بانک حکمت ایرانیان در واقع یک شرکت خدمات مالی بود که با حمایت ارتش در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. هدف این بانک تامین معیشت کارکنان پایور نیروی زمینی ارتش بود، و خدمات زیادی هم به آن‎ها ارائه می‎کرد. بانک حکمت ایرانیان مدت‎ها تحت عنوان موسسه مالی و اعتباری «حکمت» کار کرد و سپس در اواخر سال ۸۹ به بانک تغییر یافت. پنج سال پیش، در سال ۱۳۹۷ بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه ادغام شد. 

بانک حکمت ایرانیان تعدادی طرح تسهیلاتی دارد که هم برای افراد حقیقی و هم افراد حقوقی قابل دریافت هستند. حالا دیگر مخاطبان این طرح‌ها محدود به کارکنان نیروی زمینی ارتش نیستند و هر یک از شهروندان ایران می‌توانند با داشتن شرایط آن‎ها را دریافت کنند. در این مطلب انواع وام ‎های بانک حکمت ایرانیان و شرایط دریافت هرکدامشان را مرور می‌کنیم.

 

طرح نگین امید بانک حکمت ایرانیان

طرح نگین امید در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی بانک، در قالب پرداخت تسهیلات غیرحضوری طراحی شده است. این تسهیلات را می‎توانید در سامانه بانکداری دیجیتال به صورت غیرحضوری دریافت کنید. در این طرح بر اساس میانگین حساب سپرده قرض‎الحسنه به شما مبالغ مختلف وام داده می‎شود، حسابی که باید به صورت دیجیتال در سامانه امید بانک (Omidbank.ir) باز کنید.

بعد از باز کردن این حساب، در بازه زمانی ‍۱ تا ۱۸ ماهه، مبالغ مختلف وام به شما تعلق می‎گیرد که می‎تواند تا ۳ برابر میانگین حساب باشد. البته که برای دریافت تسهیلات بانک حکمت ایرانیان به صورت غیرحضوری، باید فرایند اعتبارسنجی را هم پشت سر بگذارید.

حداکثر مبلغ این وام ۳۰۰ میلیون تومان است و بازپرداخت آن ۱۲ تا ۶۰ ماهه خواهد بود. یکی از بهترین ویژگی‎های این وام بدون سود بودن آن است (که البته ۲٪ را باید در قالب کارمزد پرداخت کنید).

معرفی وام های بانک حکمت ایرانیان

طرح اعتباری نگین مهر حکمت ایرانیان

در بین وام‌های بانک حکمت ایرانیان، طرح نگین مهر یکی از کاربردی‌ترین‎‏ها است. این طرح شبیه به طرح تسهیلاتی قبلی است، با این تفاوت که مبلغ کمتری دارد (حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان) و مدت سپرده‌گذاری هم متفاوت است.

طرح نگین مهر برای مشتریانی ایجاد شده که وجوه خود را در حساب قرض‌الحسنه جاری (بدون دسته چک) نگه می‎دارند. این حساب به آن‎ها اجازه می‌دهد که در طولانی مدت امتیاز جمع کرده و بتوانند تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند. مدت انتظار این طرح ۳ تا ۹ ماه است و وام آن تا ۲۰۰٪ میانگین حساب. این وام بین ۲٪ تا ۴٪ نرخ کارمزد دارد و بازپرداخت آن از ۱۲ تا ۳۶ ماه است. مشتریان بانک حکمت ایرانیان می‎توانند این وام را برای خود یا بستگان درجه یک بگیرند.

این طرح از وام‎های بانک حکمت ایرانیان، به شما اجازه می‎دهد که بعد از گرفتن تسهیلات، همچنان با حسابتان کار کنید و برای وام‎های بعدی امتیاز بگیرید.

 

طرح سپرده- تسهیلاتی نگین آتیه

یک طرح دیگر از بانک حکمت ایرانیان برای تامین نقدینگی مشتریان طرح سپرده تسهیلاتی نگین آتیه است. نگین آتیه یک طرح سپرده – تسهیلاتی است که در آن شما می‎توانید با افتتاح حساب «سپرده کوتاه مدت ماه‎شمار» و تکمیل موجودی آن، بر اساس مدت زمان و میانگین حساب خود وام بگیرید.

مدت زمان ماندگاری وجه در حساب در این طرح، ۲ تا ۱۲ ماه است و مبلغ وام هم از ۵۰٪ تا ۲۰۰٪ میانگین سپرده خواهد بود. اگر برای تامین مالی نیازهایتان، یک وام فوری می‎خواهید که اقساط سنگینی هم نداشته باشد، می‎توانید با یک سپرده دو ماهه مبلغی نسبتا کم را از بانک حکمت ایرانیان بگیرید.

نرخ سود طرح نگین آتیه ۸٪ تا ۲۳٪ است، و نسبت به دیگر طرح‎های تسهیلاتی این بانک کمی زیادتر محسوب‌تر می‌شود. به ازای هر ماه انتظار بیشتر (نسبت به مدت اولیه) شما می‎توانید ۱۲ ماه به اقساط خود یا ۵۰٪ میانگین به مبلغ خود اضافه کنید. در صورت رسیدن به کف و سقف این مزایا، می‎توانید از آن‎ها به صورت ترکیبی هم استفاده کنید.

 

تسهیلات مرابحه برای بنگاه‌های اقتصادی

بانک حکمت ایرانیان برای اعتلای اقتصاد کشور و با توجه به تاثیر زیاد بنگاه‎های اقتصادی در توسعه، برای این کسب‎وکارها تسهیلات مرابحه در نظر گرفته است. طرح مرابحه مزیت‏‌هایی مثل این‎ها دارد:

  •  پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین تر
  •  مدت زمان بازپرداخت طولانی‌تر
  •  پرداخت تسهیلات به کارکنان شرکت ها از محل امتیاز میانگین حساب های شرکت

سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان برای کسبه است و برای دریافت آن، باید از یک میانگین حساب (که بانک به شما اعلام می‎کند) برخوردار باشید. در اصل از آن جایی که مرابحه یک قرارداد همکاری بین بانک و شخص حقوقی است، استفاده دوره‎ای از آن برای مشتریانی ممکن است که سطح مراودات مالی مناسبی با بانک داشته باشند.

تسهیلات بانک حکمت ایرانیان

مدارک و شرایط وام های بانک حکمت ایرانیان

شما برای هر کدام از وام‎های بانک حکمت، نیاز به یک سری مدارک خاص خواهید داشت. مثلا وام‎های قرض‎‌الحسنه اغلب شرایط راحت‌تری دارند و کافی است میانگین حساب شما به میزان مورد نیاز برسد، تا بتوانید آن‎ها را بگیرید. با این حال بد نیست که مدارک کلی مورد نیاز و شرایط وام های بانک حکمت ایرانیان را بشناسید:

  • نداشتن چک برگشتی، بدهی بانکی یا قسط معوقه در سیستم بانکی کشور
  • پر کردن فرم تقاضای وام در شعبه
  • ضامن رسمی بسته به نوع وام
  • گذاشتن سپرده در حساب به مدت مورد نیاز
  • مدرک اثبات شغلی در صورت لزوم
  • گواهی کسر از حقوق
  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • مدارک اثبات مسکن در صورت لزوم

وام‌های بانک حکمت ایرانیان متنوع هستند و می‎توانید بسته به شرایط سپرده خودتان، یکی از آن‎ها را دریافت کنید. اما بد نیست بدانید که بسیاری از وام‎ها در شعبه‎های مختلف شرایط گوناگونی دارند (از جمله وام‌های مبلغ بالا مثل مرابحه). پس حتما پیش از اقدام، شرایط بانک را از شعبه مورد نظر خودتان بپرسید.

 

سوالات متداول

  • آیا برای دریافت و‌ام‌‎های بانک حکمت ایرانیان به ضامن نیاز دارم؟

بله، درست مثل همه وام‏‎های دیگر طرح‌های این بانک هم ضمانت می‎خواهند. نوع و میزان ضمانت پس از مشخص شدن میانگین حساب شما توسط بانک مشخص خواهد شد.

 

  • سقف وام قرض‌الحسنه بانک حکمت ایرانیان چقدر است؟

هر چقدر که مدت زمان سپرده شما بیشتر باشد، مبلغ وامتان هم بیشتر می‎شود. حداکثر مبلغ این وام ۳۰۰ میلیون تومان است.

 

  • آیا این بانک به کسب‌وکارها هم وام می‌دهد؟

بله، بانک حکمت ایرانیان انواع تسهیلات از جمله مرابحه و اوراق بهادار را برای دارندگان کسب‌وکار و بنگاه‎‌های اقتصادی دارد.