بسیاری از خریداران لپ‌تاپ قسطی در ازکی‌وام می‌خواهند با استفاده از اعتبار قسطی بهترین لپ‌تاپ‌ها را بخرند. اما بهترین لپ‌تاپ چه ویژگی‌هایی دارد؟ و مهمترین نکات خرید لپ‌تاپ چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ صحبت کنیم و به سوال‌ها پاسخ دهیم. اگر شما هم می‌خواهید معیارهای انتخاب لپ‌تاپ را بدانید و بهترین لپ‌تاپ را به خانه ببرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معیارهای انتخاب لپ‌تاپ

مهم‌ترین مسئله در راهنمای خرید لپ‌تاپ، آشنایی با  مهمترین نکات خرید لپ‌تاپ برای استفاده‌های مختلف است. این نکات شامل نوع کاربری لپ‌تاپ، قیمت، نوع پردازنده، و کارت گرافیک است. در این بخش، نوع پردازنده و نوع لپ‌تاپ را توضیح می‌دهیم. 

نوع لپ‌تاپ

اولین قدم در راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ، انتخاب نوع لپ‌تاپ است. انواع مختلف لپ‌تاپ‌ها، نت‌بوک، اولترابوک و لپ‌تاپ‌های هیبریدی در بازار وجود دارند. شما باید با توجه به نیاز خودتان بهترین لپ‌تاپ مناسب خود را انتخاب کنید. نت‌بوک‌ها اندازه کوچکی دارند و ظریف هستند و معمولا مشخصات فنی ساده‌تری هم دارند. اگر می‌خواهید سیستم کوچکی بخرید و آن را به محل کار و دانشگاه ببرید، نت بوک برای شما مناسب است.

اولترابوک‌ها سخت‌افزارهای پیشرفته، پردازنده قوی و باتری قدرتمندتری دارند. بعضی از کاربران علاقه دارند لپ‌تاپ آن‌ها شبیه تبلت باشد و بتوانند صفحه نمایش را جدا کنن؛ در این شرایط خرید یک لپ‌تاپ هیبرید می‌تواند گزینه مطلوبی باشد. این لپ‌تاپ‌ها طراحی دوگانه و صفحه نمایش لمسی دارند. بعضی از لپ‌تاپ‌ها با صفحه نمایش لمسی ساخته شده‌اند و با حس لامسه و قلم نوری کار می‌کنند. این مدل از لپ‌تاپ‌ها برای دانشجوهای گرافیک و معماری مناسب است.

پردازنده لپ‌تاپ

در بحث راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ، نوع پردازنده نقش مهمی دارد. پردازنده یا سی‌پی‌یو، مغز متفکر لپ‌تاپ است که تمامی وظایف اجرا و محاسبات اصلی لپ‌تاپ را بر عهده دارد.

هرچقدر پردازنده لپ‌تاپ قدرتمندتر باشد، می‌تواند کارهای مختلف را سریع‌تر و راحت‌تر انجام بدهد. بنابراین، هنگام بررسی نکات خرید لپ‌تاپ به برند نسل پردازنده، تعداد هسته و نوع سوکت توجه کنید. در حال حاضر، بهترین لپ‌تاپ‌ها با پردازنده Core i9، Core i7 و Core i5 ساخته می‌شوند و لپ‌تاپ‌های Core i3 قدیمی‌تر هستند.

برای استفاده‌های روزمره و دانشجویی معمولی، پردازنده Core i3 و Core i5 کفایت می‌کند. اما اگر با لپ‌تاپ خود نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی را اجرا می‌کنید بهتر است حداقل از پردازنده Core i7 و بالاتر استفاده کنید.

بهترین لپ‌تاپ برای کارهای گرافیکی

اگر کارهای گرافیکی و طراحی و رندرینگ انجام می‌دهید، در معیارهای انتخاب لپ‌تاپ باید به سخت‌افزار قدرتمند و خصوصا داشتن کارت‌گرافیک مجزا توجه کنید. اما اگر از لپ‌تاپ خود برای کارهای روزانه و معمول استفاده می‌کنید، لپ‌تاپ‌هایی با گرافیک آن‌برد هم نیاز شما  را برطرف می‌کند.

برای کارهای گرافیکی، لپ‌تاپ ایسوس ۱۶ اینچی مدل ROG Strix G16 گزینه فوق‌العاده‌ای است. این محصول پردازنده قدرتمند Core i9 دارد و با پردازشگر گرافیکی Geforce RTX 4080 کار می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید با استفاده از این دو پردازنده قدرتمند، کارهای گرافیکی زیادی انجام دهید. 

علاوه‌بر لپ‌تاپ ایسوس، مک‌بوک‌های اپل هم به عنوان یکی از بهترین لپ‌تاپ برای کارهای گرافیکی شناخته می‌شوند. مثلاً، مک‌بوک ۱۶ اینچی مدل Pro M2 Pro MNW93 2023 یکی از بهترین لپ‌‌تاپ‌های مناسب طراحی در سال ۲۰۲۳ است. 

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

در راهنمای خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی باید به ویژگی‌هایی مثل قدرت پردازنده، نوع حافظه و مقدار حافظه رم توجه کنید. پردازنده لپ‌تاپ قلب تپنده آن است، بنابراین سعی کنید لپ‌تاپی با CPU مناسب و قدرتمند تهیه کنید. لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی باید بتواند چند برنامه را مدیریت کند و فایل‌های مختلفی را نشان دهد. 

با توجه به نکات خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی، لپ‌تاپ لنوو مدل Idea Pad Slim گزینه مناسبی برای برنامه‌نویس‌هاست. این دستگاه Core i7 است و ۱۶ گیگابایت رم دارد. همچنین، با خرید لپ‌تاپ لنوو می‌توانید چندین برنامه را به صورت هم‌زمان اجرا کنید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      راهنمایی برای خرید انواع لپ تاپ                                                                                       

بهترین لپ‌تاپ برای ترید

اگر اهل ترید کردن هستید، در راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ باید به قدرت سخت‌افزاری بالا، صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت و شارژدهی باتری توجه کنید. لپ‌تاپ ایسوس  Vivobook Pro 16X K6604JI i9 13980HX 16GB 1TB RTX4070 از جمله بهترین لپ‌تاپ‌ها برای ترید کردن است و با صفحه نمایش ۱۶ اینچی ساخته شده است. 

بنابراین، اگر ساعت‌های طولانی با لپ‌تاپ کار کنید، چشمتان خسته نمی‌شود. نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز، پنل IPS با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل و باتری ۹۰ واتی از جمله ویژگی‌های مثبت این دستگاه هستند. همچنین، لپ‌تاپ ویووبوک ایسوس با پردازنده مرکزی Core i9 کار می‌کند و قدرت بالایی دارد.

بهترین لپ‌تاپ برای دانشجویان

اگر در بین بهترین لپ‌تاپ‌ها، قصد خرید بهترین لپ‌تاپ برای دانشجویان را دارید، بهتر است سراغ لپ‌تاپ لنوو مدل IdeaPad 1 و ایسوس ۱۵ ویووبوک بروید. لپ‌تاپ لنوو قیمت مناسبی دارد و با پردازنده ۲ تا ۴ چهار هسته‌ای کار می‌کند. نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۱.۶ اینچی است و با استفاده از آن می‌توانید کارهای محاسباتی روزانه را انجام دهید. 

لپ‌تاپ ایسوس مدل ویووبوک ۱۵ با قیمت ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و جزو مدل‌های پایه است. رم ۸ گیگابایتی، حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی و پردازنده Core i3 از مشخصات این دستگاه هستند. صفحه نمایش لپ‌تاپ ایسوس ۱۵.۶ اینچی است و حدود ۶۰ درصد فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. 

راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانش‌آموزی

 در راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ برای دانش‌آموزها، قیمت مهم‌ترین مسئله است. برای خرید لپ‌تاپ با قیمت زیر ۲۰ میلیون‌تومان، لپ‌تاپ لنوو مدل Idea Pad 5 گزینه مناسبی است. این دستگاه تراشه گرافیکی مجزا دارد و با پردازنده Core i3 کار می‌کند. رم این لپ‌تاپ ۴ گیگابایت و امکان ارتقا وجود ندارد. صفحه نمایش دستگاه ۱۵.۶ اینچ و از نوع Full HD است. این لپ‌تاپ با باتری حجیم ۷۰ وات بر ساعت کار می‌کند و می‌تواند ساعت‌های طولانی شارژ را نگه دارد. 

به غیر از این مدل، لپ‌تاپ IdeaPad Slim 3 هم جزو بهترین لپ‌تاپ‌ها برای دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این دستگاه با پردازنده Core i5 کار می‌کند و رم ۸ گیگابایتی LPDDR5 دارد. وزن دستگاه ۱.۵۵ کیلوگرم و صفحه نمایش آن ۱۵.۶ اینچی است. 

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ

 اگر قصد خرید لپ‌تاپ گیمینگ را دارید، در راهنمای خرید لپ‌تاپ، مواردی مثل میزان حرارت تولیدی، راندمان دستگاه، ارگونومی صفحه کلید، دوام نمایشگر و بدنه و تاچ پد را بررسی کنید. در حال حاضر، بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ از برندهای لنوو، ایسوس و ROG Strix هستند و با قیمت‌های بالایی هم به فروش می‌رسند، ولی شما می‌توانید این لپ‌تاپ‌ها را با اعتبار ازکی‌وام و به صورت قسطی تهیه کنید. 

از جمله ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ، لپ‌تاپ لنوو مدل IdeaPad 3 است. ظرفیت حافظه گرافیکی دستگاه ۲ گیگابایت و اندازه صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ است. لپ‌تاپ‌ Asus TUF Gaming A15 FA507RE هم جزو بهترین‌هاست. این لپ‌تاپ با ظرفیت رم ۸ گیگ و پردازنده Core i5 کار می‌کند. اندازه صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ و ظرفیت حافظه گرافیکی ۴ گیگابایت است. 

اگر می‌خواهید گران‌ترین و بهترین لپ‌تاپ گیمینگ بازار را بخرید، لپ‌تاپ Asus ROG STRIX G834JY-ZE 2023 را به شما معرفی می‌کنیم. این دستگاه با پردازنده Core i9 و ظرفیت حافظه اصلی ۳۲ گیگابایت کار می‌کند و با قیمت ۲۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

راهنمای خرید لپ تاپ 

راهنمای خرید لپ‌تاپ استوک

در راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ استوک، باید به این نکته توجه کنید که این لپ‌تاپ‌ها قیمت پایین‌تری دارند، ولی از نظر کیفیت و کاربرد تفاوتی با لپ‌تاپ‌های آکبند ندارند. هنگام خرید لپ‌تاپ‌های استوک، به نیاز خودتان، سلامت ظاهری و فنی لپ‌تاپ، مدت زمان استفاده از لپ‌تاپ، اختلاف قیمت با نسخه آکبند و گارانتی دستگاه توجه کنید. مهم‌ترین نکته خرید لپ‌تاپ استوک، پیدا شدن قطعات دستگاه استوک در بازار است. بنابراین، هنگام خرید لپ‌تاپ استوک، سال ساخت را از فروشنده بپرسید و سعی کنید لپ‌تاپ استوکی که مدت زیادی از ساخت آن گذشته است را انتخاب نکنید. 

بهترین لپ‌تاپ‌ها در بازار ایران

اما در ادامه راهنمایی برای خرید لپ‌تاپ باید به بهترین لپ‌تاپ‌ها در بازار ایران هم اشاره کنیم. در حال حاضر، مدل‌های زیر بهترین لپ‌تاپ‌های سال ۱۴۰۲ برای کاربری‌های متفاوت هستند.

  • لپ‌تاپ اپل ۱۴ اینچی مدل  MacBook Pro MRX43 2023 M3 Pro 18GB
  • لپ‌تاپ مایکروسافت ۱۵ اینچی مدل Surface 5 i7 1265U 32GB 1TB
  • لپ‌تاپ اپل ۱۶ اینچ مدل 2023 MacBook Pro M2 Pro MNW93
  • لپ‌تاپ ام اس آی ۱۶ اینچی مدل Mercedes-AMG
  • لپ‌تاپ ایسوس ROG Strix SCAR 18
  • لپ‌تاپ اچ پی مدل Victus 15 و Victus 16
  • لپ‌تاپ لنوو LOQ Gaming i7 13620

خرید اقساطی لپ‌تاپ با اعتبار ازکی‌وام

فرقی نمی‌کند که به دنبال خرید یک لپ‌تاپ روزمره هستید یا برای کارهای گرافیکی و گیمینگ به یک لپ‌تاپ حرفه‌ای نیاز دارید یا در پی خرید اقساطی کالا دیجیتال هستید؛ ازکی‌وام شرایطی را فراهم کرده تا بدون نیاز به ضامن و تنها با یک برگ چک بتوانید لپ‌تاپ مورد نیاز خود را تا سقف ۷۵ میلیون‌تومان به صورت اقساطی تهیه کنید و هزینه آن را در اقساط بلند مدت ۱۸ ماهه پرداخت کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین معیارهای انتخاب لپ‌تاپ چیست؟

مهم‌ترین نکات خرید لپ‌تاپ، پردازنده، صفحه نمایش، رم، حافظه داخلی، نوع لپ‌تاپ و سیستم عامل آن هستند. 

آیا در بررسی بهترین لپ‌تاپ باید به کاربری آن توجه کنیم؟

بله، در زمان انتخاب لپ‌تاپ مورد نیاز خود حتما کاربرد آن و نیاز خودتان را در نظر بگیرید.

در راهنمای خرید لپ‌تاپ باید به چه نکاتی توجه کرد؟

معیارهای انتخاب لپ‌تاپ شامل قیمت، برند، مدل لپ‌تاپ، نوع پردازنده، سیستم گرافیکی، قدرت باتری، وزن و اندازه صفحه نمایش هستند.