی‌وام، تا سقف ۷۵ میلیون‌تومان و بدون نیاز به ضامن، انواع لوازم خانگی اقساطی را خریداری کنید و در ۱۸ قسط مبلغ آن را بپردازید.

سوال‌های متداول

آیا برای دریافت وام جهیزیه به ضامن احتیاج دارم؟

بله، یکی از شرایط تسهیلات خرید جهیزیه، ضامن است. شما باید یک ضامن معتبر به بانک ارائه کنید.

آیا همه می‌توانند وام جهیزیه بگیرند؟

در صورتی‌که می‌توانید مبلغ تسهیلات را در ماه‌های مشخصی پرداخت کنید، برای ثبت‌نام وام جهیزیه اقدام کنید. به‌علاوه، در بیشتر موارد، تسهیلات خرید جهیزیه فقط به ازدواج اول داده می‌شود.

مبلغ وام جهیزیه چقدر است؟

مبلغ وام خرید جهیزیه در بانک‌های مختلف بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

آیا می‌توان بدون سند ازدواج، وام جهیزیه گرفت؟

خیر، برای ثبت‌نام وام جهیزیه به سند ازدواج احتیاج دارید.